Perkara Wajib Para Isteri Tahu Tentang Harta Peninggalan Arwah Suami



ihsan google 

Pelbagai isu timbul apabila suami yang  meninggal dunia tidak membuat apa-apa perancangan terhadap harta yang ditinggalkan. 
Di sini dikongsikan perkara-perkara PENTING yang perlu para isteri fahami agar sedikit sebanyak dapat membantu meneruskan kehidupan dengan lebih tenang.
1. Jika suami meninggal dunia dan meninggalkan harta tanpa membuat wasiat atau tanpa menghibahkan hartanya semasa hidup, maka semua harta-harta yang halal yang ditinggalkan adalah merupakan harta pusaka yang akan diwarisi oleh isteri dan waris-waris lain mengikut hukum faraid.
2. Jika suami meninggal dunia meninggalkan anak lelaki, anak perempuan, ibu dan bapa, maka mereka juga adalah waris-waris yang berhak mewarisi harta pusaka arwah suami selain daripada isteri. 
3. Jika suami meninggal dunia meninggalkan isteri, anak perempuan, bapa dan adik-beradik, maka waris yang berhak ke atas harta pusaka arwah suami adalah isteri, anak perempuan dan bapa sahaja. Adik-beradik arwah suami tidak berhak. 
4. Jika suami meninggal dunia meninggalkan isteri, anak perempuan dan adik beradik, maka semua itu adalah merupakan waris-waris yang layak mewarisi harta pusaka arwah suami. 
5. Jika suami meninggal dunia meninggalkan isteri, anak perempuan berumur 8 tahun dan anak lelaki berumur 2 hari, maka adik-beradik arwah suami tidak berhak ke atas harta pusaka arwah suami walaupun anak lelaki tersebut baru berumur 2 hari. 
6. Jika suami meninggal dunia dan 2 hari sebelum itu telah menceraikan isterinya dengan perceraian secara talaq 1, maka isteri tersebut masih lagi berhak ke atas harta pusaka arwah suaminya.  
7. Jika suami meninggal dunia sebaik sahaja selepas akad nikah dengan isterinya, isterinya tetap berhak ke atas harta pusaka arwah suaminya.
8. Jika suami sebelum meninggal dunia menyatakan mengharamkan harta-hartanya diwarisi oleh isteri dan kemudiannya meninggal dunia, isteri tersebut tetap berhak mewarisi harta pusaka arwah suaminya.
9. Jika suami meninggal dunia meninggalkan harta yang berkongsi bahagian dengan isteri, bahagian yang dimiliki oleh arwah suami merupakan harta pusaka yang perlu dibahagikan kepada waris-waris termasuk isteri mengikut hukum faraid.
10. Jika suami meninggal dunia meninggalkan isteri sebagai penama kepada simpanan KWSP, Tabung Haji, Takaful atau seumpamanya, maka isteri hendaklah bertindak sebagai pentadbir untuk membahagikan wang-wang tersebut kepada dirinya dan waris-waris lain yang berhak mengikut hukum faraid. 
11. Jika suami meninggal dunia namun harta yang ditinggalkan merupakan harta yang dipinjam, harta yang diamanahkan, harta yang telah diwakafkan, harta yang telah dihibahkan atau harta yang telah dijual, harta-harta tersebut bukan merupakan harta pusaka yang layak diwarisi oleh isteri. 
12. Harta pusaka arwah suami yang diperolehi dalam tempoh perkahwinan dengan isteri boleh dituntut oleh isteri sebagai harta sepencarian melalui Mahkamah Syariah. 
Untuk lebih mudah, uruskan harta anda di Majlis Agama Islam Selangor, layari www.mais.gov.my
P/S: Jom sebarkan. Penting untuk pengetahuan semua terutamanya para isteri.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.akupenghibur.com/2020/09/Perkara-Wajib-Para-Isteri-Tahu-Tentang-Harta-Peninggalan-Arwah-Suami.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+JomSenyumBersamaAkuPenghibur+%2

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kalau Nak Cinta Terus Melekat Kuat Padat Suami Isteri Kena Lakukan 10 Perkara Ini

Kalau Nak Cinta Terus Melekat Kuat Padat Suami Isteri Kena Lakukan 10 Perkara Ini

papar berkaitan - pada 5/5/2021 - jumlah : 190 hits
Bagi pasangan yang baru berkahwin baca tips ini sebagai panduan melayari bahtera yang baru bermula Bagi pengantin lama pula boleh rujuk semula kerana kebanyakannya mungkin anda pernah buat dulu tapi lama lama terlupa nak buat Jadi jom kita ...
Ramai Yang Tak Tahu Bila Isteri Meninggal Harta Bukan Hak Suami Semata Ada Hak Waris Asobah

Ramai Yang Tak Tahu Bila Isteri Meninggal Harta Bukan Hak Suami Semata Ada Hak Waris Asobah

papar berkaitan - pada 15/5/2021 - jumlah : 275 hits
Bila bercakap tentang ilmu Faraid pasti ramai yang bertanya tentang harta peninggalan suami Tak ramai yang tahu tentang harta faraid jika berlaku kematian pada si isteri Ada juga yang menyangka semua harta isteri akan jatuh pada suami walha...
Suami Menangis Isteri Meninggal Kerana Covid Netizen Turut Bergenang Air Mata

Suami Menangis Isteri Meninggal Kerana Covid Netizen Turut Bergenang Air Mata

papar berkaitan - pada 11/5/2021 - jumlah : 209 hits
Baru baru ini tular video di media sosial rakaman panggilan telefon dipercayai dengan seorang lelaki yang kehilangan isteri akibat Covid 19 mengundang sebak dikalangan netizen Video perbualan yang dimuat naik oleh seorang pengguna bernama N...
Isteri Kecewa Tengok Layanan Suami Dengan Anak Tiri Hanya Beri Lebih Perhatian Pada Anak Kandung

Isteri Kecewa Tengok Layanan Suami Dengan Anak Tiri Hanya Beri Lebih Perhatian Pada Anak Kandung

papar berkaitan - pada 11/5/2021 - jumlah : 263 hits
Jika sudah berniat untuk berkahwin dengan ibu tunggal si lelaki perlu memikul tanggungjawab baru termasuk ikhlas menerima dan menjaga anak anak tiri yang hadir dalam kehidupannya Berbeza dengan nasib seorang wanita di Indonesia ini mastaamm...
Syurga Buatmu Sayang Baba Janji Jaga Anak Kita Suami Reda Isteri Meninggal Lepas Bersalin

Syurga Buatmu Sayang Baba Janji Jaga Anak Kita Suami Reda Isteri Meninggal Lepas Bersalin

papar berkaitan - pada 11/5/2021 - jumlah : 267 hits
Siapa yang tak sedih jika orang yang kita sayang pergi buat selamanya Lagi lagi ibu bapa isteri atau anak sendiri Perasaaan sedih itu adalah fitrah bagi setiap manusia tiada siapa yang mampu halang Ia datang dengan sendiri Tapi jangan lupa ...
Ni Cara Saya Hargainya Suami Gigih Jahit 30 Pasang Baju Raya Untuk Isteri

Ni Cara Saya Hargainya Suami Gigih Jahit 30 Pasang Baju Raya Untuk Isteri

papar berkaitan - pada 11/5/2021 - jumlah : 307 hits
Bermacam cara suami isteri akan lakukan demi untuk membahagiakan pasangan masing masing Sebab itu orang kata wang bukanlah segala galanya Dalam perhubungan mesti ada keikhlasan kasih sayang sentiasa bertolak ansur dan membantu satu sama lai...
Suami Gigih Siapkan 30 Baju Raya Untuk Dipakai Isteri Cara Saya Hargai Bini

Suami Gigih Siapkan 30 Baju Raya Untuk Dipakai Isteri Cara Saya Hargai Bini

papar berkaitan - pada 10/5/2021 - jumlah : 312 hits
Alang alang gemar menjahit seorang suami Syed Muhammad Shah Hasif Syed Othman sanggup menghasilkan 30 pasang baju raya untuk digayakan isterinya sepanjang Aidilfitri ini Menurut laporan Harian Metro isterinya Fatin Syazwani Ishak tidak pern...
Isteri Hamil Dipukul Suami Sehingga Koma Retak Tulang Belakang Amp Pendarahan Otak

Isteri Hamil Dipukul Suami Sehingga Koma Retak Tulang Belakang Amp Pendarahan Otak

papar berkaitan - pada 9/5/2021 - jumlah : 348 hits
Lumrah hidup berumah tangga pasti akan ada saat di mana suami isteri tidak sehaluan dan bergaduh akibat kurang persefahaman Namun jika si suami sampai dah naik tangan tu melampau lah kan Begitulah yang dialami oleh wanita ini dimana dia tel...
15 Pickupline Raya Aidilfitri Buat Pasangan Suami Isteri Sweet Sekali Sekala

15 Pickupline Raya Aidilfitri Buat Pasangan Suami Isteri Sweet Sekali Sekala

papar berkaitan - pada 9/5/2021 - jumlah : 1129 hits
Selalu Bf GF Je Bagi Chancelah buat pasangan suami isteri nak suweet muweet Jadi jom kita selongkar koleksi Pickupline Raya Buat Pasangan Suami Isteri1 Isteri 10 malam terakhir ni jom kita banyakan berdoa Moga dimakbulkan Suami abg doakan a...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis