Perbuatan Khianat Dalam Kerajaan Dikesali


 Zainal Abiddin Osman
Ops Benteng oleh anggota keselamatan memastikan tiada aktiviti keluar masuk warga asing di sempadan Malaysia-Thailand. - NSTP/Nik Abdullah Nik Omar PEMBONGKARAN aktiviti haram sindiket yang menjalankan pemalsuan cop keluar masuk warga asing di pintu masuk sempadan negara oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) seperti dilaporkan media pada minggu lalu, amat mengejutkan.
Lebih berbahaya, tindakan tidak bertanggungjawab sindiket yang dianggotai 46 individu, termasuk 27 pegawai jabatan imigresen boleh mengancam keselamatan negara.
Disebabkan perkhidmatan sindiket ini berfokus kepada pekerja asing dan pendatang asing tanpa izin (PATI) yang inginkan kemudahan keluar masuk negara melalui ejen dengan menggunakan jalan 'pintu belakang', tiada kawalan dapat dibuat dari segi kesahihan dokumen diri mereka.
Hal ini, menyebabkan tiada rekod rasmi butir peribadi dan latar belakang pekerjaan serta rekod keluar masuk dicatatkan. Hakikatnya, tindakan sindiket ini adalah sabotaj yang amat membahayakan keselamatan negara.
Disyorkan Untuk Anda 11 ditahan guna dokumen IMM13 palsuTindakan tegas penjawat awam salah guna kuasaSindiket Wak Jam tumpasPasukan khas buru dalang pemalsuan MyKad di Sabah Apa-apa sahaja boleh berlaku jika orang asing, khususnya PATI bebas keluar masuk tanpa melalui proses pengesahan dokumen diri oleh pihak Imigresen. Mereka mungkin melakukan jenayah dan pulang ke negara asal mereka tanpa dapat dikesan. Mereka juga mungkin penyebar COVID-19, tetapi ujian saringan kesihatan tidak dapat dibuat kerana mereka bebas bergerak seperti orang biasa.
Lebih mengecewakan lagi apabila Operasi Benteng yang dijalankan pihak berkuasa keselamatan di seluruh negara selama ini berjaya menyekat kemasukan PATI akan menjadi sia-sia kerana berlaku kebolosan di pintu sempadan negara, termasuk di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur dan klia2.
Mungkin kita masih ingat kejadian pada September tahun lalu, iaitu pegawai Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) terbabit membantu sindiket membuat dan memalsukan kad pengenalan serta sijil kelahiran untuk warga China. Sindiket itu mengaut keuntungan mudah dengan penjualan MyKad dan dokumen pengenalan diri.
Kita juga tidak lupa pada Jun lalu, pembongkaran sindiket penyeludupan pendatang asing di pesisiran pantai tenggara Johor yang berpangkalan di Batam yang mengaut keuntungan berjuta-juta ringgit dikatakan beroperasi sejak 2015. Aktiviti haram mereka mendapat kerjasama daripada beberapa anggota polis dan pegawai tentera.
Pendek kata, sindiket yang terbabit dalam pemalsuan dokumen diri dan penyeludupan orang berjaya menjalankan operasi mereka dan mengaut keuntungan lumayan adalah kerana mendapat kerjasama daripada segelintir penjawat awam yang tidak amanah dan boleh disogok dengan wang ringgit.
Tindakan sabotaj atau pengkhianatan terhadap usaha kerajaan dalam meningkatkan tahap keselamatan negara oleh pegawai kerajaan amat dikesalkan. Memberikan laluan mudah kepada mana-mana anggota sindiket menjalankan modus operandi haram perlu dihentikan serta-merta.
(*)  Zainal Abiddin Osman, Pesara pegawai kanan kerajaan



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/11/perbuatan-khianat-dalam-kerajaan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pengendali Zoo Tidak Wajar Terus Bergantung Kepada Kerajaan Kata Menteri

Pengendali Zoo Tidak Wajar Terus Bergantung Kepada Kerajaan Kata Menteri

papar berkaitan - pada 18/11/2020 - jumlah : 249 hits
Menteri Tenaga dan Sumber Asli Shamsul Anuar Nasarah berkata beberapa tindakan jangka pendek juga sudah dilaksanakan antaranya memperuntukkan RM10 2 juta bawah program Dana Prihatin Kebajikan Hidupan Liar kepada ZPT terjejas PETALING JAYA P...
Myhackathon 2020 Platform Tambah Baik Penyampaian Perkhidmatan Kerajaan

Myhackathon 2020 Platform Tambah Baik Penyampaian Perkhidmatan Kerajaan

papar berkaitan - pada 18/11/2020 - jumlah : 250 hits
KUALA LUMPUR 17 November Siri MYHackathon 2020 Digitalising Government Services pusingan Kuala Lumpur dengan tema Prihatin Rakyat dilihat mampu melaksanakan penyelesaian digital yang kreatif inovatif dan berkesan Ia dapat memperbaiki perkhi...
Kerajaan Negeri Pahang Peruntuk Rm511 Juta Bagi Naik Taraf Empat Loji Rawatan Air

Kerajaan Negeri Pahang Peruntuk Rm511 Juta Bagi Naik Taraf Empat Loji Rawatan Air

papar berkaitan - pada 17/11/2020 - jumlah : 284 hits
KUANTAN Sebanyak RM511 juta telah diperuntukkan Kerajaan Negeri Pahang bagi menaik taraf empat Loji Rawatan Air di negeri ini sejak 2018 sehingga tahun ini Empat LRA yang sedang dinaik taraf adalah LRA Jelai Lipis LRA Karak Bentong LRA Kech...
Kerajaan Perlu Dengar Rintihan Pengusaha Pemandu Bas Terjejas

Kerajaan Perlu Dengar Rintihan Pengusaha Pemandu Bas Terjejas

papar berkaitan - pada 17/11/2020 - jumlah : 153 hits
Pada 17 November 2020oleh Fatih Hassan NordinOleh Fatih Hassan NordinAhli Parlimen Seremban Anthony Loke menggesa Kementerian Pengangkutan mendengar rintihan dan mencari jalan bagi membantu pengusaha dan pemandu bas yang terjejas akibat pan...
Ku Li Cuba Runtuhkan Kerajaan Akrab Dengan Dr M Kata Pemimpin Ppbm

Ku Li Cuba Runtuhkan Kerajaan Akrab Dengan Dr M Kata Pemimpin Ppbm

papar berkaitan - pada 18/11/2020 - jumlah : 193 hits
November 18 2020 3 27 PMPETALING JAYA Seorang pemimpin PPBM menyelar Tengku Razaleigh Hamzah sebagai seorang veteran Umno tidak relevan yang cuba meruntuhkan kerajaan Perikatan Nasional apabila mahu Umno bertanding di semua kerusi tradisi M...
Amaran Najib Kepada Kerajaan

Amaran Najib Kepada Kerajaan

papar berkaitan - pada 19/11/2020 - jumlah : 164 hits
Ini soal hidup rakyat bukan lagi pelaburan tegas Najib November 19 2020 Najib Razak berkata tuntutan diperjuangkannya sejak awal sebelum pembentangan Belanjawan 2021 itu tidak akan menjejaskan kelangsungan operasi KWSP PETALING JAYA Kumpula...
Kerajaan Berunding Dengan 10 Pengeluar Vaksin Covid 19 Kata Khairy

Kerajaan Berunding Dengan 10 Pengeluar Vaksin Covid 19 Kata Khairy

papar berkaitan - pada 18/11/2020 - jumlah : 187 hits
KUALA LUMPUR Persidangan Dewan Rakyat hari ini diberitahu kerajaan telah berkomunikasi dengan 10 pengeluar vaksin Covid 19 melibatkan 8 pengeluar yang dihubungi secara terus manakala 2 lagi melalui Fasiliti Akses Global Vaksin Covid 19 Ment...
Jasa Bukan Berperanan Sebagai Cybertrooper Mp Sibuti Pertahan Kewujudan Jasa Dalam Kerajaan

Jasa Bukan Berperanan Sebagai Cybertrooper Mp Sibuti Pertahan Kewujudan Jasa Dalam Kerajaan

papar berkaitan - pada 18/11/2020 - jumlah : 161 hits
Seorang Ahli Parlimen hari ini bangkit mempertahankan kewujudan Jabatan Hal Ehwal Khas yang dikatakan bukan berperanan sebagai cybertrooper atau lasykar siber Lukanisman Awang Sauni yang merupakan bekas pegawai jabatan itu berkata sebalikny...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah