Permohonan Maaf Umany Ibarat Madu Bersalut Racun Kamarul


By Manzaidi Mohd Amin
- 13 November 2020
Dr Kamarul Zaman Yusof
KUALA LUMPUR – Motif Persatuan Belia Baharu Universiti Malaysia (UMANY) memohon maaf kepada Yang di-Pertuan Agong lebih kepada untuk mengelak dari dikenakan tindakan undang-undang, kata penganalisis politik, Dr. Kamarul Zaman Yusoff.

Katanya, mengemukakan permohonan maaf termasuk menarik balik kenyataan bersifat menghina institusi raja itu umpama ‘madu bersalut racun’ yang tidak mempunyai unsur keikhlasan.

“Akhirnya UMANY menarik balik kenyataannya yang mendesak Yang di-Pertuan Agong tidak campur tangan dalam urusan negara.

“Penarikan balik kenyataan ini dan mengemukakan permohonan maaf ke atasnya, dibuat selepas UMANY merujuk kepada “nasihat daripada ahli-ahli pakar perlembagaan”.

“Jelas bahawa, berpandukan “nasihat daripada ahli-ahli pakar perlembagaan” ini, UMANY mengakui ia telah melakukan kesalahan di sudut undang-undang,” katanya menerusi hantaran Facebooknya hari ini.

UMANY semalam, memohon maaf kepada Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah dan rakyat Malaysia atas kenyataan bertajuk ‘YDPA Should Not Interfere In National Affairs’ (Yang di-Pertuan Agong tidak sepatutnya campur tangan dalam hal ehwal negara).

Persatuan itu dalam satu hantaran di Facebook, turut memaklumkan mereka menarik balik kenyataan tersebut yang dipaparkan di halaman Facebook bahasa Cina dan bahasa Inggeris UMANY pada 30 Oktober lalu.

Kata UMANY, keputusan itu dibuat selepas merujuk nasihat daripada ahli pakar perlembagaan.

Mengulas lanjut, Kamarul Zaman menyifatkan persatuan itu tidak ikhlas kerana percaya permohonan maaf itu dibuat atas kekurangan pemahaman mereka terhadap perlembagaan.

Katanya, UMANY seharusnya menyatakan komitmen untuk mempelajari perlembagaan dan mengelakkan diri dari membuat sebarang komen mengenai perlembagaan sehingga mereka benar-benar faham, tetapi malangnya mereka tidak lakukan.

“Permohonan maaf ini hanyalah pengakuan mengenai perlakuan salah, sedangkan UMANY seharusnya menyatakan kekesalan atas perlakuan salah ini dan bersedia bersedia menerima apa-apa hukuman ke atasnya.

“Atau paling tidak pun, membuat rayuan supaya hukuman ke atas mereka dapat diringankan atas faktor tertentu, tetapi malangnya mereka tidak lakukan.

“Begitu juga permohonan maaf ini seharusnya dibuat dengan seikhlas hati tanpa mengenakan apa-apa syarat mahupun tuntutan kepada pihak yang mereka mohon maaf, tetapi ini malangnya tidak mereka lakukan kerana dalam pada memohon maaf, UMANY juga menuntut polis menghentikan segala siasatan terhadap ahli mereka, di samping menuntut kerajaan memansuhkan Akta Hasutan dan Akta Komunikasi dan Multimedia yang mereka anggap sebagai undang-undang zalim,” katanya.

Kata Kamarul Zaman, meneliti permohonan maaf UMANY itu, nyata ia sepatutnya tidak dilayan kerana tidak lebih daripada tindakan terdesak pihak yang sedang tersepit sahaja.

Jelas beliau, tidakkah bermata dua namanya apabila mendakwa menghormati institusi raja, tetapi pada masa sama menuntut akta-akta yang digubal oleh kerajaan bagi memastikan Yang di-Pertuan Agong dihormati itu dimansuhkan?

“Mengakui tidak faham perlembagaan itu adalah satu perkara yang bagus, tetapi ia bukanlah satu alasan yang membolehkan tindakan tidak diambil ke atas pencabulan perlembagaan.

“Hukuman berat wajar dikenakan ke atas UMANY bagi memberi pengajaran kepada mereka dan pihak yang sealiran dengannya mengenai kepentingan memahami dan mendaulatkan perlembagaan,” katanya. 
– MalaysiaGazette

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2020/11/permohonan-maaf-umany-ibarat-madu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Isu Kitab Injil Di Pesongkan Kumpulan Kristian Tak Terima Permohonan Maaf Di Buat Zawawi

Isu Kitab Injil Di Pesongkan Kumpulan Kristian Tak Terima Permohonan Maaf Di Buat Zawawi

papar berkaitan - pada 9/11/2020 - jumlah : 195 hits
nbsp KUALA LUMPUR Persekutuan Kristian Malaysia hari ini tidak menerima permohonan maaf Anggota Parlimen Pasir Mas Nik Muhammad Zawawi Nik Salleh kerana mendakwa bahawa kitab Injil telah dipesongkan Kami benar benar terkilan dan kecewa kera
Umany Biadap Persoal Kuasa Ydpa Kamarul Zaman

Umany Biadap Persoal Kuasa Ydpa Kamarul Zaman

papar berkaitan - pada 31/10/2020 - jumlah : 248 hits
By 31 October 2020Dr Kamarul Zaman YusofKUALA LUMPUR Kenyataan University of Malaya Association of New Youth yang mendesak Yang Dipertuan Agong supaya tidak campur tangan dalam urusan negara semalam mendapat kritikan hebat Majoriti netizen ...
Umany Juga Mohon Maaf Tarik Balik Artikel Mengenai Peranan Agong

Umany Juga Mohon Maaf Tarik Balik Artikel Mengenai Peranan Agong

papar berkaitan - pada 13/11/2020 - jumlah : 223 hits
Persatuan Belia Baru Universiti Malaya hari ini memohon maaf daripada Yang di Pertuan Agong dan menarik balik kenyataan yang mempersoalkan kuasa Seri Paduka Baginda yang disiarkan pada 30 Oktober lalu di media sosial Selepas merujuk kepada ...
Hina Agong Umany Mohon Maaf Tak Niat Hasut Hanya Perbincangan Akademik

Hina Agong Umany Mohon Maaf Tak Niat Hasut Hanya Perbincangan Akademik

papar berkaitan - pada 12/11/2020 - jumlah : 350 hits
on PETALING JAYA Persatuan Pemuda Baharu Universiti Malaya memohon maaf kepada Yang di Pertuan Agong berhubung kenyataan kontroversinya yang menyebabkan beberapa orang pemimpinnya disiasat oleh polis Dalam kenyataan Umany berkata ia juga me...
Razlan Desak Kerajaan Padam Segera Api Provokasi Umany

Razlan Desak Kerajaan Padam Segera Api Provokasi Umany

papar berkaitan - pada 6/11/2020 - jumlah : 176 hits
Kerajaan diminta bertegas dengan Persatuan Pemuda Baharu Universiti Malaya yang didakwa melakukan provokasi melampau terhadap institusi raja berperlembagaan di negara ini Ahli Majlis Tertinggi UMNO Datuk Razlan Rafii juga mahu kerajaan mema...
Ex Umany President Claims Trial To Defying Police Order

Ex Umany President Claims Trial To Defying Police Order

papar berkaitan - pada 13/11/2020 - jumlah : 164 hits
Former Universiti Malaya Association of New Youth president Wong Yan Ke today claimed trial to a charge under Section 188 of the Penal Code at the Petaling Jaya Magistrates Court The charge relates to disobedience to an order duly promulgat...
Perbahasan Akademik Umany Tak Perlu Jadi Kes Polis

Perbahasan Akademik Umany Tak Perlu Jadi Kes Polis

papar berkaitan - pada 16/11/2020 - jumlah : 243 hits
Amir Hadi Saya ambil maklum isu yang berkait dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh Persatuan Belia Baru Universiti Malaya yang membawa kepada penahanan keatas beberapa anggota persatuan aktivis pelajar berikut Saya berpandangan bahawa keny...
2 Umany Leaders Grilled By Cops After Fb Post On Agong

2 Umany Leaders Grilled By Cops After Fb Post On Agong

papar berkaitan - pada 6/11/2020 - jumlah : 246 hits
Universiti Malaya Association of New Youth s president and vice president spent three hours being questioned at the Kajang police station today PETALING JAYA Universiti Malaya Association of New Youth president Yap Wen Qing and vice preside...
Umany Mohon Ampun Daripada Agong Tuntut Polis Henti Segala Siasatan

Umany Mohon Ampun Daripada Agong Tuntut Polis Henti Segala Siasatan

papar berkaitan - pada 12/11/2020 - jumlah : 598 hits
By 12 November 2020Presiden Persatuan New Youth Universiti Malaya Yap Wen Qing di Ibu Pejabat Polis Daerah Kajang foto SYAFIQ AMBAK 09 NOVEMBER 2020 KUALA LUMPUR Persatuan Belia Baharu University Malaya menzahirkan permohonan ampun dan maaf...
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli

Titah Hasrat Dan Pandangan Tuanku