Penularan Covid 19 Bukan Tiket Sebar Ajaran Sesat



PANDEMIK Covid-19 merupakan ujian buat manusia termasuk juga umat Islam. Sebagai orang Islam kita seharusnya yakin bahawa wabak ini adalah sebagai salah satu bentuk ujian ALLAH SWT untuk menjadikan hambaNya, insan yang beriman.
Selain itu selaku hamba yang beriman mestilah meyakini bahawa ianya juga bagi menghapus dosa manusia. Ini sebagaimana sabda Rasulullah SAW: “Tidaklah seorang muslim ditimpa suatu keletihan dan penyakit (yang terus menimpa), kerisauan dan kesedihan, gangguan dan kesusahan bahkan duri yang melukainya, melainkan ALLAH akan menghapus dosa-dosanya”. (HR al-Bukhari).
Di sini jelas menunjukkan betapa pemurahnya ALLAH SWT apabila seseorang ditimpa musibah walaupun hanya sekadar tertusuk duri, ianya untuk menghapus dosa individu tersebut.
Justeru, ia sepatutnya dilihat secara positif iaitu semua ujian dalam kehidupan termasuk juga bagi pesakit Covid-19 ini adalah sebagai penghapus dosa.
Umum mengetahui penularan wabak penyakit Covid-19 begitu pantas dan sekarang sudah mempunyai pelbagai varian baharu seperti Delta, Alpha, Varian Kappa dan sebagainya.
Namun begitu para saintis dan pakar perubatan terus mencari penawar bagi penyakit ini termasuklah dengan pengambilan vaksin.
Terdapat pelbagai keluaran jenama vaksin seperti Pfizer, Sinovac, AstraZeneca dan sebagainya. Walaupun begitu Islam tidak meninggalkan umat manusia untuk terus berada dalam keadaan kebimbangan dan kecelaruan tersebut melainkan telah diberikan panduan langkah-langkah dalam menghadapinya.
Dalam hadis yang diriwayatkan oleh Sa’d Ibn Abi Waqqash R.A beliau berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Apabila kamu mendengar bahawa taun menimpa sesuatu tempat maka janganlah kamu masuk ke dalam kawasan tersebut. Dan apabila kamu berada di dalam kawasan yang terdapat padanya taun, janganlah kamu keluar daripadanya. (HR al-Bukhari) Firman ALLAH SWT menerusi surah al-Tawbah ayat 51: Maksudnya: “Katakanlah (wahai Muhammad), tidak sekali-kali akan menimpa kami sesuatu pun melainkan apa yang ditetapkan ALLAH bagi kami, Dialah Pelindung yang menyelamatkan kami, dan – dengan kepercayaan itu – maka kepada ALLAH jua hendakNya orang yang beriman bertawakal”.
Korban nyawa
Seiring dengan rancaknya penularan wabak penyakit pandemik Covid-19 ini yang telah mengorbankan banyak nyawa, penularan aliran ajaran sesat melalui pelbagai aplikasi sama ada Youtube, Facebook, Telegram dan lain- lain juga tidak terkecuali.
Baru-baru ini negara kita digemparkan dengan ajaran Perjalanan Mimpi Yang Terakhir (PMYT) yang dibawa oleh seorang wanita yang mendakwa dia boleh berhubung terus dengan ALLAH SWT, malaikat dan Nabi Muhammad SAW.
Dia juga turut mendakwa mimpi perjalanan terakhir diturunkan kepada dirinya konon sebagai panduan untuk umat sejagat.
Bahkan dalam video itu dia mendakwa yang sesiapa berani menyakiti atau menghalang dirinya daripada menyebar luaskan ajaran tersebut boleh dicabut nyawa oleh ALLAH SWT.
Terdahulu tular dalam media sosial seorang wanita berusia 39 tahun menggelarkan diri Sittah Annur meramalkan Perang Dunia Ketiga kononnya bakal berlaku di Sabah selepas dia bermimpi perkara tersebut.
Video di Youtube bertajuk ‘Mimpi Perang Dunia (Bertemu Rasulullah) Part 1’ menerusi akaun Youtube Cahaya Islam memaparkan seorang wanita bercakap mengenai mimpi kejadian Perang Dunia Ketiga (WW3) yang bakal berlaku di Sabah.
Video tersebut dimuat naik di Youtube berdurasi 11 minit 3 saat dan mendapat tontonan yang ramai iaitu sebanyak 50,000, 908 tanda suka, 97 tanda tidak suka dan 511 komen. Cahaya Islam kini direkodkan mempunyai 2,380 langganan.
Namun begitu dengan langkah pro aktif pihak jabatan agama seperti Jabatan Agama Islam Malaysia (JAKIM) dan pihak berkuasa berkaitan, penularan video yang menyentuh akidah serta ajaran Islam melalui akaun YouTube ‘Cahaya Islam’ dan ‘S’ttah An Nur’ PMYT telah berada di bawah siasatan dan ketuanya juga berjaya ditahan oleh pihak polis.
Ajaran sebegini sememangnya bahaya kerana ia mampu mempengaruhi banyak pihak sama seperti ajaran Ayah Pin dahulu.
Ini kerana pemikiran yang cuba diterapkan melibatkan dua isu utama iaitu ajaran sesat yang menyeleweng dari ajaran Islam serta ancaman terhadap keselamatan negara.
Perkara sebegini tidak seharusnya terjadi kerana ia menunjukkan betapa lemahnya iman seseorang. Ini kerana Rasulullah SAW merupakan penutup bagi sekalian nabi dan rasul serta tidak ada lagi nabi yang dilantik oleh ALLAH SWT selepas Nabi Muhammad SAW sebagai contoh ikutan, panduan dan tiada manusia yang lebih baik serta elok akhlaknya melainkan Baginda SAW. Ini sebagaimana Firman Allah SWT: “Dan bahawa sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) mempunyai akhlak yang sangat mulia.” (Al-Qalam: 4).
Ini juga ada disebut dalam Firman ALLAH SWT: Ertinya: “Dan akan tetapi sesungguhnya Muhammad itu ialah utusan ALLAH dan penutup segala nabi-nabi.” (Al-Ahzab: 40) Kita sebagai umat Islam menjalankan tanggungjawab dengan meneruskan dakwah Rasulullah SAW, iaitu dengan mengajak umat kembali kepada ALLAH SWT, menjauhkan mereka daripada perkara yang melalaikan seperti maksiat, hedonisme, menjauhi pergaduhan, membimbing mereka ke jalan yang benar lagi diredhai ALLAH SWT dengan menjauhi ajaran sesat dan sebagainya.
Langkah positif
Sebagai seorang muslim juga, kita hendaklah mengambil langkah yang positif ke arah menambah keimanan kepada ALLAH SWT bukan menyimpang dari ajaran Islam yang sebenar yang bercanggah dengan akidah Islam.
Contohnya dalam keadaan pandemik Covid-19 sekarang, sepatutnya ia mentarbiah manusia agar tidak jemu berdoa dan bersyukur dengan yakin semua ini mempunyai hikmah besar selain mengambil langkah pencegahan yang disyorkan oleh pihak kerajaan dan pakar perubatan.
Di samping itu, umat Islam mestilah yakin bahawa rahsianya tetaplah ALLAH SWT sahaja yang Maha Mengetahui dan tidak mengambil jalan singkat dengan mengikuti segala jenis aliran ajaran sesat dengan pelbagai dakwaan yang palsu.
Setiap Muslim juga mestilah redha dengan apa yang berlaku sesuai dengan ajaran Islam setelah pelbagai usaha pencegahan diambil.
Ini kerana jika seseorang itu redha dengan apa yang menimpa maka ALLAH SWT akan memberi ganjaran syurga dan begitulah sebaliknya. Hal ini ada dirakamkan di dalam Al-Quran: “Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; ALLAH mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui,” (QS Al-Baqarah: 216).
Sebagai manusia yang lemah dan kerdil di sisi ALLAH SWT jangan sesekali menyalahkan takdir ALLAH SWT sebaliknya menerima atas apa yang ALLAH SWT anugerahkan dengan berlapang dada dan positif.
Walau terkadang takdir yang menimpa begitu perit untuk diterima sehingga mencabar kesabaran disebabkan diselubungi kesedihan dan kebimbangan tetapi dengan takdir tersebutlah manusia mendapatkan kebaikan dari arah yang tidak terduga.
Jika dilihat apa yang terjadi kepada Nabi Musa A.S bahawa tidak ada yang lebih dibenci oleh ibu Musa A.S daripada jatuhnya anaknya di tangan keluarga Fir’aun, namun begitu ALLAH SWT telah merencanakan sesuatu yang terbaik daripada kejadian tersebut sehingga memberi pengaruh dan kesan yang baik pada akhirnya.
Justeru, jangan jadikan penularan penyakit pandemik Covid-19 ini sebagai tiket untuk penularan aliran yang menyeleweng dan sesat berlaku. Ini kerana al-Quran dan al-Sunnah sudah jelas menyebut perihal Nabi Muhammad SAW adalah nabi dan rasul penutup buat sekalian manusia yang wajib diimani dan diyakini.
Oleh itu marilah sama-sama kita mempasakkan keyakinan yang jitu terhadap apa yang diberitahu dalam sumber Islam dan sama-samalah kita mengamalkan doa khusus yang telah diajar oleh Baginda SAW dalam memelihara hati ini daripada terpesong.
Penularan Covid-19 bukan tiket sebar ajaran sesat
Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392
Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);
KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929
CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]
Baca Artikel Menarik :
KWSP lancar 2 inisiatif kepada majikan LHDN buru pelari cukai UMNO Perlu Peroleh Mandat Rakyat Pada PRU15, Terajui Negara Kembalikan Kegemilangan Agong ulangi sokongan kepada Ismail Sabri tanpa paksaan Kenapa kerajaan Muhyiddin lapor angka kematian jauh dibawah angka sebenar? Terpadam sudah retorik ‘No Anwar no DAP’ Saya tak reda, datang jumpa saya minta maaf – Imam Masjid Putrajaya Hadiah TMJ kepada Azizulhasni cetus spekulasi Hanya Hantar Kotak, Penjual Ini Dakwa Beg Tangan Bernilai RM35,000 Dicuri Pusat Kurier ‘Tembak Saya, Jangan Biar Taliban Ambil Saya’- Bintang Pop Afghanistan Resepi Roti Jejari Cheese Gebu Layari Laman Facebook MYKMU
Ajaran sesat PMYT, Sittah Annur disoal siasat disoal

The post Penularan Covid-19 bukan tiket sebar ajaran sesat appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/09/14/penularan-covid-19-bukan-tiket-sebar-ajaran-sesat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ciri Ciri Ajaran Sesat

Ciri Ciri Ajaran Sesat

papar berkaitan - pada 13/9/2021 - jumlah : 527 hits
Imam al Shafie pernah berkata Jika kamu melihat seseorang boleh terbang di udara dan boleh berjalan di atas air jangan kamu tertipu dengannya sehingga kamu mengukur peribadi dan amalannya dengan pertimbangan neraca al Qur an dan al Sunnah P...
Wanita Perang Dunia Ke 3 Di Sabah Yang Didakwa Ketua Ajaran Sesat Ditahan

Wanita Perang Dunia Ke 3 Di Sabah Yang Didakwa Ketua Ajaran Sesat Ditahan

papar berkaitan - pada 5/9/2021 - jumlah : 343 hits
Malam tadi Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Abd Jalil Hassan mengesahkan pihaknya menjalankan siasatan terhadap pemilik akaun Facebook Masitah Ab Jalar atau dikenali dengan nama Sittah Annur yang dipercayai mempunyai kaitan deng...
Ajaran Sesat Pmyt Polis Ambil Keterangan Sittah Annur

Ajaran Sesat Pmyt Polis Ambil Keterangan Sittah Annur

papar berkaitan - pada 3/9/2021 - jumlah : 222 hits
Polis telah mengambil keterangan seorang wanita bergelar Sittah Annur yang dikaitkan dengan ajaran didakwa bertentangan dengan Islam Perjalanan Mimpi Yang Terakhir semalam Menurut sumber sepasukan polis mengambil keterangan Sittah Annur di ...
Polis Kesan Kumpulan Ajaran Sesat Pmyt Untuk Merancang Memulakan Perang Di Sabah

Polis Kesan Kumpulan Ajaran Sesat Pmyt Untuk Merancang Memulakan Perang Di Sabah

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 646 hits
Mirip kumpulan radikal Sebar fahaman khurafat mengarut Polis kesan kumpulan ajaran sesat dakwa Perang Dunia III akan mula di Sabah KOTA KINABALU Polis sedang mengesan sebuah kumpulan dikenali sebagai Perjalanan Mimpi Yang Terakhir yang dipe...
Pengikut Ajaran Sesat Pmyt Diarah Serah Diri

Pengikut Ajaran Sesat Pmyt Diarah Serah Diri

papar berkaitan - pada 6/9/2021 - jumlah : 158 hits
Jakim hantar wakil bantu siasatan bersama pihak polis KOTA BHARU Semua pengikut ajaran sesat Perjalanan Mimpi Yang Terakhir yang kini sedang diburu polis diminta segera tampil menyerah diri Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk ...
Petai Petai Petai 10 5 Hinggit Saja Idea Nak Jaga Dan Ambik Tahu Pesakit Covid Kelaut

Petai Petai Petai 10 5 Hinggit Saja Idea Nak Jaga Dan Ambik Tahu Pesakit Covid Kelaut

papar berkaitan - pada 5/9/2021 - jumlah : 209 hits
Saat dikecam teruk menantu Hadi promosi petaiSeptember 5 2021 PETAI Sumber MAKANAN ANTIBIOTIK SemulajadiPetai adalah biasa digunakan oleh masyarakat Orang Asli di Malaysia untuk merawat masalah jangkitan kuman pada saluran kencingKajian jug...
Jadi Apa Penyelesaian Covid Haji Krit Krit Krit Bunyi Tikus Baiki Labu

Jadi Apa Penyelesaian Covid Haji Krit Krit Krit Bunyi Tikus Baiki Labu

papar berkaitan - pada 5/9/2021 - jumlah : 148 hits
NOR HISAMJadi apa penyelesaian covid cadangan Ayoh Chik Setakat statement semua orang boleh buat
60 Persen Warga Jawa Barat Cemas Dan Khawatir Akibat Pandemi Covid 19

60 Persen Warga Jawa Barat Cemas Dan Khawatir Akibat Pandemi Covid 19

papar berkaitan - pada 5/9/2021 - jumlah : 171 hits
Dia mengapresiasi Gerakan Titik Koma melalui Project Semicolon yang memberikan konseling kesehatan mental secara gratis kepada masyarakat
Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Nostalgia Bedak Sejuk

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Unveiling The Efficiency Of Delta 8 Gummies An Extensive Guideline

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari

Adira Suhaimi Kasih Chord

Bila Duit Nak Masuk

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats