Permohonan Kemasukan Mrsm 2023 Bagi Tingkatan 1 4


Makluman buat ibu bapa, pelajar dan penjaga, permohonan MRSM (Maktab Rendah Sains MARA) bagi Tingkatan 1 dan 4 sesi 2023 kini dibuka mulai 1 September hingga 4 November 2022.
Untuk makluman, kemasukan ke MRSM mulai tahun 2021 mewajibkan calon untuk menduduki Ujian Kecenderungan Kemasukan MRSM (UKKM) bagi menguji potensi calon dan minat, membabitkan subjek Matematik, Sains dan bahasa Inggeris serta ujian Keperibadian.
Berikut adalah maklumat lanjut tentang syarat kelayakan, info penting serta persediaan yang perlu diketahui untuk proses permohonan.
𝗣𝗲𝗿𝗺𝗼𝗵𝗼𝗻𝗮𝗻 𝗞𝗲𝗺𝗮𝘀𝘂𝗸𝗮𝗻 𝗞𝗲 𝗠𝗥𝗦𝗠 𝗕𝗮𝗴𝗶 𝗧𝗶𝗻𝗴𝗸𝗮𝘁𝗮𝗻 𝟭 𝗱𝗮𝗻 𝟰 𝟮𝟬𝟮𝟯
MARA mempelawa calon-calon yang memiliki sahsiah terpuji, jati diri yang tinggi dan cemerlang dalam akademik serta aktif dalam aktiviti kokurikulum untuk mengikuti Sistem Pendidikan Maktab Rendah Sains MARA (SPMRSM) yang menawarkan program-program berteraskan kurikulum kebangsaan dan antarabangsa.
Pelajar, ibu bapa, dan penjaga boleh membuat permohonan secara dalam talian bermula 1 September 2022 hingga 4 November 2022. Pautan permohonan mula dibuka pada jam 10.00 pagi.
Pengenalan Tentang MRSM MRSM ditubuhkan selaras dengan matlamat dan keperluan negara untuk memberi kemudahan pelajaran pada peringkat menengah dalam bidang sains dan teknologi kepada pelajar-pelajar bumiputera yang pintar cerdas, mempunyai kebolehan akademik dan intelektual yang tinggi untuk mengembangkan potensi diri mereka.
Sila layari Portal Rasmi MARA:
http://www.mara.gov.my
Baca juga : Senarai SBP: Ranking Sekolah Berasrama Penuh Terbaik Malaysia
Program Yang Ditawarkan Di MRSM Maktab Rendah Sains MARA (MRSM) menyediakan sistem pendidikan yang berteraskan Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik (STEM) bagi melahirkan insan cemerlang yang holistik, inovatif dan berintegriti.
Terdapat 6 program dilaksanakan di MRSM seperti berikut:
Premier Mengintegrasikan kurikulum kebangsaan dan kurikulum MARAUlul AlbabGabungan kurikulum kebangsaan berteraskan STEM dengan program aliran agama termasuk Tahfiz Al-QuranIGCSEMenawarkan 2 sijil kepada pelajar iaitu Cambridge IGCSE dan SPM yang berteraskan STEMIB MYP (Middle Years Programme) Mengintegrasikan kerangka IB MYP yang berteraskan STEMTeknikalMenerapkan elemen teknikal berteraskan STEM melalui matapelajaran Sains KejuruteraanPKP (Program Khas Pendidikan)Mengaplikasikan pembelajaran pintar cerdas dan pembangunan bakat pelajar yang berteraskan STEM Permohonan MRSM 2023 Bagi pengambilan pelajar MRSM setiap tahun, MARA mempelawa pelajar tahun 6 dan tingkatan 3 yang berminat serta cemerlang dalam akademik, sahsiah diri, aktif dalam kegiatan kokurikulum bagi kemasukan ke tingkatan 1 dan 4.
Keutamaan pengambilan pelajar ini akan diberikan kepada pemohon daripada keluarga kategori pendapatan bawah 40 peratus (B40) yang tinggal di luar bandar dan bandar
Baca juga : MySalam B40 & M40: Permohonan, Semakan Status & Proses Tuntutan
Syarat Kemasukan Umum Calon warganegara Malaysia.Ibu atau bapa adalah warganegara Malaysia.Calon mestilah memohon atas talian (online).Calon mengikuti Kurikulum Kebangsaan serta Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) tahun semasa yang merangkumi Pentaksiran Pusat (UPSR/PT3), Pentaksiran Bilik Darjah (PBD), Pentaksiran Aktiviti Jasmani, Sukan dan Kokurikulum (PAJSK) dan Pentaksiran Psikometrik (PPsi).Calon mestilah berminat belajar di MRSM.Calon mestilah mempunyai pencapaian akademik yang cemerlang.Calon mestilah aktif dalam aktiviti kokurikulum. Lokasi MRSM Terdapat 54 lokasi MRSM di seluruh negara seperti yang disenaraikan dalam rajah di bawah.
Tarikh Permohonan 1 September hingga 4 November 2022
Cara Permohonan MRSM 2023 Bagi Pelajar Tingkatan 1 & Tingkatan 4 Berikut adalah langkah membuat permohonan MRSM bagi calon yang berminat.
Pergi ke laman web rasmi MARA di https://www.mara.gov.my/ Pastikan anda telah membaca dan memahami semua Program MRSM sebelum membuat permohonan.
Baca Maklumat Program MRSM selengkapnya di SINI.Bagi memulakan proses permohonan, sila klik pada (Permohonan Tingkatan 1) atau (Permohonan Tingkatan 4). Bagi pengguna yang belum pernah mendaftar, sila klik pada (Daftar Pengguna). Satu mesej akan dipaparkan menandakan pendaftaran telah berjaya. Log masuk menggunakan maklumat yang telah didaftarkan.Sila lengkapkan semua Maklumat Pemohon, Ibu Bapa & Penjaga, Maklumat Pendapatan Keluarga, Maklumat Pilihan Program dan Pilihan Pusat Ujian di ruangan yang disediakan.Di bahagian Perakuan, sila pastikan pemohon menandakan (✔) di bahagian pengakuan pemohon dan pegakuan Ibu bapa/penjaga bagi mengesahkan semua maklumat yang dimasukkan adalah benar dan klik (Hantar). Satu mesej akan dipaparkan menandakan permohonan telah berjaya dihantar. Sila klik (Cetak) bagi mencetak borang yang telah lengkap diisi. Ujian Kecenderungan Kemasukan MRSM Semua calon perlu menduduki Ujian Kecenderungan Kemasukan MRSM (UKKM).
Bagi pemohon yang memilih program Ulul Albab dalam mana-mana pilihan, anda perlu menduduki Ujian Kecenderungan Kemasukan ke MRSM (UKKM) dan Ujian Khas Ulul Albab di pusat ujian yang sama.
Tempoh UKKM adalah selama 2 jam merangkumi 4 subjek.
UKKM akan dijalankan pada hujung minggu di pusat ujian yang dinyatakan dalam sistem permohonan.
Sila bawa bersama salinan kad pengenalan dan salinan sijil kelahiran pemohon, borang pengesahan pendapatan (jika perlu), borang pengesahan FELDA (jika perlu) dan slip menduduki UKKM.
Pemohon akan dimaklumkan berkaitan UKKM melalui SMS dan pemohon diminta untuk menyemak maklumat tersebut melalui sistem semakan.
Maklumat Lanjut Sila layari portal MARA
http://www.mara.gov.my
Talian utama: 03-261 32000
E-mel : [email protected]


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/permohonan-mrsm-2023/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=permohonan-mrsm-2023

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Waspada Dengan Panggilan Atau Sms Dari Th Menawarkan Bantuan Dana Bagi Permohonan Rayuan Musim Haji 2023

Waspada Dengan Panggilan Atau Sms Dari Th Menawarkan Bantuan Dana Bagi Permohonan Rayuan Musim Haji 2023

papar berkaitan - pada 30/8/2022 - jumlah : 222 hits
Menurut kenyataan Tabung Haji Pendeposit TH dinasihati untuk sentiasa berhati hati dengan panggilan atau pesanan ringkas daripada nombor tidak dikenali yang meminta maklumat peribadi seperti nombor kad pengenalan dan nombor Ak
Permohonan Kolej Profesional Mara Sesi November 2022 2023

Permohonan Kolej Profesional Mara Sesi November 2022 2023

papar berkaitan - pada 6/9/2022 - jumlah : 210 hits
PERMOHONAN KEMASUKAN KE PROGRAM DIPLOMA KOLEJ PROFESIONAL MARA SESI 3 2022 2023 Lepasan SPM dipelawa untuk membuat permohonan kemasukan ke program program diploma yang ditawarkan di Kolej Profesional MARA di seluruh Malaysia Permohonan bagi...
Permohonan Kemasukan Ke Kolej Profesiobal Mara Kini Dibuka

Permohonan Kemasukan Ke Kolej Profesiobal Mara Kini Dibuka

papar berkaitan - pada 7/9/2022 - jumlah : 172 hits
PERMOHONAN KEMASUKAN KE KOLEJ PROFESIOBAL MARA KINI DIBUKALepasan SPM dipelawa untuk membuat permohonan kemasukan ke program program diploma yang ditawarkan di Kolej Profesional MARA di seluruh Malaysia Permohonan bagi pengambilan November ...
Segerakan Bajet 2023 Pm Ismail Ditekan Pemimpin Umno Pemerintahan Lemah Anwar

Segerakan Bajet 2023 Pm Ismail Ditekan Pemimpin Umno Pemerintahan Lemah Anwar

papar berkaitan - pada 27/8/2022 - jumlah : 162 hits
Penyegeraan pembentangan bajet atau Belanjawan 2023 oleh pentadbiran Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob memperlihatkan kelemahan kerajaan BN PN dalam menghadapi kelompok elit Umno Presiden KEADILAN Datuk Seri Anwar Ibrahim berka...
Pm May Table Budget 2023 Dissolve Parliament A Day After Claims Muhyiddin

Pm May Table Budget 2023 Dissolve Parliament A Day After Claims Muhyiddin

papar berkaitan - pada 28/8/2022 - jumlah : 162 hits
SERDANG A convention might be broken when Budget 2023 is presented in Parliament this Oct 7 with Prime Minister Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob Ismail Sabri Yaakob expected to table it claims Tan Sri Muhyiddin Yassin In his winding up speech...
Anggaran Subsidi Listrik 2023 Naik 21 4 Persen

Anggaran Subsidi Listrik 2023 Naik 21 4 Persen

papar berkaitan - pada 27/8/2022 - jumlah : 104 hits
Anggaran Subsidi Listrik 2023 Naik 21 4 Persen Pemerintah menganggarkan subsidi listrik pada 2023 sebesar Rp72 32 triliun atau lebih tinggi 21 4 persen dari tahun lalu
Budget 2023 Expected To Be Tabled On Oct 7

Budget 2023 Expected To Be Tabled On Oct 7

papar berkaitan - pada 26/8/2022 - jumlah : 179 hits
KUALA LUMPUR The Budget scheduled to be tabled on Oct 28 will now be held earlier It is now expected to be presented in Dewan Rakyat on Oct 7 three weeks earlier than scheduled The Cabinet which met on Friday was informed of the decision by...
Terkini Portal Cadangan Bajet 2023 Kini Dibuka Kwsp Bersasar Menjadi Tumpuan Utama Rakyat Malaysia

Terkini Portal Cadangan Bajet 2023 Kini Dibuka Kwsp Bersasar Menjadi Tumpuan Utama Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 26/8/2022 - jumlah : 199 hits
PETALING JAYA Kementerian Kewangan menjemput orang ramai berkongsi berpendapat dan idea dalam Portal Cadangan Bajet 2023 yang baru dilancar bagi membantu kerajaan dalam proses penyediaan bajet Menterinya Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdu...
Program Sarjana Muda Separuh Masa Utm 2022 2023

Program Sarjana Muda Separuh Masa Utm 2022 2023

papar berkaitan - pada 26/8/2022 - jumlah : 194 hits
PROGRAM SARJANA MUDA SEPARUH MASA UTM Permohonan secara dalam talian bagi program Sarjana Muda Separuh Masa UTM Ambilan September 2022 kini dibuka sehingga 31 Ogos 2022 Berikut dikongsikan lebih lanjut bagi calon yang berminat untuk menyert...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Utilizing Crowdfunding For Business

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


The Cultural Impact Of Online Casino Gaming On Filipino Society

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Polis Tahan Pemandu Peribadi Kerana Melakukan Khianat Dan Memukul

Pn Talks Of Gov T Change After Kkb Azmin Holds Back On Revelations Against Ph

We Are Not Subject Of Macc Investigation Say Two Of Mahathir S Sons

Apam Lenggang Rangup Manis Berlemak