Penutupan Maps Mengaku Sajalah Kelemahan Dap Najib




DATUK Seri Najib Tun Razak mendakwa wujud usaha oleh penyokong Pakatan Harapan (PH) untuk menutup kegagalan kerajaan negeri dalam mengurus taman tema Movie Animation Park Studios (MAPS) di Ipoh, Perak.
Kata bekas Perdana Menteri itu, perkara tersebut berikutan penutupannya dilakukan ketika cuti Tahun Baharu Cina dan Tahun Melawat Malaysia.
“Seperti Nga Kor Ming, penulis media sosial mereka mendakwa pelbagai penyelewengan dan rasuah untuk projek tersebut dalam usaha mereka untuk salahkan BN (Barisan Nasional).
“Mereka patut sedar bahawa ADUN (Ahli Dewan Undangan Negeri) DAP sendiri mengesahkan pada Mac 2019 bahawa laporan audit khas (special audit) yang dilaksanakan oleh PH selepas PRU-14 untuk MAPS mendapati tiada sebarang bukti kukuh bagi salah laku atau penipuan berlaku,” katanya dalam Facebbok.
Taman tema MAPS yang dibangunkan dengan kos RM520 juta, ditutup mulai semalam sehingga ke suatu tarikh yang akan dimaklumkan kelak.
Notis penutupan itu dikeluarkan oleh The Receiver and Manager Animation Theme Park Sdn. Bhd. (ATP), daripada Messrs Ernst & Young.
Mengulas lanjut kata Najib, yang menimbulkan persoalan kenapa kos projek naik RM217 juta dari RM390 juta iaitu mengikut anggaran awal pada 2013 menjadi RM607 juta.
“Ini pula menjadi dakwaan rasuah dan penyelewengan. kerana kos naik RM217 juta selepas lima tahun.
“Tapi saya rasa lebih baik jika penyokong PH persoalkan pula kenapa kos projek PTMP Pulau Pinang yang dimulakan oleh DAP naik RM19 bilion dari anggaran awal RM27 bilion pada tahun 2011 menjadi RM46 bilion pada 2015,” katanya.
Menurut beliau lagi, setelah kos naik RM19 bilion, projek itu dibiayai oleh kerajaan Persekutuan melalui surat jaminan Perdana Menteri ketujuh.
“Kenaikan kos RM19 bilion dalam tempoh empat tahu banyak rasuah dan penyelewengan juga ke?
“Sendiri tak pandai dan sudah gagal, mengaku sahaja lah PH,” kata beliau.
Taman tema MAPS yang dibangunkan dengan kos RM520 juta, ditutup mulai semalam sehingga ke suatu tarikh yang akan dimaklumkan kelak.
Notis penutupan itu dikeluarkan oleh The Receiver and Manager Animation Theme Park Sdn Bhd (ATP), daripada Messrs Ernst & Young. SuaraMerdeka
Penutupan MAPS: Dr Zambry Sangkal Tuduhan, Sedia Ambil Tindakan Undang-undang
Sebaik sahaja penutupan taman tema Movie Animation Park Studios (MAPS), wujud cubaan pihak tertentu yang melemparkan fitnah kononnya berlaku skandal ketika pentadbiran kerajaan terdahulu, ujar bekas Menteri Besar Perak Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir.
Bidas Ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO itu, tidak cukup membina persepsi jahat dengan mencipta istilah ‘Mini 1MDB’, pihak berkenaan melemparkan tuduhan serius mengaitkan dirinya dengan dakwaan skandal yang tidak berasas sama sekali.
“Tuduhan ini adalah fitnah yang sangat serius, berniat jahat dan sengaja direka oleh pihak tidak bertanggungjawab untuk tujuan politik tertentu.
“Saya mengalu-alukan sebarang laporan audit tentang kedudukan MAPS sejak 2013 hinggalah 2019.
“Setiap akaun tertakluk kepada pengawasan Jawatankuasa Audit dan Firma Audit bertauliah,” tambahnya dalam satu kenyataan.
Ulas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pangkor itu lagi, seperti yang semua sedia maklum MAPS dimiliki oleh syarikat senaraian awam (public listed company) yang mana semua keputusannya berada dan dibuat di peringkat pengurusannya.
“Ia tertakluk kepada syarat penyenaraian serta patuh kepada semua tatacara serta piawaian termasuk tertakluk kepada kawal selia Bursa Saham dan Suruhanjaya Sekuriti dan garis panduan Corporate Governance yang ditetapkan.
“Dan saya bukanlah Pengerusi atau Ahli Lembaga kepada syarikat ini,” tegasnya.
Justeru kata Dr Zambry, beliau tetap konsisten sejak dahulu lagi bahawa sekiranya berlaku penyelewengan yang dilakukan oleh mana-mana pihak, maka tindakan hendaklah diambil selaras dengan peruntukan undang-undang.
“Malangnya, adalah amat mendukacitakan apabila ia dijadikan perkakas politik untuk tujuan dan matlamat meruntuhkan maruah dan keaiban oleh pihak yang tidak bertanggung jawab.
“Saya akan mendapatkan nasihat dan pandangan perundangan dan akan mengambil tindakan undang-undang terhadap cubaan untuk berbohong, memfitnah dan merosakkan nama saya oleh individu dan pihak tertentu,” tambahnya. – UMNO ONLINE




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/01/30/penutupan-maps-mengaku-sajalah-kelemahan-dap-najib/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tutup Maps Pelaburan Rm500 Juta Hangus Najib

Tutup Maps Pelaburan Rm500 Juta Hangus Najib

papar berkaitan - pada 29/1/2020 - jumlah : 243 hits
Najib Razak KUALA LUMPUR Datuk Seri Najib Razak menempelak Menteri Besar Perak susulan penutupan taman tema Movie Animation Park Studios ketika sambutan Tahun Baru Cina dan Tahun Melawat Malaysia 2020 Penutupan taman tema itu kata Najib men...
Ahmad Maslan Tidak Mengaku Gagal Isytihar Rm2 Juta Diberi Najib

Ahmad Maslan Tidak Mengaku Gagal Isytihar Rm2 Juta Diberi Najib

papar berkaitan - pada 21/1/2020 - jumlah : 236 hits
SHAH ALAM 21 JAN Ahli Parlimen Pontian Datuk Seri Ahmad Maslan hari ini mengaku tidak bersalah atas tuduhan gagal mengisytihar RM2 juta yang diterima daripada bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak kepada Lembaga Hasil Dalam Negeri Ah...
Th Tukar Jurunilai Syarikat Bernilai Rm366 Juta Dijual Pada Harga Rm170 Juta Najib

Th Tukar Jurunilai Syarikat Bernilai Rm366 Juta Dijual Pada Harga Rm170 Juta Najib

papar berkaitan - pada 29/1/2020 - jumlah : 354 hits
KUALA LUMPUR Kontroversi keputusan penjualan 14 anak syarikat Tabung Haji yang dimiliki TH Plantantions Berhad memasuki babak baru apabila bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mendedahkan tindakan kerajaan PH menukar jurunilai t...
Ex Banker Joanna Yu Seeks To Strike Out Najib S Suit

Ex Banker Joanna Yu Seeks To Strike Out Najib S Suit

papar berkaitan - pada 29/1/2020 - jumlah : 153 hits
Joanna Yu Ging Ping has applied to strike out a suit filed by former Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak for alleged mismanagement of his bank accounts Bernama Photo KUALA LUMPUR Former AmBank Relationship Manager Joanna Yu Ging Ping ...
Najib Tak Pandai Kira Kira Diskaun Tol Plus

Najib Tak Pandai Kira Kira Diskaun Tol Plus

papar berkaitan - pada 29/1/2020 - jumlah : 205 hits
Sejak kerajaan Pakatan Harapan mengumumkan pelan untuk mengurangkan kadar tol Lebuhraya PLUS dengan diskaun 18 bekas perdana menteri Najib Razak tidak berhenti henti mengkritik dasar tersebut Jelas sekali beliau tengah merajuk kerana PH ber...
Najib Rakyat Tetap Akan Terkesan Dengan Kadar Baru Pos Komersial

Najib Rakyat Tetap Akan Terkesan Dengan Kadar Baru Pos Komersial

papar berkaitan - pada 30/1/2020 - jumlah : 185 hits
MALAYSIAKINI Bekas perdana menteri Najib Razak mendakwa rakyat akan menanggung beban akibat semakan semula kadar pos komersial Pos Malaysia Berhad bermula Februari ini Kos penghantaran ke negara destinasi juga naik sehingga 30 peratus untuk...
Rizab Tunai Petronas Dari Rm174b Tinggal 92 6b Najib

Rizab Tunai Petronas Dari Rm174b Tinggal 92 6b Najib

papar berkaitan - pada 30/1/2020 - jumlah : 142 hits
Masa PRU14 kerajaan BN tinggalkan rizab tunai RM174 bilion dalam Petronas naik dari RM30 bilion sebelum saya jadi PM Selepas PH ambil alih mereka terus jarah dari Petronas Infografik The Star ini tunjukkan rizab tunai Petronas terus turun w...
Kiraan Tol Versi Najib Vs Versi Guan Eng

Kiraan Tol Versi Najib Vs Versi Guan Eng

papar berkaitan - pada 3/2/2020 - jumlah : 368 hits
Petang tadi Guan Eng kata jangan terpedaya hasutan pembangkang tentang tol PLUS Lim berkata Ada yang membuat perkiraan mereka cakap 18 tahun anda bayar RM10 Lebih baik tak berbanding selama 38 tahun hanya membayar RM82 ringgit kerana 100 ri...
Mahkamah Benarkan Najib Keluarga Periksa Barang Dirampas Sprm

Mahkamah Benarkan Najib Keluarga Periksa Barang Dirampas Sprm

papar berkaitan - pada 3/2/2020 - jumlah : 158 hits
Diterbitkan Hari ini 11 50 tengahariBERITAMahkamah Tinggi Kuala Lumpur membenarkan permohonan bekas perdana menteri Najib Razak dan keluarganya untuk memeriksa barangan yang disita Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia kerana didakwa berka...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Asal Usul Coca Cola

Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang Kenal Pasti Potensi Pembangunan Sekitar Stesen Ecrl

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

6 Pegawai Kanan Dan Anggota Polis Ditahan Semula Mengikut Sosma

Apple Dilaporkan Meminta Maaf Atas Iklan Kontroversial Ipad Pro Nya

Kopi Saigon Indera Mahkota 7 Catat Jualan Tertinggi Daripada 100 Cawangan Seluruh Negara

Dua Kali Melalui Proses Bedah Bukan Mudah Shila Amzah Tak Dapat Melahirkan Secara Normal Bayi Dah Terbelit Tali Pusat

Liyana Jasmay Bakal Keluar Dua Single Baharu Rakam Lagu Di Jakarta Saya Taknak Mv Biasa Biasa