Penyokong Najib Serah Memo Mohon Pengampunan Agong


malaysiakini.com
B Nantha Kumar
Diterbitkan: Aug 24, 2022 

Hampir 300 penyokong tegar Najib Abdul Razak berkumpul di hadapan Istana Negara di Kuala lumpur hari ini memohon Yang di Pertuan Agong supaya memberikan pengampunan di-raja kepada bekas perdana menteri itu.

Ia susulan Mahkamah Persekutuan yang mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi yang memutuskannya bersalah dalam kes rasuah RM42 juta melibatkan dana SRC International.

Najib sedang menjalani hukuman penjara 12 tahun dan perlu membayar denda RM210 juta bermula semalam setelah dihantar ke Penjara Kajang.
Majlis penyerahan memorandum itu dianjurkan oleh kumpulan yang menamakan diri mereka sebagai Pertubuhan Jalinan Perpaduan Negara Malaysia.

Presidennya, Syed Muhammad Imran Syed Abdul Aziz berkata memorandum hari ini selain memohon pengampunan diraja mempunyai beberapa permintaan lain.

"Permohonan pertama adalah pengampunan diraja serta merta kepada Najib.

"Keduanya kami mohon Peguam Negara Idrus Harun dan Ketua Pesuruhjaya SPRM Azam Baki dan Pengarah Pesuruhjaya Pencegahan Pengubahan Wang Haram (AMLA) untuk menghadap baginda menyemai bukti kes konflik berkepentingan membabitkan Hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali," katanya.

Menurutnya, dia adalah pengadu (whistle blower) berhubung Nazlan kepada sebuah portal yang mendakwa terdapat konflik kepentingan dalam kes Najib.

"Saya nak tahu apa hasil siasatan SPRM, yang mana SPRM pada 21 Mei keluarkan kenyataan bahawa kertas siasatan diserahkan kepada peguam negara berkaitan kes hakim Mohd Nazlan.

"Tapi, peguam negara baru baru ini berkata hasil siasatan SPRM itu tidak sampai kepada tangan beliau. Adakah konflik kepentingan ini wujud ataupun tidak. Itu yang kami ingin tahu dan perkara ini. Saya rasa tidak perlukan campur tangan politik dalam kes ini.

"Ketua pengarah SPRM dan peguam negara harus menghadap Yang di-Pertuan Agong untuk memberi penjelasan. Jika tidak rakyat akan keliru. Ini satu penganiayaan yang dilakukan terhadap Najib," katanya.

Untuk rekod, pada 21 April lepas, Mohd Nazlan membuat laporan polis berhubung artikel yang disiarkan oleh sebuah portal berita bertajuk ‘Judge Mohd Nazlan being investigated for unexplained RM1 million in his bank account’ yang mendakwa bahawa beliau telah disiasat berkaitan wang yang dipindahkan ke akaun banknya.

Mohd Nazlan telah menafikan dakwaan itu serta niat jahat untuk menjejaskan kredibilitinya sebagai Hakim Mahkamah Rayuan dan mengganggu sistem keadilan selain institusi kehakiman melalui artikel tersebut.

Sementara itu, Syed Muhammad turut mendesak Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob supaya menyegerakan proses pengampunan diraja.

"Pengampunan diraja terhadap Najib perlu dilakukan oleh kerajaan Malaysia iaitu PM harus memberi satu surat kepada baginda untuk pengampunan Najib.

"Pergerakan itu harus dilakukan daripada perdana menteri dan jangan letakkan batu di atas Yang di-Pertuan Agong. Kemungkinan besar pada Hari Merdeka ini mungkin kami memohon baginda untuk mengampuni segala kesalahan Najib.

Dia juga mendesak Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi untuk menarik sokongan kepada kerajaan pusat hari ini.

"Saya mohon presiden Umno tarik sokongan kepada kerajaan campuran semasa supaya ada pembubaran parlimen.

"Kami percaya kepada PM sehingga hari ini tapi jika ia (pengampunan diraja) tak berlaku, saya anggap kerajaan ini kerajaan zalim.

"Jika ini adalah kerajaan Muhyiddin tidak mengapa, tapi ini kerajaan BN, dan orang yang kamu aniaya pemimpin BN yang banyak berjasa kepada negara. Saya rasa kalau beliau (Najib) tak ada Umno akan hancur," katanya.

Terdahulu, Syed berkata bahawa mereka tidak akan bersurai selagi Ismail Sabri dan Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi datang ke Istana Negara pada kadar segera.

"Kami nak Ismail Sabri dan Zahid datang ke sini sekarang. Kami tidak akan berganjak walaupun seinci sehingga mereka ke sini," katanya.

Namun, bagaimanapun, mereka akhirnya bersetuju bersurai secara aman selepas pihak polis mengarahkan sedemikian.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/08/penyokong-najib-serah-memo-mohon.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Penyokong Najib Sengaja Buat Lupa Anwar 3 Tahun Dipenjara Sebelum Diberi Pengampunan Diraja

Penyokong Najib Sengaja Buat Lupa Anwar 3 Tahun Dipenjara Sebelum Diberi Pengampunan Diraja

papar berkaitan - pada 25/8/2022 - jumlah : 148 hits
Penyokong Datuk Seri Najib Tun Razak sengaja membuat lupa bahawa Datuk Seri Anwar Ibrahim telah menjalani hukuman penjara selama lebih tiga tahun mulai 2015 sebelum diberi pengampunan diraja demikian menurut A Kadir Jasin Katanya pengampuna...
Ngo Penyokong Najib Desak Supaya Najib Diberi Pengampunan Diraja Dalam Masa 1minggu

Ngo Penyokong Najib Desak Supaya Najib Diberi Pengampunan Diraja Dalam Masa 1minggu

papar berkaitan - pada 25/8/2022 - jumlah : 151 hits
Baru sehari Najib dipenjara NGO tuntut PM mohon pengampunan dirajaFaiz Zainudin dan Shahrul ShahabudinPresiden Pertubuhan Jalinan Perpaduan Negara Syed Mohammad Imran Syed Abdul Aziz berkata Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob perlu memulak...
Bolehkah Agong Beri Pengampunan Diraja Pada Najib Razak

Bolehkah Agong Beri Pengampunan Diraja Pada Najib Razak

papar berkaitan - pada 24/8/2022 - jumlah : 160 hits
Seusai Mahkamah Persekutuan memberikan penghakiman menolak rayuan penyamun Najib Razak berkumandanglah angan angan dalam kalangan penyokong perompak ini bahawa mereka akan memohon mengadap ke bawah Duli Tuanku Yang di Pertuan Agong merafak ...
Bersih Buat Petisyen Mohon Agong Jangan Ampun Najib

Bersih Buat Petisyen Mohon Agong Jangan Ampun Najib

papar berkaitan - pada 25/8/2022 - jumlah : 136 hits
malaysiakini comDiterbitkan Aug 24 2022 3 35 PMGabungan proreformasi sistem pilihan raya Bersih memulakan petisyen atas talian yang memohon supaya Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah tidak mengampunk...
Penyokong Najib Cuba Jadikan Prosiding Mahkamah Persekutuan Sebagai Sarkas Politik

Penyokong Najib Cuba Jadikan Prosiding Mahkamah Persekutuan Sebagai Sarkas Politik

papar berkaitan - pada 19/8/2022 - jumlah : 173 hits
NASUHA RAHMANPenyokong penyokong politik pihak perayu Datuk Seri Najib Tun Razak telah cuba untuk menjadikan prosiding Mahkamah Persekutuan sebagai sarkas politik dengan menyerang suami kepada Ketua Hakim Negara Dengan pelbagai tuduhan yang...
Pembangkang Serah Memo Tuntut Rci Pada Istana Negara

Pembangkang Serah Memo Tuntut Rci Pada Istana Negara

papar berkaitan - pada 11/8/2022 - jumlah : 129 hits
malaysiakini comDiterbitkan Aug 11 2022 12 51 PMAmanah hari ini menyerahkan memorandum kepada Istana Negara bagi mendesak penubuhan suruhanjaya siasatan diraja bagi menyiasat kegagalan perolehan kapal tempur pesisir Memorandum itu diserahka...
Jangan Malukan Najib Takkan Baru Sehari Masuk Penjara Sudah Nak Minta Pengampunan Diraja

Jangan Malukan Najib Takkan Baru Sehari Masuk Penjara Sudah Nak Minta Pengampunan Diraja

papar berkaitan - pada 25/8/2022 - jumlah : 132 hits
Hanya semalaman selepas Najib Razak mendekam di Penjara Kajang bagi menjalani hukuman penjara 12 tahun setelah Mahkamah Persekutuan menolak rayuannya semalam hari ini terlihat sudah ramai kalangan penyokongnya yang bercakap tentang usaha me...
Tandatangani Petisyen Kepada Kdymm Yang Di Pertuan Agong Jika Anda Setuju Najib Tidak Wajar Diampunkan

Tandatangani Petisyen Kepada Kdymm Yang Di Pertuan Agong Jika Anda Setuju Najib Tidak Wajar Diampunkan

papar berkaitan - pada 25/8/2022 - jumlah : 180 hits
Tandatangani petisyen kepada KDYMM Yang di Pertuan Agong jika anda setuju Najib Tidak Wajar Diampunkan Sign this petition to the YDP Agong if you agree that Najib should not be pardoned https www change org p petisyen kepada kdymm yang di p...
Pengampunan Najib Boleh Menjadikan Umno Kalah Sekali Lagi

Pengampunan Najib Boleh Menjadikan Umno Kalah Sekali Lagi

papar berkaitan - pada 30/8/2022 - jumlah : 160 hits
Satu lagi kesilapan UMNO selain mahu menjadikan isu pemenjaraan Najib Razak sebagai umpan menarik simpati rakyat untuk memenangi PRU15 ialah terlalu awal bertempik ingin mengusahakan pengampunan diraja buat bekas Perdana Menteri itu Hanya s...
Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Nostalgia Bedak Sejuk

Moto Distracto Steady Garage Customizes The New Honda Motocompacto

Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional