Perlembagaan Benarkan Agong Singkir Pm Kata Peguam


Executive Editor  -       MINDA RAKYAT 

SHAH ALAM: Peguam kepada bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menyifatkan adalah salah untuk berkata Yang di-Pertuan Agong tidak mempunyai kuasa menyingkir Perdana Menteri.

Malah, undang-undang tertinggi negara iaitu Perlembagaan Persekutuan dengan jelasnya menyatakan, “kuasa melantik termasuk kuasa untuk menolak,” kata Mohamed Haniff Khatri Abdulla.

“Ada pihak mempersoal kuasa Agong terhadap Perdana Menteri (Datuk Seri Najib Razak). Bagi saya, jawapannya ada dalam perlembagaan.

“Perkara 40 (2) (a) menyatakan Agong boleh bertindak menurut budi bicara dalam pelantikan Perdana Menteri. Ia tidak menyentuh soal kuasa memecat Perdana Menteri.

“Tetapi dalam Seksyen 29 Jadual ke-11, undang-undang bertulis menyatakan bagi individu atau pihak yang diberi kuasa membuat pelantikan ke mana-mana pejabat, kuasa yang sama hendaklah ditafsirkan sebagai termasuk kuasa untuk membuang kerja atau menggantung individu yang dilantik dan melantik orang lain buat sementara bagi menggantikan individu yang digantung sedemikian,” kata Haniff, memetik perlembagaan.

“Oleh itu, jawapannya ada di sana, tetapi kita tidak melihatnya. Apabila kita tidak melihatnya, maka kita tidak akan tahu,” kata pakar undang-undang itu dalam satu forum yang diadakan di sini malam tadi.

Beliau berkata demikian membalas kenyataan Barisan Nasional (BN) yang menolak percubaan pergerakan Selamatkan Malaysia melibatkan Agong, Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah untuk menjatuhkan Najib.

Ini susulan kenyataan BN yang berkata Agong tidak mempunyai kuasa menjatuhkan perdana menteri dan satu-satunya cara untuk menggulingkan “pemimpin yang dipilih secara demokrasi dan menerusi kerajaan” adalah pilihan raya umum.

Komen tersebut timbul selepas pertemuan Dr Mahathir dengan Agong pada 15 Sept, di mana beliau dilapor menyerahkan set kedua dokumen Deklarasi Rakyat yang mengandungi 1.4 juta tandatangan menuntut penyingkiran Najib.

Najib kemudian mendakwa Agong memberitahu Dr Mahathir tiada apa yang boleh dilakukan menerusi perisytiharan itu yang “tidak mengikut perlembagaan.”

“Ia salah. Lagipun, Perkara 43 (6) Jadual 6 memerlukan seorang Perdana Menteri mengangkat sumpah untuk menegakkan, melindungi dan mempertahankan perlembagaan,” kata Haniff.

“Jika salah laku yang didakwa dilakukan Najib disenaraikan dalam Deklarasi Rakyat itu benar, maka itu adalah pelanggaran perlembagaan dan kedaulatan undang-undang.

“Jika seseorang melanggar sumpah yang diambil di mahkamah, mereka boleh dipertanggungjawabkan kerana menghina mahkamah. Jadi, jika ia salah untuk berbohong di bawah sumpah di hadapan mahkamah, apatah lagi di hadapan Agong,” katanya.

Pakar perlembagaan Profesor Aziz Bari dan peguam Adnan Seman yang turut berucap dalam forum itu pada mulanya tidak menyedari peruntukan yang didedahkan oleh Haniff.

Kedua-duanya kemudiannya mempersoalkan kewajarannya pula.

“Jadi sekarang ada pihak yang tidak suka pada perdana menteri meminta Agong menyingkir Najib. Katakan perkara sama berlaku selepas Pakatan Harapan (PH) mula berkuat kuasa.

“Katakan PH masih gagal menyelesaikan konflik dan mengambil keputusan untuk berpecah. Orang ramai kemudian hilang kepercayaan terhadap pemimpin mereka dan sekali lagi meminta Agong untuk membuang Perdana Menteri ketika itu.

“Kemudian apa? Di mana kita akan berhenti?” soalnya.

Kedua-dua beliau dan Aziz kemudian meminta pihak yang tidak berpuas hati dengan pentadbiran semasa supaya menunggu masa di mana demokrasi sebenar diamalkan, iaitu pilihan raya umum akan datang.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/05/perlembagaan-benarkan-agong-singkir-pm.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Agong Tak Dibicarakan Jenayah Perang Tapi Pm Kata Peguam Negara

Agong Tak Dibicarakan Jenayah Perang Tapi Pm Kata Peguam Negara

papar berkaitan - pada 29/4/2019 - jumlah : 248 hits
KUALA LUMPUR Peguam Negara Tommy Thomas menegaskan bahawa Yang di Pertuan Agong selaku panglima tertinggi angkatan tentera tidak dikehendaki bertanggungjawab atas keputusan dibuat perdana menteri Kabinet dan Kementerian Pertahanan berhubung...
Peguam Negara Kata Bn Hipokrit Dulu Setuju Statut Rom

Peguam Negara Kata Bn Hipokrit Dulu Setuju Statut Rom

papar berkaitan - pada 27/4/2019 - jumlah : 351 hits
Peguam Negara hari ini menyifatkan kritikan terhadap Statut Rom adalah satu perbuatan hipokrit Loading Tommy Thomas berkata kerajaan Barisan Nasional dahulu sudah memutuskan untuk menerima statut berkenaan yang akan merujuk kes tertentu kep...
Dr M Tak Boleh Kata Perlembagaan Johor Batal Sebab Isu Sultan Kata Khaled Nordin

Dr M Tak Boleh Kata Perlembagaan Johor Batal Sebab Isu Sultan Kata Khaled Nordin

papar berkaitan - pada 25/4/2019 - jumlah : 394 hits
Tun Dr Mahathir mendakwa Undang Undang tubuh Johor terbatal dengan terbentuknya Perlembagaan Persekutuan Foto Free Malaysia Today Bekas menteri besar Johor Khaled Nordin membidas Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad yang berkata undang undan...
Audio Singkir Mb Ingatkan Rakaman Lama Kata Exco Perak

Audio Singkir Mb Ingatkan Rakaman Lama Kata Exco Perak

papar berkaitan - pada 20/4/2019 - jumlah : 275 hits
Pengerusi Parti Amanah Perak Asmuni Awi mendakwa beliau belum mendengar rakaman audio yang dikaitkan dengan seorang pemimpin kerajaan negeri itu berhubung cubaan menyingkirkan Menteri Besar Ahmad Faizal Azumu Asmuni yang namanya turut dikai...
Tiga Fakta Perlembagaan Mahathir Silap Kata Kp Umno Pasir Gudang

Tiga Fakta Perlembagaan Mahathir Silap Kata Kp Umno Pasir Gudang

papar berkaitan - pada 25/4/2019 - jumlah : 246 hits
Terdapat tiga fakta berdasarkan perkara yang jelas termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan boleh membuktikan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad silap dalam isu berkaitan perlembagaan itu Ketua Pemuda Umno Pasir Gudang Noor Azleen Ambr...
Benarkan Penghitungan Suara Kpu Bisa Di Hack Ini Kata Ahli

Benarkan Penghitungan Suara Kpu Bisa Di Hack Ini Kata Ahli

papar berkaitan - pada 18/4/2019 - jumlah : 153 hits
Apa pun yang terjadi dengan IT KPU tidak akan mengubah hasil pemilu Karena yang down hanya server website nya yang tidak terhubung ke sistem Situng tegas Salahuddien
Peguam Negara Tegaskan Agong Tidak Dikehendaki Bertanggungjawab Berkaitan Isytihar Perang

Peguam Negara Tegaskan Agong Tidak Dikehendaki Bertanggungjawab Berkaitan Isytihar Perang

papar berkaitan - pada 27/4/2019 - jumlah : 236 hits
foto sumber internet KUALA LUMPUR 27 April Peguam Negara Tommy Thomas menegaskan bahawa Yang di Pertuan Agong selaku Panglima Tertinggi Angkatan Tentera tidak dikehendaki bertanggungjawab atas keputusan dibuat perdana menteri kabinet dan ke...
Rakyat Terengganu Jangan Panik Kata Mbnya Mungkin Pm Yang Panik

Rakyat Terengganu Jangan Panik Kata Mbnya Mungkin Pm Yang Panik

papar berkaitan - pada 25/4/2019 - jumlah : 301 hits
DR Ahmad Samsuri Mokhtar UTUSAN ONLINEKUALA TERENGGANU 25 April Rakyat negeri ini dinasihatkan tidak panik dengan kenyataan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berhubung Undang Undang Tubuh Negeri Johor 1895 dan Terengganu 1911 terbatal...
Dr Mahathir Marah Exco Johor Dirombak Muhyiddin Minta Maaf Kata Laporan

Dr Mahathir Marah Exco Johor Dirombak Muhyiddin Minta Maaf Kata Laporan

papar berkaitan - pada 24/4/2019 - jumlah : 541 hits
Dr Mahathir marah exco Johor dirombak Muhyiddin minta maaf kata laporan Dikemas kini 25 minit yang lalu Diterbitkan pada 24
Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Bila Duit Nak Masuk

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

Deep Dive 5 Historic Lots From Gooding S Geared Online Sale



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Sambutan Ulang Tahun Ke 30 Dan Pelancaran 4 Model Motosikal Ktm Duke

First Impressions Make A Powerful Impact With A Creative Digital Business Card

Restoran Di Jepun Buang 25 Set Nasi Lemak Kena Tipu Ejen Dari Malaysia

Kumpulan Pro Palestin Kecam Kehadiran Syarikat Bekal Senjata Kepada Israel

Prk Kkb Boleh Tak Umno Tarik Undi Melayu

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin