Perjalanan Mimpi Yang Terakhir Polis Akan Mohon Sambung Tempoh Reman Sittah Annur


 
Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan melakukan permohonan reman tambahan terhadap ketua Ajaran Perjalanan Mimpi Yang Terakhir (PMYT) yang menggunakan gelaran Sittah Annur berusia 39 tahun.


Reman terhadap suspek dilakukan bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 298A Kanun Keseksaan (kesalahan yang menyebabkan suasana tidak harmoni, perpecahan atau permusuhan, benci membenci atau niat jahat atau memudaratkan pemuliharaan keadaan harmoni atau perpaduan, atas alasan agama) dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.




Ketua Polis Daerah Brickfields, Asisten Komisioner Anuar Omar berkata, pihaknya akan memohon untuk menyambung reman suspek kerana terdapat beberapa perkara lagi yang perlu disiasat.


"Setakat ini, siasatan masih berjalan, pihak polis sedang meneliti semua video yang dimuat naik menerusi pelbagai platform seperti Youtube dan Facebook.


"Dokumen-dokumen berkaitan juga sudah dihantar kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) untuk tindakan lanjut," katanya ketika dihubungi Harian Metro.


Terdahulu, polis menahan Sittah pada 4 September lalu selepas menyerbu kediamannya di Shah Alam.


Polis turut membuat rampasan lima telefon bimbit pelbagai jenama, sekeping kad bank, sekeping resit pemindahan wang ke akaun bank tempatan sebanyak RM84,721.42 dan sepasang telekung warna putih dipercayai digunakan oleh suspek semasa membuat Live Facebook.


Bermula 29 Ogos lalu, Harian Metro melaporkan seorang wanita berusia 39 tahun yang menggunakan gelaran Sittah Annur didakwa mula mengembangkan ajaran PMYT yang dipercayai bertentangan dengan ajaran Islam sebenar.


Wanita berasal dari Kelantan dan menetap di Shah Alam itu dikesan sejak enam bulan lalu menggunakan media sosial seperti Facebook (FB), YouTube dan Telegram untuk berkongsi pelbagai ramalan termasuk Perang Dunia Ketiga kononnya berlaku di Sabah sebelum dia memimpin pasukannya untuk mencari Imam Mahdi bagi melawan musuh.


Selain bercerita mengenai peperangan itu, Sittah Annur turut mendakwa dirinya beryaqazah dengan malaikat dan bertemu secara jaga (sedar) dengan Nabi Muhammad SAW dan merangka pelan keluar bersama pengikutnya jika peperangan berlaku.


Malah, bagi meyakinkan pengikutnya, Sittah Annur turut dikesan menjaja nama beberapa orang pemimpin negara, pemimpin dunia dan tokoh agama sebagai khalifah kepada ajarannya itu.


Lebih membimbangkan, perancangan teliti ala tentera dirancang kumpulan itu membabitkan pergerakan ke 29 lokasi di seluruh negara sebaik berlakunya serangan di Sabah.


Susulan pendedahan Harian Metro, pelbagai pertubuhan bukan kerajaan (NGO) tampil membuat laporan polis di seluruh negara mendesak pihak berkuasa agama dan PDRM mengambil tindakan segera terhadap kumpulan berkenaan yang disifatkan mengganggu ketenteraman awam selain menyimpang daripada ajaran Islam sebenar.



Pelbagai pihak berkuasa agama negeri termasuk Jakim dan Mufti menyifatkan ajaran ini terpesong daripada Islam.


PMYT: Polis akan mohon sambung reman ketua ajaran
Pautan : https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2021/09/751577/pmyt-polis-akan-mohon-sambung-reman-ketua-ajaran


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.simiey.info/2021/09/perjalanan-mimpi-yang-terakhir-polis.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+simiey/nQtu+(simiey%5Bdot%5Dcom)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Wanita Ketua Ajaran Perjalanan Mimpi Yang Terakhir Ditahan Polis

Wanita Ketua Ajaran Perjalanan Mimpi Yang Terakhir Ditahan Polis

papar berkaitan - pada 5/9/2021 - jumlah : 223 hits
KUALA LUMPUR 4 Sept Polis menahan seorang wanita yang merupakan ketua ajaran Perjalanan Mimpi Yang Terakhir di kediamannya di Shah Alam awal pagi tadi Timbalan Ketua Polis Daerah Brickfields Supt Basri Sagoni berkata wanita berusia 39 tahun...
Ajaran Sesat Pmyt Polis Ambil Keterangan Sittah Annur

Ajaran Sesat Pmyt Polis Ambil Keterangan Sittah Annur

papar berkaitan - pada 3/9/2021 - jumlah : 222 hits
Polis telah mengambil keterangan seorang wanita bergelar Sittah Annur yang dikaitkan dengan ajaran didakwa bertentangan dengan Islam Perjalanan Mimpi Yang Terakhir semalam Menurut sumber sepasukan polis mengambil keterangan Sittah Annur di ...
Bukit Aman Ambil Keterangan Pihak Terkait Ajaran Mimpi Terakhir

Bukit Aman Ambil Keterangan Pihak Terkait Ajaran Mimpi Terakhir

papar berkaitan - pada 4/9/2021 - jumlah : 147 hits
AGENDA DAILY Wanita yang didakwa membawa ajaran yang mengajak rakyat Malaysia keluar mencari Imam Mahdi Polis telah mengambil keterangan seorang wanita dikenali sebagai Sittah Annur yang dikaitkan dengan ajaran sesat Perjalanan Mimpi Yang T...
Pengawal Keselamatan Meninggal Dunia Polis Klasifikasi Semula Kes Sebagai Bunuh

Pengawal Keselamatan Meninggal Dunia Polis Klasifikasi Semula Kes Sebagai Bunuh

papar berkaitan - pada 31/8/2021 - jumlah : 160 hits
ADAKAH INI ORANG DAN MANGSANYA Abd Razak Mohd AliOgos 30 2021 Polis mencadangkan pertuduhan yang lebih tinggi dikenakan kepada suspek Gambar Media sosialIPOH Polis mengklasifikasikan semula kes pengawal keselamatan yang diserang ketika bert...
Polis Giat Buru Suspek Samun Siti Nur Azizah Kini Stabil

Polis Giat Buru Suspek Samun Siti Nur Azizah Kini Stabil

papar berkaitan - pada 31/8/2021 - jumlah : 199 hits
Usaha mengesan suspek kes samun bermotosikal di Jalan Kuching di sini sehingga mengakibatkan tangan seorang gadis terpaksa dibuang giat dijalankan pihak polis Ketua Polis Daerah Sentul Asisten Komisioner Beh Eng Lai berkata pihaknya telah m...
Polis Klarifikasi Kematian Pengawal Keselamatan Sebagai Kes Bunuh

Polis Klarifikasi Kematian Pengawal Keselamatan Sebagai Kes Bunuh

papar berkaitan - pada 31/8/2021 - jumlah : 140 hits
IPOH Polis mengklasifikasikan semula kes seorang pengawal keselamatan yang diserang ketika sedang bertugas di kolam renang sebuah kondominium di sini Disember tahun lepas sebagai kes bunuh selepas mangsa meninggal dunia Jumaat lepas Ketua P...
Polis Cari Saksi Kes Lelaki Maut Dirempuh Lori Tunda

Polis Cari Saksi Kes Lelaki Maut Dirempuh Lori Tunda

papar berkaitan - pada 31/8/2021 - jumlah : 144 hits
Oleh NOR AZIHAN BINTI MD GHAZALI Lokasi kejadian mangsa dirempuh lori tunda tersebut kelmarin SUBANG Seorang penunggang motosikal maut selepas dirempuh sebuah lori tunda di kilometer 26 6 Lebuhraya Damansara Puchong berhampiran susur masuk ...
Anak Pelakon Tolak Vaksin Buat Laporan Polis

Anak Pelakon Tolak Vaksin Buat Laporan Polis

papar berkaitan - pada 31/8/2021 - jumlah : 130 hits
Oleh Laporan polis itu dibuat pelajar itu bersama adik perempuannya Nur Azreen Omar Iskandar Azri Iskandar 12 dan rakannya Muhammad Hanif Haikal Jeffery 17 di Balai Polis Taman Melawati BIMBANG perkara buruk menimpa mereka selepas divaksin ...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau

Alya Iman Nabil Aqil Bergandingan Dalam Siri Terbaru Adaptasi Novel Anggun Mikayla Di Viu