Percutian Morocco Dan Spain Part I

Keputusan untuk join trip ke Morocco dan Spain bersama rakan rakan alumni ini dibuat agak last minute iaitu dalam 2 minggu sebelum tarikh percutian pada 11 November 2023. Ini adalah kerana minggu ketiga bulan September kami baru balik dari percutian keluarga di London dan Paris. Boleh klik entri di SINI.
Ketika itu pula, saya tengah sibuk dengan kerja kerja repair bilik air yang bermasalah sehinggakan lebih 2 minggu saya tak naik bilik. Hanya tidur di bilik Boy di bawah sahaja. Rumah berhabuk jangan nak cerita lagi.
Baju baju pula semua di dalam wardrobe yang ditutup dengan plastik untuk mengurangkan kesan habuk. Saya mula membuat packing sehari sebelum pergi, bila saya dapat naik bilik. Kerja kerja memasang tiles dan siling siap hari Isnin. Hari selasa saya naik bilik dan mula cari baju untuk dibawa.
Kami keluar rumah pukul 1.50 petang dengan menaiki grab. Kesian Aliya menangis nangis mahu ikut kami. Kami sampai di KLIA dan terus check in sebaik kaunter dibuka. Kemudian kami semua berkumpul di Noodles.
Kami kemudian berjalan masuk dan menunaikan solat Asar di surau tingkat atas di terminal pelepasan. Kemudian masuk ke pintu pelepasan C37. Sambil menunggu masuk kami berkumpul di satu tempat sambil charge handphone.
Betul seperti yang anak anak beritahu yang makanan dalam pesawat Qatar dan Emirates lebih sedap berbanding dengan MAS. Jangan marah tau MAS. Ramai yang bagi komen seperti ini. Cuma MAS nak dengar atau tidak sahaja. Hidangan makan malam Chicken with Roasted Potatoes sangat sedap di tekak saya. Portion pun besar. Bila makan tu, memang kekenyangan lah.
Dua jam sebelum mendarat, kami diberikan sandwich. Saya memilih chicken sandwich. Sedap juga cuma bukan sesuai dengan selera saya kot. Diberikan juga cupcake atau muffin.
Kami mendarat di Dubai International Airport pada pukul 10.10 malam waktu tempatan. Lebih kurang pukul 2.10 pagi waktu Malaysia.
Kami berjalan jauh untuk mencari surau wanita. Bertanya sana sini juga untuk sampai. Rupanya dah hujung sekali. Surau terletak berhadapan dengan gate B29. Surau kecil dan orang ramai selain ada yang duduk duduk dan baring.
Lepas solat kami rehat seketika di kerusi di situ. Saya juga sempat melelapkan mata seketika. Lepas dapat maklumat dari Emmy, tour leader bahawa ada female prayer room berhampiran dengan gate C19, kami mula berjalan ke sana.

Di sini prayer room sangat besar dan orang pun tak ramai. Tandas pun di depan pintu surau sahaja. Jadi kami semua tidur di sini. Pukul 4.00 pagi bangun solat tahajjud dan witir. Kemudian kami menunggu waktu solat Subuh pukul 5.12 pagi.

Selepas solat kami berjalan ke pintu masuk C19 untuk boarding ke Casablanca. Dari Dubai International Airport ke Casablanca bertolak pukul 7.43 pagi. Dijangka tiba di Casablanca pada pukul 12.41 tengahari. Penerbangan mengambil masa selama 6 jam.

Dalam penerbangan, kami disajikan dengan sandwich telur dan keju sebagai sarapan. Makan tengahari ayam panggang dengan nasi dan brokoli. Sedap juga.
Sampai di  Airport Mohamed V, kami dibawa terus ke Solamos Cafe untuk makan tengahari.

Makan dengan tangien chicken, roti dan puding buah buahan sebagai pencuci mulut. Di Morocco tidak perlu risaukan makanan halal kerana 100% penduduk Morocco adalah beragama Islam.

Kami terpaksa makan tergesa gesa kerana mahu solat di Masjid Hassan. Di Morocco masjid dibuka hanya pada waktu solat. Ia akan ditutup selepas solar Asar pukul 4.30 petang. Jadi kami kena berjalan kaki ke masjid untuk mengelakkan kelewatan.
Ambil wudhu di tingkat bawah dan naik 2 tangga untuk sampai ke tempat solat wanita. Aduhai semput juga bila kita buat dalam keadaan tergesa gesa. Selepas solat kena cepat cepat keluar kerana lampu masjid telah mula dipadamkan. Terpaksa bergambar dengan cepat untuk kenangan dalam masjid yang sangat cantik.

Kemudian berjalan keluar dan bergambar berlatarbelakangkan masjid. Kemudian berjalan ke tepi laut untuk ambil gambar.

Selepas bergambar, naik bas untuk meneruskan perjalanan ke Marrakech yang mengambil masa selama 3 jam. Kami berhenti bergambar di tepi laut yang sangat cantik.

Sampai di Marrakech, terus dibawa makan malam di Restoran Morocco yang cantik, hidangan lauk kambing dengan pelbagai sayuran seperti salad di tempat kita, roti yang garing diluar dan lembut di dalam yang menyebabkan saya teringat ingat. Isinya gebu macam baldu gitu. Sup sayuran juga sangat sedap.

Di restoran ini, kami dihidangkan juga dengan persembahan tarian dan lagu tradisi Morocco. Kalau kat tempat kita yang menari pastinya gadis gadis muda tapi di sana, mak cik makcik yang perut pun dah boyot. Hahaha.
Selepas makan, kami dibawa check in di Wazo Hotel. Masuk bilik dah pukul 12.00 tengah malam. Selepas solat, bersiap untuk tidur kerana pagi pagi perlu berkemas untuk check out. Setakat ini dahulu, sehingga bertemu lagi di entri akan datang. Salam sayang buat semua.

Percutian Morocco Jalan Jalan Di Fez Part 4

papar berkaitan - pada 8/12/2023 - jumlah : 182 hits
Alhamdulillah bertemu lagi Boleh klik entri sebelum ini di Kalau dikirakan Medina of Fez adalah satu satunya tempat yang saya google sebelum ke sini Ini adalah kerana jiran kami Dr Ibtisan kongsikan gambar gambar percutian mereka dan shoppi...
Percutian Morocco Persinggahan Di Rabat Part 3

papar berkaitan - pada 7/12/2023 - jumlah : 126 hits
Alhamdulillah diberikan kelapangan untuk menyambung catatan percutian kami bersama rakan rakan BFF dalam alumni Kolej Ketiga Universiti Malaya ke Morocco dan Spain pada Novermber lalu Boleh klik entri sebelum ini di Dari Marrakech kami kemu...
Percutian Paris La Valle Outlet Part 1

papar berkaitan - pada 24/11/2023 - jumlah : 163 hits
Alhamdulillah saya telah pun kembali dari bercuti di Morocco dan Spain selama 2 minggu Jadi Insya Allah saya akan menyambung semula catatan percutian keluarga kami Kali ini kami berada di Paris pula Boleh klik entri sebelum ini di Hari pert...
Program Citra Pesona 2h1m Di Savanna Hill Resort Ulu Tiram Part 1

papar berkaitan - pada 27/11/2023 - jumlah : 177 hits
Assalamualaikum WBTSEJAK sebulan lepas kami diberitahu tentang Program Citra Pesona selama 2 Hari 1 Malam di Savanna Hill Resort Ulu Tiram melibatkan semua staf di semua cawangan Cuti dibekukan dan kehadiran adalah wajib kecuali mati hahhh ...
Part Of Road Near Bentong Closed After Debris Flow

papar berkaitan - pada 26/11/2023 - jumlah : 191 hits
Workers clearing the debris along Jalan Lama Gombak Bentong KUANTAN Federal Route FT68 or Jalan Lama Gombak to Bentong is closed to all vehicles from today until Dec 1 due to structural damage Sections of Jalan Pintasan Bukit Tinggi are aff...
On Hold A Year Of Anwar Part 2

papar berkaitan - pada 30/11/2023 - jumlah : 272 hits
As PKR s party leaders adopted a defensive and denial mode in their party convention of growing loss of public support last weekend reminiscent of Umno Malaysians are increasingly turning away from politics If there has been one important t...
Tips Untuk Percutian Menarik Dan Indah Yang Tiada Orang Malaysia Tahu Ke Phu Quoc Vietnam

papar berkaitan - pada 21/11/2023 - jumlah : 498 hits
Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog Mahamahu dan juga kepada rakan rakan yang dikasihi sekalian Kali ni Maha nak kongsi percutian Maha selama 4 hari 3 malam di Vietnam baru lagi awal bulan ini juga Tapi Maha tak pergi Vietnam te...
Percutian Di Phu Quoc Vietnam Lebih Seronok Dengan Lakukan Aktiviti Di Laut Dan Juga Di Darat

papar berkaitan - pada 28/11/2023 - jumlah : 173 hits
Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog Mahamahu dan juga kepada rakan rakan yang dikasihi sekalian Sebelum ni Maha ada kongsi Mungkin serba sedikit bagi panduan pada korang Kali ni Maha nak share beberapa tempat menarik dan aktivit...
Young Malaysian Rider Qabil Irfan Azlan Clinches Overall Victory In 2023 Minigp World Series In Valencia Spain

papar berkaitan - pada 25/11/2023 - jumlah : 234 hits
In a remarkable performance on Thursday 11 year old Malaysian racer Qabil Irfan Azlan secured the overall championship title in the 2023 MiniGP World Series held in Valencia Spain True to his commitment to surpass last season 8217 s achieve...
1 Ringgit Berapa Rupiah Faktor Yang Mempengaruhi Implikasinya

Bagaimana Ketidakpastian Mega Cap Mempengaruhi Penurunan S P Dan Nasdaq

Wanda Hara Hadiri Kajian Hanan Attaki Pakai Cadar Berbuntut Panjang Kasusnya Dibawa Ke Jalur Hukum

Mengopi Tepi Pantai Di Kopi Penunjuk Kijal Terengganu

Melaka Ke Muzium Kapal Selam Sekali Lagi

Transform Your Home With Art Placement That Speaks Volumes

Peniaga Pisang Goreng Mengaku Culik Dua Kanak Kanak Sebab Teringin Nak Ada Anak Perempuan

Kronologi Kes Zulfarhan Osman Zulkarnain

Kenapa Kita Gelarkan Masa Guna Istilah Second Minute Hour Day Week and Year

Biodata Ikhmal Nour Personaliti TikTok Terkenal

Apakah Fatwa Berkenaan Menanam Jambang dan Rambut Bagi Lelaki

Info Dan Sinopsis Drama Tonton Berepisod SeOfis Slot Samarinda TV3

Biodata Mek Yun Mek Kelate Personaliti TikTok Terkenal

Graduan Kejuruteraan Usahawan Sambal Acar Ikan Masin

Aktiviti Dengan Anak 003

Rasa Risau Dan Takut Terhadap Perkara Yang Masih Belum Berlaku Selalunya Adalah Berlebihan