Perkara Yang Dilarang Dilakukan Selepas Bangun Tidur



Tidak dinafikan bukan semua individu jenis morning person, iaitu bangun pagi dengan mudah dan ceria. Contoh paling senang, macam iklan ubat gigi, di mana mereka bangun begitu excited dan riang semata-mata untuk menggosok gigi.

Perkara Yang Dilarang Dilakukan Selepas Bangun Tidur
Credit Pic : SUMBER
Let’s admit it, situasi sebegitu susah untuk berlaku di alam realiti, bukan? Lagi-lagi kalau ‘tak’ dapat tidur yang mencukupi. Jadi kita cenderung untuk melakukan beberapa perkara yang tak sepatutnya dilakukan. Nak tahu apakah perkara-perkara tersebut? Teruskan membaca.

Perkara Yang Dilarang Dilakukan Selepas Bangun Tidur
Berikut adalah beberapa perkara yang sebaiknya dihindari dari dilakukan seperti :

Tundakan Masa

Penulis percaya ramai yang melakukan perkara ini: set alarm dan apabila ia berbunyi anda tekan butang tunda (snooze button), terutamanya kalau set alarm guna telefon pintar. Kenapa anda buat begitu? kerana anda rasa tambahan 5, 10 atau 15 minit itu akan membantu menjadikan anda lebih bertenaga, bukan? Malang sekali, anda hanya akan lebih bertenaga jika anda bangun dan tidur pada waktu yang sama setiap hari. Jadi elakkan dari tekan snooze button, okay?


Bergelap

Bangun dalam suasana yang suram dan keadaan bilik yang nyaman sudah tentu akan membuatkan anda sukar untuk bangun dari katil. Jadi cuba bangun pagi, nyalakan lampu dan bersedia untuk mulakan hari anda. Lagi bagus jika, selepas bangun dari tidur anda dapatkan vitamin D, daripada sinaran matahari. 


Terlalu Cepat

Tahu ‘tak’ bangun terlalu cepat selepas baring sangat tidak bagus. Kenapa? Inilah penjelasannya, anda sedang berbaring dan terus bangun secara mengejut. Keadaan ini membuatkan graviti ‘menghantar’ darah ke kaki dengan cepat, menyebabkan tekanan darah anda boleh menurun. Akibatnya anda boleh mengalami pening dan paling serius boleh mengakibatkan anda pengsan. 

Pastinya kita semua tidak mahu perkara sebegitu terjadi pada waktu pagi. Jadi sebaiknya, bangun perlahan-lahan dan duduk sebentar di tepi katil. Beri peluang kepada otak dan badan untuk bersedia menjalankan fungsi dan peranan masing-masing. 


Kopi

Penulis yakin kebanyakan daripada kita mengambil kopi pada setiap pagi. Jadi jangan tinggalkan tabiat ini, jika anda tidak mahu dilanda keletihan atau kebingungan. Malahan jika anda tidak meminum kopi, anda mungkin tidak dapat menumpukan perhatian. Sekiranya anda sedang cuba untuk mengurangkan pengambilan kafein, lakukannya secara perlahan-lahan dan berperingkat.


Menggosok Gigi

Dalam drama atau filem, anda pasti pernah melihat situasi individu bangun lambat dan kelam kabut untuk pergi kerja dan kebiasaannya, tidak gosok gigi. Bayangkan kalau dalam realiti? Euww…jijik bukan? Lagi-lagi kalau mulut ‘tu’ jadi berbau. 

Setiap malam akan terbentuk satu lapisan melekit pada gigi, ia dipanggil plak. Jika tidak menggosoknya setiap pagi, lapisan ini akan mengeras dan dipanggil tartar. Ia hanya boleh dibuang dengan bantuan doktor gigi. 

Gabungan plak dan tartar cenderung meningkatkan risiko gusi bengkak atau berdarah, kavitis, nafas berbau, penyakit gusi dan masalah kesihatan lain. Jadi, bangun pagi dan pastikan anda menggosok gigi. 


Emel

Penulis yakin di antara kita ada tabiat suka memeriksa emel, gajet atau sosial media sebaik sahaja bangun daripada tidur, betul bukan? Tetapi tabiat itu hanya akan membuat anda stres dan anxiety (kebimbangan). Sekali gus ia cenderung membuatkan emosi pagi anda terganggu.

Jadi, mungkin selepas ini anda boleh cuba untuk kurangkan tabiat sebegitu atau jalan yang paling baik, jangan lakukan langsung tabiat itu. Periksalah emel, atau sosial media anda selepas anda betul-betul bersedia memulakan hari anda. Percayalah, ia akan membuatkan anda lebih ceria dan gembira.


Perancangan

Memulakan hari tanpa sebarang perancangan pastikan boleh membuatkan hari anda menjadi kelam kabut dan akhirnya anda mungkin akan stres, moody dan mudah naik angin. Adakah anda ingin perkara sebegitu terjadi dengan hari anda? Sudah tentu tidak mahu.

Jadi sebaiknya rancanglah apa yang akan atau ingin anda lakukan pada keesokkan harinya, sama ada berkaitan dengan kerja, tugasan rumah, keluarga atau apa sahaja. Kalau boleh, catatkan dalam buku dan buatlah senarai.


Bersarapan

It’s a must do thing in the morning, people! Jangan malas untuk bersarapan walau dengan hanya semangkuk bijirin bersama susu. Ini kerana individu yang mengambil sarapan pagi cenderung untuk mempunyai pemikiran yang tajam, kurang lemak badan dan kurang berisiko untuk mengalami diabetes jenis 2 serta penyakit berkaitan jantung. 


Penjagaan Diri
Untuk dapatkan hari yang ceria, perkara pertama sekali anda perlukan tidur yang berkualiti dan mencukupi. Jika tidak, kecenderungan untuk bangun pagi dengan emosi yang tidak stabil, rasa mengantuk adalah sangat tinggi. Amalkan gaya pemakanan yang seimbang dan bersenam pastinya dapat membantu anda untuk melalui hari anda dengan lebih baik. 

SUMBER

Baca Juga : Kenapa Gigi Cepat Rosak Sebelum Usia Tua



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dakcaii.blogspot.com/2020/07/perkara-yang-dilarang-dilakukan-selepas.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ketahui 9 Perkara Yang Perlu Dielakkan Agar Waktu Tidur Anda Kekal Nyenyak Sehingga Ke Pagi

Ketahui 9 Perkara Yang Perlu Dielakkan Agar Waktu Tidur Anda Kekal Nyenyak Sehingga Ke Pagi

papar berkaitan - pada 10/7/2020 - jumlah : 243 hits
Tempoh tidur yang cukup adalah sangat penting agar tubuh badan mendapat rehat yang secukupnya seterusnya boleh berfungsi pada tahap yang maksimum pada waktu siang Bagaimanapun tidak dapat dinafikan sesetengah daripada kita ada kalanya mengh...
Sebatang Sungai Di China Dipenuhi Buih Tebal Selepas 4 Tan Serbuk Pencuci Tumpah

Sebatang Sungai Di China Dipenuhi Buih Tebal Selepas 4 Tan Serbuk Pencuci Tumpah

papar berkaitan - pada 3/7/2020 - jumlah : 399 hits
Sebuah sungai di China telah dilitupi buih seakan salji selepas beberapa tan pencuci pakaian tumpah di sungai berkenaan Melalui rakaman video yang tular di media sosial lapisan buih tebal itu menutupi sungai Shitou di Bandar Baoji Kejadian ...
Kompilasi Kucing Yang Berpura Pura Suci Selepas Kenakalan Mereka Diketahui

Kompilasi Kucing Yang Berpura Pura Suci Selepas Kenakalan Mereka Diketahui

papar berkaitan - pada 3/7/2020 - jumlah : 330 hits
Kucing adalah salah satu haiwan yang amat comel Kelincahan dan kemanjaan kucing pasti membuatkan sesiapa sahaja terutamanya pencinta haiwan gembira setiap kali melihat haiwan ini Senakal mana pun kucing anda anda tetap akan menyayangi merek...
Prihatin Moga Kehidupan Atok Lebih Baik Selepas Ini

Prihatin Moga Kehidupan Atok Lebih Baik Selepas Ini

papar berkaitan - pada 3/7/2020 - jumlah : 371 hits
Kassim Lang Abdullah di bawa ke kenderaan oleh Datuk Seri Abd Ghafaar Atan dan Rizal Tumiran Foto Amir MamatKESEDIHAN jelas terpancar di wajah seorang pemuda apabila terpaksa merelakan datuk tiri yang dijaganya sejak lima tahun lalu dihanta...
Bercuti Di Cameron Highlands Selepas Pkp

Bercuti Di Cameron Highlands Selepas Pkp

papar berkaitan - pada 3/7/2020 - jumlah : 722 hits
PEKAN TANAH RATAAda yang yang bertanya Bagaimana suasana bercuti selepas PKP masuk ke fasa PKPP yakni pemulihan Umum mengetahui semasa Perintah Kawalan Pergerakkan atau PKP dilaksanaka Cameron Highlands bagaikan bandar mati yang sepi berban...
Selepas Pekerjanya Pos1tif Cov1d 19 Ini Yg Berlaku Kpd Aamir Khan

Selepas Pekerjanya Pos1tif Cov1d 19 Ini Yg Berlaku Kpd Aamir Khan

papar berkaitan - pada 3/7/2020 - jumlah : 259 hits
Aamir Khan baru baru ini melaporkan bahawa beberapa pekerjanya terded h pos1tif v1irus kor0na Berhubung dengan 1su ini kakitangan yang terbabit telah menjalani kuar4ntin di h0spital Susulan dari kejadian itu pelakon filem 3 Id1iots juga mem...
Kubur Pesakit Covid 19 Digali Semula Selepas Ujian Swab Negatif

Kubur Pesakit Covid 19 Digali Semula Selepas Ujian Swab Negatif

papar berkaitan - pada 4/7/2020 - jumlah : 271 hits
Bandung Sepuluh jenazah yang dikebumikan mengikut prosedur seperti mana mana pesakit yang dijangkiti COVID 19 digali semula selepas keputusan ujian saringan mendapati mereka negatif daripada jangkitan itu Detik News melaporkan mereka adalah...
Selepas Alami Kenaikan Berminggu Minggu Harga Runcit Petrol Kembali Menurun

Selepas Alami Kenaikan Berminggu Minggu Harga Runcit Petrol Kembali Menurun

papar berkaitan - pada 3/7/2020 - jumlah : 243 hits
Selepas mengalami kenaikan selama beberapa minggu selepas ekonomi negara dilihat kembali pulih berikutan tekanan wabak Covid 19 melanda hari ini harga runcit minyak dilihat kembali turun Melihat kepada pengumuman harga baharu ini RON95 dan ...
Apa Yang Ibu Bapa Perlu Sediakan Sebelum Anak Melangkah Masuk Ke Sekolah Selepas Bercuti Panjang

Apa Yang Ibu Bapa Perlu Sediakan Sebelum Anak Melangkah Masuk Ke Sekolah Selepas Bercuti Panjang

papar berkaitan - pada 3/7/2020 - jumlah : 526 hits
APA YANG IBU BAPA PERLU SEDIAKAN SEBELUM ANAK MELANGKAH MASUK KE SEKOLAH SELEPAS BERCUTI PANJANG Hi semua 15 haribulan Julai ni si kakak akan masuk sekolah Kemudian seminggu lepas tu si adik pulak akan memula kan seisi persekolahan selepas ...
Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Utilizing Crowdfunding For Business

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Kemeriahan Aidilfitri Bila Anak Anak Pulang Beraya Bersama Keluarga

Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024