Perlantikan Mb Bukan Kuasa Mutlak Sultan Pensyarah


    Foto oleh Bernama

PENDAPAT, 11 Apr — Sehubungan dengan isu pelantikan menteri besar Johor baru yang sedang hangat diperkatakan sekarang, fakta-fakta yang ada di hadapan saya menunjukkan bahawa pandangan beberapa pihak kononnya perlantikan seseorang menteri besar adalah berada di bawah kuasa mutlak sultan Johor atau raja-raja Melayu yang lain adalah tidak benar.

Laporan Suruhanjaya Reid yang menggubal perlembagaan negara waktu merdeka pada tahun 1957 dahulu mengakui pada perenggan 177 bahawa perlembagaan-perlembagaan negeri seperti Perlembagaan Johor 1895 dan Perlembagaan Terengganu 1911 memperuntukkan pelantikan menteri besar oleh sultan dan pertanggungjawaban beliau kepada sultan.

Loading...
Keadaan ini menyebabkan Suruhanjaya Reid menganggap raja-raja Melayu waktu itu sebagai raja-raja tidak berperlembagaan dalam konteks kerajaan demokrasi berparlimen yang perlu diubah kepada raja-raja berperlembagaan dengan kuasa terbatas iaitu tertakluk kepada nasihat menteri besar yang bertanggungjawab kepada Dewan Undangan Negeri (DUN).

Sebab itulah dalam perlembagaan-perlembagaan negeri sekarang ada peruntukan tetap yang menyebut bahawa “Raja boleh bertindak menurut budi bicaranya pada melantik seorang Menteri Besar” dan bahawa lantikan itu dendaklah daripada “seorang ahli Dewan Undangan yang pada hematnya mungkin mendapat kepercayaan majoriti ahli Dewan Undangan itu.”

Dan peruntukan inilah yang ada dalam Perkara 4(2)(a) Perlembagaan Johor, dan dalam perlembagaan-perlembagaan negeri lain, iaitu bahawa “the Ruler shall first appoint as Mentri Besar to preside over the Executive Council a member of the Legislative Assembly who in his judgment is likely to command the confidence of the majority of the members of the Assembly.”


Walaupun telah pernah berlaku beberapa insiden raja-raja Melayu melantik seorang menteri besar yang tidak mendapat kepercayaan majoriti ahli DUN, belum ada apa-apa cabaran di mahkamah ke atasnya walaupun ada ura-ura mengenainya dalam insiden lantikan Datuk Seri Azlan Man sebagai menteri besar Perlis selepas PRU14.

Begitupun, Sultan Azlan Shah sewaktu masih menjadi ketua hakim negara pernah memberikan pandangan mengenai perkara ini dalam tulisan beliau yang mula-mula disiarkan dalam JMCL [1982] 103-118 dan yang kemudiannya disiarkan dalam buku Trindade & Lee pada tahun 1986 dan dalam buku koleksi tulisan dan ucapan Baginda pada tahun 2004.

Dalam tulisan bertajuk “The Role of Constitutional Rulers,” baginda menyebut bahawa, walaupun raja mempunyai budi bicara dalam melantik menteri besar, bila parti yang memperolehi majoriti dalam PRU mencalonkan salah seorang ahli DUNnya sebagai menteri besar, raja tidak mempunyai pilihan lain selain untuk melantik beliau.

Tegas baginda, jika seseorang raja mengenepikan hasrat parti dan melantik ahli DUN lain yang tidak mampu mendapat kepercayaan majoriti ahli DUN, ini boleh membawa kepada timbulnya undi tidak percaya ke atas beliau yang akan menyebabkan raja itu sama ada melantik ahli lain atau membubarkan DUN.

Malah, baginda selaku Yang di-Pertuan Agong IX bersama-sama raja-raja Melayu lain sebenarnya telah membuat perisytiharan mengenai perkara ini, bersama-sama 9 perkara lain, “untuk mengelakkan sebarang salah tafsiran mengenai kedaulatan, hak kedaulatan, kuasa dan bidang kuasa,” dalam Perisytiharan Prinsip-Prinsip Perlembagaan bertarikh 4 Julai 1992.

Berhubung soal “pelantikan menteri besar” (“appointment of menteri besar”), Yang di-Pertuan Agong IX bersama-sama raja-raja Melayu lain mengisytiharkan bahawa:

(1) “Selaras dengan Perlembagaan Negeri, kita memperkenankan pencalonan seorang yang mendapat kepercayaan sebilangan ahli-ahli dalam Dewan Undangan Negeri sebagai Menteri Besar” (“In accordance with the State Constitution, we shall accept the nomination of a person who commands the confidence of the majority of the members of the Legislative Assembly as the Menteri Besar”).

(2) “Sekiranya tidak ada parti yang mendapat majoriti yang jelas di dalam Dewan Undangan Negeri, kita hendaklah menggunakan budi bicara kita dalam perlantikan tersebut selaras dengan prinsip-prinsip tertentu” (“Where no party has a clear majority in the Legislative Assembly, we shall exercise our own discretion in such appointment in accordance with accepted constitutional principles”).

(3) “Apabila kita tidak puas hati di atas kesesuaian orang yang dicalonkan sebagai Menteri Besar, kita boleh merujuk pencalonan tersebut bagi dipertimbangkan semula oleh pemimpin parti berkenaan untuk keputusan muktamad” (“When we have any reservation as to the suitability of any person nominated as Menteri Besar, we may refer the nomination for reconsideration by the leader of the appropriate party for a final decision”).

Lebih baharu adalah pandangan anakanda kepada Sultan Azlan Shah, Sultan Nazrin Shah, yang kini merupakan raja Perak, yang menyebut dalam satu syarahan umum anjuran Institute Of Southeast Asian Studies, Singapura, pada 27 Julai 2004 “The Monarchy in Contemporary Malaysia” bahawa raja-raja melantik (tetapi tidak memilih) menteri besar.

Berdasarkan kepada fakta-fakta ini maka jelaslah bahawa adalah tidak benar kononnya pelantikan seseorang menteri besar adalah berada di bawah kuasa mutlak sultan Johor atau raja-raja Melayu yang lain atau kononnya pencalonan seseorang menteri besar memerlukan parti yang memperolehi majoriti dalam PRU mencalonkan lebih daripada seorang nama.

Budi bicara ini hanya timbul dalam keadaan tidak ada parti yang mendapat majoriti yang jelas di dalam DUN, begitu juga bila terdapat ketidakpuasan hati di atas kesesuaian orang yang dicalonkan sebagai menteri besar yang membolehkan ia dirujuk bagi dipertimbangkan semula oleh pemimpin parti berkenaan untuk keputusan muktamad.

Hakikat bahawa pernah berlaku beberapa insiden raja-raja Melayu melantik seorang menteri besar yang tidak mendapat kepercayaan majoriti ahli DUN atau meminta parti yang memperolehi majoriti dalam PRU mencalonkan lebih daripada seorang nama tidak boleh digunakan sebagai hujah untuk melegitimasikannya.

Saya tidak bersetuju dengan sebarang cubaan untuk merendahkan martabat, menjejaskan kedudukan atau mengabaikan peranan raja-raja Melayu, dan saya juga berbeza dalam banyak perkara dengan mereka yang turut lantang memperkatakan perkara ini, tetapi dalam perkara ini saya tidak ragu-ragu untuk bersama dengan Tun Dr Mahathir Mohamad.

Konsep kuasa mutlak bukan sahaja tidak dapat dipertahankan dari sudut perlembagaan dan undang-undang negara tetapi juga tidak dapat dipertahankan dari sudut agama.

* Dr Kamarul Zaman Yusoff adalah pensyarah kanan di Kolej Undang-Undang, Kerajaan dan Pengajian Antarabangsa (Colgis) di Universiti Utara Malaysia

** Tulisan ini pendapat peribadi penulis dan tidak semestinya mewakili pendapat MalaysianUpdate

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysianupdate.com/2019/04/perlantikan-mb-bukan-kuasa-mutlak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kuasa Melantik Menteri Besar Johor Adalah Kuasa Mutlak Sultan Johor

Kuasa Melantik Menteri Besar Johor Adalah Kuasa Mutlak Sultan Johor

papar berkaitan - pada 10/4/2019 - jumlah : 405 hits
1 Saya merujuk kepada kenyataan Tun Dr Mahathir Mohamad termasuklah di Malaysiakini yang mana menyatakan bahawa DYMM Sultan Johor tidak ada peranan dalam melantik Menteri Besar dan ia hanya ditentukan oleh parti politik yang menang 2 Saya p...
Sultan Johor Ada Kuasa Mutlak Pelantikan Menteri Besar

Sultan Johor Ada Kuasa Mutlak Pelantikan Menteri Besar

papar berkaitan - pada 11/4/2019 - jumlah : 326 hits
Sultan Ibrahim Sultan IskandarKUALA LUMPUR Sultan Johor mempunyai kuasa mutlak untuk melantik menteri besar seperti mana mengikut Perkara 1 Undang Undang Tubuh Negeri Johor Tetapi dalam isu pelantikan itu Sultan Johor tidak perlu bertindak ...
Sultan Tiada Kuasa Budi Bicara Mutlak Lantik Mb Kata Peguam

Sultan Tiada Kuasa Budi Bicara Mutlak Lantik Mb Kata Peguam

papar berkaitan - pada 12/4/2019 - jumlah : 225 hits
Sultan Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar dalam perjumpaan dengan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad di Istana Serene di Johor Bahru pada 10 Jan Mereka berbeza pandangan mengenai peranan istana dalam pelantikan bakal menteri besar Jo...
Bahaya Sekiranya Raja Diberikan Kuasa Mutlak Pm

Bahaya Sekiranya Raja Diberikan Kuasa Mutlak Pm

papar berkaitan - pada 12/4/2019 - jumlah : 387 hits
Bahaya sekiranya raja diberikan kuasa mutlak PMUcapan Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad pada satu majlis di Yayasan Kepimpinan Perdana hari ini mengenai bahaya sekiranya raja diberikan kuasa mutlak bahawa raja mungkin menggunakan kuasa un...
Sultan Tiada Kuasa Arah Rombak Exco Pkr Johor

Sultan Tiada Kuasa Arah Rombak Exco Pkr Johor

papar berkaitan - pada 14/4/2019 - jumlah : 282 hits
Sultan Ibrahim Sultan Iskandar tidak mempunyai kuasa mengarahkan rombakan exco mesyuarat kerajaan negeri susulan perletakan jawatan menteri besar Osman Sapian kata Pengerusi PKR Johor Hassan Karim Sebaliknya MP Pasir Gudang memberitahu Mala...
Pelantikan Mb Johor Dan Kuasa Sultan Sila Rujuk Precedent Case Di Perlis Terengganu Dan Selangor

Pelantikan Mb Johor Dan Kuasa Sultan Sila Rujuk Precedent Case Di Perlis Terengganu Dan Selangor

papar berkaitan - pada 11/4/2019 - jumlah : 322 hits
1 Saya merujuk kepada jawapan tweet yang dibuat oleh seorang yang bernama N Surendran yang menyatakan bahawa The ruler s power to appoint MB is limited by Art 4 of Johor Constitution by which the Ruler shall appoint a person likely to comma...
Raja Tiada Kuasa Mutlak Ini Jawapan Dr Mahathir

Raja Tiada Kuasa Mutlak Ini Jawapan Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 12/4/2019 - jumlah : 426 hits
Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad memberi amaran bahaya sekiranya raja diberikan kuasa mutlak Foto Kosmo Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mengingatkan bahawa raja mungkin menggunakan kuasa untuk kepentingan diri dan bukannya negara...
Punca Kenapa Raja Raja Melayu Tiada Kuasa Mutlak

Punca Kenapa Raja Raja Melayu Tiada Kuasa Mutlak

papar berkaitan - pada 13/4/2019 - jumlah : 449 hits
Disebalik pertelingkahan dengan istana mengenai isu pelantikan menteri besar Johor Perdana Menteri Tun Mahathir Mohamad sekali lagi memberi amaran mengenai bahaya sekiranya raja diberikan kuasa mutlak Dalam ucapannya pada satu majlis di Yay...
Under Pressure Johor Mb Out Of Favour With Sultan

Under Pressure Johor Mb Out Of Favour With Sultan

papar berkaitan - pada 9/4/2019 - jumlah : 264 hits
PH leaders questioned Osman s purchase of a property valued at more than RM1 million for his third wife which they feared would become a point of contention AHMAD FAIRUZ OTHMAN AND SYED UMAR ARIFF NST DATUK Osman Sapian is being pressured t...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Family Camping Journey Kami Repeat Lagi Camping 3h2m Di Dusun Pak Abu Campsite



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Kopi Surat Cinta Kota Damansara

8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega