Permohonan Ptptn 2022 Semakan Tarikh Bayaran Online


PTPTN atau Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional merupakan dana pinjaman pendidikan untuk para pelajar menyambung pengajian di IPTA atau IPTS dalam Malaysia.
Idea asal penubuhan PTPTN pertama kali diumumkan di Perhimpunan Agung UMNO pada tahun 1995 oleh Najib Razak yang merupakan Menteri Pendidikan ketika itu.
Namun pada peringkat awal PTPTN adalah dana yang dikhususkan untuk membantu bumiputera miskin melanjutkan pengajian di institut pengajian tinggi swasta (IPTS).
Ketika mula beroperasi, PTPTN hanya memberi pinjaman kepada pelajar di 11 IPTA (Universiti Teknologi Malaysia, Universiti Kebangsaan Malaysia, Universiti Putra Malaysia, Universiti Sains Malaysia, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Universiti Malaysia Sarawak, Universiti Malaysia Sabah, Universiti Malaya, Universiti Utara Malaysia, Universiti Perguruan Sultan Idris, dan Institut Teknologi MARA) dan 3 IPTS milik syarikat GLC (Universiti Telekom, Universiti Petronas, dan Universiti Tenaga Nasional).
Penerima pinjaman PTPTN batch pertama adalah seramai 9,091 pelajar yang mendapat RM 1,500 setahun (untuk IPTA) dan RM 4,000 setahun (untuk IPTS).
Berikut dikongsikan lebih lanjut tentang syarat, cara permohonan dan dokumen yang perlu anda sediakan untuk memudahkan urusan.
Permohonan PTPTN Kali Pertama Kini permohonan PTPTN terbuka kepada semua pelajar IPT yang tidak menerima biasiswa.
Permohonan boleh dibuat secara online dengan mengisi borang permohonan di https://www.ptptn.gov.my
Sebelum membuat permohonan, pastikan anda telah:
Menerima tawaran IPTMempunyai salah satu nombor akaun SSPNMempunyai akaun bank mengikut panel bank IPT andaMembuat semakan jadual permohonan dan bayaran balik pinjaman Manual permohonan (PDF) boleh dimuat turun di sini.
Semakan jadual permohonan boleh dibuat mengikut nama kursus atau nama IPT masing-masing di https://www.ptptn.gov.my/msk/Utama
Antara maklumat yang dipaparkan termasuk panel bank, kadar pinjaman dan kos yuran pengajian.
Syarat-Syarat Permohonan Warganegara Malaysia;Berumur tidak melebihi 45 tahun pada tarikh memohon;Mendapat tawaran ke IPTA / IPTS dan Politeknik dengan memenuhi syarat kelayakan masuk yang ditetapkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia dan Agensi Kelayakan Malaysia (MQA);Kursus yang diikuti oleh pelajar IPTA / IPTS dan Politeknik mestilah mendapat kelulusan daripada Kementerian Pendidikan Malaysia dan berdaftar dengan PTPTN;Bagi pelajar-pelajar IPTS, kursus yang diikuti mestilah mendapat Sijil Perakuan Akreditasi daripada Agensi Kelayakan Malaysia (MQA) dan masih di dalam tempoh sah laku semasa tarikh memohon;Bagi pelajar yang mempunyai kelayakan berbeza pengesahan perlu diperolehi daripada jabatan atau agensi sebagaimana dinyatakan di atas;Baki tempoh pengajian semasa membuat permohonan hendaklah tidak kurang dari satu (1) tahun;Telah membuka akaun SSPN-i/ SSPN-i Plus. Hanya akaun SSPN-i yang mempunyai 15 digit sahaja yang boleh membuat permohonan PTPTN. Sila hubungi cawangan PTPTN berhampiran untuk menyemak nombor akaun SSPN-i 15 digit.
Jumlah Pinjaman Jumlah pembiayaan ditentukan berdasarkan kelayakan di bawah:
Peringkat PembiayaanKelayakanMaksimumSekiranya tersenarai sebagai penerima BSH75%Pendapatan keluarga tidak melebihi RM8,00050%Pendapatan keluarga melebihi RM8,000Jadual kadar pembiayaan PTPTN mengikut kelayakan
Program Sepenuh Masa Program Separuh Masa Pinjaman untuk Separuh Masa IPTS disediakan bagi Universiti Terbuka Malaysia, Universiti Terbuka Wawasan, Universiti Tun Abdul Razak (UniRazak), Asia E Universiti dan UNITAR sahaja.
Permohonan Kali Kedua Bagi peminjam sedia ada yang ingin memohon PTPTN kali kedua, anda boleh berbuat demikian melalui sistem i-Online.
Sistem tersebut juga boleh digunakan untuk semak status permohonan pinjaman, cetak surat tawaran dan semak penyata pinjaman terkini.
Wang Pendahuluan Pinjaman (WPP) RM1,500 PTPTN juga menawarkan wang pendahuluan pinjaman atau WPP sebanyak RM1,500 bagi persediaan pelajar sebelum mendaftar di IPT.
Wang tersebut akan dipotong setiap semester sebanyak RM500 (selama 3 semester).
Berikut syarat-syarat untuk memohon WPP:
Pelajar telah membuat persetujuan menerima WPP;Pelajar adalah Warganegara Malaysia;Ibu bapa/ Penjaga/ Pelajar adalah Penerima Bantuan Sara Hidup Rakyat (BSH);Pelajar ditawarkan pengajian bagi peringkat pengajian Diploma atau Ijazah Sarjana Muda Sepenuh Masa di IPTA dan Politeknik sahaja;Pelajar tidak mempunyai hutang WPP. Sekiranya lulus, penunaian boleh dibuat di mana-mana kaunter Bank Islam dengan membawa surat tawaran WPP dan MyKad pelajar (wakil tidak dibenarkan).
Semakan tawaran WPP boleh dibuat di sini.
Bayaran Balik PTPTN Peminjam hendaklah membuat bayaran balik PTPTN selepas 12 bulan tamat pengajian tanpa perlu menunggu notis bayaran balik.
Jumlah bayaran balik adalah seperti yang tertera dalam Dokumen Tawaran Pinjaman.
Kos upah atau Ujrah akan dikenakan bermula bulan ke-13.
Jadi sekiranya peminjam membuat bayaran lebih awal tiada kos ujrah dikenakan sepanjang 12 bulan tersebut.
Penangguhan Bayaran Balik Bagaimana pula jika peminjam ingin membuat penangguhan bayaran balik PTPTN?
Sekiranya cukup syarat, permohonan penangguhan perlu dibuat melalui surat permohonan rasmi atau borang penangguhan ini.
Perlu diingatkan, kos upah masih dikenakan sepanjang proses penangguhan pinjaman.
Tempoh penangguhan akan ditetapkan oleh PTPTN.
Antara permohonan yang layak dipertimbangkan:
Peminjam yang telah tamat pengajian terdahulu dan menyambung semula pengajian secara sepenuh masaPeminjam yang mengikuti kursus berkembar secara 2+1 atau 2+2 yang memerlukan peminjam tersebut meneruskan pengajian di luar negaraPeminjam yang menambah tempoh pengajian (Extend Semester)Tidak bekerja PTPTN berhak membatalkan penangguhan ini sekiranya:
Didapati peminjam menerima gaji atau elaun dalam tempoh penangguhan.Didapati peminjam memberikan maklumat palsu untuk mendapatkan kelulusan permohonan penangguhan. Pengecualian Bayaran Balik Pengecualian bayaran balik PTPTN bagi pemegang Ijazah Kelas Pertama boleh dibuat secara online selewat-lewatnya 12 bulan selepas tarikh konvokesyen.
Berikut senarai dokuman yang diperlukan:
Salinan Ijazah Sarjana Muda Kepujian Kelas Pertama atau setaraf dengannya yang disahkan (Skrol)Salinan transkrip keputusan peperiksaan yang disahkanSalinan Sijil Perakuan Akreditasi daripada MQA yang disahkan (Bagi peminjam IPTS)Surat pengesahan Kelas Pertama (jika tidak dicatatkan perkataan “Kelas Pertama” pada Ijazah)Surat pengesahan tamat pengajian (jika tidak dicatatkan tarikh tamat pengajian pada ijazah/ transkrip)Dokumen pendapatan seperti slip gaji, penyata KWSP terkini, penyata cukai taksiran terkini, dan penyata pencen. Penstrukturan Semula Pinjaman PTPTN Penstrukturan semula pinjaman diperkenalkan supaya memudahkan peminjam untuk mengubah struktur Jadual Bayaran Balik (JBB) dan menetapkan ansuran bulanan berdasarkan kemampuan peminjam.
Tempoh bayaran balik boleh dipanjangkan sehingga peminjam mencapai umur 60 tahun.
Tiada caj pemprosesan dikenakan bagi penstrukturan/ penjadualan semula pada kali pertama, manakala bagi kali kedua dan seterusnya, caj yang dikenakan adalah seperti berikut:
Kali kedua : RM50;Kali ketiga : RM100;Kali keempat : RM150; danKali kelima dan seterusnya : RM200 Saluran Bayaran Balik (JomPay PTPTN) PTPTN memperkenalkan pelbagai saluran bayaran balik pinjaman.
Ada yang percuma dan ada yang mengenakan caj sehingga RM2.
Paling mudah, peminjam boleh terus membuat potongan gaji melalui JANM.
Atau peminjam boleh juga membuat potongan secara berkala daripada akaun simpanan / semasa melalui Direct Debit.
Kedua-dua saluran bayaran balik di atas tidak mengenakan sebarang caj kepada peminjam.
Bayaran balik hendaklah dibuat selewat-lewatnya 27 haribulan setiap bulan untuk memastikan transaksi tersebut dikemaskini dalam penyata pada bulan semasa.
Transaksi selepas tarikh tersebut akan dikemaskini dalam penyata pada bulan berikutnya. 
Klik di sini untuk akses senarai penuh saluran pembayaran yang disediakan oleh PTPTN.
Semakan Penyata PTPTN Online Untuk semak penyata baki pinjaman terkini, anda boleh login di sini.
Kemudian masukkan nombor kad pengenalan anda dan klik “CARI”
Kemudian barulah anda boleh login ke dalam sistem i-Online PTPTN.
e-Aduan Sekiranya terdapat sebarang masalah, anda boleh berhubung terus melalui ruangan “live chat” yang disediakan.
Atau boleh juga membuat aduan secara online di sini.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/ptptn/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=ptptn

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kenyalang Gold Card Kgc Permohonan Online Borang Semakan Kelayakan

Kenyalang Gold Card Kgc Permohonan Online Borang Semakan Kelayakan

papar berkaitan - pada 3/9/2022 - jumlah : 165 hits
KENYALANG GOLD CARD KGC PERMOHONAN ONLINE BORANG SEMAKAN KELAYAKAN Kenyalang Gold Card inisiatif kerajaan negeri bagi meningkatkan kesejahteraan dan kebajikan warga emas di Sarawak Pemohon yang layak boleh mula mengemukakan permohonan menda...
Bkm Fasa 3 Semakan Tarikh Jumlah Bayaran Setiap Kategori

Bkm Fasa 3 Semakan Tarikh Jumlah Bayaran Setiap Kategori

papar berkaitan - pada 16/9/2022 - jumlah : 216 hits
Tarikh Jumlah Pembayaran BKM Fasa 3 Bagi Setiap Kategori TERKINI Berita gembira buat penerima Bantuan Keluarga Malaysia Perdana Menteri BKM merupakan komitmen berterusan Kerajaan bagi meringankan beban golongan B40 Maka hari ini saya mengum...
Terkini Pengambilan Jawatan Di Perkeso Besar Besaran Tahun 2022 L Permohonan Dibuka Sehingga 7 September 2022

Terkini Pengambilan Jawatan Di Perkeso Besar Besaran Tahun 2022 L Permohonan Dibuka Sehingga 7 September 2022

papar berkaitan - pada 4/9/2022 - jumlah : 262 hits
Terkini Pengambilan Jawatan Di PERKESO Besar Besaran Tahun 2022 l Permohonan Dibuka Sehingga 7 September 2022 Pertubuhan Keselamatan Sosial telah membuka pelbagai jawatan kosong kepada rakyat Malaysia Permohonan kini boleh dimohon di laman ...
Permohonan Perantisiswa Keluarga Malaysia Fasa 2 Dibuka Sehingga 30 September 2022

Permohonan Perantisiswa Keluarga Malaysia Fasa 2 Dibuka Sehingga 30 September 2022

papar berkaitan - pada 6/9/2022 - jumlah : 229 hits
Fasa pertama untuk Program PerantiSiswa Keluarga Malaysia telah pun berakhir dan kini Permohonan PerantiSiswa Keluarga Malaysia Fasa 2 sudah bermula dari 1 Ogos 2022 yang lepas sehingga hujung bulan ini iaitu 30 September 2022 Untuk kali in...
Pra Diploma Uitm Semakan Permohonan Keputusan

Pra Diploma Uitm Semakan Permohonan Keputusan

papar berkaitan - pada 6/9/2022 - jumlah : 363 hits
Semakan Jaya ke Pra Diploma UiTM Fasa 2 Sesi Kemasukan Oktober 2022 Hebahan Keputusan Program Pra Diploma Lepasan SPM Sesi 1 2022 2023 boleh disemak mulai 7 September 2022 pada jam 12 00 tengah hari Program Pra Pendidikan Tinggi atau Pra Di...
Rasmi Jadual Bayaran Bkm Fasa 3 Mengikut Hari Bekerja Bulan September 2022

Rasmi Jadual Bayaran Bkm Fasa 3 Mengikut Hari Bekerja Bulan September 2022

papar berkaitan - pada 7/9/2022 - jumlah : 247 hits
Pihak Lembaga Hasil Dalam Negeri baru baru ini telah mengeluarkan jadual tarikh tuntutan bayaran Bantuan Keluarga Malaysia bagi bulan September 2022 Tarikh pembayaran ini adalah bagi pembayaran fasa 3 dan tuntutan bayaran secara tunai di Ba...
Jadual Bayaran Elaun Mara 2022 Kadar Kenaikan Baharu

Jadual Bayaran Elaun Mara 2022 Kadar Kenaikan Baharu

papar berkaitan - pada 12/9/2022 - jumlah : 332 hits
KERAJAAN LULUS KENAIKAN KADAR ELAUN SARA HIDUP PELAJAR TAJAAN MARA MULAI BULAN INI Rintihan pelajar tajaan Majlis Amanah Rakyat bakal berakhir apabila kerajaan meluluskan kenaikan kadar elaun sara hidup mereka mulai bulan ini Berita gembira...
Tarikh Pertukaran Guru 2022

Tarikh Pertukaran Guru 2022

papar berkaitan - pada 2/9/2022 - jumlah : 200 hits
TARIKH PERTUKARAN GURU 2022 APA ITU eGTUKAR merupakan salah satu modul bagi Sistem Pengurusan Sekolah Kementerian Pendidikan Malaysia di bawah Pengurusan Guru Modul ini dibangunkan oleh Bahagian Pengurusan Maklumat KPM dan diseliakan oleh B...
Permohonan Kolej Profesional Mara Sesi November 2022 2023

Permohonan Kolej Profesional Mara Sesi November 2022 2023

papar berkaitan - pada 6/9/2022 - jumlah : 205 hits
PERMOHONAN KEMASUKAN KE PROGRAM DIPLOMA KOLEJ PROFESIONAL MARA SESI 3 2022 2023 Lepasan SPM dipelawa untuk membuat permohonan kemasukan ke program program diploma yang ditawarkan di Kolej Profesional MARA di seluruh Malaysia Permohonan bagi...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord