Perak Bantu 250 Pelajar Kehilangan Tempat Bergantung Akibat Covid 19


Oleh SHAMSUL KAMAL AMARUDIN

SAARANI MOHAMADIPOH: Seramai 250 pelajar sekolah di Perak yang menjadi anak yatim selepas bapa, ibu atau penjaga mereka meninggal dunia akibat Covid-19, akan dibantu daripada aspek sara hidup dan pendidikan mereka.
Ia melibatkan empat pelajar yang menjadi yatim piatu selepas kehilangan kedua-dua ibu dan bapa, 158 pelajar kematian bapa, 77 kehilangan ibu dan 11 kematian penjaga.
Menteri Besar, Datuk Seri Saarani Mohamad berkata, kerajaan negeri akan mewujudkan Program Teduhan Kasih Anak-anak Perak dengan peruntukan sebanyak RM1 juta untuk menampung sara hidup dan pendidikan anak-anak tersebut sehingga berusia 21 tahun, bagi membela nasib pelajar-pelajar berkenaan.
“Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) menerima data ini daripada Jabatan Pendidikan Negeri dan senarai ini dalam tindakan siasatan Pejabat JKM Daerah bagi penentuan kelayakan bantuan berdasarkan syarat-syarat yang berkuatkuasa.
“Selain itu, kerajaan negeri juga berhasrat untuk memberikan bantuan bulanan sebanyak RM300 kepada penjaga anak yatim dan yatim piatu ini dengan menggunakan skim saham Felcra,” katanya ketika menjawab soalan Datuk Mohd Tarmizi Idris (BN-Kenering) dalam Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak di sini hari ini.
Di samping itu, jelas Saarani, Bantuan Khas Pengurusan Kematian Covid-19 Agensi Pengurusan Bencana Negara (Nadma) berupa bantuan sekali bayar (one-off) sehingga kadar maksimum RM5,000 turut disediakan kepada waris si mati yang meninggal dunia akibat Covid-19.
Pada masa sama, menurut beliau, JKM melalui Bahagian Psikologi dan Kaunseling telah merangka pelbagai inisiatif dalam memberikan bantuan terutama daripada aspek psikologi dan kaunseling secara bersemuka dan secara dalam talian kepada keluarga yang terkesan dengan kematian ahli keluarga akibat Covid-19 sekiranya terdapat rujukan dan laporan daripada mana-mana pihak.
Beliau menambah, kit aktiviti psikologi juga diberikan kepada mangsa mengikut kesesuaian bagi membantu mereka menghadapi masa-masa sukar dan dalam trauma. 
Katanya, keluarga mangsa turut disantuni dari semasa ke semasa bagi memastikan aspek psikologi mereka terjaga dan dalam keadaan terkawal serta bagi mendapatkan maklumat terkini status kesihatan mental mereka sama ada secara bersemuka ataupun secara panggilan telefon. 
Pada tahun ini, kata Saarani, terdapat tiga keluarga yang terkesan akibat kematian ketua isi rumah (KIR) yang telah disantuni oleh pegawai-pegawai psikologi.
“Kerajaan negeri juga amat memahami keluh kesah yang dihadapi oleh peniaga kecil yang terjejas akibat penularan pandemik Covid-19 ini.
“Memahami situasi tersebut, Kerajaan Perak pada tahun 2021 ini telah melaksanakan pelbagai inisiatif melalui Pakej Rangsangan Ekonomi seperti  bantuan khas sekali bayar  RM300 kepada penjaja dan peniaga kecil yang berdaftar dengan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT), pemberian diskaun bayaran air secara bersasar kepada pelanggan-pelanggan perniagaan dan industri yang terkesan.
“Ia turut merangkumi pengecualian sewa gerai di bawah PBT , pengecualian bayaran pembaharuan lesen pusat kecantikan dan spa serta hotel yang berdaftar di bawah PBT dan kemudahan moratorium bayaran balik pinjaman Tabung Usahawan Yayasan Perak dan pinjaman mikro kredit Yayasan Bina Upaya,” katanya. – UTUSAN ONLINE


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/12/perak-bantu-250-pelajar-kehilangan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Wanita Tidak Ambil Vaksin Hilang Kedua Dua Kaki Tangan Akibat Covid 19

Wanita Tidak Ambil Vaksin Hilang Kedua Dua Kaki Tangan Akibat Covid 19

papar berkaitan - pada 14/12/2021 - jumlah : 193 hits
Wanita tidak ambil vaksin hilang kedua dua kaki tangan akibat Covid 19 PENNSYLVANIA Seorang wanita yang dimasukkan untuk rawatan akibat positif Covid 19 di hospital di Philadelphia terpaksa mengharungi saat menyedihkan dalam kehidupanya Ini...
65 Pelajar Sbp Di Cyberjaya Dijangkiti Covid 19

65 Pelajar Sbp Di Cyberjaya Dijangkiti Covid 19

papar berkaitan - pada 2/12/2021 - jumlah : 205 hits
BERNAMA Ia merupakan kali pertama sekolah berasrama penuh dilanda jangkitan sebanyak itu Guru membuat imbasan suhu pelajar ketika masuk ke perkarangan sekolah Setiap sekolah diarahkan tutup selama seminggu sekiranya jangkitan Covid 19 dikes...
65 Pelajar Sekolah Seri Puteri Positif Covid 19 Dr Radzi

65 Pelajar Sekolah Seri Puteri Positif Covid 19 Dr Radzi

papar berkaitan - pada 2/12/2021 - jumlah : 170 hits
Oleh Dr Radzi Jidin melawat Sekolah Seri Puteri Cyberjaya malam ini Seramai 65 pelajar SBP itu dijangkiti COVID 19 Gambar media sosial SERAMAI 65 pelajar tingkatan satu dan dua Sekolah Seri Puteri di Cyberjaya didapati dijangkiti COVID 19 P...
Zakat Selangor Peduli Menyalurkan Bantuan Secara One Off Pada Golongan Yang Terjejas Akibat Covid 19

Zakat Selangor Peduli Menyalurkan Bantuan Secara One Off Pada Golongan Yang Terjejas Akibat Covid 19

papar berkaitan - pada 10/12/2021 - jumlah : 268 hits
Assalamualaikum Betapa beruntungnya kita yang masih mempunyai pendapatan untuk menyara hidup sama ada bekerja sendiri atau makan gaji di saat dunia dilanda pandemik Covid 19 Sejak awal tahun 2020 dan sehingga kini ianya masih belum menunjuk...
24 Pelajar Politeknik Sandakan Disahkan Positif Covid 19

24 Pelajar Politeknik Sandakan Disahkan Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 2/12/2021 - jumlah : 286 hits
MALAYSIA NOW Pengesanan kes positif itu turut mencetuskan kluster baru Sungai Batang Pelajar politeknik tersebut didapati mengalami gejala demam dan batuk sejak 12 November lalu dan dikesan positif melalui saringan kit ujian pantas antigen ...
Vaksinasi Covid 19 Mampu Proteksi Keparahan Akibat Omicron

Vaksinasi Covid 19 Mampu Proteksi Keparahan Akibat Omicron

papar berkaitan - pada 14/12/2021 - jumlah : 127 hits
Terkait vaksinasi tambahan atau booster bagi masyarakat yang mendapat vaksin kedua Gunadi mengatakan bahwa hal itu merupakan suatu keniscayaan
Menlu Positif Covid 19 Kanada Tutup Sejumlah Tempat Publik

Menlu Positif Covid 19 Kanada Tutup Sejumlah Tempat Publik

papar berkaitan - pada 21/12/2021 - jumlah : 181 hits
Menteri Luar Negeri Kanada Melanie Joly menyampaikan dia pada Senin melakukan rapid tes Covid 19 dan hasilnya positif Joly mengatakan dia saat ini sedang isolasi mandiri sampai hasil tesnya bisa dikonfirmasi lagi
Cerita Bupati Purwakarta Kehilangan Kunjungan Wisatawan Karena Pandemi Covid 19

Cerita Bupati Purwakarta Kehilangan Kunjungan Wisatawan Karena Pandemi Covid 19

papar berkaitan - pada 2/12/2021 - jumlah : 129 hits
Kunjungan wisata yang biasanya mencapai ratusan ribu per bulan hilang karena aktivitas masyarakat dibatasi Tak pelak hal ini berdampak langsung kepada sektor UMKM
Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Lahirkan Generasi Fasih Digital Kpm Mahu Guru Jauhari Digital Jadi Pembimbing

Plaza Premium Group Kembangkan Jenama Restoran Flight Club Di Terminal 1 Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur

Samsung Knox Vault Ciri Keselamatan Wajib Untuk Semua Pemilik Telefon Pintar

Duit Syiling Peringatan 50 Tahun Lembaga Pertubuhan Peladang

Lelaki Cina Pun Boleh Terpikat Iklan Perfume Dikecam Guna Model Wanita Jadi Umpan Tarik Perhatian Bukan Mahram

Shell Bakal Jual Stesen Minyak Malaysia Kepada Saudi Aramco Kata Laporan

Menjelajah Kediaman Tepi Tasik Bayu Sutera Bercirikan Smart Home Di Seremban



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Fiersa Besari April Chord

Moh Assures To Disclose Aefi Data Of Covid Vaccines

A Glimpse Into Malaysia S High Profile Graft Cases And Macc S Success Rate In Netting The Sharks

Sanusi Sesuai Semua Suasana

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Filem Ngesot