Perjalanan Samsudin Said Dengan Sepatu Mimpi Zurinah Hassan





Kata Sepatu berkait dengan makna perjalanan, tapak, jejak dan langkah manakala Mimpi menyatakan impian, keinginan, harapan dan ilusi. Maka keseluruhan puisi yang terungkap dalam metafora Sepatu Mimpi adalah pengalaman dan makna yang dikutip daripada perjalanan membawa mimpi dan harapan Perjalanan Penyair melangkaui beberapa dimensi alam. Ini termasuk alam nyata atau alam fizikal dengan latar dan nama tempat-tempat yang semasa,  atau tempat-tempat yang terpahat dalam memori bersama di lipatan legenda, hikayat dan sejarah bangsa. Begitu juga alam cakarewala yang memberi impak kepada kehidupan manusia, serta perjalanan hari dan peredaran waktu yang membawa perubahan usia.  Segalanya memberi kesan dari segi fizikal, mental dan kejiwaan.

 
Suasana perjalanan terungkap menerusi kata-kata yang membawa makna pengembaraan, pencarian, perenungan dan penemuan. Langkah pertama dibuka dengan “Di Sudut Jendela”.  Seseorang yang berada di sudut jendela memandang ke luar atau meninjau keadaan  sebelum memulakan perjalanan.   Yang diperhatikan ialah dunia yang luas  termasuk bintang-bintang dan bulan.  Jiwa seninya yang lembut dan pengasih tersentuh oleh keindahan “mawar-mawar putih dan kuntum-kuntum kasih”. Keindahan seni dan kasih sayang itu menjadi rangsangan dan kekuatan untuk memahami kehidupan dan meneruskan perjalanan.   Pemandangan diluar mengembalikan renungan ke dalam diri..
WARISAN

.Beberapa buah sajak adalah  perjalanan merentas masa, kembali ke masa lalu khasnya  untuk mencari kekuatan diri dan kekuatan bangsa. Kekuatan itu dapat dikutip dari legenda dan puisi-puisi  warisan yang menjadi wadah pengajaran.  Mutiara silam  diperlukan dalam situasi semasa yang membimbangkan. Demikian beberapa puisi  bertolak dari kegusaran akan ancaman-ancaman terhadap Melayu dan keMelayuan . Sajak-sajak  ini termasuklah “Seloka Warisan Pusaka”,  “Akar Tunjang”,  “Kutuli Telingamu Anak Cucuku”.
Kata akar tunjang dalam sajak Akar Tunjang membawa erti asal usul, asal mula dan pautan yang mengejapkan. Kekuatan itu tersulam di dalam mutiara kata yang diwarisi dari puisi-puisi tradisi pantun dan syair. pepatah petitih dan peribahasa. Adalah menarik bila penyair melanjutkan makna aur dan tebing kepada perjanjian alam   dan pegangan amanah untuk menguatkan sesama sendiri seperti tersimpul dalam metafora yang segar dan menari, iaitu ‘tebing janji’. Ia merangkumi amalan  bertolong tolongan untuk menampal rekahan demi kekuatan tembok dan tebing.  Akar memberi nyawa kepada pohon demikian asal usul memberi nafas untuk menghidupkan bangsa. 

Pengajaran alam ini  sepatutnya menjadi iktibar kepada manusia khasnya umat Melayu dalam mempertahankan jatidiri.  

agar bumi subur menghijau

dan seisi pelosok alam jagat

menikmati flora keindahan

mensyukuri kewujudan azali

Kekuatan silam tersimpul teguh dalam kata Pusaka dan Warisan. Kata Pusaka adalah penegasan hak milik yang diwarisi dan menjadi hak  milik mutlak yang tidak dapat dicabar. Justeru pemilik yang sah sepatutnya memelihara dan mengutamakan hak mutlak yang diwarisinya.

 Dalam “Melayuku Hilang, Melayu”  terkandung ingatan untuk menjulang nama dan menjunjung adat. Watak Tuah dan Jebat muncul bila membicarakan pengorbanan, kesetiaan dan penentangan. Jebat disifatkan sebagai menerima akibat. kerana membela keadilan
 
Zaman silam juga mengajar tentang kelemahan dengan kisah bangsa yang tercalar di sana sini.  Kelemahan zaman lampau  sepatutnya menjadi iktibar dalam menempuh dan membina zaman kini. Kelemahan bangsa adalah  “akibat luka dan dendam” Kealpaan dan keadaan “tertutup mata hati”.  Keadaan ini telah begitu jauh berlalu namun puisi ini menyifatkan Melayu masih daif . Kata Penyair “Melayuku walaupun dianggap terbilang menyusur jagat. Namun masih ada kealpaan lalu terus dilaknati. Jiwanya tetap lemah longlai. Kerana perasaan dengki dan bersengketa sesama sendiri”.  Dengan itu masih tinggal di dalam kedaifan dengan kelemahan dan keburukan yang terdedah kepada dunia.  Penyair menggambarkan nafsu sebagai  berterbangan seperti debu tidak menentu.
longlai jiwanya tersungkur lesu

bergelumang hama dengki nafsu

batinnya tersesak debu jelaga

berakar tunjang daki sengketa

 

 

Namun kekuatan tetap dicari. Sajak Tak Melayumu, Melayuku Hilang Arah” menyebut  Rantau Kampar Kiri , Koto Gunung Ibul dan tragedi  Lancang Kuning,  Gunung Sahilan yang terakam dalam jejak-jejak bangsa. Ada kerinduan kepada kekuatan jampi serapah, kekuatan keris dalam mempertahankan diri dan “mendaulat akar budi bicara”  Inilah yang membina  kekuatan  nenek moyang yang tetap berdiri teguh dan tidak mengalah walau berkali ditimpa bencana dari lahar yang meruah. Kekuatan inilah sepatutnya dijadikan rangsangan  bagi membina kekuatan  dalam mendirikan kembali maruah Melayu. “Demi amanah citra bangsa dan maruah”. Supaya tak Melayumu, Melayuku hilang arah

 
 Menyusur buana dan menjejaki masa lalu adalah suatu cara mengubat lara. Demikian yang terungkap dalam “Fantasia Buana Dimensi Laraku”.  Penyair menyebut Bukit Seguntang di mana kesultanan Melayu bermula “sambarlah aku terbang pulang melihat indah duniamu agar terubat lara rinduku”.   Sekali lagi terlihat perjalanan yang dirangsang oleh kebimbangan dan rasa kehilangan  tempat di dunia baru. Dengan
“jiwaku yang gelisah” mencari kesaktian yang dikaitkan dengan  Tasik Cini dan rahsia ratu semut di Mahameru. Dia menyeru  “bawalah aku selam ke dasar alammu/ basahi mandian dingin kolah rahsiamu” membangkit semula rahsia ratu semut dari lembah bumi Mahameru” Dari semua ini Penyair berharap agar diajari “ erti keringat tabah/biar semangat kerdilku tidak beralah”

 

Hidup adalah perjalanan yang memberi seribu makna. Namun begitu ia tidak memisahkan jiwa dan kasih sayang kepada rumah asal dan keluarga.  Penyair tidak hanya bersepatu dan bermimpi di luar namun tetap melagukan kasih sayang menghargai rumah dan keluarga.  Dalam “Balada Seruling Kasih” (buat insan yang bernama ibu) Penyair memohon sejuta embun rahmat dan mengharap manik zikir mendinginkan persemadian ibu di pusara. Agar “berbantal wangi haruman kasturi/ menyelimuti ibu di rumah abadi” . Doanya buat ibu semoga ibu mendapat balasan atas sebagai jasa ibu yang memikul amanah Ilahi dengan penuh kesabaran “teduh nurani kesabaran /bakti amanahmu pilihan tuhan”.

 

Sebagai Penyair Melayu Samsudin juga akrab dengan unsur alam dan memperlihatkan suasana kekampungan . Sajak “Cinta Dalam Sebiji Rambutan” mengungkap bagaimana sebiji buah rambutan membawa seribu makna dan cerita yang tersendiri. Ia menceritakan banyak perkara tentang kepayahan petani dalam meneroka dan membongkar tanah merekah hingga kita dapat menelan ‘isi putih manis jernih”. Terdapat metafora yang segar raga jerih petani bagi menceritakan kepayahan yang dilalui dalam membongkar  sekangkang tanah. Segalanya menjadi lambang kasih sayang cinta yang terpahat dan semangat yang membara.

 

Demikian  kenangan yang datang bersama sebiji rambutan. Rambutan mungkin mengingatkan kepada bonda yang pernah menanam rambutan, menyuap rambutan atau bersusah payah membeli rambutan, sambil mengajar anak-anak bersyukur dengan rezeki Allah.Dan penyair menemui “seberkas hakikat jasa petani”

Pada pemaknaan yang lebih luas jerit payah membongkar tanah itu adalah  selari dengan jerit payah bangsa yang membangun tanahair hingga anak cucu dapat mengecapi nikmat kemerdekaan.


Perjalanan masa dan perjalanan hidup memberi makna yang beranjak. Masa mendewasakan maka pandangan tentang hidup juga berubah.Hal ini dikesani oleh Penyair lalu disampaikan melalui sajak “Coretan Diari Seorang Guru”. Interaksi Guru dan murid berkait rapat dengan pencarian ilmu. Ada pelbagai cabang ilmu termasuk  ilmu kemanusiaan, ilmu agama dan ilmu akal . Manusia mencari ilmu dan memperoleh  ilmu. Namun hakikat hidup dan kejadian diri  tidak semata-mata diperolehi melalui ilmu logik dan matematik. Ilmu tidak hanya diperolehi dari buku tetapi pandanglah keluar melihat ciptaan Yang Maha Esa. Lalu “ditanggalnya kacamata tebal dilemparnya pandangan keluar jendela”.

Hidup ini penuh dilema . Hal ini disentuh melalui sajak “Seekor Lipas, sebatang berus gigi”.Seekor lipas yang merayap di atas berus gigi di dalam kamar mandi memang kotor dan meloyakan. Lipas itu dipijak dan dibunuh. Semuanya berlaku secara spontan kerana terkejut.

 

Perasaan lain  timbul bila diitegur anak nya “kenapa ayah bunuh?ustazah kata; lipas tu macam kita juga. ada nyawa, ada keluarga”.  Penyair mencari kata-kata untuk menjelaskan kepada anak lipas itu kotor bawa penyakit. Lebih mudarat nanti kita semua sakit. Islam mengajar bahawa jika berada di dalam situasi dilema, berhadapan dengan dua mudarat, terpaksalah memilih mudarat yang lebih kecil. Dalam hal ini llipas terpaksa dibunuh bagi mengelak mudarat yang lebih besar dari penyakit yang dibawa oleh serangga tersebut. .

Selain itu sajak ini menggambarkan keadaan Hidup dipenuhi kebaikan yang dicemari dengan keburukan. Kita mesti menjaga kebersihan bukan sahaja dari aspek fizikal seperti memberus gigi, malah menjaga budi bahasa dan menjauhkan diri dari perkara yang dicela.

beruslah gigi kita

sebelum masuk tidur

supaya mulut tidak kotor

supaya tidak bau busuk

supaya tidak terfitnah

dusta dan salah sangka

 

Demikian catatan perjalanan hidup dalam puisi-puisi Samsudin Said. Sepertimana yang terungkap dalam sajak “Pelayaran”,  hidup adalah pelayaran yang sarat memenuhi bahtera memori.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://zurinahhassan.blogspot.com/2020/08/perjalanan-samsudin-said-dengan-sepatu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rangkul Pelajar Sma Wujudkan Mimpi Meski Di Masa Pandemi Pocari Sweat Kembali Gelar Ajang Bintang Sma 2020

Rangkul Pelajar Sma Wujudkan Mimpi Meski Di Masa Pandemi Pocari Sweat Kembali Gelar Ajang Bintang Sma 2020

papar berkaitan - pada 4/9/2020 - jumlah : 273 hits
Kata Najwa Shihab ajang Bintang SMA 2020 bisa jadi kesempatan untuk menyeleksi mimpi yang berpotensi dikembangkan jadi passion
Umno Pas Lembik Jangan Mimpi Menang Mudah Pada Pru 15 Kata Pemerhati

Umno Pas Lembik Jangan Mimpi Menang Mudah Pada Pru 15 Kata Pemerhati

papar berkaitan - pada 3/9/2020 - jumlah : 691 hits
UMNO dan PAS berkemungkinan tidak akan menang mudah pada Pilihan Raya Umum ke 15 setelah melihat sikap lembik parti berkenaan dalam menangani beberapa isu negara kebelakangan ini Pemerhati politik Mohd Luttfi Abd Khalid tidak yakin kerajaan...
Lembik Usah Mimpi Umno Pas Menang Mudah Pru 15

Lembik Usah Mimpi Umno Pas Menang Mudah Pru 15

papar berkaitan - pada 2/9/2020 - jumlah : 249 hits
BANGI 13 Muharram 1442H Selasa UMNO dan PAS berkemungkinan tidak akan menang mudah pada Pilihan Raya Umum ke 15 setelah melihat sikap lembik parti berkenaan dalam menangani beberapa isu negara kebelakangan ini Pemerhati politik Mohd Lutt
9 Maksud Mimpi Buaya Yang Perlu Anda Tahu

9 Maksud Mimpi Buaya Yang Perlu Anda Tahu

papar berkaitan - pada 31/8/2020 - jumlah : 455 hits
Mimpi buaya sememangnya satu hal yang mengerikan Namun apakah maksud dari mimpi tersebut Adakah ianya membawa petanda yang buruk atau baik Berikut saya kongsikan kepada anda beberapa maksud mimpi buaya agar anda tahu apakah maskud jika anda...
Papinka Mimpi Semata Chord

Papinka Mimpi Semata Chord

papar berkaitan - pada 4/9/2020 - jumlah : 253 hits
C F Am GC F Am G C F sesungguhnya aku G C ingin memilikimuEm F Gtapi kenyataannya berbeda C F sejak kau tinggalkanku G Chati tak menentu Am biarlah semua G C Gjadi mimpi semata Am Emandaikan aku bisa F C merubah semua rasa G Amhatiku Emtapi...
Rilis Sepatu Dengan Nama Malaikat Adidas Diprotes Warganet

Rilis Sepatu Dengan Nama Malaikat Adidas Diprotes Warganet

papar berkaitan - pada 27/8/2020 - jumlah : 236 hits
Adidas menuai banyak protes terutama dari warganet muslim Pasalnya perusahaan itu merilis sepatu dengan nama dua malaikat Padahal sepatu dipakai di kaki Dua nama malaikat yang dicomot Adidas untuk merek sepatunya adalah Israfil dan Izrail W...
Teknik Cuci Sepatu Manual Yang Nggak Asal Sikat Saja Beda Material Beda Juga Perlakuannya

Teknik Cuci Sepatu Manual Yang Nggak Asal Sikat Saja Beda Material Beda Juga Perlakuannya

papar berkaitan - pada 22/8/2020 - jumlah : 186 hits
Kalau kamu punya mesin cuci sepatu ada panduan dan tipsnya juga biar sepatumu awet sampai lama
Keep Sarawak Free Of National Party Interference Says Pbb S Karim

Chatuchak Market Thailand

Simpan Duit Farah Dalam Akaun Asb Mami

Tips Bebas Hutang Viral Pulak Kisah Saya Ni

Why Is There Such Inexhaustible Hatred For Tun Musa Aman

Benefits Of Dates Juice From Improving Bone Health To Promoting Beautiful Skin

Hadi Pilih Pilih Hujah Agama Bela Mastura

Hs Farmstay Water Park And Mini Zoo Muar


echo '';
Senarai Lagu Tugasan Konsert Minggu 7 Gegar Vaganza 2024 Musim 11

Keputusan Markah Peserta Konsert Minggu 6 Gegar Vaganza 2024 Musim 11

Kenapa Manusia Suka Main Game Simulasi Rutin Harian

One In A Million 2024 Cara Undi Peserta Episod Mingguan Akhir 40 Keputusan Markah Musim 4 Di Tangan Penonton Saksikan Calpis Soda OIAM Live Di TV3 Malaysia Dan Tonton

Kenapa Sambutan Krismas Disebut Sebagai Hari Natal


Umrah Percuma Kepada Anak Muda Lagi Episut Hitam

Khai Bahar Kerana Ego Chord

Panasejook Dan Akhir Chord

Reinvest Your Profits To Cover Operational Costs Tnb Told

Solidarity Or Selective Justice

Beo89 24