Penyelia Kontrak Dipenjara 3 Tahun Denda Rm16 000 Kerana Reka Cerita Keluarga Maut Akibat Covid 19


Tipu 8 ahli keluarga mati kerana covid untuk kutip derma kena 4 tahun penjara, denda RM16,000, 2 sebat rotan. Lelaki reka cerita keluarga maut akibat Covid-19 dipenjara 3 tahun KOTA TINGGI: Penyelia kontrak di Kompleks Bersepadu Pengerang dihukum penjara tiga tahun, denda RM16,000, selepas mengaku bersalah terhadap 2 tuduhan memperdaya 2 rakan sekerja untuk mendapatkan sumbangan pada 3 September lalu.

Pengakuan itu dibuat di hadapan Majistret, Nurmadiana Mamat di Mahkamah Majistret Kota Tinggi, di sini, hari ini.


Tertuduh Mohd Zahazan Zainon, 45 didakwa menipu rakan sekerja dengan cara memperdaya mengatakan bahawa ahli keluarganya meninggal dunia akibat COVID-19, sedangkan ia tidak benar dan mendorong mangsa memasukkan wang berjumlah RM7,857 ke akaun bank tertuduh sebagai sumbangan derma.

Mohd Zahazan (dua, kanan) dipenjara tiga tahun, denda RM16,000 dan dua sebatan selepas mengaku bersalah atas dua pertuduhan menipu dua rakan sekerja untuk mendapatkan sumbangan. - Foto Bernama Bagi pertuduhan kedua, tertuduh didakwa memperdaya seorang lagi rakan sekerja dengan mengatakan perkara sama sehingga mendorong mangsa memasukkan wang berjumlah RM500 ke akaun bank tertuduh sebagai sumbangan derma.

Mohd Zahazan didakwa melakukan kedua-dua kesalahan antara jam 5.20 petang hingga 9.25 malam di Pejabat Bahagian Keselamatan Kompleks Bersepadu Pengerang di sini, pada 3 September lalu

Mohd Zahazan (depan) dibawa ke Mahkamah Majistret Kota Tinggi atas pertuduhan memperdaya rakan sekerja untuk mendapatkan derma semalam. Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan penjara tidak lebih 10 tahun dan boleh dikenakan denda.

Terdahulu peguam, Nurul Hidayah Mohd Asri yang mewakili tertuduh memohon hukuman lebih ringan kerana ia adalah kesalahan pertama tertuduh dan menanggung empat anak hasil perkahwinan terdahulu serta dua anak yang masih bersekolah di Pusat Tahfiz.

Bagaimanapun, Timbalan Pendakwa Raya, Nursyamim Fateha Mohd Amin memohon hukuman berat dikenakan terhadap tertuduh serta mengambil kira kepentingan awam berbanding kepentingan peribadi.


Normadiana kemudian menjatuhkan hukuman penjara tiga tahun dari tarikh tangkapan, denda RM15,000 atau dipenjara jika tidak bayar dan satu sebatan terhadap kesalahan pertuduhan pertama.

Bagi pertuduhan kedua, mahkamah menjatuhkan hukuman setahun penjara dari tarikh tangkapan, denda RM1,000 atau dipenjara jika gagal bayar dan satu sebatan. Kedua-dua hukuman penjara berjalan serentak.

Sebelum itu, tertuduh yang berbaju lokap berwarna ungu sebelum itu tiba di perkarangan Mahkamah pada jam 9.50 pagi diiringi anggota polis.

Media sebelum ini melaporkan, Ketua Polis Daerah Kota Tinggi, Superintendan Hussin Zamora berkata, Bahagian Siasatan Jenayah Komersil Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Tinggi menahan tertuduh selepas lelaki itu hadir ke Balai Polis Bayu Damai.

Menurut maklumat yang tular di media sosial, lelaki itu mendakwa berdepan ujian berat apabila kehilangan ahli keluarga sejak Jun hingga bulan ini serta mendakwa mempunyai 8 anak dan kehilangan isteri serta 3 anaknya pada Jun dan Julai lalu.


Pada 2 September lalu, lelaki itu mendakwa lima lagi anaknya bersama ibu, kakak dan abang ipar serta dua anak mereka turut meninggal dunia.

Mesej tular itu turut memuatkan nombor akaun lelaki berkenaan bagi mereka yang ingin menyalurkan sumbangan.

Kongsikan artikel ini:

***Jangan lupa Like facebook kami di Kickbola Network dan langgan saluran Telegram BeritaUp2Date untuk kemas kini berita terkini.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://beritaup2date.blogspot.com/2021/09/penyelia-kontrak-dipenjara-3-tahun.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kisah 14 Sekeluarga Maut Covid 19 Penyelia Kontrak Dipenjara 3 Tahun Denda Rm16 000

Kisah 14 Sekeluarga Maut Covid 19 Penyelia Kontrak Dipenjara 3 Tahun Denda Rm16 000

papar berkaitan - pada 8/9/2021 - jumlah : 234 hits
Tertuduh Mohd Zahazan Zainon didakwa mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan yang jika sabit kesalahan boleh dipenjara tidak lebih 10 tahun dan boleh dikenakan denda PETALING JAYA Seorang penyelia kontrak di Kompleks Bersepadu Pengerang dijatu...
Akibat Virus Maut Covid 19 1 517 Pelajar Jadi Anak Yatim

Akibat Virus Maut Covid 19 1 517 Pelajar Jadi Anak Yatim

papar berkaitan - pada 14/9/2021 - jumlah : 247 hits
PUTRAJAYA 25 Ogos Sejumlah 1 517 pelajar di seluruh negara disahkan menjadi anak yatim atau yatim piatu akibat kematian salah seorang ibu bapa atau kedua duanya sekali akibat virus COVID 19 Menurut Kementerian Pendidikan Malaysia jumlah ter...
Suratan Pekerja Kilang Patah Kaki Dirempuh Kereta Maut Akibat Covid 19

Suratan Pekerja Kilang Patah Kaki Dirempuh Kereta Maut Akibat Covid 19

papar berkaitan - pada 4/9/2021 - jumlah : 190 hits
Ketua Polis Daerah Kulim Sazalee Adam berkata dalam kemalangan itu sebuah Perodua Kancil dipandu wanita berusia 25 tahun hilang kawalan lalu terbabas dan masuk ke laluan bertentangan lalu melanggar motosikal ditunggang mangsa PETALING JAYA ...
Polis Siasat Kisah Palsu 14 Sekeluarga Maut Akibat Covid 19

Polis Siasat Kisah Palsu 14 Sekeluarga Maut Akibat Covid 19

papar berkaitan - pada 5/9/2021 - jumlah : 202 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Polis Kota Tinggi akan menyiasat laporan palsu mendakwa 14 sekeluarga maut akibat Covid 19 yang tular di media sosial sejak semalam Ketua Polis Daerah Hussin Zamora berkata seorang pegawai Petronas Pengerang tampi...
Lelaki Maut Akibat Covid 19 Belum Dapat Imuniti Penuh Vaksin

Lelaki Maut Akibat Covid 19 Belum Dapat Imuniti Penuh Vaksin

papar berkaitan - pada 7/9/2021 - jumlah : 304 hits
Gambar Hiasan KOTA KINABALU Lelaki dari Pulau Mantanani Kota Belud yang dilapor meninggal dunia akibat jangkitan Covid 19 kelmarin dipercayai belum mendapat imuniti penuh walaupun sudah menerima vaksin Dr Rose Nani Mudin Lelaki berumur 56 t...
Cerita Chandra Liow Sempat Kritis Karena Covid 19 Dokter Minta Keluarga Untuk Ikhlas

Cerita Chandra Liow Sempat Kritis Karena Covid 19 Dokter Minta Keluarga Untuk Ikhlas

papar berkaitan - pada 12/9/2021 - jumlah : 149 hits
Alami badai sitokin seperti Deddy Corbuzier Chandra Liow ungkap perjuangannya untuk kembali pulih
Suntikan Vaksin Tambahan Covid 19 Mungkin Perlu Diambil Setiap Tahun

Suntikan Vaksin Tambahan Covid 19 Mungkin Perlu Diambil Setiap Tahun

papar berkaitan - pada 8/9/2021 - jumlah : 143 hits
Seorang pelajar menerima dos pertama vaksin COVID 19 pada 3 Jun 2021 SINGAPURA Dalam usaha Singapura bergerak ke fasa endemik suntikan vaksin tambahan COVID 19 setiap tahun adalah antara langkah yang mungkin diambil pemerintah Demikian menu...
Mati Akibat Covid Atau Akibat Disuntik Vaksin

Mati Akibat Covid Atau Akibat Disuntik Vaksin

papar berkaitan - pada 11/9/2021 - jumlah : 228 hits
IBRAHIM MAT ISAOleh kerana cabaran demi cabaran kononnya kami ni penipu aku tampilkan muka pertama sahaja laporan Jangan cakap lagi kami ni hanya kuat bercakap Kalau korang tak perihatin dengan kematian baik diam dan tunggu isyarat transhum...
Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Yoursay Don T Let Little Napoleons Hold Nation To Ransom

Europe S War Jitters

Menu Cadangan Hidangan Rumah Terbuka Hari Raya

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Filem Sheriff

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Al Kisahnya Raya 2024

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Manfaat Daun Kucai Untuk Kesihatan Yang Ramai Tak Tahu

Faisal Asahan Kau Bersalah Aku Mengalah Chord

Gugurnya Dosa Waktu Solat

Ai Team Subscribers April 18 2024