Period Tak Teratur Tak Semestinya Tak Subur Dr Say Kongsi Fakta Zuriat Bukan Penentu Bahagia


Viral kisah seorang ustaz yang menempelak wanita yang meletakkan hantaran tinggi tetapi mempunyai masalah ketidakteraturan haid setiap bulan membuatkan doktor selebriti, Dr Say tampil berkongsi fakta mengenai hal ini.
Kata bapa kepada dua cahaya mata ini, tidak adil meletakkan masalah ketidaksuburan di tangan wanita dan jauh sekali hanya disebabkan masalah haid yang tidak teratur.

Tidak hanya tampil berkongsi fakta, malah doktor kesayangan ramai ini turut berkongsi pengalaman yang dilaluinya ketika menanti anak pertama yang seharusnya dijadikan contoh bahawa bukan wanita penyebab utamanya.
“Semalam saya terjumpa message seperti gambar kedua & sekali lagi, terduduk saya dibuatnya. Tak pernah saya dengar sepanjang hidup yang keteraturan period mempengaruhi hantaran seorang wanita.

“Ustaz ni tak mahir sains rasanya. Kalau nak cakap keteraturan period mempengaruhi kesuburan meh saya cerita science-nya. Ketidaksuburan 30% adalah disebabkan kesihatan wanita, 30% disebabkan kesihatan lelaki, 30% disebabkan kedua-dua lelaki & wanita & 10% tidak dapat dikenalpasti puncanya.
“Bukannya 100% ketidaksuburan disebabkan oleh kesihatan wanita. Malah saya pasti ramai je followers wanita saya yang period tak teratur kat sini ada zuriat.
“Jadi agak mengecewakanlah bila ustaz ni berhujah sebegitu sebab ia memberi persepsi yang buruk kepada wanita yang periodnya tidak teratur sebab tak semestinya period tak teratur bersamaan tak subur.

“Bercakap mengenai poligami pulak, memang dalam Islam ada dinyatakan keharusan berpoligami adalah sekiranya isteri mandul tapi dari pengalaman saya bertanya kepada pakar-pakar fertiliti & pakar sakit puan, majoriti suami tak buat pun ujian kesuburan sebab ramai yang masih berpemikiran ketidaksuburan 100% disebabkan wanita.
“Padahal ujian kesuburan lelaki SATU SAHAJA. Tu pun egois taknak buat. Pastu bagi alasan bini aku tak subur maka aku dibenarkan kahwin lain padahal silap-silap ko yang tak subur,” tulisnya.

Lima tahun tunggu cahaya mata
Bapa kepada dua cahaya mata ini juga turut berkongsi kisah dirinya yang menunggu zuriat pertama mereka hampir lima tahun lamanya. Semuanya disebabkan oleh ketidaksuburan yang dialaminya.
“Doc apa tau, doc ada zuriat”. Saya & wife dulu mencuba hampir 5 tahun untuk mendapatkan zuriat sebelum kami dikurniakan anak pertama kami.

“Macam-macam teguran bini dapat “Dr Azu jangan jalan laju sangat nanti susah melekat”, “Dr Azu jangan gym teruk sangat nanti peranakan tersumbat”.
“Sekali bila check, saya yang tak subur, sperma pelbagai bentuk. In a nutshell wahai para lelaki, jangan ingat luaran kita sihat dalaman kita turut sihat sebab zaman sekarang ni banyak sangat kes lelaki tak subur.

“Dan zuriat bukanlah penentu kebahagiaan. Semuanya bergantung kepada pasangan suami isteri tersebut. Kalau kedua-dua rasa saling melengkapi trust me itu dah cukup memadai. Stop berfikiran kolot,” tulisnya berkongsi.
 
 
View this post on Instagram  
A post shared by Dr Shazril Shaharuddin (@say_shazril)

Menarik: Keluar Masuk Hospital Dari Umur 4 Bulan, Erynne Erynna Mohon Doakan Anak, Ada Masalah Duplex Kidney!

Tak sabar tunggu baby lahir, nak persiapkan mental dan fizikal sebelum si manja lahir nanti. Mahu belajar segalanya tentang ilmu persediaan urus bayi selepas lahir? Jom sertai E-Workshop Pa&Ma: Misi Mama Sambut Baby! Daftar sekarang di https://toko.ideaktiv.com/product/pama-e-workshop-misi-mama-cantik-sihat/

Kalau musim buah-buahan, ramai yang tahu makan je tapi nama buah apa pun tak tahu. Kali ini kita cabar adik-adik BK, agaknya diorang tahu tak nama-nama buah yang ada dalam dunia.
Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post “Period Tak Teratur Tak Semestinya Tak Subur” Dr Say Kongsi Fakta, Zuriat Bukan Penentu Bahagia! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/period-tak-teratur-tak-semestinya-tak-subur-dr-say-kongsi-fakta-zuriat-bukan-penentu-bahagia/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Fakta Perceraian Siti Saleha Dan Ahmad Lutfi

Fakta Perceraian Siti Saleha Dan Ahmad Lutfi

papar berkaitan - pada 2/2/2022 - jumlah : 99 hits
Fakta Perceraian Siti Saleha dan Ahmad Lutfi Pasangan pelakon Siti Saleha dan Ahmad Lutfi Azhar dikhabarkan telah memutuskan untuk bercerai setelah 4 tahun berkahwin Kedua duanya dilaporkan telah bercerai setelah hadir ke Mahkamah Rendah Sy...
Sering Dipilih Sebagai Ikon Jennie Blackpink Kongsi Pendapatnya

Sering Dipilih Sebagai Ikon Jennie Blackpink Kongsi Pendapatnya

papar berkaitan - pada 15/1/2022 - jumlah : 210 hits
Jennie BLACKPINK telah dipilih menjadi bintang muka depan majalah Elle edisi Februari Sebagai model kempen global koleksi barang kemas Chanel Coco Crush Jennie telah melakukan penggambaran dengan cara yang kreatif sambil mengetengahkan semu...
Berpeluh Tu Confirm Tak Guna Stroller Isteri Hafizul Kamal Kongsi Tip Travel Sendiri Dengan Anak

Berpeluh Tu Confirm Tak Guna Stroller Isteri Hafizul Kamal Kongsi Tip Travel Sendiri Dengan Anak

papar berkaitan - pada 15/1/2022 - jumlah : 154 hits
Setiap kali keluar rumah dengan anak masa dihabiskan untuk mempersiapkan keperluan anak kecil kita Persiapan jadi lebih panjang bila mana hendak travel jauh Lagi lagi sendirian tanpa dibantu suami Apa ibu nak buat jika travel sendirian tanp...
Leslie Grace Kongsi Gambar Pertama Barbara Gordon Dengan Sut Penuh Batgirl

Leslie Grace Kongsi Gambar Pertama Barbara Gordon Dengan Sut Penuh Batgirl

papar berkaitan - pada 17/1/2022 - jumlah : 181 hits
Bintang Batgirl Leslie Grace telah kongsikan pandangan rasmi pertama Barbara Gordon dengan sut penuh Caped Crusader Gambar tersebut dikongsi Grace menerusi akaun peribadi Instagram miliknya dan diambil dari set penggambaran filem HBO Max it...
Cek Fakta Penjelasan Video Sebut Kampung Mati Di Bekasi

Cek Fakta Penjelasan Video Sebut Kampung Mati Di Bekasi

papar berkaitan - pada 1/2/2022 - jumlah : 181 hits
Fakta sebenarnya rumah rumah kosong itu sudah ditinggalkan penghuninya karena sudah dijual ke pihak pengembang perumahan Sehingga istilah kampung mati hanya karangan
Fakta Seputar Sean Gelael Pembalap Berprestasi Kelas Dunia Asal Indonesia

Fakta Seputar Sean Gelael Pembalap Berprestasi Kelas Dunia Asal Indonesia

papar berkaitan - pada 31/1/2022 - jumlah : 118 hits
Berkecimpung di dunia balap sejak usia 9 tahun Sean ternyata ikuti jejak sang ayah Ricardo Gelael yang juga merupakan seorang pembalap
Cek Fakta Waspada Akun Whatsapp Palsu Catut Foto Menteri Desa

Cek Fakta Waspada Akun Whatsapp Palsu Catut Foto Menteri Desa

papar berkaitan - pada 27/1/2022 - jumlah : 166 hits
Akun WhatsApp mencatut foto Menteri Abdul Halim Iskandar adalah akun palsu Masyarakat diimbau untuk hati hati agar tidak menjadi korban penipuan
Cek Fakta Perabot Rumah Bisa Bersih Dengan Asam Sitrat Dan Pemutih Ini Faktanya

Cek Fakta Perabot Rumah Bisa Bersih Dengan Asam Sitrat Dan Pemutih Ini Faktanya

papar berkaitan - pada 26/1/2022 - jumlah : 126 hits
Membersihkan perabot rumah secara efektif menggunakan campuran asam sitrat dan pemutih tidak dianjurkan karena berbahaya Karena bisa mengganggu sistem pernapasan dan mengakibatkan iritasi pada kulit
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Kumpul Lebih 1 000 Koleksi Nusantara Dan Melayu

Mulut Kering Ketika Bangun Tidur

Sijil Pemilikan Kenderaan Reka Bentuk Baru 2024

Yuka Kharisma Cinta Indah Buat Kanda Chord