Penyelidik Brown Tunjukkan Bagaimana Hormon Usus Kawal Penuaan Di Flies Dan Kaitannya Dengan Biologi Manusia




PROVIDENCE, R.I. [Brown University] — Penyelidik di Universiti Brown telah menemui cara hormon neuropeptida yang dihasilkan dalam usus lalat boleh mengawal jangka hayat mereka.
Penemuan ini, yang diterbitkan dalam PNAS, memberi kesan yang juga relevan kepada manusia, terutama ketika ubat diabetes dan obesiti yang berasaskan hormon usus dari keluarga yang sama dengan hormon lalat semakin popular.
Selama dua dekad, penulis kajian, Marc Tatar, seorang profesor biologi di Pusat Biologi Penuaan di Universiti Brown, telah menyiasat bagaimana hormon insulin dan faktor pertumbuhan insulin (IGF) mempengaruhi penuaan dalam lalat.
“Kita tahu bahawa mengurangkan insulin dan isyarat IGF boleh melambatkan penuaan dan memanjangkan jangka hayat lalat,” kata Tatar.
Tatar melihat penuaan dari sudut ekologi dan biologi evolusi. Dalam makmalnya, penyelidik sedang mengkaji hormon pengatur insulin yang disebut neuropeptida F (NPF) yang dihasilkan dalam usus dan dilepaskan ke dalam aliran darah sebagai tindak balas terhadap pemakanan.
Dalam kajian terbaru ini, mereka menggunakan alat genetik untuk mengurangkan keupayaan usus lalat mengeluarkan NPF, seterusnya mengurangkan pengeluaran insulin. Mereka turut meneliti penghasilan NPF dari usus ke otak, menghubungkannya dengan pengeluaran hormon lain yang dikenali sebagai hormon juvana.
Hasilnya? Pengurangan NPF dalam usus dapat memanjangkan umur lalat, sama seperti menyekat reseptor NPF dalam otak. Penemuan ini menunjukkan bahawa NPF dari usus mempengaruhi penuaan melalui pengintegrasian pemantauan nutrisi, isyarat insulin, dan pengeluaran hormon juvana.
“Kami menunjukkan bagaimana semua perkara ini saling berkait untuk mengawal jangka hayat,” jelas Tatar.
Tatar dan pasukannya kini membuat eksperimen tambahan untuk melihat apa berlaku jika mereka meningkatkan pengeluaran NPF dan seterusnya meningkatkan insulin dalam lalat.
“Berdasarkan kajian ini, kami rasa jika NPF dihasilkan secara berlebihan, ia mungkin memberi kesan negatif pada penuaan dan mengurangkan jangka hayat,” tambah Tatar.
Walaupun lalat tampak kecil dan ringkas, Tatar menjelaskan bahawa mereka mempunyai banyak gen yang sama dengan manusia, dan ada hormon serupa yang berfungsi dalam proses yang sama. Jadi, memahami mekanisme penuaan dalam lalat mungkin dapat membantu memahami apa yang berlaku pada manusia juga.
Walaupun manusia tidak menghasilkan NPF atau hormon juvana, kita mempunyai insulin dan hormon usus seperti polipeptida Y pankreatik (PPY) dan peptida serupa glukagon-1 (GLP-1) yang mengawal pengeluaran insulin. GLP-1, yang juga dikenali sebagai incretin (hormon yang boleh meningkatkan pengeluaran insulin), adalah dari keluarga yang sama dengan NPF.
Dalam tahun terakhir, terdapat banyak penyelidikan tentang agonis GLP-1, yang mencerminkan GLP-1 dalam tubuh manusia dan merangsang pengeluaran insulin dalam pankreas.
Penyelidik Tatar menyimpulkan bahawa memandangkan ubat-ubatan yang meningkatkan insulin seperti agonis GLP-1 digunakan untuk merawat diabetes dan obesiti, dan hasil kajian mereka tentang hubungan antara insulin dan penuaan dalam lalat, adalah penting untuk mempertimbangkan kesan ubat ini pada penuaan manusia.
“Lalat adalah model yang sangat baik untuk manusia, tetapi kami perlu membawa kajian ini dari lalat ke tikus dan menjalankan kajian tentang agonis GLP-1 dan penuaan,” tegas Tatar. “Ia akan mengambil masa bertahun-tahun, tetapi ia penting.”
Penyelidikan ini dibiayai oleh Institut Kesihatan Kebangsaan (R01AG059563, R37 AG024360, R21AI167849) dan Yayasan Sains Czech.


Source link
The post Penyelidik Brown Tunjukkan Bagaimana Hormon Usus Kawal Penuaan di Flies dan Kaitannya dengan Biologi Manusia appeared first on Edisi Viral Plus.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://plus.edisiviral.com/penyelidik-brown-tunjukkan-bagaimana-hormon-usus-kawal-penuaan-di-flies-dan-kaitannya-dengan-biologi-manusia/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Doa Tidak Diaibkan Oleh Manusia

Doa Tidak Diaibkan Oleh Manusia

papar berkaitan - pada 11/10/2024 - jumlah : 104 hits
Doa Tidak Diaibkan oleh Manusia Pelbagai doa khusus yang ada Dan boleh diamalkan Setelah berdoa Dan berusaha serahkan segalanya kepada Allah kerana apa jua yang terjadi adalah dari Nya Kemain Nona Bercakap memang mudah kan Hakikatnya aku pu...
Gabungan Aktiviti Manusia Tambah Risiko Kepada Perkhidmatan Ekosistem

Gabungan Aktiviti Manusia Tambah Risiko Kepada Perkhidmatan Ekosistem

papar berkaitan - pada 11/10/2024 - jumlah : 84 hits
Ecosystem Services Terancam oleh Stres Lingkungan Manusia Satu kajian terbaru dalam Nature Geoscience menunjukkan bahawa tindakan manusia yang pelbagai memberi kesan negatif ke atas kemampuan ekosistem untuk memberi perkhidmatan yang diperl...
Anak Kambing Berwajah Manusia

Anak Kambing Berwajah Manusia

papar berkaitan - pada 5/10/2024 - jumlah : 44 hits
KOSMOAnak kambing itu dilahirkan tanpa ekor dan bulu seperti kambing biasa XNEW DELHI Seorang penternak haiwan di India terkejut apabila seekor kambing betina peliharaannya melahirkan anak kambing menyerupai wajah manusia lapor saluran beri...
Gisbh 3 Mengaku Tak Salah Dagang Manusia Serangan Seksual

Gisbh 3 Mengaku Tak Salah Dagang Manusia Serangan Seksual

papar berkaitan - pada 13/10/2024 - jumlah : 63 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Tiga individu terkait Global Ikhwan Services and Business Holdings mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen Kota Tinggi atas pertuduhan pemerdagangan manusia dan melakukan amang seksual fizikal Tertuduh Mahmad Ha...
Peta Kehidupan Seorang Manusia

Peta Kehidupan Seorang Manusia

papar berkaitan - pada 17/10/2024 - jumlah : 71 hits
Peta Kehidupan Seorang ManusiaWahai empunya diri engkau bukan berurusan dengan dunia akan tetapi engkau berurusan dengan Peta Dunia yang ada di dalam fikiranmu Wahai empunya diri tujuan hidup itu bagaikan sebuah peta Yang akan memberikan pe...
Brown Fyp Kat Tik Tok

Brown Fyp Kat Tik Tok

papar berkaitan - pada 8/10/2024 - jumlah : 77 hits
Assalamualaikum Ahad lepas saje la buang masa main main ngan Si Brown kebetulan kakak Dania mengusik dia dulu ngan mainan askar si Opick yang tertinggal SA pun sama mengusik and buat video sekali saje la share kat Tik Tok semalam video tu t...
Render Xiaomi Smart Band 9 Pro Tunjukkan Paparan Melengkung Yang Sedikit Lebih Baik

Render Xiaomi Smart Band 9 Pro Tunjukkan Paparan Melengkung Yang Sedikit Lebih Baik

papar berkaitan - pada 13/10/2024 - jumlah : 105 hits
Xiaomi tidak sia siakan masa dengan barisan wearable pintar mereka Smart Band 9 dilancarkan pada bulan Ogos dan belum sampai setahun sejak Smart Band 8 Pro diluncurkan Sekarang khabar angin tentang Smart Band 9 Pro yang baru katanya akan mu...
Macam Mana Stres Tidur Dan Ketidakseimbangan Usus Mempengaruhi

Macam Mana Stres Tidur Dan Ketidakseimbangan Usus Mempengaruhi

papar berkaitan - pada 13/10/2024 - jumlah : 85 hits
Pengaruh Stres dan Gangguan Tidur Terhadap Kanser Kolorektal Sebagai orang yang pernah bekerja syif malam saya sering mendengar bahawa gaya hidup kita termasuk tidur dan stres boleh mempengaruhi risiko kanser termasuk kanser kolorektal Baru...
Ruu Mufti Mufti Hentam Menteri Agama Kurang Faham

What S New In Android 15 Plus More Updates

Kini Tampil Bertudung Shasha Abedul Syukur Dapat Hidayah

Video Gelagat Kacak Tak Mahu Tiket Flight First Class Netizen Puji Sangat Humble Tak Berlagak

Penginapan Selesa Di Bhava Residence Hatyai Hotel

Doa Ketika Angin Kencang Dan Hujan Lebat

Dampak Mengutamakan Dunia Kehidupan Fana Vs Keabadian Akhirat

3 Cara Tukar Nama Motor Online Jpj Dan Agensi


echo '';
Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Di Hatiku Ada Kamu Viu Malaysia

5 Jenis Bantuan Sosial 100 Percuma Yang Disediakan Negara Luar

10 Fakta Biodata Pelakon Fattah Amin Bekas Suami Fazura Penyanyi Lagu Wanita Terakhir Juara Hero Remaja 2011 2012

10 Fakta Biodata Pelakon Fazura Bekas Isteri Fattah Amin Foto Dulu Sekarang

ABPBH 2024 Keputusan Pemenang Calon Top 5 Anugerah Bintang Popular Berita Harian 36 Siaran Live Di TV3 Tonton 11 Oktober


Masak Acar Ikan Siakap

Surat Al Baqarah Ayat 143 Arti Tafsir Dan Kandungan

7 Idea Masakan Potluck Jamuan Sekolah Yang Mudah Disediakan

Kota Kinabalu Port To Become Cruise Terminal In 10 Years

Talian Hayat Sanusi

Gelagat Sesetengah Orang