Penubuhan Perbadanan Kelantan Utara Satu Cadangan Bernas


ULASAN

Senator Fatmi Che SallehSAYA terpegun dengan cadangan dikemukakan oleh Senator Mohamad Fatmi Che Salleh agar diwujudkan Perbadanan Kemajuan Kelantan Utara (Utara) bagi mengseimbangkan pembangunan sosial ekonomi di negeri Cik Siti Wan Kembang - Kelantan yang relatif agak ketinggalan ketimbang negeri-negeri di Pantai Barat.
Cadangan demikian amat bernas yang lahir dari dhamir seorang anak jati negeri dan tokoh politik Kelantan yang ikhlas mahu melihat negerinya setanding dari segi kemajuan dengan negeri negeri lain. Fatmi tidak gemar bermain politik di Kelantan.
Fatmi menggunakan bakat dan peluangnya selaku tokoh politik mahu membangun negeri Kelantan bukan "berlengeh" dengan permainan politik meloyakan, pulau memulau dan fitnah. Cadangan itu dikemukakan ketika berucap di Dewan Negara 6 Disember lepas. 
Perwujudan perbadanan ini, tegasnya adalah selaras dengan tujuan dan matlamat pewujudan berbagai agensi pembangunan luar bandar pasca merdeka oleh Allahyarham Tun Razak yang telah membawa kejayaan merubah nasib rakyat khasnya di kawasan luar bandar di seluruh negara.
Beliau mengimbau Kementerian Luar Bandar yang kini dikenali dengan Kementerian Kemajuan Desa dan Wilayah (KKDW) dizaman Allayhrahm Tun Razak Hussein telah menubuhkan berberapa agensi pembangunan luar bandar bagi mengseimbangkan pembanguan di antara bandar dengan luar bandar serta menyusun masyarakat diawal merdeka, seperti Felda, Risda dan Felcra. 
Agensi kerajaan berkenaan terbukti membawa kemajuan kepada rakyat luar bandar khasnya dan mendamaikan keadaan negara yang sebelum ini diancam subersif komunis. 
Bertolak daripada idea itu juga menurut Fatmi kerajaan-kerajaan negeri termasuk di Sabah dan Sarawak ikut menubuhkan lembaga kemajuan negeri masing-masing seperti Kejora di Johor, Dara di Pahang, Ketengah di Terengganu, Keda di Kedah, Perda di Pulau Pinang dan Kesedar di Kelantan. 

Dr Ahmad Zahid HamidiKesedar yang ditubuh 1978 telah berjaya mengseimbangkan komposisi penduduk di antara Kelantan selatan dengan Kelantan utara, membasmi kemiskinan dengan menyusuh semula masyarakat, sejak itu peranan untuk membangun masyarakat tidak terhenti dan berterusan.
Namun perhatian bukan sahaja di kawasan itu, tetapi diseluruh Kelantan memerlukan pembelaan termasuk di kawasan utara sesuai dengan kerancakan pembangunan dimasa akan datang. 
Justeru kerajaan pusat perlu menubuhkan Perbadanan Kemajuan Kelantan Utara yang akan meliputi kawasan atau daerah Machang, Bachok, Tanah Merah, Kubang Kerian, Kota Bharu dan Tumpat. 
Bertolak dari itu Fatmi meminta agar Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan meneliti, mengkaji serta meluluskan cadangan dikemukakan beliau itu demi kemajuan dan kelestarian hidup rakyat Kelantan secara menyeluruh.
Respon Zahid
Cadangan Fatmi itu terus mendapat perhatian Menteri Kemajuan Desa dan Wilayah yang juga timbalan perdana menteri Ahmad Zahid Hamidi yang menyifatkannya suatu cadangan bijaksana.
Ketika menggulung ucapannya untuk kementeriannya di Dewan Negara, Zahid berkata cadangan itu bijaksana dan perlu didokong 
"Cadangan Tan Seri Fatmi ini amat bijaksana yang harus disokong oleh kerajaan " katanya. Tetapi selorohnya, ia tidak dapat dimasukan dalam perbelanjaan tahun depan kerana ia dikemukakan selepas pembentangan bajet.
Namun Zahid memberi jaminan beliau akan bisikkan kepada Perdana Menteri agar meneliti dan meluluskannya.
Bagaimana pun ujar, Zahid langkah awal pembangunan untuk rakyat, perlu diperluaskan melalui Kesedar dengan menggunakan peruntukan yang sedia ada, kerana kalau tidak mana mungkin idea yang pintar itu dapat direalisasikan.  
Cadangan yang mendapat respon baik dari menteri KKWD diutarakan Fatmi itu perlu disokong oleh semua pihak di Kelantan khususnya kerajaan negeri sendiri. Menteri Besar Nassaruddin Daud dan para Exco sepatutnya mengalu-alukan cadangan Fatmi itu tanpa mengira pihak mana mengeluarkan cadangan, sokongan kerajaan itu pasti akan merangsangkan lagi perdana menteri menyegerakan persetujuan penubuhan Utara itu.
Mungkin satu kenyataan mendokong kewujudan perbadanan berkenaan dikeluarkan dalam masa terdekat sebagai menyatakan kerajaan Kelantan juga komited dengan kemajuan dan pembangunan untuk rakyat. 
Sudah sampai masanya kerajaan Kelantan yang dipimpin Pas mengenepikan sentimen politik dan meletakkan kepentingan rakyat dan negeri di hadapan. Nassaruddin yang mengambil alih teraju Kelantan perlu melakukan sesuatu yang positif dari sebelum ini.
Cadangan dibuat Fatmi yang juga Timbalan Pengerusi Umno Kelantan itu tidak bersifat politik sebaliknya beliau obses dan ikhlas untuk melihat kemajuan dan perubahan di Kelantan, berbeza dengan pendekatan parti (Umno) terhadap kerajaan Pas dizaman ia dipimpin oleh Annuar Musa dan Mahathir Mohamad suatu masa lalu. 
Annuar Musa yang kini sudah menjadi ahli Pas dilantik menjadi jawatankuasa agung Pas sepatutnya juga mengalu-alukan cadangan Fatmi dan menterbiyah pimpin Pas agar bersikap tasamuh. [wm.kl. 11:01 08/12/2023]


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://msomelayu.blogspot.com/2023/12/penubuhan-perbadanan-kelantan-utara.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dua Personel Polda Sumbar Jadi Korban Erupsi Gunung Marapi Satu Orang Meninggal

Dua Personel Polda Sumbar Jadi Korban Erupsi Gunung Marapi Satu Orang Meninggal

papar berkaitan - pada 6/12/2023 - jumlah : 114 hits
Dua personel Polda Sumatera Barat jadi korban erupsi Gunung Marapi satu orang di antaranya meninggal dunia
Tolak Minum Air Gula Masa Hamil Boleh Undang Bahaya Tak Perlu Stres Minum Satu Nafas Saja

Tolak Minum Air Gula Masa Hamil Boleh Undang Bahaya Tak Perlu Stres Minum Satu Nafas Saja

papar berkaitan - pada 6/12/2023 - jumlah : 108 hits
Proses minum air gula ketika pemeriksaan bulanan waktu hamil sering membuatkan bakal ibu rasa takut dan tidak bersedia Bimbang sebaik minum air gula dimuntahkan semula tanpa sengaja dan perlu minum sekali lagi Memang tak mampu Bimbang denga...
Bukan Satu Tapi Dua Pertama Kali Beli Haiwan Peliharaan Fatima Teruja

Bukan Satu Tapi Dua Pertama Kali Beli Haiwan Peliharaan Fatima Teruja

papar berkaitan - pada 8/12/2023 - jumlah : 155 hits
Melihatkan minat anak yang sayang dan sukakan haiwan pasangan selebriti Fazura dan Fattah Amin turut membelikan anak kesayangan mereka Nur Fatima Aisy haiwan peliharaan di rumah Bukan satu bahkan dua ekor haiwan peliharaan iaitu ikan dan ku...
Samsuri Bukan Satu Satunya Calon Perdana Menteri

Samsuri Bukan Satu Satunya Calon Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 6/12/2023 - jumlah : 218 hits
ULASAN LEWAT IGAUAN Perikatan Nasional Pas dan Bersatu untuk mengambil alih kerajaan sekaligus menjatuhkan Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri menghijau kembali ekoran kemenangan besar Ahmad Samsuri Mokhtar di pilihan raya kecil Kemaman 2...
Pelajar Tewas Dikeroyok Enam Orang Satu Pelaku Guru Karate

Pelajar Tewas Dikeroyok Enam Orang Satu Pelaku Guru Karate

papar berkaitan - pada 5/12/2023 - jumlah : 91 hits
Naas korban gagal melarikan diri karena terkena hantaman double stick
Tiga Abg Pelaku Pembacokan Satu Pelajar Di Bogor Hingga Tewas Ditangkap Motifnya Cuma Cari Lawan

Tiga Abg Pelaku Pembacokan Satu Pelajar Di Bogor Hingga Tewas Ditangkap Motifnya Cuma Cari Lawan

papar berkaitan - pada 3/12/2023 - jumlah : 115 hits
Tiga pelaku pembacokan yang menewaskan satu orang pelajar di Jalan Pasar Lama Ciampea ditangkap
Jokowi Bangga Indonesia Sukses Gelar Piala Dunia U 17 Diapresiasi Fifa Salah Satu Event Terbaik

Jokowi Bangga Indonesia Sukses Gelar Piala Dunia U 17 Diapresiasi Fifa Salah Satu Event Terbaik

papar berkaitan - pada 4/12/2023 - jumlah : 124 hits
Indonesia mendapat pujian dari FIFA karena berhasil menyelenggarakan ajang olahraga internasional berskala besar tersebut
Ahy Tak Ingin Jumawa Prabowo Gibran Bisa Menang Satu Putaran

Ahy Tak Ingin Jumawa Prabowo Gibran Bisa Menang Satu Putaran

papar berkaitan - pada 5/12/2023 - jumlah : 172 hits
Walaupun hasil survei saat ini menunjukkan pasangan Prabowo Subianto Gibran Rakabuming Raka semakin baik namun AHY mengatakan tetap harus rendah hati
Contoh Resume Satu Mukasurat Biar Ringkas Tapi Padat

Contoh Resume Satu Mukasurat Biar Ringkas Tapi Padat

papar berkaitan - pada 9/12/2023 - jumlah : 161 hits
Jika anda menulis resume pastikan ianya tidak melebihi daripada satu muka surat Ini adalah kerana bakal majikan anda hanya membaca sekali lalu sahaja resume yang ada pada mereka Mereka perlu menjimatkan masa untuk membaca setiap resume yang...
Drama Genesis

The J Seri Alam Bawa Konsep Kontainer Food Court Santai Ke Johor Bahru

Kegagalan Yang Bukan Untuk Ditangisi

Speed Read A Ducati Streetfighter Inspired By The Mandalorian And More

Welcoming The Creation Of Beauty With Huawei S Latest Line Of Innovation

Moomoo My Aplikasi Beli Saham Malaysia Us Mudah Murah

Sebab Cantiknya Pantai

Historical References In Brand Names



Info Sinopsis Pelakon Drama Berepisod Bawah Payung Awan Viu Malaysia Musim 1 2

Biodata Terkini Datin Che Puan Norjuma Habib Mohamed Bekas Isteri Nazim Razak Yang Selepas Bercerai Katanya Dah Kahwin Dan Bersuami Tapi Dengan Siapa

8 Fakta Biodata Scha Elinnea Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 Gandingan Jazmy Juma Khan

Info Sinopsis Kutipan Filem Kutukan Ilmu Hitam Waruga Black Magic Curse 2024 Kini Di Netflix Malaysia

5 Tumbuhan Berbentuk Aneh Yang Menyerupai Organ Manusia


Sands999

Lv177 24

Danau Sentarum Kapuas Hulu Kalimantan Barat Terbesar Kelima Di Indonesia

The Disclaimer Dilemma Separating Trading Dreams From Market Realities

Seorang Lelaki Tergamak Tetak Kakak Hanya Kerana Sebuah Motosikal

Orang Gila Mana Bina Kubur Di Tepi Rumah Jiran