Permohonan Kemasukan Institut Kraf Negara 2021


Sistem Guru Online
Sistem Guru Online - "SGO Web Pendidikan No.1 di Malaysia Rujukan Guru, Murid dan Ibu Bapa"
 

Permohonan Kemasukan Institut Kraf Negara (IKN) 2021. Bagi murid pelajar lepasan SPM yang berusia 18 hingga 35 tahun, permohonan kemasukan ke Institut Kraf Negara kini dibuka sehingga 30 September 2021.
Pada bulan Ogos 2001, Penubuhan Institut Kraf Negara (IKN) telah diluluskan oleh Jemaah Menteri.
Ia merupakan satu detik peralihan (turning point) yang penting serta menjadi satu mercu tanda dalam perkembangan industri kraf di negara. IKN berperanan sebagai is institusi pendidikan yang dipertanggungjawabkan untuk menghasilkan lulusan modal insan yang berpengetahuan dan berkemahiran di dalam bidang kraf.
Latihan kemahiran kraf mula diperkenalkan pada tahun 1967 dengan wujudnya Pusat Kemajuan Pertukangan Tangan (PKPT) di bawah RIDA/MARA.
Kemudiannya, Peranan latihan pertukangan diambil alih oleh Lembaga Kraftangan Malaysia (LKM) pada April 1973.
Pada 1 Oktober 1979, Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia (PKKM) ditubuhkan di bawah Akta 222 menggantikan LKM. Program latihan kemahiran kemudiannya diambil alih oleh Kraftangan Malaysia pada tanggal Oktober 1979 sehingga hari ini.
Seterusnya, pada Ogos 2001 Jemaah Menteri telah bersetuju dengan penubuhan IKN yang akan mentauliahkan Diploma dan Sijil kepada para pelajar. Bermula pada sesi pengajian 2002/2003, IKN mengorak langkah dengan mengambil pelajar baru di peringkat diploma.
Walaupun IKN menawarkan program Diploma, pengajian program sijil tetap diteruskan.
Bidang Ditawarkan oleh Institut Kraf Negara Di institut ini mempunyai tiga program pengajian dan enam jurusan yang boleh dipilih. Pemohon boleh memilih untuk menyambung pengajian di Diploma, Sijil Seni Kraf atau Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) dalam bidang:
Batik Tenunan Kayu Logam Seramik Rotan Kelebihan & Keistimewaan Menyambung Pengajian Di IKN Pengajian di IKN adalah PERCUMA dan Bebas Hutang PTPTN.
Antara kemudahan yang disediakan adalah:
Asrama PERCUMA Makan Minum PERCUMA Bahan dan Alat Bengkel DISEDIAKAN Elaun Sara Hidup Bulanan Antara bidang yang boleh diceburi selepas tamat pembelajaran:
Menjadi usahawan kraf Bekerja dengan usahawan kraf Bekerja sebagai pereka Bekerja sebagai pakar Mendaapt Peluang sebagai Tenaga Pengajar Boleh menyambung pengajian peringkat ijazah di Universiti di Malaysia Cara Permohonan Ke Insititut Kraf Negara (IKN)  Untuk mendapatkan peluang sebagai pelajar di Institut Kraf Negara, sila daftar secara dalam talian di IKN – National Craft Institute.
Syarat Program Diploma Seni Kraf: Memenuhi Syarat Am Institut; DAN Lulus Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) atau setara, dengan mininum 3 kredit dalam mana-mana pelajaran; ATAU Sijil Seni Kraf dari Institut Kraf Negara; ATAU Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) Tahap 3 dalam bidang berkaitan dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dengan minimun satu kredit atau setara; DAN Lulus temuduga dan ujian lukisan. Syarat Program Sijil Seni Kraf: Memenuhi Syarat Am institut; DAN Lulus Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) atau setara, dengan minimum satu kredit dalam mana-mana mata pelajaran; ATAU Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) Tahap 2 dalam bidang berkaitan dan Lulus Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) atau setara; DAN Lulus temuduga dan ujian lukisan. Syarat Program Sijil Kemahiran Malaysia: Boleh bertutur dan menulis dalam Bahasa Melayu atau Bahasa Inggeris Mempunyai SKM tahap yang lebih rendah untuk menyertai SKM tahap yang lebih tinggi dalam bidang kursus yang sama. Berikut merupakan iklan bagi kemasukan Institut Kraf Negara.

Untuk maklumat lanjut tentang Institut Kraf Negara, sila ikuti saluran berikut:
Laman Sesawang : http://www.ikn.gov.my/ Facebook : Institut Kraf Negara (IKN)  Instagram : myikn HOTLINE : 019-3005709 Pautan Whatsapp: http://www.wasap.my/60193005709/daftar.ikn Penutup Diharapkan agar perkongsian mengenai Permohonan Kemasukan Institut Kraf Negara (IKN) 2021 ini dapat memberikan manfaat kepada para ibu bapa dalam memberikan peluang kepada anak-anak lepasan SPM dalam menyambung pengajian yang lebih tinggi.
Berita baik untuk pelajar kelahiran Johor, terdapat Skim Bantuan Pendaftaran IPT oleh Yayasan Pelajaran Johor (YPJ) bagi tahun 2021.
Bagi ibu bapa, guru dan pelajar yang ingin mendapatkan informasi terkini mengenai isu semasa seperti isu pendidikan, bahan pendidikan dan bantuan kerajaan, sila layari laman web rasmi Sistem Guru Online.
Permohonan Kemasukan Institut Kraf Negara (IKN) 2021
Dzanifah Nadia


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2021/08/permohonan-kemasukan-ikn-2021.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Permohonan Pinjaman Boleh Ubah Dalam Negara Tabung Kumpulan Wang Biasiswa Selangor Tahun 2021 Dibuka Sehingga 31 Ogos

Permohonan Pinjaman Boleh Ubah Dalam Negara Tabung Kumpulan Wang Biasiswa Selangor Tahun 2021 Dibuka Sehingga 31 Ogos

papar berkaitan - pada 12/8/2021 - jumlah : 381 hits
Untuk makluman permohonan bagi Pinjaman Boleh Ubah Dalam Negara Tabung Kumpulan Wang Biasiswa Selangor tahun 2021 telah pun dibuka BACA Oleh itu khususnya bagi mereka yang telah mendaftarkan diri bagi pengajian sepenuh masa yang juga merupa...
Permohonan Program Baik Pulih Bina Baru Rumah 2021

Permohonan Program Baik Pulih Bina Baru Rumah 2021

papar berkaitan - pada 28/7/2021 - jumlah : 407 hits
Khas untuk orang awam di negeri Perak Yayasan Perak ada menyediakan satu inisiatif di bawah Program Sayangi Rumahku yang bertujuan untuk membantu mereka bagi membaik pulih rumah atau bina rumah Sasaran program ini adalah khusus kepada golon...
Permohonan Skim Bantuan Pendaftaran Ipt Ypj 2021

Permohonan Skim Bantuan Pendaftaran Ipt Ypj 2021

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 299 hits
Permohonan Skim Bantuan Pendaftaran IPT YPJ 2021 merupakan bantuan yang disediakan oleh Yayasan Pelajaran Johor kepada penuntut baharu IPT sebanyak RM500 bagi peringkat diploma dan RM1 000 bagi ijazah sarjana muda Kerajaan Johor mengharapka...
Permohonan Bantuan Usahawan India Selangor 2021

Permohonan Bantuan Usahawan India Selangor 2021

papar berkaitan - pada 28/7/2021 - jumlah : 291 hits
Permohonan Bantuan Usahawan India Bantuan khas buat masyarakat India yang ingin menceburkan diri dalam bidang keusahawanan khususnya bagi mereka yang menetap di Selangor Kerajaan negeri Selangor menawarkan peluang untuk menyertai Program Pe...
Ini Cara Permohonan I Citra Kwsp Pada 12 Julai 2021

Ini Cara Permohonan I Citra Kwsp Pada 12 Julai 2021

papar berkaitan - pada 26/7/2021 - jumlah : 422 hits
Mulai esok mereka yang ada simpanan di dalam akaun KWSP atau EPF boleh memohon untuk pengeluaran wang i Citra yang diumumkan oleh pihak kerajaan baru baru ini Kelonggaran ini diberikan kepada semua pencarum KWSP yang layak untuk membantu me...
Permohonan Kemasukan Murid Ke Tingkatan Satu Sekolah Seni Malaysia Program Pendidikan Seni Ambilan Tahun 2022

Permohonan Kemasukan Murid Ke Tingkatan Satu Sekolah Seni Malaysia Program Pendidikan Seni Ambilan Tahun 2022

papar berkaitan - pada 23/7/2021 - jumlah : 385 hits
PERMOHONAN KEMASUKAN MURID KE TINGKATAN SATU SEKOLAH SENI MALAYSIA PROGRAM PENDIDIKAN SENI AMBILAN TAHUN 2022 Penubuhan Sekolah Seni Malaysia adalah satu usaha Kementerian Pendidikan Malaysia untuk memartabatkan pendidikan kesenian dengan m...
5840 Gencatan Politik Bantu Kerajaan Tumpu Usaha Pulih Negara Berita Harian 04 08 2021

5840 Gencatan Politik Bantu Kerajaan Tumpu Usaha Pulih Negara Berita Harian 04 08 2021

papar berkaitan - pada 5/8/2021 - jumlah : 310 hits
KUALA LUMPUR Gabungan 13 badan bukan kerajaan menggesa gencatan politik dilakukan segera oleh semua pihak bagi membolehkan kerajaan menumpukan usaha memulihkan ekonomi negara dan kesihatan rakyat dijalankan tanpa gangguan Langkah itu perlu ...
10 Negara Teratas Mempunyai Rizab Emas Terbesar 2021 Berapakah Rizab Emas Malaysia

10 Negara Teratas Mempunyai Rizab Emas Terbesar 2021 Berapakah Rizab Emas Malaysia

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 409 hits
Bank pusat adalah pemegang emas yang penting dan memainkan peranan utama dalam pengurusan rizab emas Rizab emas adalah emas yang dimiliki oleh bank pusat negara untuk menyokong nilai mata wangnya dan ia digunakan sebagai janji untuk menebus...
Epengambilan Pdrm Permohonan Jawatan Kosong Pdrm 2021

Epengambilan Pdrm Permohonan Jawatan Kosong Pdrm 2021

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 429 hits
ePengambilan PDRM Permohonan Jawatan Kosong PDRM 2021 Online Permohonan jawatan kosong PDRM untuk jawatan konstabel Gred YA1 lelaki boleh dibuat mulai 2 Ogos 2021 Mereka yang berminat dan menepati semua syarat kelayakan yang ditetapkan untu...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Terengganu Fc Umum Harga Tiket Agarbomb Performance Cup 2024

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

Lost Opportunities In Labuan

Hada Labo Hydrating Water Gel

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director



10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online

10 Filem Melayu Terbaru Best Di Platform Online Netflix Malaysia 2024 Mesti Tonton


Artis Cahaya Manis Music Duruk Ngabang Chord

Yoursay Time And Patience Running Out For Anwar

Put Targeted Subsidy Plan In Place Quickly To Combat Diesel Smuggling Govt Urged

Zii Jia Won T Join National Team For Thomas Cup Training

Koleksi Video Melawat Taiping 2024

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd