Penyanyi Penggubah Lagu Sg Daina Ariffin Cipta Mirage Bagi Album Terbaharu Kumpulan Jepun Misamo




SINGAPURA: Pada 6 November, unit Jepun bagi kumpulan wanita popular K-Pop Twice, akan mengeluarkan album mini kedua yang dinamakan Haute Couture. Bergantung kepada varian album yang dibeli, Haute Couture akan mengandungi sehingga 10 lagu – dengan ada yang dinyanyikan secara solo oleh ahli-ahli MiSaMo; Mina, Sana dan Momo.
Namun, jika anda mengkaji pengiktirafan bagi lagu ‘Mirage’ yang dinyanyikan oleh Sana, anda akan mendapati bahawa ia digubah bersama seorang yang bernama Dainasaurs, nama pentas yang digunakan oleh seorang penyanyi dan penggubah lagu rakyat Singapura, Daina Ariffin.
Jadi bagaimana peminat K-pop dari Singapura ini berjaya meraih peluang bekerja dengan salah satu kumpulan wanita yang paling terkenal pada zaman ini?
Mediacorp bertemu dengan belia berusia 24 tahun itu untuk mengetahui dengan lebih lanjut pengalaman menariknya itu.
Perjalanan Daina bermula pada musim pandemik COVID-19. Beliau berkongsi bagaimana beliau memuat naik beberapa ‘cover’ lagu – seperti lagu Heather nyanyian asal penyanyi Amerika Syarikat Conan Gray – ke halaman YouTubenya sepanjang 2020.
Kreativiti Dania turut menyerlah menerusi akaun Instagram dan YouTubenya. Selain menyanyikan lagu, Daina turut membawakan lagu-lagu popular K-Pop – seperti Super Shy oleh kumpulan New Jeans atau Easy oleh Le Sserafim – dalam bahasa lain seperti Inggeris dan Melayu.
Ternyata, karyanya menarik perhatian ramai, termasuk beberapa pengarah yang menghubunginya untuk bekerjasama.
“Saya diundang ke kem menggubah lagu online, di mana saya dimasukkan ke sesi-sesi bersama penerbit dan penulis lagu antarabangsa. Kem-kem sebegini disasarkan untuk menulis lagu bagi pasaran di Asia dan kebanyakan permintaan meminta lagu-lagu yang mengikut gaya K-Pop.”
Daina, yang merupakan seorang peminat K-pop, berkata bahawa penulisan lagu sebegitu “tidak janggal” baginya.
Melalui kem-kem penulisan lagu sebegitu, Dania malah bertemu dengan beberapa rakan usaha sama “yang kemudian memperkenalkannya kepada rakan usaha sama mereka yang lain”.
“Daripada situ, kami menulis secara berterusan. Begitulah cara saya menerobosi industri menggubah lagu K-pop!”
Empat tahun kemudian, Daina kini mempunyai pelbagai pengiktirafan di bawah namanya, termasuk lagu Laffy Taffy oleh kumpulan Primrose dan Second Sparkle oleh kumpulan idola Jepun Liella. Beliau turut bekerjasama beberapa kumpulan serantau lain seperti kumpulan wanita Thailand Mxfruit dan penyanyi solo Indonesia Gabreilla Ekaputri.
Meskipun begitu, Daina masih bekerja sepenuh masa dalam bidang pemasaran – sambil memastikan bahawa beliau masih mempunyai masa selepas kerja dan pada hujung minggu untuk menggubah lagu.
Album Haute Couture merupakan album susulan MiSaMo yangamat dinanti-nantikan selepas album Masterpiece pada 2023. Menurut Oricon Music Jepun, Masterpiece merupakan album minggu pertama yang mencatat jualan tertinggi bagi artis wanita pada 2023. Ia kemudian menerima pengiktirafran platinum oleh Persatuan Industri Rakaman Jepun.
Oleh itu, jangkaan bagi Haute Coutre jelas amat tinggi.
Pada 26 September, laman media sosial Jepun Twice memuat naik sorotan awal lagu Mirage, yang memperdengarkan melodinya yang tenang.
Menggubah lagu tersebut di samping Daina adalah penyanyi dan pengarang lagi Sean Michael Alexander, yang turut dikenali sebagai Avenue 52.
Seorang legenda dalam seni muzik K-pop dan J-pop, Alexander pernah menerbit beberapa lagi lagu K-Pop termasuk Heart Shaker oleh Twice, Amigo oleh Shinee dan Lion Heart oleh Girl’s Generation.
Mirage merupakan kolaborasi pertama Daina bersama Alexandar dan beliau berkata bahawa gabungan ini “pasti akan mencipta lagu bersama lagi”.
Bahkan beliau turut memberi wawasan mengenai proses penghasilan lagu Mirage.
“(Alexander) menghasilkan trek itu dan saya menulis ‘topline’ ke atasnya – menulis melodi, konsep Inggeris dan lirik (serta) merakam nyanyian demo. Apabila lagu itu dipilih, Sana dan (penyanyi Jepun) Hiyori Nara menulis lirik Jepunnya dan Sana merakamnya!”
Apabila ditanya mengenai perasaannya selepas dapat turut serta dalam pembikinan album Haute Couture, Daina menceritakan kelegaan dan keterujaan beliau.
“Ia berasa seperti masa-masa sehingga lewat malam yang (dihabiskan) untuk menulis, merakam dan mengimbangi sekolah dan muzik, dan kemudian bekerja dan muzik- dan semua jerih payah yang saya hadapi dalam empat tahun yang lalu akhirnya membawa kepada saat ini.
“Yang penting, ia sesuatu yang menakjubkan sekarang kerana saya dapat membuktikan kepada keluarga saya bahawa muzik bukan sekadar hobi untuk saya dan saya adalah sebahagian daripada sesuatu yang lebih besar. Rasa hebat dapat mengharumkan nama Singapura dan Asia Tenggara dalam seni K-pop dan J-pop. Saya berharap dapat membuat para peminat K-pop dan warga Singapura bangga. Mudah-mudahan, ini adalah satu langkah ke arah menjadikan seni muzik Singapura lebih diiktiraf di peringkat antarabangsa!”
Jadi apa langkah seterusnya untuk Daina Ariffin?
Buat masa ini, beliau berharap untuk menghasilkan muziknya sendiri tidak lama lagi. Walau bagaimanapun, dia juga telah memberi gambaran bagi satu lagi projek besar.
“Saya akan mengeluarkan sebuah lagi lagu dalam masa terdekat ini dengan JYP Entertainment [agensi Twice, Itzy dan Stray Kids].”


Source link
The post Penyanyi & penggubah lagu SG Daina Ariffin cipta ‘Mirage’ bagi album terbaharu kumpulan Jepun MiSaMo appeared first on Edisi Viral Plus.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://plus.edisiviral.com/penyanyi-penggubah-lagu-sg-daina-ariffin-cipta-mirage-bagi-album-terbaharu-kumpulan-jepun-misamo/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nadamurni Sejarah Penubuhan Ahli Kumpulan Senarai Lagu

Nadamurni Sejarah Penubuhan Ahli Kumpulan Senarai Lagu

papar berkaitan - pada 25/9/2024 - jumlah : 72 hits
Nadamurni Sejarah Penubuhan Ahli Kumpulan Senarai Lagu Al Arqam suatu masa dulu selain dikenali ramai dengan kepakarannya dalam bidang ekonomi ia juga berjaya dalam bidang muzik dan hiburan sehingga tertubuhnya kumpulan nasyid seperti Nadam...
Tulis Sendiri Semua 12 Lagu Ros Umum Keluaran Album Solo Rosie Pada Disember Ini

Tulis Sendiri Semua 12 Lagu Ros Umum Keluaran Album Solo Rosie Pada Disember Ini

papar berkaitan - pada 2/10/2024 - jumlah : 75 hits
Ada berita gembira buat mereka yang dah lama menantikan lagu baru dari Ros BLACKPINK Artikel Berkaitan Terbaru Ros telah mengumumkan keluaran album solo pertamanya Rosie yang akan menemui peminat secara rasmi pada 6 Disember ini Tulis wanit...
Genius Muda Pelajar 12 Tahun Cipta Sejarah Di Um

Genius Muda Pelajar 12 Tahun Cipta Sejarah Di Um

papar berkaitan - pada 30/9/2024 - jumlah : 65 hits
Kagum apabila seorang kanak kanak berusia 12 tahun mencipta sejarah sebagai pelajar termuda yang pernah diterima masuk ke Universiti Malaya sejak penubuhannya pada tahun 1962 Izz Imil Shahrom secara rasmi mendaftar pada Sabtu lepas dan akan...
Hiburan Pilih Jurusan Sains Matematik Kanak Kanak 12 Tahun Cipta Sejarah Jadi Pelajar Termuda Universiti Malaya

Hiburan Pilih Jurusan Sains Matematik Kanak Kanak 12 Tahun Cipta Sejarah Jadi Pelajar Termuda Universiti Malaya

papar berkaitan - pada 29/9/2024 - jumlah : 101 hits
Seorang kanak kanak mencipta sejarah apabila mendaftar masuk ke Universiti Malaya pada usia 12 tahun dan menjadi pelajar termuda di institusi pengajian itu sejak ditubuhkan pada 1962 Menerusi perkongsian di Fatimah Binti Kari di kanak kanak...
Mamat Bakal Cipta Sejarah

Mamat Bakal Cipta Sejarah

papar berkaitan - pada 24/9/2024 - jumlah : 103 hits
Mamat bakal cipta sejarah HARRIF tampil kali ke 15 di perlumbaan LTdL FOTO TSG Kuala Lumpur Pelumba berpengalaman negara Mohd Harrif Saleh atau dikenali sebagai Mamat masih menggalas cabaran Terengganu Polygon Cycling Team pada jelajah lumb...
Bakal Luncurkan Album Baru Linkin Park Punya Vokalis Baru Cewek

Bakal Luncurkan Album Baru Linkin Park Punya Vokalis Baru Cewek

papar berkaitan - pada 27/9/2024 - jumlah : 91 hits
Siapa nih SoHip yang nge fans sama LP Udah tau belum kalau Linkin Park punya vokalis baru Ternyata vokalis baru Linkin Park ini cewek loh Penasaran enggak jadi gimana tuh lagunya Linkin Park Tapi ternyata langkah baru Linkin Park ini tidak ...
Awat Lagu Tu

Awat Lagu Tu

papar berkaitan - pada 18/9/2024 - jumlah : 51 hits
Desa HM Betul sngat apa yg diperkatakan oleh Dr Saifizi Saidon pembahas ucapan dasar presiden mewakili Perlis sempena Muktamar Pas baru2 ini Menarik bila dikatakan MB sbg pesuruhjaya Pas Perlis terlalu sibuk smpai tak peduli mesyuarat perhu...
Lirik Lagu Lukisan Bella Astillah

Lirik Lagu Lukisan Bella Astillah

papar berkaitan - pada 18/9/2024 - jumlah : 135 hits
Terperangkap dalam garisan dilakar kamuKesedihan dalam berusan diwarna kamuMenyakitikuNamun kau tak peduliDalam diriku hanya lukisanSeperti yang kau gambarkanWalau kumenangisWalau kumerintih piluKulukisan tak mampu untukku melawanKerna itu ...
Lirik Lagu Ayah Azmi Saat And Edry

Lirik Lagu Ayah Azmi Saat And Edry

papar berkaitan - pada 20/9/2024 - jumlah : 106 hits
Ayah namamu dalam hembusanSetiap tadahan doaKu memohon kau di rahmati NyaDi iringi al fatihahAyah sejak kau pulang kembaliMataku tak pernah keringDalam mimpi sering kau menjelmaRasa rindu tak terhinggaSebesar mana cinta kurasaTapi ilahi leb...
Tel Aviv Jadi Gaza Natanyahu Lari Ketakutan Terkencing Dalam Seluar

Drama Gadis Dan Angan Angan Lakonan Bell Ngasri

Kenyataan Nur Jazlan Dangkal Lemah Bodoh

Bekal Sate

Balas Tweet Tentang Suami Skandal Dengan Staf Netizen Kata Fazura Bagi Hint Dia Macam Nak Bagitahu Tapi Macam Taknak

Aroma Lavender Di Sekitar Kawasan Klcc Mengundang Persoalan Rupa Rupanya

It Firm Name Ideas

Cara Mohon Lesen B Penuh Terbaru Jpj Umum Untuk Rakyat Malaysia


echo '';
5 Bukti Jelas Bagaimana Teknologi Moden Buat Kita Tak Reti Berfikir

10 Fakta Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Mr Hiiragi s Homeroom Astro Ria Sooka Fakta Yang Ramai Tak Tahu

5 Isu Utama Pelajar Genius Usia Muda Masuk Universiti Awal

Resepi Sup Ayam Thai Paling Menarik dan Senang Dibuat Rasa Sekali Pasti Terpikat

Cara Undi Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Mingguan Akhir 30 Keputusan Markah Musim 4 Di Tangan Penonton


12 Game Sukaneka Family Day Menggunakan Belon Boleh Cuba Seisi Keluarga

Raim Laode Abangku Chord

Sharul Kamal Sifar Chord

Senarai Kelas Lesen Memandu B Penuh Seluruh Malaysia Terkini

7 Fall Car Care Tips To Ensure A Smooth Transition From Summer

Pekerja Terjatuh Semasa Lakukan Kerja Penyelenggaraan Kereta Kabel Langkawi