Permintaan Terhadap Ujian Covid 19 Meningkat Susulan Kenaikan Kes


Bernama
KUALA LUMPUR: Sejak gelombang ketiga Covid-19 melanda Malaysia Okt lepas, semakin ramai melakukan ujian saringan walaupun mereka tidak bergejala mahupun bukan kontak rapat kepada kes positif.
Adakah kemampuan Malaysia pada masa ini cukup untuk memenuhi permintaan yang meningkat, dengan kes empat digit dicatat beberapa bulan, dan sekiranya berlaku senario terburuk?
Presiden Persatuan Perubatan Malaysia (MMA), Subramaniam Muniandy, berkata ketika ini kapasiti makmal kebangsaan awam dan swasta melakukan 70,000 ujian setiap hari.
Ini bermakna jika lebih daripada 70,000 ujian dijalankan dalam sehari, berkemungkinan masa diambil lebih panjang.
“Kita harus mengutamakan ujian untuk kumpulan berisiko tinggi dan saringan komuniti dalam pengawasan.
“Oleh itu, kita perlu memberi perhatian kepada saringan menggunakan kit ujian pantas antigen yang lebih cepat dan menjimatkan kos untuk saringan pantas dan besar,” katanya ketika dihubungi Bernama.
Subramaniam berkata walaupun Kementerian Kesihatan (KKM) memaklumkan pihaknya tidak akan menyaring semua kontak rapat kecuali bergejala, MMA merasakan kementerian perlu kembali kepada dasar sebelum ini.
“Polisi awal adalah mengesan seberapa banyak kontak rapat dan menjalankan ujian ke atas mereka untuk memastikan kita dapat menghentikan potensi penularan Covid-19 dalam komuniti.
“Jika kerajaan kekurangan tenaga kerja, pihaknya boleh menggunakan khidmat 7,000 doktor am (GP) KKM untuk membantu mereka,” katanya.
Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah pada sidang media Khamis berkata KKM dijangka meningkatkan kapasiti makmal Covid-19 yang boleh menjalankan ujian Tindak Balas Rantai Polimerase (RT-PCR) antara 100,000 hingga 150,000 setiap hari.
“Sehingga kini, kami mempunyai 68 makmal yang menjalankan 70,000 ujian RT-PCR setiap hari dan kapasiti makmal akan dipertingkatkan. Kami juga akan meningkatkan saringan Covid-19 dengan menggunakan Antigen Rapid Test Kit (RTK-Ag),” katanya.
Beliau berkata kapasiti ujian RT-PCR Malaysia di 68 makmal pada 20 Jan adalah sebanyak 76,255 ujian namun hanya 47,820 ujian dijalankan atau 63 peratus kapasiti ujian.
Katanya, selain daripada pusat perubatan kerajaan, terdapat 1,000 premis swasta seluruh negara turut menawarkan ujian RT-PCR atau ujian swab RTK.
Menurut covid-19.moh.gov.my, sehingga Khamis, sebanyak 132 hospital swasta berlesen dibenarkan menjalankan ujian Covid-19 di premis mereka.
Sementara sebanyak 741 klinik perubatan swasta berdaftar untuk menjalankan ujian Covid-19 di lokasi dan jangkauan, manakala 816 klinik dibenarkan menjalankan ujian di kawasan premis sahaja.
Sebanyak 13 pusat jagaan ambulatori swasta dibenarkan menjalankan ujian di premis termasuk Mahameru International Medical Centre Sdn Bhd di Kuala Lumpur; Sievert Imaging Centre Sandakan, Sabah; Anda Diagnostic Centre Pulau Pinang dan Sunway Specialist Centre Damansara, Selangor.
Berkaitan bayaran, hospital kerajaan mengenakan RM150 kepada warganegara dan RM250 kepada warga asing untuk ujian RT-PCR manakala bayaran RM60 (warga Malaysia) atau RM120 (warga asing) untuk ujian RTK Antigen.
Bagaimanapun, penjawat awam yang kembali ke Malaysia selepas berkhidmat di luar negara, warga Malaysia dan warga asing yang disyaki positif Covid-19, penduduk di kawasan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketat (PKPD) adalah kumpulan yang dikecualikan bayaran.
Bagi swasta pula, bayaran dikenakan adalah pelbagai, contohnya di Subang Jaya Medical Centre dikenakan RM295 untuk ujian RT-PCR dan menerima pemeriksaan terus tanpa janji temu manakala hospital swasta terpilih KPJ pula menawarkan ujian Covid-19 secara pandu lalu dan pemeriksaan terus pada harga antara RM299 hingga RM388 (Rt-PCR).
Hospital Pantai di Ampang mengenakan bayaran RM180 untuk ujian RTK Antigen dan RM250 untuk RT-PCR manakala RM260 bagi ujian RT-PCR di Hospital Pantai Cheras dan RM480 untuk ujian RT-PCR di Hospital Gleneagles Kuala Lumpur.
BP Diagnostic di Taiping dan Sitiawan, Perak; Butterworth dan George Town, Pulau Pinang; Alor Setar, Kedah; Bahau, Negeri Sembilan; OUG, Kepong, Medan Tunku dan Cheras, Kuala Lumpur; Kajang, Rawang, Seri Kembangan, Glenmarie dan Taman SEA, Selangor; Skudai, Batu Pahat and Muar, Johor; Kuching, Sarawak; Kota Kinabalu, Sabah dan Melaka pula mengenakan bayaran RM240 untuk ujian RT-PCR.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/01/permintaan-terhadap-ujian-covid-19.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kes Meningkat Saban Hari Elfira Loy Dan Anak Lelaki Jalani Ujian Saringan Covid 19 Sebagai Langkah Berjaga Jaga

Kes Meningkat Saban Hari Elfira Loy Dan Anak Lelaki Jalani Ujian Saringan Covid 19 Sebagai Langkah Berjaga Jaga

papar berkaitan - pada 11/1/2021 - jumlah : 262 hits
Meskipun merasakan dirinya hanya berada di rumah dan keluar bila perlu pelakon dan kini usahawan Elfira Loy berkata dia mengambil keputusan untuk mendapatkan khidmat ujian saringan COVID 19 secara bergerak di rumahnya sebagai salah satu lan...
Kkm Sarankan Pergerakan Rentas Daerah Negeri Diperketat Jika Kes Covid 19 Terus Meningkat

Kkm Sarankan Pergerakan Rentas Daerah Negeri Diperketat Jika Kes Covid 19 Terus Meningkat

papar berkaitan - pada 10/1/2021 - jumlah : 253 hits
JOHOR BAHRU 9 Jan Kementerian Kesihatan telah menyarankan kepada Majlis Keselamatan Negara untuk memperketat kawalan pergerakan rentas daerah dan negeri sekiranya kes COVID 19 dalam negara terus meningkat
Rentas Negeri Punca Kes Covid 19 Di Terengganu Meningkat Kata Exco

Rentas Negeri Punca Kes Covid 19 Di Terengganu Meningkat Kata Exco

papar berkaitan - pada 10/1/2021 - jumlah : 241 hits
Perjalanan rentas negeri menjadi penyumbang peningkatan kes Covid 19 di Terengganu Foto oleh Sayuti ZainudinKUALA TERENGGANU 10 Jan Perjalanan rentas negeri menjadi penyumbang peningkatan kes Covid 19 di Terengganu menurut Pengerusi Jawatan...
Covid 19 2 433 Kes Baharu Angka Kematian Kembali Meningkat

Covid 19 2 433 Kes Baharu Angka Kematian Kembali Meningkat

papar berkaitan - pada 10/1/2021 - jumlah : 245 hits
Madiha AbdullahJanuari 10 2021Selangor masih melaporkan kes harian baharu tertinggi iaitu 730 kes diikuti Sabah sebanyak 403 kes dan Johor sebanyak 321 kes BernamaKUALA LUMPUR Kes baharu COVID 19 di Malaysia kekal di angka melebihi 2 000 de...
Umno Tidak Kemaruk Pru15 Boleh Ditunda Jika Kes Covid 19 Meningkat Nazri Aziz

Umno Tidak Kemaruk Pru15 Boleh Ditunda Jika Kes Covid 19 Meningkat Nazri Aziz

papar berkaitan - pada 9/1/2021 - jumlah : 268 hits
Tidak perlu adakan Pilihan Raya Umum ke 15 jika kes COVID 19 terus meningkat Demikian kata bekas ahli Majlis Tertinggi UMNO Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz mengenai usul yang akan dibawa ke Perhimpunan Agung UMNO pada 31 Januari ini Ket...
Hiburan Kes Covid 19 Tinggi Nabil Mahir Dan Ayda Jebat Batal Majlis Resepsi Di Langkawi

Hiburan Kes Covid 19 Tinggi Nabil Mahir Dan Ayda Jebat Batal Majlis Resepsi Di Langkawi

papar berkaitan - pada 11/1/2021 - jumlah : 479 hits
Saban hari semakin meningkat kes positif COVID 19 di Malaysia Penularan yang sepertinya tidak akan reda dalam masa terdekat ini nyata membuatkan ramai yang bimbang dan mengambil langkah lebih berwaspada Sama juga dengan pasangan Nabil Mahir...
3 048 Kes Baharu Covid 19 11 Kematian

3 048 Kes Baharu Covid 19 11 Kematian

papar berkaitan - pada 25/1/2021 - jumlah : 200 hits
PETALING JAYA Kementerian Kesihatan melaporkan 3 048 kes baharu Covid 19 dengan 11 kematian dalam tempoh 24 jam lalu Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah berkata kes sembuh pula mencatatkan rekod 3 638 dilaporkan dalam tempoh sa...
Pkp Penuh Mungkin Dilaksana Jika Kes Covid 19 Tidak Turun Menjelang 4 Februari Eurocham Malaysia

Pkp Penuh Mungkin Dilaksana Jika Kes Covid 19 Tidak Turun Menjelang 4 Februari Eurocham Malaysia

papar berkaitan - pada 24/1/2021 - jumlah : 306 hits
Perintah Kawalan Pergerakan penuh dengan menutup hampir kesemua aktiviti ekonomi akan dilaksanakan sekiranya kes penularan pandemik Covid 19 gagal dikawal menjelang 4 Februari 2021
2 433 Kes Baru Covid 19 9 Kematian

2 433 Kes Baru Covid 19 9 Kematian

papar berkaitan - pada 10/1/2021 - jumlah : 254 hits
January 10 2021 6 57 PMPETALING JAYA Kementerian Kesihatan melaporkan 2 433 kes baru Covid 19 dalam tempoh 24 jam lalu dengan sembilan kematian Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah berkata daripada jumlah itu sebanyak 2 426 kes ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened