Permohonan Kemasukan Ke Tingkatan 6 Sbp Kisas Smap Labu


Permohonan kemasukan ke Tingkatan Enam (6) Sekolah Berasrama Penuh (SBP) Tahun 2022 Kolej Islam Sultan Alam Shah dan Sekolah Menengah Agama Persekutuan Labu kini dibuka untuk lepasan SPM 2021.
Berikut dikongsikan syarat-syarat dan cara membuat permohonan kemasukan ke Tingkatan 6 bagi kedua-dua sekolah ini.
Permohonan Kemasukan ke Tingkatan 6 Sekolah Berasrama Penuh (SBP) Tahun 2022 Permohonan Kemasukan adalah bagi 2 Sekolah Berasrama Penuh berikut:
Kolej Islam Sultan Alam Shah (KISAS) – Jalan Kota Raja 41000 Klang, Selangor, MalaysiaSekolah Menengah Agama Persekutuan Labu (SMAP LABU) – 71900 Seremban, Negeri Sembilan, Malaysia LATAR BELAKANG KOLEJ SULTAN ALAM SHAH (KISAS)
Kolej ini ditubuhkan pada tahun 1374H/1955M menggunakan nama Kolej Islam Malaya (KIM). Kolej Islam ditubuhkan hasil desakan masyarakat Melayu yang mahukan sebuah pusat pengajian agama moden didirikan untuk menjadi pusat pendidikan secara formal bagi anak-anak Melayu bagi mengimbangi bilangan sekolah-sekolah vernakular di Tanah Melayu.
Professor Zulkifli Muhammad merupakan antara orang yang bertanggungjawab berkempen ke seluruh negara menggagaskan idea penubuhan Kolej Islam Malaya dengan harapan untuk mewujudkan sebuah pusat pengajian Islam moden yang mampu membersihkan umat Islam daripada gejala jahiliah. Kutipan dana di bawah nama Dana Waqaf KIM telah dilancarkan di seluruh Tanah Melayu. Ia didirikan di atas sebidang tanah seluas kira-kira 14.3 ekar yang terletak di Jalan Kota Raja, iaitu kira-kira satu setengah kilometer dari bandar Klang.
Kolej Islam Sultan Alam Shah ialah sebuah sekolah berasrama penuh di Klang, Selangor, Malaysia. KISAS atau SASIC (Sultan Alam Shah Islamic College). KISAS kini memegang status Sekolah Berprestasi Tinggi sejak tahun 2010 (Kohort 1).
KISAS mempunyai pelajar seramai hampir 800 orang yang berusia antara 16 hingga 19 tahun. Sehingga kini, KISAS kekal sebagai satu-satunya Sekolah Berasrama Penuh (SBP) yang mengambil kemasukan pelajar bermula daripada tingkatan empat.
Ramai tokoh intelektual, tokoh politik serta alim ulama telah dilahirkan oleh KISAS semenjak penubuhannya hampir enam dekad yang lalu.
Sistem pembelajaran di Kolej Islam Sultan Alam Shah adalah mengikut kurikulum yang ditetapkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia.
Para pelajar yang masuk ketika tingkatan empat diwajibkan untuk menduduki. Selain daripada tiga peperiksaan konvensional, para pelajar juga boleh memilih untuk mengambil satu peperiksaan dalaman khas iaitu Sijil Khas Kolej (SKK), namun peperiksaan ini wajib untuk pelajar aliran Agama Ikhtisas.
LATAR BELAKANG SM AGAMA PERSEKUTUAN LABU
SMAPL ditubuhkan pada Januari 1982 atas cadangan Pengarah Pendidikan Islam di Kementerian Pendidikan (Malaysia) pada waktu itu, Tan Sri Datuk Paduka Dr Abdul Hamid Othman. Idea ini muncul kerana kesedaran Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan pada ketika itu untuk membina sekolah Agama Islam di Kuala Lumpur. Selepas cadangan itu diterima oleh kerajaan, sekolah itu diberikan nama sebagai Menengah Sekolah Agama Wilayah Persekutuan (SMAWP).
SMAWP pada mulanya tidak mempunyai bangunan sendiri dan 500 orang pelajar sekolah (yang terdiri daripada pelajar tingkatan 1, 4, dan 6 rendah) menumpang di bangunan Kolej Islam Klang (KIK) di Selangor. Generasi pertama pelajar diajarkan oleh sekitar 40 guru, dipimpin oleh pengetua sekolah pertama, Tuan Hj Muhammad bin Shafie.
Selepas lebih kurang dua tahun menumpang di KIK, pada awal Januari 1984, SMAWP dipindahkan ke sebuah bangunan sementara di kampus Universiti Islam Antarabangsa Malaysia di Petaling Jaya. Pada tahun 1985, Tuan Hj Muhammad Yusof bin Abu Bakar menggantikan Tuan Hj Muhammad bin Shafie sebagai pengetua dan berkhidmat sehingga pada akhir tahun 1985. Di bawah kepimpinannya, SMAWP berjaya memenangi pertandingan Bahas Bahasa Melayu Piala Perdana Menteri pada tahun yang sama.
Pengetua seterusnya, Tuan Hj Muhd Yusof bin Hj Ahmad, meneruskan warisan SMAWP. Pada masa yang sama, Kementerian Pendidikan berjaya menyelesaikan masalah bangunan sekolah pada bulan April 1987 dengan meminjamkan sebuah bangunan di Kilometer 11, Jalan Labu yang sepatutnya digunakan sebagai bangunan Sekolah Agama Sheikh Hj Mohd Said. Selepas beberapa sesi rundingan, bangunan itu diberikan kepada sekolah secara sah, dan secara rasmi dibuka pada bulan Julai 1989 oleh Duli Yang Maha Mulia Tuanku Jaafar Ibni Almarhum Tuanku Abdul Rahman, Yang Di-Pertuan Besar Negeri Sembilan pada waktu itu. Nama SMAWP kemudian berubah menjadi Sekolah Menengah Agama Persekutuan (SMAP). Penubuhan SMAP Kajang kemudian membuat SMAP secara semulajadi dikenali sebagai SMAP Labu (SMAPL) dan kekal hingga ke hari ini. Walau bagaimanapun, tidak seperti SMAP Kajang dan SMAP Bentong, SMAP Labu tidak mempunyai perkataan Labu di dalam lencana sekolah.
Detik kegemilangan SMAP Labu semakin terserlah apabila genapnya 25 tahun penubuhannya. Sambutan Jubli Perak yang diadakan pada tahun 2007 telah menyaksikan perubahan SMAP Labu sebagai sebuah sekolah yang menjadi nadi setiap insan yang ingin membina keperibadian yang unggul serta berteraskan modal insan yang memiliki minda kelas pertama.
Kini, SMAPL telah mendapat satu lagi bangunan empat tingkat yang dikenali sebagai blok G. Beberapa kemudahan sekolah ditempatkan di sini seperti dewan terbuka, Dewan Seri Lestari, makmal Bahasa Asing yang baru, Bilik Seni Visual , beberapa buah kelas baru dan juga bilik rawatan pergigian. Di samping itu, SMAP Labu terus menjulang namanya dengan memperoleh gelaran Sekolah Kluster Kecemerlangan pada tahun 2010 dan Sekolah Berprestasi Tinggi pada tahun 2011.
Syarat Permohonan Warganegara Malaysia – tidak kurang 17 tahun dan tidak melebihi 20 tahunLulus Sijil Pelajaran Malaysia (SPM)Kepujian atau sekurang-kurangnya Gred C mata pelajaran Bahasa MelayuBahasa Arab danPendidikan Islam / Pendidikan Syari’ah Islamiah / Pendidikan Al-Quran dan Al-Sunnah / Usul Al-Sin / Al-Syariah / Manahij Al-‘Ulum Al Islamiah / Turath Al-Quran dan Al-Sunnah / Turath Dirasat IslamiahJumlah mata gred tidak melebihi 14 unit – untuk (3) mata pelajaran terbaik Cara Permohonan Kemasukan Ke Tingkatan 6 SBP Permohonan boleh dibuat melalui pautan berikut:
https://moe.bpsbp.edu.my/PERMOHONANT6SBP2022
MAKLUMAT LANJUT
Untuk maklumat lanjut, sila hubungi: Bahagian Pengurusan Sekolah Berasrama Penuh di talian 03-8321 7400 / [email protected]
Baca juga:
DPLI UPSI : Permohonan Kemasukan Oktober 2022Senarai Biasiswa Untuk Lepasan SPM 2021 / 2022 & Bantuan IPT Negeri

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/tingkatan-6-sbp/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=tingkatan-6-sbp

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Permohonan Kemasukan Ke Program Pengajian Diploma Ppum Sesi 2022 2023

Permohonan Kemasukan Ke Program Pengajian Diploma Ppum Sesi 2022 2023

papar berkaitan - pada 11/6/2022 - jumlah : 195 hits
Sukacita dimaklumkan bahawa tawaran kemasukan ke Program Pengajian Diploma Pusat Perubatan Universiti Malaya bagi sesi akademik 2022 2023 kini dibuka Lepasan SPM 2020 dan 2021 dialu alukan untuk memohon Tarikh Tutup Permohonan Calon yang be...
Dpli Upsi Permohonan Kemasukan Oktober 2022

Dpli Upsi Permohonan Kemasukan Oktober 2022

papar berkaitan - pada 21/6/2022 - jumlah : 877 hits
HEBAHAN BAGI DIPLOMA PENDIDIKAN LEPASAN IJAZAH KEMASUKAN OKTOBER 2022 DI UPSI Sukacita dimaklumkan bahawa UPSI Holdings Sdn Bhd anak syarikat milik penuh Universiti Pendidikan Sultan Idris dengan kerjasama agensi negeri negeri di seluruh Ma...
Tingkatan 6 Syarat Kelayakan Senarai Kolej Subjek Permohonan

Tingkatan 6 Syarat Kelayakan Senarai Kolej Subjek Permohonan

papar berkaitan - pada 22/6/2022 - jumlah : 206 hits
SEMAKAN TAWARAN SYARAT KELAYAKAN PERMOHONAN KEMASUKAN KE TINGKATAN 6 Pelajar lepasan Tingkatan 5 yang menepati syarat syarat umum dan khusus kemasukan layak ditawarkan untuk meneruskan pengajian ke Tingkatan Enam yang beroperasi di sekolah ...
Permohonan Tingkatan 6 Aliran Tahfiz Sabk Ambilan 2022

Permohonan Tingkatan 6 Aliran Tahfiz Sabk Ambilan 2022

papar berkaitan - pada 16/6/2022 - jumlah : 246 hits
PERMOHONAN KE TINGKATAN 6 SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN AGAMA DAN SEKOLAH AGAMA BANTUAN KERAJAAN AMBILAN TAHUN 2022 Permohonan Tingkatan 6 Tahfiz SABK Semua lepasan SPM 2021 sekolah KPM dan Sekolah Swasta yang berkelayakan dipelawa untuk memo...
Syarat Kemasukan Tingkatan 6

Syarat Kemasukan Tingkatan 6

papar berkaitan - pada 20/6/2022 - jumlah : 204 hits
Syarat Kemasukan Tingkatan 6 Tingkatan 6 merupakan salah satu laluan bagi pelajar lepasan SPM untuk menerus pendidikan mereka ke peringkat seterusnya Selain daripada Institut Pendidikan Tinggi Awam pelajar juga boleh memilih untuk menyambun...
Permohonan Biasiswa Petronas

Permohonan Biasiswa Petronas

papar berkaitan - pada 13/6/2022 - jumlah : 231 hits
Berita baik untuk semua calon lepasan SPM tahun 2021 permohonan Program Tajaan Biasiswa Pendidikan PETRONAS atau PETRONAS Education Sponsorship Programme akan dibuka mulai 16 Jun 2022 Jangan lepaskan peluang ini untuk memohon Jom kami kongs...
Epenawaran Hlp Kpm 2022 Permohonan Biasiswa Syarat Semakan

Epenawaran Hlp Kpm 2022 Permohonan Biasiswa Syarat Semakan

papar berkaitan - pada 14/6/2022 - jumlah : 282 hits
HLP KPM 2022 Sukacita dimaklumkan bahawa permohonan tawaran Hadiah Latihan Persekutuan boleh disemak mulai 14 Jun 2022 Keputusan Temu Duga Program Hadiah Latihan Persekutuan dan Hadiah Latihan Persekutuan Separuh Masa Sambilan Bagi Pegawai ...
Kes Laporan Audit 1mdb Permohonan Jadikan Arul Kanda Saksi Dijangka Cur

Kes Laporan Audit 1mdb Permohonan Jadikan Arul Kanda Saksi Dijangka Cur

papar berkaitan - pada 14/6/2022 - jumlah : 109 hits
Permohonan untuk tertuduh menjadi saksi pendakwaan dalam perbicaraan kes bekas perdana menteri Najib Razak didakwa meminda laporan audit 1MDB yang dijadualkan didengar esok dijangka mencuri perhatian ramai
Terkini Maik Buka Pengambilan 80 Jawatan Kosong Terkini L Permohonan Dibuka Sehingga 10 Jun 2022

Terkini Maik Buka Pengambilan 80 Jawatan Kosong Terkini L Permohonan Dibuka Sehingga 10 Jun 2022

papar berkaitan - pada 9/6/2022 - jumlah : 169 hits
Terkini MAIK Buka Pengambilan 80 jawatan kosong terkini l Permohonan dibuka sehingga 10 Jun 2022 Majlis Agama Islam Kelantan telah membuka jawatan kosong terbuka kepada rakyat Malaysia Permohonan kini boleh dimohon di laman rasmi jawatan ko...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

Hada Labo Hydrating Water Gel

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Boarding Pass Tak Mention Am Pm Pelajar Kolej Terlepas Flight Kerana Salah Waktu

Leadership Skills For Owners

Konsert Aku Muzik Kamu 2 0

Tomislav Steinbruckner Enggan Melatah

Kalendar 2025 Tarikh Cuti Umum Dan Cuti Sekolah

Rukun Wuduk Niat Doa Selepas Wuduk