Pernah Alami Fasa Meroyan Ibu Ini Kongsi Caranya Lawan Emosi Pentingnya Sokongan Suami


Gangguan perasaan selepas bersalin sebenarnya dialami oleh ramai wanita iaitu sehingga 85 peratus sewaktu tempoh berpantang. Namun, kebanyakannya hanya mengalami pada tahap yang ringan dan tidak membahayakan.
Malah ia berlaku sekejap sahaja, biasanya tidak memerlukan rawatan perubatan. Bagaimanapun, dalam segelintir 10 peratus wanita, gangguan perasaan berlaku lebih mendalam dan berpanjangan.
Ia boleh berlaku selepas kelahiran pertama dan seterusnya kerana setiap kelahiran adalah berbeza. Ibu-ibu yang mendapat perubahan emosi ini mudah merasa penat dan keletihan.

Bagaimana nak tangani masalah ini dan apa harus dilakukan? Perkongsian dari Puan Nad Masrom ini melalui pengalamannya sendiri yang pernah mengalami fasa meroyan ini mungkin boleh membantu.
Tak sanggup rasanya nak baca tentang bayi 3 bulan yang meninggal dunia di tangan ibu sendiri.
Ibu baru pertama kali melahirkan anak, mengalami perubahan hormon yang mendadak selepas kelahiran kemudian mengalami kecelaruan emosi yang tak disedari.
Saya bersyukur ketika saya melalui fasa meroyan 8 tahun yang lalu, suami, keluarga, mak mertua, ayah mertua dan sahabat handai sentiasa di sisi, beri sokongan emosi dan sediakan bahu untuk saya bersandar.
Banyak faktor meroyan ni boleh berlaku; kelahiran pramatang, ibu bersalin kali pertama, ibu alami komplikasi kelahiran, anak sakit dan lain-lain.
Sedikit tips yang saya boleh kongsikan bersama ibu-ibu yang mungkin alami situasi seperti ini berdasarkan pengalaman saya sebelum ini:
1. Amalkan istighfar 1000x
Tips ni dulu sahabat saya FaaFalina Sanusi yang kongsikan. Alhamdulillah ia berkesan untuk rawat hati saya ketika itu. Tasbih digital sangat membantu. Bila jiwa celaru, cepat-cepat buat. Percayalah, ia dapat merawat hati yang lara.
2. Elakkan bersendirian
Bersendirian ni bukan maksudnya duduk seorang diri. Kadang-kadang kita dengan anak-anak tapi fikiran melayang jauh. Pastikan kita ditemani orang yang lebih matang dan sedar perubahan diri kita.
3. Solat Dhuha
Cuba amalkan setiap pagi. In shaa Allah solat dhuha dapat menjadikan hari kita bermula dengan lebih baik.
4. Baca Surah Yassin
Setiap kali lepas solat fardu, amalkan baca surah yassin. Tak lama pun baca yassin ni. Dalam 10-15 minit macam tu. Lama-lama akan rasa keringanan pada beban yang dialami.
5. Solat tahajud
Jika belum istiqamah untuk bangun tahajud, setiap kali terjaga malam, tadahlah tangan dan berdoa apa sahaja yang diinginkan. In shaa Allah, Allah akan kira usaha awal kita ini. Tahajud menjadikan jiwa kita lebih kuat.

6. Kurangkan / elakkan media sosial
Kita kerap membandingkan diri dengan wanita lain. Kita akan rasa diri tak sempurna bila melihat perbandingan maya ini. Sebelum hati benar-benar kental, kurangkan interaksi mesia sosial ini untuk elakkan diri hilang motivasi dan merasakan kita banyak kekurangan.
7. Pilih circle
Tak apa circle kita mengecil. Tapi kita kena pilih mereka yang betul-betul dipercayai dan bersedia ada di sisi kita bila kita benar-benar memerlukan. Jauhkan mereka yang boleh memberi aura negatif.
8. Cari jawapan dari tafsir
Saya kerap lakukan ini. Dalam keadaan keliru, ambillah tafsir al-qur’an, pegang dan berdoa dalam hati dengan keadaan yakin (YAKIN tu macam kita order pizza dan dalam masa 15 minit pizza tu akan sampai pada kita).
Berdoalah minta Allah beri petunjuk dan bukalah mana-mana muka surat secara rawak. In shaa Allah dalam salah satu ayat di muka surat tersebut, ada jawapan untuk persoalan kita.
9. Luah perasaan
Kalau kita sukar nak percaya orang lain, luahkan perasaan melalui penulisan. Tulis di buku sebagai jurnal setiap hari. Kalau nak tulis di facebook tapi tak nak orang baca, set ONLY ME.
Tak yakin nak menulis? Contenglah apa-apa sahaja lakaran. Saya lebih suka buat seni terapi. Lukis apa sahaja yang mewakili perasaan saya ketika itu.
Luahkan dengan cara yang betul dan carilah bantuan bila diperlukan. In shaa Allah bila kita yakin yang kita akan dibantu, bantuan tu akan benar-benar tiba. Jangan biarkan jiwa kita bergolak dan akhirnya memakan diri sendiri.
Sumber: Nad Masrom
Certified Lactation Counselor
Art Therapy in Breastfeeding


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://beautifulnaara.blogspot.com/2019/09/pernah-alami-fasa-meroyan-ibu-ini.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ya Rasa Dah Tak Mahu Hidup Suami Kongsi Kisah Isteri Berjuang Lawan Depresi

Ya Rasa Dah Tak Mahu Hidup Suami Kongsi Kisah Isteri Berjuang Lawan Depresi

papar berkaitan - pada 5/9/2019 - jumlah : 404 hits
Masyarakat hari ini dilihat semakin terdedah kepada gejala despresi tidak mengira tingkat umur Despresi boleh menyebabkan seseorang untuk bertindak di luar pemikirannya malah sehingga boleh menyebabkan kematian Penyakit despresi bukanlah se...
Tiada Tanda Ibu Bayi Meroyan

Tiada Tanda Ibu Bayi Meroyan

papar berkaitan - pada 12/9/2019 - jumlah : 284 hits
SEBELUM ini tiada apa yang pelik terjadi pada anak saudara termasuk meroyan tapi saya ada dengar dia bercakap sesuatu tidak masuk akal Sehingga saat ini saya tak pasti apa yang dia lakukan terhadap bayinya sehingga meninggal dunia kata seor...
Ibu Tunggal Ini Dakwa Diserang Bekas Suami Lepas Balik Dari Mahkamah Sampai Kepala Berdarah

Ibu Tunggal Ini Dakwa Diserang Bekas Suami Lepas Balik Dari Mahkamah Sampai Kepala Berdarah

papar berkaitan - pada 15/9/2019 - jumlah : 245 hits
Dipercayai akibat daripada konflik rumahtangga menyebabkan lelaki ini didakwa bertindak luar kawalan Tular satu video rakaman CCTV di mana seorang lelaki bertindak agresif memukul bekas ayah mentuanya dan isterinya tular di media sosial Men...
Isteri Alami Alahan Masa Hamil Itu Biasa Suami Kena Ambil Kisah Supaya Isteri Rasa Tak Terbeban

Isteri Alami Alahan Masa Hamil Itu Biasa Suami Kena Ambil Kisah Supaya Isteri Rasa Tak Terbeban

papar berkaitan - pada 19/9/2019 - jumlah : 399 hits
Setiap pasangan berkahwin tentu mengimpikan zuriat sebagai pelengkap keluarga Tapi bukannya sudah berkahwin tu Allah janjikan terus dapat zuriat bila tiba masa dan saatnya rezeki itu pasti datang Jadi yang belum dikurniakan zuriat lagi jang...
Suami Tak Di Rumah Ibu Muda Berselingkuh Dengan 2 Pria Sekaligus Hingga Hamil Dan Melahirkan

Suami Tak Di Rumah Ibu Muda Berselingkuh Dengan 2 Pria Sekaligus Hingga Hamil Dan Melahirkan

papar berkaitan - pada 15/9/2019 - jumlah : 324 hits
Miris jalan hidup yang dialami wanita muda ini Dia menjadi korban sekaligus tersangka akibat kasus yang membelitnya Ibu muda ini berhubungan badan dengan dua pria yang satu sama lain tak saling kenal Sebenarnya dia sudah bersuami namun 4 ta...
Suami Yang Menghargai Isteri Takkan Pernah Lupa Tarikh Lahir Permaisuri Hatinya Itu

Suami Yang Menghargai Isteri Takkan Pernah Lupa Tarikh Lahir Permaisuri Hatinya Itu

papar berkaitan - pada 2/9/2019 - jumlah : 427 hits
Selebriti serba boleh Alif Satar dikenali kerana sikapnya yang sweet dan amat menyayangi keluarganya Netizen amat menghormati Alif kerana selalu melahirkan rasa penghargaan kepada isterinya Shadila Halid yang kini sedang hamil anak ketiga m...
Selagi Tak Jadi Ibu Takkan Pernah Tahu Banyak Dugaan Nak Pastikan Jadi Yang Sempurna Untuk Anak

Selagi Tak Jadi Ibu Takkan Pernah Tahu Banyak Dugaan Nak Pastikan Jadi Yang Sempurna Untuk Anak

papar berkaitan - pada 12/9/2019 - jumlah : 316 hits
Ketika dijemput ke program TV Mingguan Wanita untuk bercerita tentang topik Kerana Ibu Kuturutkan pelakon cantik Elfira Loy dan ibunya Filzah Yusoff saling berkongsi perasaan tentang hubungan mereka anak beranak Kata Elfira dahulu jika terp...
Dihantui Ketukan Misteri Dari Tingkap Dapur Anak Dakwa Ibu Pernah Diganggu Ketika Hamil 7 Bulan

Dihantui Ketukan Misteri Dari Tingkap Dapur Anak Dakwa Ibu Pernah Diganggu Ketika Hamil 7 Bulan

papar berkaitan - pada 5/9/2019 - jumlah : 354 hits
Tidak dapat dinafikan bahawa ada perkara yang tak dapat dijelaskan namun ramai yang ketahui akan kewujudannya Dan terkadang ada perkara yang lebih baik tak terlihat dari muncul di depan mata Setiap orang pastinya ada menyimpan pelbagai kisa...
Aku Merayu Bekas Suami Sila Tampil Mayat Ibu Tunggal Anak Satu Ditemui Berbungkus Dalam Selimut Tebal Di Damansara

Aku Merayu Bekas Suami Sila Tampil Mayat Ibu Tunggal Anak Satu Ditemui Berbungkus Dalam Selimut Tebal Di Damansara

papar berkaitan - pada 12/9/2019 - jumlah : 439 hits
Makin hari nampaknya makin banyak kes kejam berlaku di sekeliling kita Terbaru semalam satu kes mengejutkan berlaku apabila polis telah menjumpai mayat seorang wanita tempatan yang sedang membusuk dalam pangsapurinya di Prima Damansara Menu...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Kerana Rasuah Rm100 Pekebun Kena Denda Rm10 000

Effective Market Research On A Budget

Lirik Lagu Sulit Betrand Putra Onsu

Buah Tin 10 Khasiat Kepada Kesihatan Lelaki Wanita

Waktu Solat Aidil Adha Bila Waktu Sesuai Untuk Bertakbir