Penting Persediaan 3 Bulan Sebelum Bersalin Waktu Ini Bila Bila Masa Bayi Boleh Keluar


Bagi ibu hamil yang pertama kali ingin menyambut kelahiran cahaya mata yang pertama pasti teruja dan tidak sabar menanti kehadiran si kecil. Bila sudah masuk fasa yang ketiga iaitu 3 bulan sebelum tarikh due date  persediaan awal dah kena buat.
Perkongsian dari Khalisah Hazrina boleh memberi panduan berdasarkan pengalamannya sendiri dan ibu lain.
10 checklist ini memang sangat berguna kerana jika salah satu ibu hamil tidak lakukan, mungkin keadaan akan menjadi sedikit kelam kabut ketika cahaya mata pertama lahir ke dunia ini.

Pastikan Barang Keperluan Bayi Cukup
Untuk memastikan barang keperluan bayi cukup dan tersedia, Lisa sarankan anda membuat checklist atas kertas atau taip dalam phone bagi setiap keperluan bayi tersebut. Supaya tidak ada satu barang keperluan bayi terlepas pandang. Antara keperluan bayi yang perlu ibu pastikan cukup adalah set pakaian bayi, pampers, bedung, selimut, stokin, set barang mandian, set tempat tidur, set perubatan, set penyusuan dan sebagainya lagi. Kalau boleh semua barang keperluan bayi ini diletakkan dalam 1 bakul atau bekas khas untuk bayi supaya ia tidak bercampur dengan pakaian yang lain.
Bagi anda yang agak sibuk bekerja atau sibuk dengan pengurusan kehidupan harian, anda juga boleh membeli keperluan bayi ini secara online sahaja.
Merancang Bersalin Di Hospital Yang Mana
Checklist ini juga antara salah stau checklist yang sangat penting. Antara faktor yang boleh anda ambil kira untuk memilih hospital yang mana adalah faktor jarak dari rumah, recommendation dari rakan atau saudara anda, service yang bakal diterima serta faktor kewangan.
Merancang Untuk Memohon Bercuti Dari Majikan
Setelah membuat temujanji yang pertama dengan doktor, beliau akan berikan anda tarikh jangkaan bila bayi akan dilahirkan. Maka anda sudah boleh merancang dari awal untuk memilih tarikh bercuti bersalin. Sebagai persediaan awal, anda boleh untuk memohon bercuti dari majikan mengikut tarikh jangkaan tersebut. Supaya, akan ada rakan kerja anda untuk menggantikan anda semasa ketiadaan anda pada cuti bersalin nanti.

Scan Bayi
Masa yang sesuai disarankan untuk ibu bapa membuat scan bayi adalah pada fasa kedua atau fasa ketiga iaitu 3 bulan sebelum bersalin. Pentingkah scan bayi ini? Pendapat Lisa sendiri scan bayi ini ada kepentingannya juga kerana melalui scan bayi kita dapat bayangan sedikit sebanyak berkenaan kondisi bayi tersebut sama ada dari segi fizikal dalaman dan luaran. Bonusnya, ibu bapa dapat lihat jantina si bayi dan bolehlah mereka membuat persediaan awal untuk keperluan bayi tersebut.
Ingin Berpantang Di Mana
Ya, 3 bulan sebelum bersalin anda sudah perlu merancang di mana anda mahu berpantang sama ada berpantang di rumah sendiri, rumah mak mertua atau rumah ibu bapa anda. Perancangan ini juga dikira amat penting kerana anda boleh merancang keperluan untuk berpantang disediakan di sana. Tidaklah last minute, anda akan jadi sangat kelam kabut dan masih mencari-cari tempat mana yang sesuai.
Pencarian Confinement Lady 
Zaman sekarang bidan yang menjaga ibu berpantang lebih dikenali sebagai confinement lady, Pada zaman dahulu bidan hanya datang menjaga ibu berpantang hanya sehari atau dua hari sahaja dan mereka lebih kepada membantu untuk berurut dan menguruskan bayi tetapi pada zaman sekarang, sudah ada perkhidmatan yang menyediakan penjagaan ibu berpantang seperti bertungku, berurut, bertangas, masak makanan berpantang, pengurusan bayi, memakaikan bengkung serta mandi herba.
Terdapat pelbagai pakej yang ditawarkan oleh agensi confinement lady ini dan anda boleh pilih mengikut budget anda. Untuk pengetahuan anda, jika anda mahu booking confinement lady ini, anda perlu membuat tempahan awal dan selewat-lewatnya adalah 3 bulan sebelum bersalin. Jika tidak ia sudah fully booked.
Keperluan berpantang
Jika anda mengambil confinement lady, selalunya agensi mereka akan menyediakan pakej sekali keperluan berpantang tetapi jika anda tidak mengambil perkhidmatan ini maka anda perlu membeli sendiri.
Keperluan Ibu Selepas Bersalin
Selain keperluan bayi perlu disediakan, jangan lupa keperluan si ibu juga perlu diberi perhatian antaranya adalah pakaian longgar dan selesa untuk ibu mudah bergerak dan menyusukan bayi, pad maternity( kemungkinan darah nifas banyak keluar maka disarankan si ibu menggunakan pad maternity), bra maternity dan sebagainya.

Perlu Tahu Tanda Bersalin
Bagi persediaan untuk bersalin, ibu juga perlu tahu asas tanda-tanda si ibu bakal bersalin. Lisa percaya ilmu ini, nurse atau doktor sudah maklumkan kepada ibu ketika temujanji pada fasa ketiga ini.
Antara tanda bersalin adalah berlakunya kontraksi yang kerap, turun darah, turun mentuban dan berlakunya sakit perut seperti mahu membuang air besar. Jika tanda-tanda ini sudah ada pada si ibu maka bersegeralah ke hospital yang telah anda rancang untuk bersalin.
Menghadiri Kelas Antenantal Dan Baca Buku Berkenaan Penjagaan Bayi dan Ibu
Bagi ibu yang pertama kali melahirkan cahaya mata, anda mungkin kekurangan ilmu dari segi penjagaan bayi dan penjagaan diri selepas bersalin. Dengan menghadiri kelas antenantal yang dianjurkan oleh pihak hospital mahupun klinik, mereka akan membantu anda melengkapi ilmu tersebut serta anda juga boleh membaca buku sebagai persedian menguruskan si kecil dan diri anda.
Semoga perkongsian ini dapat membantu sedikit sebanyak persediaan ibu hamil yang sedang menantikan cahaya mata.
Sumber: www.khalisahazrina.com
The post Penting Persediaan 3 Bulan Sebelum Bersalin. Waktu Ini Bila-Bila Masa Bayi Boleh Keluar appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/penting-persediaan-3-bulan-sebelum-bersalin-waktu-ini-bila-bila-masa-bayi-boleh-keluar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Senarai Semak Barang Keperluan Mama Papa Bayi Sebelum Ke Hospital Mama Yang Bakal Bersalin Wajib Semak

Senarai Semak Barang Keperluan Mama Papa Bayi Sebelum Ke Hospital Mama Yang Bakal Bersalin Wajib Semak

papar berkaitan - pada 20/1/2019 - jumlah : 848 hits
Tarikh jangkaan bersalin dijadualkan tidak lama lagi Mama sudah menyiapkan beberapa keperluan untuk dibawa ke hospital agar nanti tidak kelam kabut dan mengelakkan daripada tertinggal Jom semak apa yang perlu ada dalam beg hospital dengan s...
Gambar Pakai Kopiah Ini Gambar Terakhir Sebelum Dihantar Ke Pengasuh Bayi 7 Bulan Maut Akibat Cedera Parah Di Kepala

Gambar Pakai Kopiah Ini Gambar Terakhir Sebelum Dihantar Ke Pengasuh Bayi 7 Bulan Maut Akibat Cedera Parah Di Kepala

papar berkaitan - pada 10/1/2019 - jumlah : 445 hits
Tidak dapat dibayangkan perasaan kedua ibu bapa lantaran si kecil pergi buat selama lamanya akibat kecederaan di kepala ketika dalam jagaan pengasuh Si kecil yang bernama Aisy Fawwaz didapati tidak sedarkan diri oleh bapanya Pengasuh sebelu...
Doktor Kata Tali Pusat Lilit Leher Bayi Dalam Kandungan Tak Bahaya Cuma Siap Sedia 4 Keadaan Ini Masa Bersalin

Doktor Kata Tali Pusat Lilit Leher Bayi Dalam Kandungan Tak Bahaya Cuma Siap Sedia 4 Keadaan Ini Masa Bersalin

papar berkaitan - pada 10/1/2019 - jumlah : 452 hits
Tali pusat lilit leher bayi dalam kandungan atau nuchal cord ialah satu keadaan yang sangat biasa di jumpai Ia berlaku kepada 1 dalam 3 kandungan Walau pun tidak berbahaya masa bersalin mama kena siap sedia hadapi 4 keadaan ini Menurut Dr M...
Nafas Bayi Berbunyi Masa Menangis Dan Waktu Tidur Lagi Kuat Bunyinya Jangan Ambil Mudah

Nafas Bayi Berbunyi Masa Menangis Dan Waktu Tidur Lagi Kuat Bunyinya Jangan Ambil Mudah

papar berkaitan - pada 16/1/2019 - jumlah : 551 hits
Anak saya ini semenjak lahir kerap sangat berbunyi nafasnya Bila menangis masa tidur lagi kuat bunyinya Kenapa doktor Ini info ringkas yang semua ibu bapa MESTI tahu seperti dikongsikan oleh Laryngomalacia adalah masalah kongenital tisu lar...
Masa Menyusukan Ibu Boleh Makan Semua Cuma Pakar Laktasi Kata Waspada 16 Jenis Makanan Ini Bayi Boleh Kembung

Masa Menyusukan Ibu Boleh Makan Semua Cuma Pakar Laktasi Kata Waspada 16 Jenis Makanan Ini Bayi Boleh Kembung

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 480 hits
Betulkah andaian orang tua tua bahawa ibu menyusukan tidak digalakkan minum air sejuk atau berais kerana boleh menyebabkan bayi kembung perut Juga benarkah jus buah buahan seperti tembikai mangga dan nanas tidak elok diminum kerana berbisa ...
Semalam Adalah Kali Terakhir Umi Menyusukan Fawwaz Bayi 7 Bulan Ditemui Tidak Bernyawa Di Rumah Pengasuh

Semalam Adalah Kali Terakhir Umi Menyusukan Fawwaz Bayi 7 Bulan Ditemui Tidak Bernyawa Di Rumah Pengasuh

papar berkaitan - pada 10/1/2019 - jumlah : 497 hits
Semalam adalah kali terakhir umi menyusukan Fawwaz Bayi 7 bulan ditemui Tidak Bernyawa di rumah pengasuh Kejadian bayi meninggal dunia ketika dalam jagaan pengasuh berulang kembali apabila petang semalam telah dilaporkan seorang bayi lelaki...
Ramai Setuju Kerajaan Tetapkan Had Masa Keluar Malam Bagi Remaja Bawah 18 Tahun

Ramai Setuju Kerajaan Tetapkan Had Masa Keluar Malam Bagi Remaja Bawah 18 Tahun

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 449 hits
Ramai Setuju Kerajaan Tetapkan Had Masa Keluar Malam Bagi Remaja Bawah 18 Tahun Mungkin satu berita baik yang dah lama ditunggu tunggu oleh ibu bapa Kerajaan dan pihak berkuasa sedang mempertimbangkan kemungkinan menetapkan had masa atau cu...
Perkhidmatan Perbankan Bsn Tergendala Tiada Transaksi Perbankan Boleh Dilakukan Buat Masa Ini

Perkhidmatan Perbankan Bsn Tergendala Tiada Transaksi Perbankan Boleh Dilakukan Buat Masa Ini

papar berkaitan - pada 20/1/2019 - jumlah : 205 hits
Bank Simpanan Nasional kini mengumumkan yang mana perkhidmatan dan sistem mereka tergendala buat masa ini Hal ini sekaligus membuatkan tiada transaksi perbankan yang boleh dilakukan buat masa ini Hal ini sekaligus membuatkan pengguna tidak ...
Kenapa Bayi 6 Bulan Ke Bawah Perlu Dibekalkan Susu Perahan Dingin Lebih Ini Jawapan Kaunselor Laktasi

Kenapa Bayi 6 Bulan Ke Bawah Perlu Dibekalkan Susu Perahan Dingin Lebih Ini Jawapan Kaunselor Laktasi

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 378 hits
Mungkin ramai di kalangan ibu bapa pernah mendengar yang bahawa bayi berumur 6 bulan ke bawah memerlukan lebih banyak bekalan susu ibu yang diperah segar yang disimpan dingin di bahagian chiller berbanding susu ibu yang yang dibekukan Adaka...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats

Semua Pm Setuju Isu Subsidi Bersasar

Rancangan Televisyen Itali Menjemput Bayi Kembar Sembilan