Perambut Kolam Anti Kumpau


Hari ni aku nak kongsikan sikit satu variasi perambut yang aku inovasikan daripada beberapa kegagalan di padang pancingan kolam air masin. Teknik perambut ni menggabungkan kaedah casting dan bottom, so aku boleh katakan perambut ni is the best of both; dua teknik permainan dalam satu. Dia macam casting dan bottom tapi lebih bestlah,hehe!
Teknik yang dikatakan 'casting' kolam air masin sebenarnya bukanlah casting sebenar sepertimana teknik casting menggunakan umpan tiruan. Casting umpan tiruan biasanya meliputi kedalaman air sekitar 1 meter untuk selaman dalam, 20 cm untuk selaman cetek dan top water. Manakala casting menggunakan umpan udang atau belanak di kolam air masin sukar untuk dianggarkan kedalaman selamannya dan hanya bergantung kepada kelajuan karauan dan berat umpan.
Maka 'casting' di kolam air masin sebenarnya adalah permainan bottom tetapi umpan diseret rapat ke dasar.Kebanyakannya tidak menggunakan perambut. Bagaimanapun ada kalanya keadaan tak mengizinkan bila ada sesetengah kolam dipenuhi lumut dan dasar kolam dibina struktur-struktur seperti batu-batu dan kolong(culvert) untuk dijadikan tempat persembunyian ikan.
Apabila umpan hidup atau mati diseret rapat kedasar dalam kolam yang sebegini,potensi umpan dijumpai ikan agak tipis. Pertamanya visibiliti dalam air yang rendah dan kebarangkalian umpan akan tersangkut/ tersorok didalam lumut. Bukan semua kolam ada ikan pemakan dasar.
Sebab itu kalau kita rajin memerhatikan, teknik pelampung adakalanya lebih efisien kerana umpan tergantung pada kedalaman yang optimum di zon ikan bermain. Bagaimanapun kelemahan teknik pelampung ni tetap ada, pertamanya sukar menganggarkan kedalaman kolam dan kepanjangan perambut yang sesuai. Satu depa? Dua depa? Bayangkan anda melempar umpan menggunakan perambut yang panjang di kolam pancing yang berbumbung rendah contohnya Kolam Pancing Kampung Delek Klang. Susah nak cast umpan woi!
Kelemahan kedua ialah pelampung hanyut merata tempat. Semua kolam menggunakan sistem pengudaraan jenis kipas dan ini menyebabkan airnya sedikit berarus. Pelampung yang hanyut ni bukan sekadar menyusahkan kita untuk selalu retrieve semula, malah mengganggu zon pancingan orang lain.
Hasil kajian kelebihan dan kelemahan tiap-tiap teknik samada bottom,casting dan pelampung, maka aku hasilkan satu teknik perambut yang boleh dikatakan hampir sempurna untuk menangani pelbagai jenis dan ragam kolam pancing.
Teknik ni menggabungkan kelebihan kaedah casting dalam mencari ikan instead of menunggu ikan, dan juga menjangkau zon ikan bermain yang dimiliki oleh teknik pelampung, tetapi tidak hanyut mengganggu orang lain.
Lihat gambar dibawah:
Boleh faham kan macamana ia berfungsi? Selain dari mampu diseret untuk mencari ikan di zon yang optimum, teknik perambut ini juga mampu mengatasi kelemahan perambut lain di kolam yang banyak lumut. Pelampung kecil akan mengangkat umpan keluar dari lumut-lumut atau rumpai2 dibawah air dan potensi ikan menjumpai umpan lebih tinggi. Ditambah lagi dengan menggunakan udang kopek, deria bau ikan akan cepat mengesan kehadiran umpan walaupun visibiliti air rendah.
Aku menggunakan setup seperti berikut:
Mainline: Seahawk Gachiri 4X 20lb
Leader: Daiwa J Thread 100% FC 40lb
Perambut: Daiwa J Thread 100% FC 60lb
Ladung: Saiz 3
Pelampung: 3g
Swivel: Bearing swivel
Mata kail : Fire Eagle Hosoji-Mutsu DX980 HC saiz 2/0 atau 3/0
* sedikit pembetulan pada gambar,yang aku labelkan mainline tu sebenarnya adalah fluorocarbon leader.
Teknik ni hampir sama dengan teknik perambut yang aku kongsikan sebelum ni cuma teknik tu ditambahbaik. Antara sebabnya adalah kedalaman kolam tak memadai untuk membolehkan perambut tersebut menggantung umpan pada ketinggian yang sesuai dari dasar kolam.
Aku tak jamin teknik ni mampu membuang saka kumpau korang, tapi kalau korang sering dihantui masalah kumpau teruk dengan teknik-teknik yang biasa korang guna, cubalah buat apa yang macam aku ajarkan ni. 
Aku pun macam korang juga asalnya, habis semua skil perambut dalam YouTube aku study, tapi belum cukup efektif. Macam-macam stail aku jumpa, yang complicated pun ada.Makin rumit teknik perambut anda, makin sukar untuk anda buat balingan. So keep it simple as possible and maximize your prensentation to the target fish. 
Tak perlu pakai banyak matakail, perambut pendek senang nak baling umpan,tak perlu potong leader kalau leader berbulu dimamah ikan bergigi tajam dan udang kopek tak memerlukan air pump. Mudah kan?
Kaedah ni mungkin boleh dicuba menggunakan soft plastic kerana sifat soft plastic yang timbul diatas air. 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://blog5zal.blogspot.com/2022/09/perambut-kolam-anti-kumpau.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Why Anti Hopping Law Is A Victory For Voters

Why Anti Hopping Law Is A Victory For Voters

papar berkaitan - pada 29/8/2022 - jumlah : 169 hits
One of the most important bills to be tabled in Parliament was recently passed by both the Dewan Rakyat and the Senate but although it was talked about I felt it didn t get the attention it deserved from the public Certainly politicians and...
India Ciptakan Helm Anti Polusi

India Ciptakan Helm Anti Polusi

papar berkaitan - pada 30/8/2022 - jumlah : 148 hits
Helm tersebut diproduksi Shellios Technolabs dengan suntikan dana pemerintah
National Day Eve Anti Crime Blitz In Bintangor Nets Duo For Drug Possession

National Day Eve Anti Crime Blitz In Bintangor Nets Duo For Drug Possession

papar berkaitan - pada 31/8/2022 - jumlah : 153 hits
Meradong police chief DSP Sekam Anoi in a statement yesterday said the suspects aged 37 and 41 were caught in possession of methamphetamine at a roadblock set up by police 8211 Malay Mail photo BINTANGOR Two men were arrested for alleged d
Guan Eng Concerned With Penang S Refusal To Amend Its Anti Hopping Law

Guan Eng Concerned With Penang S Refusal To Amend Its Anti Hopping Law

papar berkaitan - pada 2/9/2022 - jumlah : 134 hits
Former Penang chief minister Lim Guan Eng has expressed concern over the state government s decision not to call for a special state legislative assembly sitting to amend Article 14A of the state constitution concerning party hopping This c...
Resipi Kuih Seri Muka Sempurna Rasa Anti Gagal

Resipi Kuih Seri Muka Sempurna Rasa Anti Gagal

papar berkaitan - pada 26/8/2022 - jumlah : 139 hits
Nak buat kuih seri muka ni mudah sangat sebenarnya yang penting cukup bahan dan tak derhaka resipi gerenti menjadi kuih seri muka ni Resipi kuih seri muka anti gagal ni telah dikongsikan oleh Suisan Aliezsha di Facebook hampir 5 000 likes W...
Tak Kumpau Mancing Di Hulu Langat Fishing Village

Tak Kumpau Mancing Di Hulu Langat Fishing Village

papar berkaitan - pada 2/9/2022 - jumlah : 193 hits
TAK KUMPAU MANCING DI HULU LANGAT FISHING VILLAGE Lama bethol daddy tak mancing di Hulu Langat Fishing Village Last datang memancing kat sini pada tahun 2015 2016 macam tu rasanya Untuk memacing di Hulu Langat Fishing Village ni konsep manc...
Bn Anti Anak Muda Mahu Sokongan Anak Muda

Bn Anti Anak Muda Mahu Sokongan Anak Muda

papar berkaitan - pada 21/8/2022 - jumlah : 110 hits
BN anti anak muda mahu sokongan anak muda Posted By on August 21 2022Niat sebenar para Menteri BN dalam mengalu alukan penglibatan anak muda dalam politik dipersoalkan Menurut Ketua Penerangan Angkatan Muda KEADILAN Malaysia Haziq Azfar Ish...
11 Peringatan Anti Ngutang Ini Bikin Siapapun Yang Mau Ngutang Jadi Mikir

11 Peringatan Anti Ngutang Ini Bikin Siapapun Yang Mau Ngutang Jadi Mikir

papar berkaitan - pada 23/8/2022 - jumlah : 107 hits
Daripada malah bikin repot ke depannya mending dikasih peringatan sejak awal kayak gini sekalian
Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Absolute Power Corrupts Absolutely

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

10 Toner Untuk Kulit Berminyak 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Bella Astillah Feat Didi Astillah Bermanja Manja Chord

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Moto Distracto Steady Garage Customizes The New Honda Motocompacto

Udon Noodle Soup

Beli Hadiah Untuk Ibu Tanpa Rasa Terbeban Siap Dapat Diskaun Boleh Bayar Kemudian Guna Je Aplikasi Best Ni