Peralihan Kerajaan Mungkin Sebelum Sidang Parlimen Pada Julai Salahuddin


Geraldine Tong
Diterbitkan Hari ini 10:35 pm

Timbalan Presiden Amanah Salahuddin Ayub memberi gambaran bahawa Pakatan Harapan mungkin dapat merampas semula Putrajaya daripada kerajaan Perikatan Nasional (PN) sebelum persidangan parlimen akan datang, yang dijangka bermula pada Julai.

Salahuddin berkata demikian selepas Presiden PKR Anwar Ibrahim memaklumkan dalam hantaran di Facebook bahawa beliau mempengerusikan mesyuarat PH di Petaling Jaya petang tadi.

“Kita membincangkan beberapa agenda mengenai ... perjalanan ke Putrajaya, kita masih mempunyai peluang cerah untuk kembali ke Putrajaya.

"(Kita boleh) tunggu hingga parlimen bermula pada Julai atau kita boleh lakukannya sebelum tempoh tersebut.

"Saya rasa (mengambil alih kerajaan) di luar parlimen juga tidak mengapa, tidak bertentangan dengan perlembagaan," kata Salahuddin kepada Malaysiakini ketika ditanya mengenai mesyuarat tersebut hari ini.

Beliau berkata PH sudah memiliki jumlah sokongan yang cukup untuk membentuk kerajaan baru, yang menyebabkan mereka mengadakan beberapa mesyuarat sebelum hari ini lagi.

"Kami sudah mempunyai jumlah (sokongan). Saya rasa kita hanya akan memaklumkan keadaan kami terhadap Yang di-Pertuan Agong. Saya rasa kita boleh melakukannya,” katanya.

Ketika ditanya sama ada mereka memiliki sokongan 129 ahli parlimen atau tidak, seperti yang disebut-sebut di media sosial beberapa hari lalu, beliau hanya tertawa dan mengatakan itu hanyalah "khabar angin".

Salahuddin berkata bahawa beliau merupakan seorang yang praktikal dan merasakan PH perlu menentukan jumlah yang mereka ada sekarang dan bagaimana untuk terus ke hadapan.

Ditanya adakah ia bermakna mereka akan bertemu dengan Agong tidak lama lagi, Salahuddin tidak memberikan jawapan yang jelas.

"Tunggu dan lihat, okey. Kita memerlukan masa,” katanya.

Semalam, Anwar mengatakan bahawa jumlah sokongan dari 129 ahli parlimen itu masih belum dimuktamadkan.

Anwar juga berkata bahawa perkara itu tidak dibincangkan ketika mesyuarat bersama ahli parlimen PKR sehari sebelumnya, yang tidak menumpukan pada mendapatkan jumlah sokongan tersebut.

Spekulasi tersebar mengatakan bahawa PH, melalui bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad dan Warisan didakwa telah memperoleh sokongan daripada 129 ahli parlimen untuk merampas semula Putrajaya daripada PN.

Bagaimanapun, pembantu Mahathir, menafikan bahawa bekas perdana menteri itu bertemu dengan Agong pada Khamis.

Kerajaan PH tumbang pada Februari lalu, selepas Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin membawa partinya keluar dari PH, sementara Azmin Ali dan 10 yang lain keluar dari PKR, melalui gerakan politik yang digelar "Langkah Sheraton".

Muhyiddin dan kumpulan Azmin kemudian bersama-sama dengan Umno, BN dan PAS membentuk kerajaan PN.

Sementara itu dalam sesi dialog yang disiarkan secara langsung Facebook malam ini, Salahuddin berkata gelombang perubahan kemungkinan akan bermula di Johor.

"Mungkin bermula di Johor, saya cukup optimis.

"Kenapa tidak kita mulakan Johor sebagai negeri yang akan buat suatu gegaran skala richter 7.3 untuk gegarkan politik Malaysia.

"Jadi segala-galanya boleh berlaku di Johor dan kami sekarang tengah usaha ke arah itu... Tunggu dan lihat. Dari arus Selat Tebrau akan membawa perubahan besar di Putrajaya," katanya.

PN mempunyai 29 kerusi DUN di Johor, sementara PH menguasai 27 kerusi lain. Hanya satu pertukaran sokongan akan menyaksikan dewan undangan negeri tergantung.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2020/05/peralihan-kerajaan-mungkin-sebelum.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bergambar Warna Warni Sidang Parlimen Hari Ini 114 Ahli Parlimen Duduk Di Blok Kerajaan

Bergambar Warna Warni Sidang Parlimen Hari Ini 114 Ahli Parlimen Duduk Di Blok Kerajaan

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 505 hits
Sidang Dewan Rakyat hari ini menyaksikan seramai 114 ahli parlimen duduk di blok kerajaan sekali gus memberi gambaran bahawa Perdana Menteri Muhyiddin Yassin mempunyai sokongan majoriti di Dewan Rakyat Mengikut cadangan tempat duduk Dewan R...
Lompat Parti Akan Jadi New Normal Menjelang Sidang Parlimen Julai

Lompat Parti Akan Jadi New Normal Menjelang Sidang Parlimen Julai

papar berkaitan - pada 21/5/2020 - jumlah : 233 hits
Pelbagai tawar menawar akan berlaku menjelang Dewan Rakyat bersidang secara penuh pada Julai ini kerana jumlah majoriti yang dipunyai Perikatan Nasional amat tipis Menurut pengarah program Merdeka Center Ibrahim Suffian keadaan ini akan ber...
Mahkamah Tinggi Tetapkan 30 Julai Dengar Saman Berkait Sidang Sehari Parlimen

Mahkamah Tinggi Tetapkan 30 Julai Dengar Saman Berkait Sidang Sehari Parlimen

papar berkaitan - pada 1/6/2020 - jumlah : 239 hits
Peguam R Kengadharan dan aktivis sosial D Arumugam mencabar kesahan sidang sehari Dewan Rakyat pada 18 Mei lalu KUALA LUMPUR Mahkamah Tinggi menetapkan 30 Julai ini untuk mendengar saman yang difailkan 2 individu untuk mencabar kesahan sida...
Sidang Parlimen Sehari Yang Dilarang Bersuara

Sidang Parlimen Sehari Yang Dilarang Bersuara

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 319 hits
Sidang Dewan Rakyat sehari telan belanja besar MP Bandar Kuching memberitahu tiket penerbangannya saja melebihi RM2 000 utk klas ekonomi elaun makan RM100 sehari elaun mesyuarat RM300 manakala utk hotel pula beliau boleh menuntut shingga RM...
Sidang Parlimen Beberapa Jam Tidak Sah

Sidang Parlimen Beberapa Jam Tidak Sah

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 194 hits
Tindakan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin memendekkan sidang Parlimen 18 Mei ini kononnya ancaman wabak Covid 19 masih lagi belum reda dilihat sebagai alasan yang tidak munasabah Menurut Ahli Parlimen Selayang William Leong Jee Keen...
Sampai Bila Muhyiddin Boleh Bertahan Lengahkan Sidang Parlimen

Sampai Bila Muhyiddin Boleh Bertahan Lengahkan Sidang Parlimen

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 233 hits
Ahli Parlimen Kluang Liew Chin Tong mempersoalkan berapa lama Tan Sri Muhyiddin Yassin boleh bertahan melengahkan masa agar sidang Parlimen tidak diadakan Beliau berkata tindakan Muhyiddin itu menggambarkan sebenarnya beliau bukan sahaja ta...
Terkini Sidang Dewan Rakyat Hari Ini Petugas Mula Memasuki Bangunan Parlimen

Terkini Sidang Dewan Rakyat Hari Ini Petugas Mula Memasuki Bangunan Parlimen

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 305 hits
ANGGOTA keselamatan dilihat mengawal laluan masuk ke bangunan Parlimen sejak awal pagi sempena Mesyuarat Pertama Penggal Ketiga Parlimen Ke 14 hari ini Turut kelihatan dua kereta perisai Barracuda yang memasuki bangunan berkenaan pada 8 05 ...
Covid 19 Batasi Sidang Parlimen 18 Mei

Covid 19 Batasi Sidang Parlimen 18 Mei

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 248 hits
220 Ahli Parlimen boleh hadir persidangan Dewan Rakyat esok KUALA LUMPUR Seramai 220 daripada 222 Ahli Parlimen disahkan negatif COVID 19 sekali gus membolehkan mereka menghadiri persidangan Dewan Rakyat esok Dua lagi ahli Parlimen tidak me...
Parlimen Tanpa Sidang Rampas Mandat Rakyat

Parlimen Tanpa Sidang Rampas Mandat Rakyat

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 225 hits
Sebagai mengulas mengenai sekatan tersebut PAKATAN HARAPAN BERSATU dan WARISAN telah mengeluarkan kenyataan bersama pada 14 Mei 2020 Arahan ini amat dikesali dan cukup mendukacitakan kerana Parlimen seharusnya berfungsi sebagai wahana bagi ...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Patut Tak Boleh Daftar



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord