Pernah Tertanya Tak Kenapa Kedalaman Bunga Tayar Sangat Penting


RAMAI pemandu tidak tahu bilakah perlu menukar tayar kereta atau kenapa kedalaman bunga tayar sangat penting?
Rata-ratanya pemandu bergantung harap kepada mekanik untuk memaklumkan bilakah tayar perlu ditukar. Walhal, amalan memeriksa tayar secara mingguan, atau sekurang-kurangnya sebulan sekali ialah sesuatu yang harus dilakukan semua pemandu.
Tidak kira kita memandu kereta sport atau kenderaan utiliti sukan (SUV), kondisi tayar ialah sesuatu yang sangat mempengaruhi cara kereta mencengkam jalan. Ini kerana tayar ialah satu-satunya komponen yang bergolek dan menyentuh permukaan tanah.
Anda boleh bayangkan memakai kasut atau selipar yang sudah haus bunga di kawasan lantai basah. Jangankan hendak berlari, berjalan perlahan pun rasa nak tersembam. Ha, itu baru selipar yang perlu menahan beban berat badan anda yang mungkin dalam 70-100kg. Bayangkan tayar kereta yang perlu menahan berat kereta yang seberat lebih setengah tan.
Ingat, walaupun kereta kita lengkap dengan ciri keselamatan moden seperti kawalan stabiliti dan kawalan traksi, sistem brek kecemasan autonomi dan lain-lain. Semua ini tak bermakna jika anda membiarkan tayar kereta hilang cengkaman.
KEDALAMAN TAYAR MINIMUM YANG SAH
Purata tayar memiliki kira-kira 8mm kedalaman bunga bagi produk baharu. Apabila mencapat takat 3mm, anda disarankan menggantikan tayar, dan pada kedalaman bunga minimum 1.5mm (sekitar 3¼ permukaan tayar), tayar kereta anda secara teknikal sudah haus sepenuhnya.
Di Australia, tindakan memandu dengan kedalaman bunga tayar 1.6mm atau kurang boleh dikenakan denda A$200 (RM596), termasuk ditolak merit. Namun, di Malaysia rasanya tiada denda dikenakan untuk kenderaan yang dipandu dengan kedalaman bunga haus. Saman atau kompaun mungkin boleh dibayar, tetapi jika melibatkan nyawa memang tiada galang ganti.
Apabila kedalaman bunga tayar kurang, fungsi tayar juga berkurangan. Ini bermaknan keupayaan menyingkirkan air berkurangan, cengkaman berkurangan dan jarak membrek meningkat.
Memandu dengan tayar baharu dalam kelajuan 80kmj atas tayar basah mampu menghentikan kenderaan pada jarak 100 meter. Tetapi, dengan tayar haus separuh kedalaman, jarak berhenti kereta meningkat kepada kira-kira 120 meter. Dan apabila mencecah 1.5mm, jarak berhenti bertambah kepada 140 meter.
APAKAH KEPENTINGAN BUNGA TAYAR?      Selain membantu cengkaman tayar, alur tayar direka untuk menyingkirkan air daripada jalan basah secara efektif. Bagi kenderaan pacuan empat roda (4WD), alur tayar dihasilkan untuk membuang lumpur daripada bunga tayar, manakala cengkaman atas bahu tayar membantu memberikan cengkaman apabila memandu dalam lumpur.
Sebuah tayar baharu akan mengeluarkan kira-kira 15 liter air setiap saat. Sebagai perbandingan, sebuah tayar basah sebuah kereta Formula Satu (F1) akan menyingkirkan kira-kira 60 liter air atau lebih pada setiap saat.
Jadi, apabila bunga haus, keupayaan menyingkirkan air juga berkurangan, meningkatkan peluang berlaku situasi aquaplanning (terapung) atas jalan, sekali gus berpotensi hilang kawalan dan terbabit kemalangan.
TAYAR ADA INDIKATOR KEDALAMAN BUNGA (TREAD DEPTH) ?    Betul, tetapi terlalu bergantung kepada indikator itu tanpa memeriksa sendiri tayar kereta akan menyebabkan anda sendiri tidak tahu bilakah tayar perlu ditukar. Indikator kedalaman tayar ialah berupa acuan atau lekuk kecil pada alur tayar. Apabila tayar semakin haus, ia akan mengasah indikator tersebut sehingga akhirnya rata dan memberi tanda bahawa tayar baharu perlu digantikan.
PERHATIKAN TAYAR      Sesetengah orang menyarankan teknik syiling untuk mengukur tayar. Tetapi cara paling murah dan mudah ialah pergi ke kedai aksesori kereta untuk membeli tolok kedalaman bunga tayar yang harganya boleh dibeli semurah di bawah RM20. Jangan cuma periksa sebuah tayar, tetapi periksalah ke semuanya pada bahagian tayar.
Jika anda memandu treler setiap hari, sangat penting tayar kenderaan anda diperiksa dengan kerap. Bukan hanya sekaar kedalaman bunga tayar, tetapi juga memerhatikan usia tayar. Lihat sebarang tanda rekahan, dan lain-lain kerana kondisi material tayar sudah mula mengeras. Jika bimbang, buat pemeriksaan di bengkel!
SUMBER: PracticalMotoring


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.buytyresellwheel.com.my/tires/pernah-tertanya-tak-kenapa-kedalaman-bunga-tayar-sangat-penting/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sakit Perut Teramat Sangat Tekanan Darah Tiba Tiba Rendah Rupanya Uri Koyak Ibu Terpaksa Emergency Ceasar

Sakit Perut Teramat Sangat Tekanan Darah Tiba Tiba Rendah Rupanya Uri Koyak Ibu Terpaksa Emergency Ceasar

papar berkaitan - pada 28/5/2019 - jumlah : 561 hits
Sakit perut yang teramat sangat tidak boleh dipandang ringan oleh ibu hamil Perkongsian ini diharapkan boleh dijadikan panduan betapa pentingnya tindakan segera sekiranya terjadinya sesuatu di luar kebiasaan semasa hamil berkongsi mengenai ...
Kuih Puteri Mandi Yang Sangat Mudah Dan Sedap

Kuih Puteri Mandi Yang Sangat Mudah Dan Sedap

papar berkaitan - pada 27/5/2019 - jumlah : 1133 hits
Kuih Puteri Mandi Yang Sangat Mudah dan Sedap Allhamdulillah Jumaat lalu sempat saya buat kuih puteri mandi bagi menghabiskan sisa tepung pulut yang saya buat onde onde hari tu Cara nak buatnya sama juga dengan onde onde tu mudah sangat duk...
Anak Mengamuk Ibu Ayah Jangan Ikut Sangat Tapi Kena Tahu Beza Tantrum Meltdown

Anak Mengamuk Ibu Ayah Jangan Ikut Sangat Tapi Kena Tahu Beza Tantrum Meltdown

papar berkaitan - pada 27/5/2019 - jumlah : 494 hits
Anak mengamuk adalah perkara biasa bagi ibu bapa yang mempunyai anak kecil Cabaran bermula apabila si kecil mencecah 1 tahun hingga 3 tahun Namun terdapat perbezaan besar antara tantrum dan meltdown Tantrum biasanya ialah ledakan emosi yang...
Ha Jangan Nak Membawang Sangat Ya Makan Bawang Lagi Baik

Ha Jangan Nak Membawang Sangat Ya Makan Bawang Lagi Baik

papar berkaitan - pada 29/5/2019 - jumlah : 568 hits
Ha jangan nak membawang sangat ya makan bawang lagi baik Tak pasal pasal bawang juga yang selalu dikaitkan dengan membawang ya Bawang adalah salah satu bahan pelengkap kepada masakan kita kalau tak ada tu masakan kita macam kurang rasa betu...
Hormat Karya Seni Orang Lain Jangan Berlagak Diva Kekwat Sangat Penaja Dekorasi Meletop Tegur Neelofa

Hormat Karya Seni Orang Lain Jangan Berlagak Diva Kekwat Sangat Penaja Dekorasi Meletop Tegur Neelofa

papar berkaitan - pada 29/5/2019 - jumlah : 279 hits
Penaja dekorasi program MeleTop hari ini meluahkan rasa kesal dan terkilannya dengan tindakan hos program tersebut Neelofa yang didakwa berlagak diva dan tidak menghormati karya seni mereka Menurut pemilik dan founder Glowing Party House Ma...
Mari Lawan Aku Mu Nak Viral Sangat Kan Isteri Sepak Kepala Suami Depan Anak Tuntut Cerai

Mari Lawan Aku Mu Nak Viral Sangat Kan Isteri Sepak Kepala Suami Depan Anak Tuntut Cerai

papar berkaitan - pada 30/5/2019 - jumlah : 451 hits
Lawan Hooo Hoo Lawanlah Mari Mu nak viral sangat kan Haa mari lawan aku Lawan Oh aku ambik video tak nak lawan aku Lawanlah Aku ambik video mengucap pulak mu ingat Allah pulak mu Hebak lakonan mu hebak Mana surat cerai aku Duit pun tak bagi...
Persepsi Kita Mereka Menjual Ugama Sangat Ketepatan

Persepsi Kita Mereka Menjual Ugama Sangat Ketepatan

papar berkaitan - pada 29/5/2019 - jumlah : 201 hits
Ceramah in banyak MEMBERI keinsafan tentang silapnya kita dan sesatnya mereka dalam menyampaikan sesuatu yang kulit
10 Khasiat Air Barli Yang Sangat Baik Untuk Kesihatan Bukan Beshe Beshe

10 Khasiat Air Barli Yang Sangat Baik Untuk Kesihatan Bukan Beshe Beshe

papar berkaitan - pada 26/5/2019 - jumlah : 377 hits
Barli adalah sejenis bijirin yang kaya dengan vitamin B kompleks zat besi kalsium magnesium manganese selenium zink protein asid amino serat dan beberapa jenis antioksida yang lain Anda boleh mendapatkan semua khasiat tersebut dengan memaka...
Selepas Disahkan Hidap Kompiikasi J4ntung Perkembangan Terkini Uyaina Arshad Sangat Menyedihkan

Selepas Disahkan Hidap Kompiikasi J4ntung Perkembangan Terkini Uyaina Arshad Sangat Menyedihkan

papar berkaitan - pada 26/5/2019 - jumlah : 638 hits
Puteri Muslimah Asia Uyaina Arshad terpaksa melupakan hasrat untuk bercuti ke Austria ketika musim panas di negara itu selepas disahkan menghidap penyakiit j4ntung Selepas disahkan Hidap kompIikasi j4ntung Perkembangan terkini Uyaina Arshad...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Pemberian Sempena Perayaan Songkran 2024

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Musim Panas Ini 10 Petua Hilangkan Sakit Tekak Yang Korang Boleh Cuba

Tremendous Diary 4 17

Cari Makan Lepas Berbuka

Spontaneous Thursday