Perkara Ni Nampak Remeh Tapi Merosakkan Rumah Tangga Dalam Diam Minta Pasangan Sama Sama Beringat


Dalam rumah tangga, pastinya kita ingin yang terbaik dan harmoni. Namun dalam tak sedar sebenarnya kita atau pasangan telah melakukan beberapa perkara yang mampu ‘membunuh’ hubungan dalam rumah tangga.

3 perkara yang mungkin dianggap remeh tapi merosakkan rumah tangga
1. Hadap phone memanjang
Gadget sebenarnya boleh menyebabkan ketagihan. Tambah lagi yang suka tengok video di phone. Tiktok, Insta, FB. Lepas habis satu, terus naik lg satu. Memang melekat jelah mata di phone.
Setkan rules bila boleh tengok phone. Dulu kami kerap bergaduh tentang phone. Yelah dah buat bisnes di phone kan. Sehinggalah kami bersetuju dengan rules:
No phone during driving
No phone for co-driver
No phone waktu makan dengan family
No phone bila spend masa dengan pasangan or anak2.
No phone when we are needed physically.
Contohnya pasangan tengah nak bercerita, or luah perasaan ke etc, janganlah dengar sambil hadap phone. That is so rude.
Or tengah sama2 shopping, tapi sorang hadap phone memanjang. Lebih baik tak payah shopping sama2 kan. Sometimes we may feel that aktiviti tu tak berkait dengan kita. Contoh tengah shopping ikan, ayam, sayur. Suami mungkin rasa lauk basah tu tak berkait dengan dia dan dia tak reti menyumbang pun dalam membuat pemilihan lauk, so lebih baik dia main phone je. Spesis orang macamni, lebih baik tak payah dijamu makan nanti. Selfish. Dia fikir isteri tu bibik dia ke?
2. Melengahkan solat
Solat awal waktu memang sangat bagus sebab melatih berdisiplin. Solat awal waktu juga menzahirkan kebergantungan kita kepada Allah. Kita nak cepat cepat buat perkara yang Allah suka, supaya Allah juga sentiasa memelihara hidup kita.
Cuba perhatikan kalau hidup keluarga kita porak peranda, mungkin disebabkan lalai dalam solat, lama tak baca quran, kurang tazkirah dan ta’lim dalam keluarga etc. Suami selaku ketua keluarga perlu memastikan seluruh ahli keluarga dekat kepada Tuhan. Hati yang sering mengingati Tuhan adalah hati yang lembut dan lunak. Hati yang jauh dari Tuhan akan selalu keras, degil dan memberontak.
3. Tidak jaga waktu tidur
Orang zaman dahulu, hidupnya tak banyak distraction/ gangguan. Jadi banyak masa dihabiskan bersama keluarga termasuklah tidur bersama. Zaman sekarang banyak distraction seperti phone, game, mamak dsb. Jadi ramai yang sebenarnya konon bersama keluarga tapi sebenarnya hanya jasad sahaja disitu.
Contoh begini. Isteri tidur jam 10pm. Suami main game sampai jam 2 pagi. Atau sama2 baring atas katil, tapi masing2 hadap phone berjam2 sehingga tertidur.
Atau suami dah tidur jam 12pm, isteri browse Shopee sampai 4 pagi. Atau isteri tidur dengan bayi disatu bilik, suami tidur di sofa ruang tamu sebab taknak diganggu tangisan anak. Kononnya alasan kerja esok, maka kena cukup tidur. Pasti akan ada hati yang terasa dan wujudnya communication breakdown. Padahal waktu sebelum tidur lah untuk suami isteri berkongsi cerita, meluah rasa eg kalau ada tak puas hati, meminta maaf dsb. Pillow talk kata orang. Hilang elemen ini akan menjadi punca keluarga mula berantakan.
Sekarang ni kes perceraian meningkat mendadak. Cuba fikir apa bezanya dulu dan kini. Mungkin 3 perkara diatas ini yang tidak dijaga.
Bolehlah audit keluarga semula, semoga keluarga kita menjadi safe and happy nest untuk semua ahli keluarga ❤️
Kredit: Maryam Aziz

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!

The post Perkara Ni Nampak Remeh, Tapi Merosakkan Rumah Tangga Dalam Diam! Minta Pasangan Sama-Sama Beringat appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/perkara-ni-nampak-remeh-tapi-merosakkan-rumah-tangga-dalam-diam-minta-pasangan-sama-sama-beringat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Payah Letak Kpi Lebih Belajar Erti Reda Dalam Rumah Tangga Terima Baik Buruk Pasangan

Tak Payah Letak Kpi Lebih Belajar Erti Reda Dalam Rumah Tangga Terima Baik Buruk Pasangan

papar berkaitan - pada 31/12/2022 - jumlah : 133 hits
Hidup berumah tangga tidaklah semudah yang disangka Ada pasang surutnya Ada waktunya rumah tangga dilanda emosi merajuk dan sebagainya Semuanya gara gara masih mencari kesesuaian diri bersama pasangan Tak mengapa asalkan kuncinya sabar Menu...
Ibu Rumah Tangga Di Bekasi Diduga Gantung Diri Karena Cemburu

Ibu Rumah Tangga Di Bekasi Diduga Gantung Diri Karena Cemburu

papar berkaitan - pada 19/1/2023 - jumlah : 111 hits
Seorang wanita berinisial SN ditemukan tewas tergantung dalam kamar kontrakannya di Kelurahan Pekayon Kecamatan Bekasi Selatan Kota Bekasi Rabu Dugaan sementara korban gantung diri lantaran depresi
Mangsa Cuba Keluar Tapi Pintu Jeriji Terkunci Dua Beradik Maut Rumah Terbakar

Mangsa Cuba Keluar Tapi Pintu Jeriji Terkunci Dua Beradik Maut Rumah Terbakar

papar berkaitan - pada 2/1/2023 - jumlah : 299 hits
Dua beradik maut dalam kebakaran sebuah rumah di Jalan Dewan Simpang Tiga Kampung Tanguit Gombak pada Isnin Dalam kejadian itu mangsa Nur Syaza Alfisya Muhammad Faizan 10 dan adiknya Muhammad Al Qayyum Muhammad Faizan 7 ditemui rentung dala...
Cara Halus Maudy Ayunda Menolak Saat Diminta Ibunya Untuk Jadi Ibu Rumah Tangga Setelah Menikah

Cara Halus Maudy Ayunda Menolak Saat Diminta Ibunya Untuk Jadi Ibu Rumah Tangga Setelah Menikah

papar berkaitan - pada 18/1/2023 - jumlah : 112 hits
Tak menolak secara langsung permintaan itu Maudy Ayunda justru mengajak ibunya berdiskusi soal kisah dua istri Rasulullah yang tetap bekerja dan berkarya setelah menikah Kisah itu pun akhirnya membukakan pikiran sang ibunda
Tak Perlu Serius Sangat Hampir 10 Tahun Kahwin Aeril Zafreil Kongsi Tip Bahagia Rumah Tangga

Tak Perlu Serius Sangat Hampir 10 Tahun Kahwin Aeril Zafreil Kongsi Tip Bahagia Rumah Tangga

papar berkaitan - pada 18/1/2023 - jumlah : 122 hits
Bergelar suami dan isteri tidak mudah Banyak pancaroba dan onak durinya jika tidak matang dalam membuat keputusan dan bersabar dengan setiap ujian yang dilalui Bagi pasangan selebriti Aeril Zafrel dan Wawa Zainal yang hampir mencecah 10 tah...
Bayaran Turun Sama Tapi Berbeza Bandingkan

Bayaran Turun Sama Tapi Berbeza Bandingkan

papar berkaitan - pada 18/1/2023 - jumlah : 139 hits
Iza dapat whatsapp ni dia ada baki hutang kat syarikat lain Dia forward jadual menurun selama 25bulan Dan bagitau jadual tu untuk amaun RM5k Iza pun tengok Jadual tak lengkap Tak ada detail berapa potongan pokok dan interestNampak macam MUR...
Kalau Anak Anwar La Ni Habis Tapi Sebab Pas Ni Dah Join Dengan Parti Abahcow Diam Habis

Kalau Anak Anwar La Ni Habis Tapi Sebab Pas Ni Dah Join Dengan Parti Abahcow Diam Habis

papar berkaitan - pada 1/1/2023 - jumlah : 206 hits
Kalau lah dia ni anak DSAI dah lama dah kena kafir dgn walaun Tapi oleh kerana dia ni anak AbahCow Walaun diam terus x berbunyi Tok Guru Walaun pun dah lari ke laut kot Candat sotong Nak sangat sokong AbahCow PN
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Evolution Of Adult Entertainment

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Lunch Di Restoran Saffani Ipoh Perak

Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms