Perkongsian Renungan Sayangi Dan Bersyukurlah Dengan Kehadiran Seorang Yang Bergelar Suami


Perkongsian Renungan : Sayangi Dan Bersyukurlah Dengan Kehadiran Seorang Yang Bergelar Suami | Sedang mengemas rak buku yang sudah lama tidak dipeduli. Tiba-tiba dalam setiap helai yang Sha belek untuk diasing mengikut kepentingan, terselit satu artikel yang menarik perhatian Sha. Sha pun dah lupa di mana Sha dapat artikel berkenaan. Pada rak ini kebanyakannya banyak nota hasil daripada kursus-kursus yang Sha hadir beberapa tahun lepas. Rasa rugi benar jika Sha tak kongsikan di sini bersama teman-teman. Mungkin satu hari nanti artikel ini akan terbuang begitu sahaja.
 



 
Bersyukur Dengan Kehadiran SuamiMungkin ada yang sedang bersedih dan merajuk dengan suami sekarang ini. Eloklah korang baca artikel ini mungkin sejuk hati korang selepas itu. Maklumlah kita manusia biasa yang perlu makanan jiwa untuk melegakan perasaan dan emosi.
 
"Tanggungjawab suami selain memberi nafkah da mencari rezeki, jangan lupa bimbing anak dan isteri. Kalau suatu hari berlaku selisih faham, jangan cepat menuding jari. Duduk berbincang dan cari kata sepakat. Tiada bumi tak ditimpa hujan."
 
Teringat pesan ayah disuatu petang...." Ayah dulu bila arwah mak mula bising bersuara, ayah tak balasa dengan kata-kata. Ayah keluar hidupkan motor, pergi ke Behrang mencari mee goreng mamak. Bila sampai saja di rumah, ayah hulur pada arwah Mak, muka yang tadi masam terus tersenyum riang. Suami kena tahu kesukaan isteri, supaya mudah memujuk hati." Ayah menambah berkongsi pengalaman selama 41 tahun bersama arwah Mak. Persefahaman antara suami dan isteri bukan boleh dicapai sehari dua. Ia merupakan satu perjalanan sepanjang usia perkahwinan.
 

Cabarab dan dugaan pastinya tidak sama, di awal, pertengahan dan di hujungnya. Justeru, sikap saling memberi dan menerima sangat perlu dipupuk dan dibaja. Memberi kelebihan diri untuk saling melengkapi. Menerima kekurangan untuk saling menginsafi, suami mahupun isteri bukanlah wanita sempurna. 
 
SILAP ISTERI
 
Kesilapan Isteri bermula apabila melupakan kebaikan suami kerana benci dengan sikapnya yang tidak menyenangkan hati. Silap menjadi dosa andai keistimewaan suami orang yang sering dibicara. Keburukan suami dijaja, atas alaan minta nasihat rumah tangga. Tapi apa maknanya kalau semua orangbercerita.
 
Rasulullah SAW pernah mengingatkan melalui sabdanya yang bermaksud :
 
"Wahai kaum wanita, aku lihat kamu ini lebih banyak di neraka" Seorang wanita lalu bangun bertanya,"Apakah yang menyebabkan yang demikian? Adakah sebab kami ini kufur?"Rasulullah SAW menjawab, "Tidak. Bukan begitu. Tetapi ada dua tabiat kamu yang tidak elok yang boleh menjerumuskan kamu ke dalam neraka.
 
1. Kamu banyak mengutuk atau menyumpah
 
2. Kamu kufurkan kebaikan suami."
 
Adakalanya, isteri merajuk tanpa sepatah kata. Suami yang tak tahu menahu, terus buat biasa. Muka isteri semakin kelat, hilang serinya. Menahan ego diri, ingin dipujuk dengan kata cinta, namun tidak berbicara dan bersemuka. Suami tertanya-tanya sendiri, akhirnya terasa hati. Salah siapa agaknya, bila masing-masing memendam rasa. Kasih mula bertukar marah. Marah marak menyala benci. 
 
YANG LEBIH YANG KURANG
 
"Awak beruntung ya, dapat suami yang memahami. Tak seperti saya. Hari-hari menjeruk rasa," luah seorang teman yang baru beroleh cahaya mata. " Suami saya juga ada kurangnya. Tapi kelebihannya lebih banyak untuk saya perkatakan. Saya pun isteri yang ada salah dan silap, " jawab saya supaya dia buka mata.
 
"Ada suami yang jarang menghadiahkan bunga, tetapi selalu membelanja anak dan isteri dengan makanan istimewa. Dan ramai juga suami yang tak reti memujuk, bermain kata. Tapi mudah bertoleransi bila diminta bantu sana sini. Ketepikan kekurangannya dan ambil kelebihan. Pasti awak juga akan rasa bertuah beroleh suami seperti dia." pujuk saya lagi. Moga-moga dia berubah hati. Kembali "memandang tinggi" kehadiran seorang suami.
 
ENGKAU TERBAIK UNTUKKU
 
"Sedangkan lidah lagi tergigit,apa pula suami isteri, buang yang keruh ambil yang jernih. Baru teguh peribadi."
 
Wahai teman yang bergelar isteri, mari kita muhasabah diri. Pohon keampunan dari Ilahi agar cintaNya bersemi kembali. Banyakkan istigfar dan juga sedekah, kerana janji Allah setiap kebaikan menghapus kejahatan.
 
Susunkan jemari pinta kemaafan dari lelaki bernama suami. Jangan bertangguh dan jangan lengah. Bimbang maaf tiada serinya lagi. Pandang wajahnya, lihat matanya. Bisikkan di sanubari, "Terima kasih suamiku. Engkau terbaik untuk diri ini." Mencari dan terus mencari cinta Ilahi. Saling berpesan-pesan untuk kebaikan..
 
"The only real mistake is the one from which we learn nothing..."


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.shalimaryusof.com/2021/02/bersyukur-dengan-kehadiran-seorang-suami.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Hidup Saya Kini Lebih Tenang Dan Teratur Joe Flizzow Syukur Bergelar Suami Hargai Kehadiran Isteri

Hiburan Hidup Saya Kini Lebih Tenang Dan Teratur Joe Flizzow Syukur Bergelar Suami Hargai Kehadiran Isteri

papar berkaitan - pada 30/1/2021 - jumlah : 353 hits
Penyanyi rap terkenal Joe Flizzow yang baru baru ini ditemui media berkata hidupnya kini lebih tenang dan bahagia setelah mendirikan rumah tangga bersama wanita pilihan Marini pada Jun 2020 yang lalu Sumber Instagram Marini Dia juga turut m...
Seorang Suami Di Samarinda Aniaya Istri Dan Ceburkan Anak Ke Bak Mandi

Seorang Suami Di Samarinda Aniaya Istri Dan Ceburkan Anak Ke Bak Mandi

papar berkaitan - pada 10/2/2021 - jumlah : 151 hits
Adam Malik warga Jalan KH Damanhuri Samarinda Kalimantan Timur meringkuk di penjara Kasusnya tergolong sadis Dia menghajar istrinya SNK dan menganiaya bayi laki lakinya berusia 4 bulan gara gara sang istri tidak mau dia peluk dan cium
Harris Dan Intan Sah Bergelar Suami Isteri Dengan Sekali Lafaz

Harris Dan Intan Sah Bergelar Suami Isteri Dengan Sekali Lafaz

papar berkaitan - pada 5/2/2021 - jumlah : 212 hits
HARRIS dan Intan sah bergelar suami isteri dengan sekali lafaz Pasangan selebriti Intan Ladyana 39 dan Harris Alif 22 sah bergelar suami isteri dengan sekali lafaz dalam majlis pernikahan di Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan di sini j...
Kekuatan Seorang Isteri Terletak Pada Sejauh Mana Dia Mampu Bersabar Dengan Sikap Suami

Kekuatan Seorang Isteri Terletak Pada Sejauh Mana Dia Mampu Bersabar Dengan Sikap Suami

papar berkaitan - pada 6/2/2021 - jumlah : 277 hits
Setiap rumahtangga yang dibina tentu ada pasang surutnya Tak selamanya hubungan itu indah pasti ada masanya akan bergaduh dan tidak sepakat Ibarat kata pepatah Sedangkan lidah lagi tergigit inikan pula suami isteri Kekuatan Isteri Kesabaran...
Wanita Ini Cekak Pingang Pangil Suami Balik Bini Bini Ku Gangster Real

Wanita Ini Cekak Pingang Pangil Suami Balik Bini Bini Ku Gangster Real

papar berkaitan - pada 30/1/2021 - jumlah : 138 hits
Sebuah video yang dimuat naik oleh satu akaun di laman Twitter milik GregoStore apabila terdapat seorang wanita yang turut menuntut suaminya pulang ketika dia berada di kediaman kawannya Gangster mana pun lelaki kalau bini suruh balik kau b...
Punca Video Di Tiktok Mati Ditembak Suami 14 Kali

Punca Video Di Tiktok Mati Ditembak Suami 14 Kali

papar berkaitan - pada 30/1/2021 - jumlah : 451 hits
258 total views 258 views today Seorang influencer yang gemar berkongsi gambar gambar seksi dirinya di media sosial meninggal dunia akibat ditembak suaminya sebanyak 14 kali setelah bertengkar mengenai salah satu postnya Eliane Ferreira Sio...
Hiburan Kena Ganggu Dengan Wanita Misteri Fadzil Zahari Nasihat Agar Sondol Lelaki Bujang Bukan Suami Orang

Hiburan Kena Ganggu Dengan Wanita Misteri Fadzil Zahari Nasihat Agar Sondol Lelaki Bujang Bukan Suami Orang

papar berkaitan - pada 30/1/2021 - jumlah : 375 hits
Suami kepada pelakon Yana Samsudin Fadzil Zahari mendedahkan bahawa dia kini diganggu wanita misteri menerusi aplikasi Telegram sejak November tahun lalu Sumber Instagram Fadzil Zahari Menurut pelakon dan juga penerbit drama ini Fadzil memb...
Suami Suka Bau Ketiak Saya Ayda Jebat

Suami Suka Bau Ketiak Saya Ayda Jebat

papar berkaitan - pada 30/1/2021 - jumlah : 414 hits
Pelakon dan penyanyi Ayda Jebat sekali lagi mengundang kecaman apabila mendedahkan perangai pelik suaminya Nabil Mahir yang suka menghidu bau ketiaknya terutama ketika waktu lapang Perangai pelik Nabil didedahkan Ayda menerusi InstaStory ya...
Kanak Kanak Maut Didera Suami Isteri Direman Tujuh Hari

Kanak Kanak Maut Didera Suami Isteri Direman Tujuh Hari

papar berkaitan - pada 30/1/2021 - jumlah : 229 hits
MELAKA Sepasang suami isteri direman tujuh hari bermula hari ini bagi membantu siasatan berhubung kematian seorang kanak kanak lelaki berusia tujuh tahun yang dipercayai didera di Taman Krubong Jaya di sini semalam
Pentingnya Muhasabah Diri

Forest City Casino Misreporting Pas Leader Wants Brave Pmx To Teach Bloomberg A Lesson At Qatar Economic Forum

Anwar Ibrahim Terima Mandat Rakyat

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

Record 13 Pay Hike For Civil Servants Get Ready For Subsidy Cuts Skyrocketing Inflation And Even Recession

2 Direman Kemuka Butiran Palsu Pelaburan Rm38 Juta

Ge14 S Impact On State Federal Relations

Porsche Design Honor Magic V2 Rsr Menang Red Dot Award Product Design 2024



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Resepi Kuih Wajik A K A Nasi Manis

Tugas Penyimpan Mohor Besar Raja Raja Selain Dari Pengumuman Puasa Dan Raya

Bite Sized Bliss Of Weed Edibles For Every Occasion To Use

Sindiket Scammer Didalangi Warga Asing Tumpas

Mak Terpaksa Buat Banyak Kerja Untuk Dapat Rm700 Tiap Minggu Rupanya Ini Abang Buat Pada Mak

Pengalaman Anak Anak Sertai Poomsae Di 7th Hypermax Junior Taekwondo Invitational Championship 2023