Perhimpunan Agung Bersatu Perlu Buat Ketetapan Tolak Dahulu Kemasukan Ahli2 Parlimen Umno




Salah satu isu yang menimbulkan kegelisahan di kalangan ahli-ahli Bersatu, malah mula menampakkan keretakan dalam Pakatan Harapan ialah berkenaan lompat parti yang melibatkan Ahli Parlimen dan bekas pemimpin-pemimpin UMNO.


Kecenderungan itu yang nampaknya makin ketara sejak-sejak akhir ini tidak dinafikan telah menyebbabkan ada pemimpin Bersatu di peringkat bahagian mulai resah dan tidur tak lena memikirkan kedudukan mereka.


Dengan kemasukan Ahli Parlimen dan bekas pemimpin UMNO itu ke dalam Bersatu, yang kita tahu semuanya adalah kalangan yang kaya dan banyak duit, mereka pasti dengan mudah menguasai teraju kepimpinan Bersatu dan mampu menewaskan pejuang-pejuang asal yang kebanyakannya hanyalah berdarjat "biasa-biasa saja".


Tambahan lagi, dengan kedudukan sebagai Ahli Parlimen atau Adun misalnya, jika mereka bertanding melawan Ketua Penaja Bersatu sedia ada, kelebihan kedudukan itu memang sesuatu yang tidak boleh dinafikan.


Dalam waktu yang sama, kemasukan Ahli Parlimen UMNO ke dalam Bersatu pula, secara tidak langsung telah menimbulkan kecurigaraan banyak pihak dalam Pakatan Harapan sendiri kepada Tun Mahathir Mohamad selaku Perdana Menteri.


Ia dilihat sebagai usaha Perdana Menteri untuk mengukuhkan lagi kedudukannya dengan tujuan bertapak lebih lama di di kerusi Perdana Menteri.


Logiknya, tidak perlu sama sekali bagi Tun Mahathir untuk menambah-kukuhkan kedudukannya kerana melalui sokongan Ahli Parlimen PKR, DAP, Amanah, Bersatu dan Warisan di Sabah sedia ada pun sudah memberikannya keselesaan sebagai Perdana Menteri.


Lagi pula, Tun Mahathir hanyalah Perdana Menteri sementara selama dua tahun saja sebelum mengikut perjanjian akan menyerahkan jawatannya itu dalam tempoh dua tahun kepada penggantinya, Anwar Ibrahim.


Maka, untuk apa lagi bagi Tun Mahathir perlu menguatkan kedudukannya melalui kemasukan Ahli Parlimen UMNO ke dalam Bersatu?


Untuk itu, dalam Perhimpunan Agung Tahunan atau PAT Bersatu buat kali kedua ini, tambahan lagi parti itu sudah menjadi kerajaan ketika itu, perwakilan Bersatu wajib membangkitkan perkara ini dalam topik perbahasan serta menjadikannya suatu ketetapan parti.


Mereka perlu membangkitkannya dengan meletakkan syarat bahawa bagi bekas pemimpin UMNO yang mahu menyertai Bersatu selepas UMNO hilang kuasa, harus ada tempoh tertentu mereka tidak boleh memegang sebarang jawatan dalam parti.


Sebaik-sebaiknya tempoh yang perlu diletakkan ialah SELAMA DUA TAHUN.


Dalam tempoh tersebut, mereka hanya boleh menjadi ahli biasa saja dalam Bersatu dan mesti menyokong kepimpinan Bersatu sedia ada di peringkat bahagian.


Begitu juga bagi bekas Ahli Parlimen UMNO yang keluar parti, meskipun sudah ada yang diterima sebagai ahli Bersatu, perwakilan PAT kali ini juga wajib membangkitkannya dengan meletakkan syarat mereka mesti menjadi Ahli Parlimen Bebas SELAMA DUA TAHUN terlebih dahulu sebelum boleh memohon untuk menyertai Bersatu.


Mana-mana permohonan untuk menyertai Bersatu sebelum tempoh dua tahun mesti ditolak terlebih dahulu.


Tempoh dua tahun adalah paling memadai untuk menguji kesetiaan, tahap kesabaran dan keikhlasan mereka melompat parti daripada UMNO kepada Bersatu yang kini sudah menjadi kerajaan.


Dalam tempoh dua tahun itu juga, selain mampu memberi keselesaan kepada Ketua-Ketua Bahagian Bersatu sedia ada menjalankan tanggungjawab mereka atau menghadapi pertandingan sesama sendiri pada 2019 akan datang, bahkan dalam tempoh itu juga sudah pun berlaku peralihan kuasa daripada Tun Mahathir kepada Anwar.


Hanya dengan meletakkan syarat DUA TAHUN ini saja akan menampakkan kepimpinan Bersatu benar-benar ikhlas terhadap pejuang-pejuang asal parti mereka, juga menampakkan keikhlasan Tun Mahathir dan Bersatu untuk menunaikan janji menyerahkan jawatan Perdana Menteri kepada Anwar sebagaimana yang sudah dipersetujui.


Jika ini dapat dijadikan ketetapan dalam PAT kali ini, bukan saja Pakatan Harapan akan terus kukuh untuk menghadapi PRU15 akan datang, malah nama Tun Mahathir sendiri akan terus harum mewangi sebagai Perdana Menteri benar-benar menepati janjinya. (ShahbudinHusin 29/12/2018)


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://shahbudindotcom.blogspot.com/2018/12/bersatu-perlu-buat-ketetapan-tolak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bekas Ahli Parlimen Umno Dakwa Sertai Bersatu Untuk Berkhidmat Di Kawasan Mereka

Bekas Ahli Parlimen Umno Dakwa Sertai Bersatu Untuk Berkhidmat Di Kawasan Mereka

papar berkaitan - pada 30/12/2018 - jumlah : 328 hits
Bekas ahli Parlimen Umno dakwa sertai Bersatu untuk berkhidmat di kawasan mereka nbsp
Hanya Perhimpunan Agung Umno Boleh Tentukan Kedudukan Saya Zahid

Hanya Perhimpunan Agung Umno Boleh Tentukan Kedudukan Saya Zahid

papar berkaitan - pada 16/12/2018 - jumlah : 262 hits
KUALA LUMPUR Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi enggan melayan desakan supaya beliau meletak jawatan Presiden UMNO dengan kadar segera Ahli Parlimen Bagan Datuk itu menegaskan kedudukan beliau sebagai peneraju UMNO dipilih oleh ahli secara sa...
Khaled Setuju Umno Adakan Perhimpunan Agung Khas

Khaled Setuju Umno Adakan Perhimpunan Agung Khas

papar berkaitan - pada 17/12/2018 - jumlah : 254 hits
Mohd Zaini Samsu Hadi Naib Presiden UMNO Datuk Seri Mohamad Khaled Nordin KUALA LUMPUR Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin membayangkan persetujuan supaya UMNO mengadakan perhimpunan agung khas bagi membincangkan nasib presidennya Datuk Seri D...
Jangan Lantik Ahli Parlimen Umno Masuk Bersatu Tanding Pru15 Beri Peluang Anak Muda

Jangan Lantik Ahli Parlimen Umno Masuk Bersatu Tanding Pru15 Beri Peluang Anak Muda

papar berkaitan - pada 30/12/2018 - jumlah : 316 hits
Astro Awani Penganalisis politik Prof Madya Dr Rusdi Omar beri pandangan Ahli Parlimen UMNO yang sertai Bersatu jangan diambil bertanding pada PRU15 nanti agar peluang diberikan kepada anak muda dalam parti itu KUALA LUMPUR Parti Pribumi Be...
Pkr Tolak Bekas Ahli Umno Boleh Masuk Bersatu Kata Kadir

Pkr Tolak Bekas Ahli Umno Boleh Masuk Bersatu Kata Kadir

papar berkaitan - pada 23/12/2018 - jumlah : 274 hits
Diterbitkan pada 23 December 2018Oleh Abdul Rahim SabriDatuk A Kadir Jasin menegaskan Bersatu tidak akan menerima bekas ahli Umno secara tangkap muat tetapi melalui proses saringan Foto oleh Razak GhazaliKUALA LUMPUR 23 Dis Wartawan veteran...
Bersatu Kurang Cerdik Pandai Import Ahli Parlimen Umno Lokman Adam

Bersatu Kurang Cerdik Pandai Import Ahli Parlimen Umno Lokman Adam

papar berkaitan - pada 16/12/2018 - jumlah : 386 hits
ISMA WEB Ahli MT UMNO dedah gerakan jatuhkan Zahid sebagai presiden BANGI Tindakan mengimport wakil rakyat dari UMNO menyertai Parti Pribumi Bersatu Malaysia disebabkan parti itu kekurangan golongan cerdik pandai demikian kata Ahli Majlis T...
Pemimpin Pakatan Semakin Seriau Dengan Kemasukan Beramai Ramai Mp Umno Menyertai Bersatu

Pemimpin Pakatan Semakin Seriau Dengan Kemasukan Beramai Ramai Mp Umno Menyertai Bersatu

papar berkaitan - pada 17/12/2018 - jumlah : 425 hits
Politik ini jalan cerita dia perlu kejam penting diri jangan sesekali buat baik dengan salah orang berhati hati jangan gelojoh tunjuk baik walau diri bukannya baik Banyak lagi perangai orang politik Gaya perlu ada strategi pun perlu ada Dah...
Kemasukan Bekas Pemimpin Umno Beri Kelebihan Undi Melayu Kepada Bersatu

Kemasukan Bekas Pemimpin Umno Beri Kelebihan Undi Melayu Kepada Bersatu

papar berkaitan - pada 19/12/2018 - jumlah : 291 hits
KUALA LUMPUR Kemasukan bekas Ahli Parlimen UMNO dalam Parti Pribumi Bersatu Malaysia akan mengukuhkan lagi kedudukan parti itu di kawasan luar bandar Perkara itu ditegaskan Pengerusi BERSATU Tun Dr Mahathir Mohamad yang percaya Ahli Parlime...
Perhimpunan Agung Bersatu Perbahasan Tertutup Marzuki

Perhimpunan Agung Bersatu Perbahasan Tertutup Marzuki

papar berkaitan - pada 25/12/2018 - jumlah : 527 hits
Diterbitkan 25 Dis 2018 9 19 pagiSesi perbahasan Perhimpunan Agung Bersatu akan berlangsung secara tertutup daripada liputan pihak media maklum Setiausaha Agung Bersatu Bila mereka berada di atas pentas itu sukar bagi kita untuk mengawal em...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City