Perkara Yang Wanita Perlu Tahu Tentang Perimenopaus


 Assalamualaikum...
Hi korang..Khamis dah hari ni...hari ni SA nak share dengan korang masalah yang SA hadapi dan SA dah rujuk doktor SA baru- baru ni...SA diberi surat rujukan ke Pakar Gynea untuk dapatkan nasihat dan rawatan. Secara tak langsung masalah ni buatkan SA sedikit stress sebab symtom- symtom memang dah ada..Doktor SA pun dah check SA keseluruhan 10hb lepas..SA dah mula mengalami symtom Pre-menopause atau disebut Perimenopaus dalam bahasa Melayu. Banyak la soalan dari doktor hari tu...bila mula period, keadaan SA semasa period..yada..yada...nampaknya SA kena la jumpa Doktor pakar sakit puan secepat mungkin...tak nak la ambil mudah memandangkan ia akan melibatkan macam- macam especially mental dan emosi...
Kawan- kawan cakap ini memang semulajadi dan ramai aje dah hadapi..tapi at this age 46yrs for me macam too early. Faham perubahan kepada setiap wanita adalah berbeza dan punca adalah dari lifestyle dan pemakanan but..SA rasa sedikit down sebenarnya...symtom ni banyak ubah SA sebenarnya. Berubah dari segi emosi adalah paling teruk..


Jom baca info tentang Pre-Menopause yang SA dapat dari WEBSITE PANTAI SA share kat sini untuk korang ye...


Photo source from google.com
Perimenopaus ialah proses biologi semula jadi yang menandakan peralihan ke arah menopaus dan boleh bermula pada usia 40-an wanita, walaupun boleh bermula lebih awal atau lewat, bergantung kepada beberapa faktor.
Panduan ini akan menerangkan semua perkara yang anda perlu tahu tentang perimenopaus, termasuk gejala, punca dan pilihan pengurusan. Pemahaman yang lebih mendalam tentang fasa ini boleh membolehkan wanita menangani kesihatan mereka dengan lebih baik.
Apakah Perimenopaus?
Perimenopaus ialah fasa peralihan antara tahun reproduktif wanita dengan menopaus. Kebiasaannya bermula beberapa tahun sebelum menopaus.
Pada peringkat ini, badan wanita mula mengurangkan pengeluaran estrogen dan progesteron, lalu menyebabkan perubahan dalam kitaran haid, menyebabkan haid menjadi tidak teratur. Gejala lain termasuk berpeluh malam, kesukaran tidur, panas badan dan perubahan mood.
Apakah Perbezaan Antara Perimenopaus dan Menopaus?
Menopaus adalah kejadian semula jadi yang diperhatikan dengan pemberhentian pengeluaran telur dalam ovari wanita dan penurunan pengeluaran hormon wanita secara beransur-ansur iaitu estrogen dan progesteron. Seorang wanita dianggap telah mencapai menopaus apabila tidak lagi mengalami haid selama 12 bulan berturut-turut.
Sebaliknya, perimenopaus ialah tempoh sebelum menopaus apabila tubuh wanita sedang beralih kepada menopaus.


Bilakah Perimenopaus Bermula?
Perimenopaus boleh bermula pada bila-bila masa semasa wanita berumur 40-an, juga boleh berlaku seawal pertengahan 30-an wanita. 
Jika menopaus berlaku sebelum umur 40 tahun, keadaan ini dipanggil menopaus pramatang atau awal. Peralihan awal ini boleh dikaitkan dengan penyakit atau rawatan perubatan yang sedang diterima.


Berapa Lamakah Perimenopaus Berkekalan?
Perimenopaus boleh berlangsung selama beberapa tahun, dengan tempoh purata sekitar 4 tahun. Namun, sesetengah wanita mungkin mengalami perimenopaus selama beberapa bulan atau selama 10 tahun.
Apabila seorang wanita tidak mengalami haid selama lebih setahun, dia telah memasuki fasa menopaus.


Apakah Tanda-tanda Perimenopaus?
Tanda-tanda perimenopaus boleh berbeza-beza antara wanita dan terdiri antara ringan hingga teruk. Sesetengah wanita mungkin mengalami hanya beberapa gejala, manakala yang lain mungkin mengalami pelbagai gejala. Berikut adalah beberapa gejala yang biasa:


Haid tidak teratur:

Tempoh haid mungkin menjadi tidak teratur dari segi perubahan tempoh kitaran dan aliran.Panas badan dan berpeluh malam:Rasa panas badan secara tiba-tiba dan sengit, selalunya disertai dengan peluh yang berlangsung selama 5 hingga 10 minit.
Perubahan mood:
Perubahan mood adalah perkara biasa semasa perimenopaus, termasuk perubahan angin, ragam dan kemurungan. Perubahan ini mungkin berkaitan dengan turun naik hormon yang berlaku semasa perimenopaus.
Kesukaran tidur:
Ramai wanita mengalami gangguan tidur akibat turun naik hormon. Gangguan ini mungkin juga berkaitan dengan panas badan dan peluh malam.
Kekeringan faraj:
Pengurangan estrogen boleh menyebabkan tisu faraj kehilangan keanjalan dan pelinciran. Ini boleh menyebabkan kesakitan semasa hubungan seks, menyebabkan penurunan keinginan seksual pada pertengahan umur.
Kesuburan berkurangan:
Tahap kesuburan berkurangan secara semula jadi semasa perimenopaus, tetapi kehamilan tidak mustahil berlaku.
Bilakah Saya Perlu Berjumpa Doktor?
Walaupun gejala perimenopaus boleh menyebabkan rasa tidak selesa, biasanya tidak perlu dibimbangkan. Namun, wanita harus mendapatkan rawatan perubatan jika gejala yang dialami adalah teruk atau sukar untuk menjalankan tugas harian.


Beberapa petanda anda perlu mendapatkan nasihat perubatan:

Gumpalan darah haid.Pendarahan tidak teratur antara kitaran.Pendarahan selepas hubungan seks.Perubahan mood mengganggu keupayaan anda untuk bekerja.
Bagaimanakah Perimenopaus Diuruskan?
Pengalaman setiap wanita adalah berbeza-beza. Namun, terdapat beberapa pilihan boleh membantu mengurangkan ketidakselesaan akibat perimenopaus.
Terapi hormon: 
Boleh mengurangkan gejala perimenopaus seperti panas badan, perubahan mood dan haid yang tidak teratur.
Pelincir dan pelembap faraj: 
Boleh digunakan untuk mengurangkan kekeringan faraj dan ketidakselesaan semasa hubungan seksual. Pilih alternatif berasaskan air untuk meminimumkan risiko kerengsaan. 
Pemakanan yang sihat: 
Diet yang sihat boleh membantu menguruskan penambahan berat badan dan gejala perimenopaus lain, termasuk risiko osteoporosis dan penyakit jantung yang lebih tinggi. Makanan diet rendah lemak dan kaya dengan kalsium dan serat (iaitu buah-buahan, sayur-sayuran, bijirin penuh). Elakkan makanan diproses, minuman manis dan jumlah alkohol yang berlebihan.
Senaman: 
Senaman yang kerap boleh membantu menangani penambahan berat badan dan meningkatkan mood serta kualiti tidur. Cuba lakukan sekurang-kurangnya 30 minit senaman sederhana setiap hari, seperti berjalan pantas, berbasikal atau berenang. Namun, elakkan bersenam sebelum tidur. Bagi wanita yang lebih berusia, bersenam secara kerap membantu pertumbuhan tulang, meningkatkan ketumpatan tulang dan mengurangkan risiko patah pinggul. 
Dapatkan rehat yang mencukupi: 
Rutin tidur yang sihat adalah penting dan sebaiknya sekurang-kurangnya 7-8 jam setiap malam. Elakkan pendedahan kepada skrin sebelum tidur, cipta persekitaran yang tenang dan santai pada waktu malam, elakkan kafein atau alkohol sebelum tidur.
Menguruskan tahap tekanan: 
Melibatkan diri dalam teknik mengurangkan tekanan boleh melancarkan peralihan kepada menopaus dan meningkatkan kesejahteraan keseluruhan. Beberapa kaedah untuk dicuba ialah yoga, meditasi, senaman pernafasan dalam dan kewaspadaan.
Bolehkah Saya Hamil Jika Saya Dalam Perimenopaus?
Walaupun mungkin untuk hamil semasa perimenopaus, situasinya semakin rumit kerana tahap hormon berubah-ubah dan ovulasi menjadi kurang kerap. Wanita yang ingin mengelakkan kehamilan harus menggunakan kontraseptif sehingga telah 12 bulan berturut-turut tidak mengalami haid.
Atur Janji Temu di Hospital 
Perimenopaus adalah peringkat semula jadi kehidupan yang menandakan peralihan daripada tahun reproduktif kepada menopaus. Walaupun gejala mungkin membuatkan wanita tidak selesa, gabungan rawatan perubatan dan gaya hidup boleh membantu anda menguruskannya.
Berbincang dengan doktor anda tentang gejala yang dialami dan bekerjasama untuk membentuk pelan rawatan yang diperibadikan. Dengan penjagaan yang betul, wanita boleh menguruskan perimenopaus dan menikmati kesihatan dan kesejahteraan yang optimum.


Tolong korang berikan SA kata- kata semangat sikit untuk SA lalui stage yang paling ditakuti oleh wanita ni...SA dah hampir 2 bulan x datang period. SA dah buat ujian kehamilan 5 kali..boleh dikatakan setiap minggu. Dan dah scan jugak masa jumpa doktor hari tu..tiada tanda- tanda SA hamil. Stress oii...badan rasa tak selesa..sentiasa panas dan SA alami anxiety jugak...
Ada sesiapa yang dah lalui fasa ni? jom share pengalaman korang..tak perlu malu sebab semua wanita hadapi dan akan hadapi fasa Pre-menopause ni kan..at least hati SA ni boleh tenang dan emosi SA ni pulih..SA akui memang SA x boleh terima kenyataan tapi SA sangat-sangat stress dengan perubahan yang SA alami.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.suriaamanda.com/2024/08/perkara-yang-wanita-perlu-tahu-tentang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Duduk Perkara Wanita Di Kolaka Sultra Jadi Korban Kdrt Berujung Pasutri Saling Lapor Ini Penjelasan Polisi

Duduk Perkara Wanita Di Kolaka Sultra Jadi Korban Kdrt Berujung Pasutri Saling Lapor Ini Penjelasan Polisi

papar berkaitan - pada 15/8/2024 - jumlah : 59 hits
Diduga pengeroyokan terhadap V terkait laporan kasus dugaan Kekerasan Dalam Rumah Tangga dilakukan SU
Jom Datang Rumah Langsung Tak Serik Video Seungri Menggatal Dengan Wanita Di Bali Tular

Jom Datang Rumah Langsung Tak Serik Video Seungri Menggatal Dengan Wanita Di Bali Tular

papar berkaitan - pada 13/8/2024 - jumlah : 103 hits
Dah keluar dari penjara selepas kes Burning Sun Seungri nampaknya masih aktif menghadiri acara di banyak kelab malam Artikel Berkaitan Sebelum ini Seungri telah menafikan khabar angin tentang acara Burning Sun yang akan diadakan di Surabaya...
Kongsi Foto Mesra Wanita Dakwa Amir Ahnaf Mainkan Hati Setahun Aku Tunggu Dia

Kongsi Foto Mesra Wanita Dakwa Amir Ahnaf Mainkan Hati Setahun Aku Tunggu Dia

papar berkaitan - pada 14/8/2024 - jumlah : 68 hits
Tular di media sosial mengenai seorang pelakon meningkat naik apabila seorang wanita dakwa Amir Ahnaf selepas berkongsi beberapa foto mesra mereka berdua Menerusi perkongsian itu wanita terbabit membuat pendedahan mengenai hubungannya bersa...
Wanita Kongsi Gambar Mesra Dengan Amir Ahnaf Move On Lepas Tahu Tak Sekufu

Wanita Kongsi Gambar Mesra Dengan Amir Ahnaf Move On Lepas Tahu Tak Sekufu

papar berkaitan - pada 14/8/2024 - jumlah : 73 hits
nbsp Wanita itu juga mendakwa bahawa dia telah menunggu Amir Ahnaf selama setahun namun dia menyedari bahawa dirinya itu tidak sekufu dengan pelakon tersebut Yang paling sakit dia post perempuan tu selepas jumpa aku apa apa pun terima kasih...
Remaja 13 Tahun Didakwa Bunuh Teman Wanita Sebaya

Remaja 13 Tahun Didakwa Bunuh Teman Wanita Sebaya

papar berkaitan - pada 14/8/2024 - jumlah : 131 hits
Abdul Rahemang Taimingbhnews bh com myTAWAU Seorang remaja tidak mengaku bersalah di Mahkamah Tinggi di sini atas pertuduhan membunuh teman wanitanya dalam kejadian di sebuah ladang kelapa sawit dekat Kalabakan Januari tahun lalu Tertuduh y...
Rangkaian Hut Ke 76 Polwan Ratusan Polisi Wanita Gelar Napak Tilas

Rangkaian Hut Ke 76 Polwan Ratusan Polisi Wanita Gelar Napak Tilas

papar berkaitan - pada 13/8/2024 - jumlah : 74 hits
Kegiatan ini bertujuan untuk mengenang perjuangan para pendahulu Polwan
Jadi Trend 5 Pelakon Wanita Ini Pilih Lelaki Jauh Lebih Muda Sebagai Pasangan

Jadi Trend 5 Pelakon Wanita Ini Pilih Lelaki Jauh Lebih Muda Sebagai Pasangan

papar berkaitan - pada 9/8/2024 - jumlah : 113 hits
Mungkin trend sekarang ini buat pelakon wanita Korea untuk bercinta dengan lelaki lebih muda Artikel Berkaitan Terbaru Han Ji min mengakui hubungan cinta bersama vokalis kumpulan Jannabi Choi Jung hoon yang 10 tahun lebih muda darinya Khaba...
2 Wanita Cedera Diserang Dalam Tandas Surau Polis Buru Suspek

2 Wanita Cedera Diserang Dalam Tandas Surau Polis Buru Suspek

papar berkaitan - pada 10/8/2024 - jumlah : 61 hits
Raja Noraina Raja Rahimrnoraina hmetro com myLokasi kejadian wanita cedera diserang seorang lelaki bersenjata pisau di dalam tandas sebuah surau berhampiran sekolah agama rakyat di Kelana Jaya Petaling Jaya hari ini FOTO Ihsan PolisPetaling...
Peninju Kontroversi Imane Khelif Berjaya Rangkul Pingat Emas Acara Tinju Wanita

Peninju Kontroversi Imane Khelif Berjaya Rangkul Pingat Emas Acara Tinju Wanita

papar berkaitan - pada 10/8/2024 - jumlah : 154 hits
Peninju Algeria Imane Khelif yang berdepan kontroversi akhirnya berjaya memenangi pingat emas di Olimpik apabila menewaskan lawannya atlet China Yang Liu dalam kategori 66 kilogram pada Jumaat lapor CNN Sports Di awal pusingan Imane berjaya...
Ringgit Closes Higher Ahead Of Tonight S Fed Announcement

Wanita Kemboja Maut Dihempap Pokok Ketika Berniaga

Buat Buat Bodoh Lebih Senang Dapat Perhatian

Sains Rangkaian Dan Penggunaannya Dalam Bidang Pertanian

Cops On Hunt For Inmate Who Fled Sungai Buloh Hospital

Self Love Learning To Value And Appreciate Yourself

Berjumpa Sahabat Lama Numismatik Di Muzium Negara Kuala Lumpur

What To Come Of Malaysia S Semiconductor Industry


echo '';
Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna


Puas Berdiet Tapi Tak Pernah Jadi Ini Dia Silapnya

Pattani Sea The Sun Cafe

Isu Mb Perlis Ahli Dan Pemimpin Bawahan Mula Bersuara

Zus Coffee With Ceo Latte

Mou Baru Terima Draf Dah Diriuhkan Di Luar Kata Saifuddin

Sijil Halal Dasar Sedia Ada Kekal Permohonan Bersifat Sukarela Zahid