Perlu Hasil Dividen Yang Lebih Baik Dari Bank Alliance




Laporan keuntungan bersih Alliance Bank untuk FY24 mencapai jangkaan walaupun dividen sedikit melepasi. Trajektori utama kumpulan tersebut nampaknya sedang berkembang dengan baik, walaupun kumpulan itu berhati-hati terhadap perubahan dalam keadaan pasaran dari cabaran makro kemudian hari.
Kenanga mengatakan ia menyesuaikan nombor FY25F sebanyak -2% selepas kemas kini keputusan dan menaikkan TP sebanyak 7% kepada RM4.60 (daripada RM4.30) kerana rumah tersebut mengemaskini tahun pangkah penilaian. Rumah tersebut mengekalkan panggilan OUTPERFORM dengan bank menjadi salah satu Pilihan Teratas 2QCY24.
Keuntungan sebanyak RM690.5juta mencapai 98% daripada ramalan sepenuh tahun dan 103% daripada anggaran sepenuh tahun konsensus. Walau bagaimanapun, pembayaran dividen keseluruhan sebanyak 22.6 sen di bawah jangkaan kami 24.5 sen kerana Kenanga mengatakan ia telah memasukkan pembayaran yang sedikit lebih tinggi sebanyak 53%. YoY, pendapatan keseluruhan FY24 meningkat sebanyak 5% apabila pertumbuhan pinjaman mengejutkan pada 14%, mengimbangi penurunan NIMs (2.54%, -17 bps). Sementara itu, pendapatan bukan faedah disokong oleh perdagangan forex yang lebih baik di samping saluran pengurusan harta yang lebih baik.
Pada keseluruhannya, keuntungan bersih FY24 hanya meningkat sebanyak 2% yang terutamanya disebabkan oleh nisbah kos-pendapatan merangkak naik kepada 48.2% (+2.3 ppts) kerana kos kakitangan dinaikkan oleh perjanjian kolektif dan pasukan jualan yang diperbesar untuk melaksanakan strategi pengambilalihan kumpulan tersebut.
QoQ, pendapatan keseluruhan 4QFY24 hanya melihat peningkatan kecil (+1%) apabila pendapatan faedah yang lebih kuat ditolak dengan pulangan perdagangan yang melunak. Ini diterjemahkan kepada keuntungan bersih yang kebanyakannya kekal tidak berubah. Setelah mencapai prestasi yang memuaskan dengan beberapa sasaran utama terlampaui, kumpulan ini optimis untuk meneruskan momentum tetapi memberi amaran untuk tidak terlalu memanjangkan matlamatnya.
Prestasi pertumbuhan pinjaman sebanyak 14% melebihi sasaran 8%-10% yang diinginkan untuk FY24, merujuk kepada kejayaan yang lebih besar dalam segmen SME kunci dan tumpuan yang kuat kepada pelanggan baru yang baru kepada bank. Walaupun kumpulan tersebut terus menyuntik sumber ke dalam memperluas jangkaan, ia memilih untuk mengekalkan sasaran 8%-10% ke dalam FY25 kerana ketidakpastian ekonomi mungkin terungkap sepanjang tahun dan menghalang SME.
Mengenai NIMs, kumpulan percaya cuaca semasa mungkin melihat risiko penekanan yang lebih lanjut kerana mungkin perlu bersaing dengan lebih sengit pada separuh kedua. Untuk masa ini, ia tidak bercadang untuk mempertahankan kadar keuntungan yang lebih tinggi pada garis panduan 2.40%-2.45% untuk tahun tersebut.
Panduan kos kreditnya sebanyak 30-35 bps (FY24: 26 bps) juga condong kepada berhati-hati kerana kumpulan telah memasukkan akaun sihat tetapi sederhana risiko ke dalam portofolionya. Jangkaan keperluan persediaan yang lebih tinggi juga boleh dipicu oleh perkara di atas, di mana kumpulan melihat SME sebagai salah satu segmen yang mencerminkan peningkatan berperingkat GIL.
Dengan kembali kepada tahap bayaran sebelum pandemik, kumpulan ini menaruh tumpuan terhadap bayaran dividen antara 40%-50%, di mana rumah telah memasukkan julat lebih tinggi dalam band ke dalam anggaran secara terperinci untuk menghasilkan hasil yang lebih dekat kepada 7%.
Ramalan. Nombor FY25F sedikit diubah dari model kemas kini sementara rumah memperkenalkan nombor FY26F.
Diatas projeksi pertumbuhan pinjaman yang lebih tinggi daripada industri, asas saham tersebut masih lebih baik berbanding rakan-rakan kap lebih besar dalam hal ROE dan hasil dividen. Pada harga semasa dan dengan menganggap nisbah bayaran anggar sebanyak 50% disimpan, Kenanga menganggap hasil dividen akan mendekati 7%.
Risiko panggilan kami termasuk: (i) penekanan margin yang lebih tinggi dari jangkaan, (ii) pertumbuhan pinjaman yang lebih rendah dari jangkaan, (iii) kemerosotan kualiti aset yang lebih buruk dari jangkaan, (iv) perlambatan dalam aktiviti pasaran modal, (v) fluktuasi mata wang yang tidak menguntungkan, dan (vi) perubahan kepada OPR.


Source link
The post Perlu Hasil Dividen yang Lebih Baik dari Bank Alliance appeared first on Edisi Viral Plus.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://plus.edisiviral.com/perlu-hasil-dividen-yang-lebih-baik-dari-bank-alliance/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mengapa Diam Lebih Baik Ketika Mendengar Keburukan Orang Lain

Mengapa Diam Lebih Baik Ketika Mendengar Keburukan Orang Lain

papar berkaitan - pada 4/6/2024 - jumlah : 100 hits
AssalamualaikumBismillahDalam kehidupan seharian sering kali kita membaca atau terdengar gosip tentang keburukan orang lain samada di sekeliling mahupun di media sosial nbsp Entah cerita dari teman rakan sekerja atau bahkan anggota keluarga...
Elfira Loy Gembira Bahagia Bergelar Ibu Menjadi Ibu Telah Mengubah Hidup Saya Jadi Lebih Baik

Elfira Loy Gembira Bahagia Bergelar Ibu Menjadi Ibu Telah Mengubah Hidup Saya Jadi Lebih Baik

papar berkaitan - pada 23/5/2024 - jumlah : 89 hits
gembira bahagia bergelar ibu menjadi ibu telah mengubah hidup saya jadi lebih baik Elfira menunjukkan komitmen yang tinggi dalam membesarkan anak anaknya dengan penuh kasih sayang dan perhatian Elfira Loy Gembira Bahagia Bergelar Ibu Dia se...
Hasil Riset Terbaru Pembeli Lebih Percaya Affiliate Marketing Daripada Artis Atau Influencer

Hasil Riset Terbaru Pembeli Lebih Percaya Affiliate Marketing Daripada Artis Atau Influencer

papar berkaitan - pada 20/5/2024 - jumlah : 48 hits
Ninja Xpress bekerja sama dengan Populix mengadakan survei Suara UKM Negeri Vol 5 tentang Fenomena Affiliate Marketing pada Social Commerce
Video Jokowi Yakin Kualitas Udara Ikn Lebih Baik Dari Paris Dan Melbourne

Video Jokowi Yakin Kualitas Udara Ikn Lebih Baik Dari Paris Dan Melbourne

papar berkaitan - pada 5/6/2024 - jumlah : 71 hits
Presiden Jokowi kemudian menginginkan agar IKN memiliki kualitas udara yang bersih
Kumpul Lebih 1 000 Koleksi Nusantara Dan Melayu

Kumpul Lebih 1 000 Koleksi Nusantara Dan Melayu

papar berkaitan - pada 19/5/2024 - jumlah : 159 hits
Sinar Harian Selasa Dah lama mykoleksi merancang untuk melawat ke Galeri Warisan Samantan yang dimiliki oleh saudara Zamir Congo atau nama diberi Mohamad Muzammir Mohd Basari tapi masih belum berkesempatan untuk singgah kalau kita lihat pad...
Amalan Baik Yang Boleh Dilakukan Di Bulan Zulhijjah

Amalan Baik Yang Boleh Dilakukan Di Bulan Zulhijjah

papar berkaitan - pada 8/6/2024 - jumlah : 111 hits
Bulan Zulhijjah merupakan bulan yang sangat istimewa dalam kalendar Islam khususnya kerana terdapatnya beberapa hari yang sangat mulia dan penuh keberkatan Berikut adalah beberapa amalan baik yang boleh dilakukan pada bulan Zulhijjah 1 Berp...
Tok Ojk Larang Pemegang Saham Mayoritas Punya Lebih Dari Satu Bpr Dan Bprs

Tok Ojk Larang Pemegang Saham Mayoritas Punya Lebih Dari Satu Bpr Dan Bprs

papar berkaitan - pada 20/5/2024 - jumlah : 36 hits
Pemilik saham mayoritas hanya diperbolehkan untuk mempunyai satu BPR ataupun BPRS
Pemulihan Ekonomi Berjaya Malaysia Jadi Negara Maju 2028

Wanita Cedera Terseret Ketika Diragut Tepi Lebuhraya

Waspada Akaun Palsu Yang Menyamar Sebagai Menteri Miti

Cendawan Mekah Cendawan Mud Mud

Jenama Qsr Menyumbang Lebih Rm150 000 Manfaat Kepada Lebih 2 500 Umat Islam Merentas Dua Negara

Kkm Digesa Jangan Mengetepikan Pemegang Taruh Kosmo 25 06 2024

Ulasan Filem Atlas Agak Mengecewakan

Unveiling Malaysia S Hidden Gems With A Travel Pass



10 Fakta Biodata Harissa Adlynn Halim Pelakon Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Astro Ria Gandingan Redza Rosli

6 Makhluk Mitos Yang Digeruni dan Disanjung Masyarakat Asia Tenggara

10 Filem Komedi Lawak Terbaru Yang Best Juga Tersedia Online Netflix Prime Video HBO GO Dengan Sarikata Bahasa Melayu

Info Dan Sinopsis Filem Ipar Adalah Maut 2024 Kini Di Pawagam Malaysia

Kahwin Beristerikan Bella Hanna Bella Luna Ini 10 Fakta Biodata Pelakon Redza Rosli Yang Ramai Tak Tahu


Menjadi Juga Tiramisu Resepi Khairul Aming

Keunggulan Cetak Dan Guni Pp Woven Untuk Pembungkusan Beras Gula Dan Tepung

Kualiti Kotak Kosmetik Penting Untuk Imej Dan Kepercayaan Jenama

Leadership Lab International Nurturing Global Leaders For A Brighter Tomorrow

Sayur Hijau Segar Tahan Lama

Lagi Penjawat Awam Khianat Sprm Reman Enam Wanita Yang Buat Tuntutan Palsu