Penting Ke Nak Guna Tilam Bagus


Assalamualaikum dan salam sejahtera,
dah lama sebenarnya aku tak balik kampung mertua di Pasir Puteh, Kelantan, semalam tiba di sini menjelang Subuh. 5.45 pagi berjaya tiba dengan selamat, syukur alhamdulillah. Memang mencabar juga perjalanan sebab lebih kurang 200KM terakhir tu, hujan turun membasahi bumi.
Bila hujan jer, penglihatan agak terhad, tak boleh nak bawa laju sangat dan perlu lebih berhati-hati apabila melalui jalan biasa. Apapun memang syukur alhamdulillah dipermudahkan.
Setibanya di kampung, aku pun mengangkut semua barang-barang masuk ke rumah sebelum menuju ke bilik untuk solat Subuh sebelum melabuhkan tuduh ke atas katil dan tilam empuk yang dah lama tak berkhidmat. Memang semasa aku pindah ke KL beberapa tahun dahulu, ada beberapa perabot yang aku letak di rumah mertua sebab leceh nak bawa pindah.
Sejauh mana pentingnya tilam dalam kehidupan Berbalik kepada topik utama yang aku ingin kongsikan kali ini, iaitu berkaitan tilam. Seumur hidup aku ni, memang macam-macam jenis tilam yang aku dah gunakan. Memang waktu muda belia dahulu, tak adalah kisah sangat pasal tilam ni, sebab semua lebih kurang sama sahaja.
Tilam tebal ke, tilam nipis ke, tilam mahal ke, tilam murah ke, semua aku layan jer, yang penting aku boleh lelapkan mata dengan tenang. Apabila usia semakin meningkat, walaupun baru awal 30-an, aku mula rasa perbezaan tidur di atas tilam yang berbeza.
Andai ada kesempatan untuk pergi ke hotel 5 bintang disebabkan tugasan suatu ketika dahulu, memang sedap sungguh tidur di atas tilam 14 inci yang bukan main tebal dan tinggi tu.
Ada ketika, tilamnya lembut, ada ketika tilamnya sedikit keras, tetapi semuanya memberikan kesan dan impak yang sama. Tidur yang nyenyak dan yang paling best, bila bangun pagi tu, akan terasa badan ni seperti baru selepas melalui rawatan terapi badan.
Segar dan selesa. Ini perkara yang aku tak pernah rasa waktu zaman muda belia, tidurlah kat atas buluh sekalipun, aku akan seronok apabila bangun pagi.
Sakit badan bila tidur tilam yang tak bagus Sampai satu tahap, aku akan rasa sakit badan bila tidur di tilam yang tak bagus, walaupun tilam tu nampak macam tebal dan mantap. Ianya sesuatu yang susah untuk aku terangkan, tapi disebabkan aku dah rasa sendiri, aku mula mencari perbezaan tilam yang ada di pasaran.
Setiap tilam ada harganya, harga murah tak semestinya tak bagus, dan harga mahal tak semestinya terbaik. Sebagai contoh tilam kat kampung ni, bukanlah tilam paling mahal kat pasaran, tetapi ianya cukup untuk memberikan aku tidur yang lena dan rehat yang baik.
Tilam pula perlu digabungkan dengan katil yang kukuh, jika tidak, lebih baik letak sahaja tilam tersebut di atas lantai. Andai guna katil besi yang tidak kukuh, struktur katil itu tidak akan dapat menampung keperluan tilam dan akhirnya, tilam yang bagus pun tak boleh nak berikan impak yang sepatutnya.
Perlu cuba dan rasa terlebih dahulu Adalah lebih baik untuk kita cuba terlebih dahulu tidur di tilam-tilam yang baik untuk kita benar-benar tahu impak ke atas badan kita. Sekadar duduk atau baring seketika di kedai tilam tidak memadai. Sekadar menonton iklan di Televisyen apatah lagi.
Ada banyak juga tilam yang diiklankan, sekadar wayang semata. Tujuan untuk melariskan tilam mereka sahaja, sebab tu aku suruh cuba dahulu. Biasanya aku akan cuba untuk menginap di hotel 4 @ 5 bintang yang baru dilancarkan atau baru dibuka.
Biasanya hotel begini akan gunakan tilam yang bagus, dan sebab baru dilancarkan, harganya murah sahaja. Selain tu, boleh juga sewa apartment Airbnb yang menawarkan katil dengan tilam yang bagus. Cuma bab airbnb ni agak rumit, sebab tak tahu unit mana yang ada tilam bagus.
Apapun, tilam yang bagus memang memberikan impak yang berbeza semasa kita perlukan tidur yang cukup dan rehat yang sebaiknya terutama jika badan kita terlalu letih.
Jika anda perlukan khidmat nasihat untuk pemilihan tilam ni, boleh sahaja aku bantu, aku memang dah lama menjadikan ujian tilam ni sebahagian daripada rutin terutama jika pergi ke luar atau bercuti. Boleh gunakan borang hubungi untuk dapatkan khidmat nasihat ya. Jangan risau, percuma sahaja untuk aku bagi nasihat.
Okaylah, itu sahaja kali ni, aku nak sambung menikmati suasana kampung.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.eizil.com/penting-ke-nak-guna-tilam-bagus/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Niat Nak Bantu Jimat Kos Azmeer Benarkan Guna Halaman Rumah Untuk Majlis Kahwin Secara Percuma

Niat Nak Bantu Jimat Kos Azmeer Benarkan Guna Halaman Rumah Untuk Majlis Kahwin Secara Percuma

papar berkaitan - pada 19/1/2020 - jumlah : 313 hits
Jika pahala itu dilihat dengan nilai wang pasti ramai yang berpusu pusu untuk membuat kebaikan di dunia Ya sangat mudah untuk kita lakukan perkara baik untuk mendapat pahala Seperti berbuat baik pada ibu bapa sedekah dan melakukan amal jari...
Kesian Tengok Anak Sembelit Doktor Saran Cara Ini Kalau Nak Elak Guna Ubat

Kesian Tengok Anak Sembelit Doktor Saran Cara Ini Kalau Nak Elak Guna Ubat

papar berkaitan - pada 24/1/2020 - jumlah : 315 hits
Ada sesetengah kanak kanak memang ada masalah tiap kali nak buang air besar Kadang sampai menangis nangis meneran nak membuang Tapi sudahnya gagal juga nak membuang Kesian tengok si kecil yang ada masalah sebegini Dalam perkongsian yang dib...
Tahu Tak Dia Ni Masih Suami Aku Bengang Skandal Ditampar Suami Ugut Nak Pukul Isteri Guna Kayu

Tahu Tak Dia Ni Masih Suami Aku Bengang Skandal Ditampar Suami Ugut Nak Pukul Isteri Guna Kayu

papar berkaitan - pada 15/1/2020 - jumlah : 670 hits
The ReporterSudahlah kantoi malah lelaki ini tidak malu mempertahankan perempuan simpanannya dan mengugut mahu memukul isterinya dengan kayu Sebelum itu perosak rumah tangga itu ditampar oleh si isteri di hadapan suaminya Bengang melihat ti...
Fobia Nak Guna Tandas Wanita Dipatuk Ular Ketika Menggunakan Tandas Duduk

Fobia Nak Guna Tandas Wanita Dipatuk Ular Ketika Menggunakan Tandas Duduk

papar berkaitan - pada 20/1/2020 - jumlah : 474 hits
Seorang wanita di Thailand berdepan dengan detik cemas apabila dia dipatuk ular ketika menggunakan tandas duduk di bilik air Gambar gambar di lokasi kejadian menunjukkan banyak kesan darah di dinding dan lantai selepas ular itu mematuk paha...
E Tunai Rakyat Nak Tebus Guna E Wallet Mana

E Tunai Rakyat Nak Tebus Guna E Wallet Mana

papar berkaitan - pada 15/1/2020 - jumlah : 699 hits
15 Januari 2020 adalah hari anda boleh tebus RM30 yang ditawarkan bawah program e Tunai Rakyat Tapi e Wallet mana yang anda rasa terbaik untuk terimanya Jom kita banding beza Jom jadi pengguna bijak dengan melihat video di bawah Penebusan a...
Ph Nak Tukar Pm Rakyat Nak Tukar K Jaan

Ph Nak Tukar Pm Rakyat Nak Tukar K Jaan

papar berkaitan - pada 11/1/2020 - jumlah : 321 hits
ROSLAN SHAHIR MOHD SHAHIR TERDAHULU Rafizi mengatakan dia tidak berniat kembali aktif dalam politik selepas dibebaskan daripada hukuman penjara 30 bulan atas kesalahan mendedahkan data bank berkaitan National Feedlot Corporation 15 November...
Jutawan Jepun Nak Bagi Rm37 Juta Seorang Kepada 1000 Pengikut Twitternya Secara Rawak

Jutawan Jepun Nak Bagi Rm37 Juta Seorang Kepada 1000 Pengikut Twitternya Secara Rawak

papar berkaitan - pada 11/1/2020 - jumlah : 312 hits
Seorang jutawan dari Jepun bakal menghadiahkan AS 9 juta atau lebih kurang RM 37 juta kepada 1000 pengikutnya di Twitter yang akan dipilih secara rawak bermula dari 1 Januari lalu Selain itu Yusaku Naezwa berkata bayaran yang dibuat ini ada...
Nenek Gantung Cucu Keluar Balkoni Gara Gara Nak Selamatkan Kucing

Nenek Gantung Cucu Keluar Balkoni Gara Gara Nak Selamatkan Kucing

papar berkaitan - pada 11/1/2020 - jumlah : 346 hits
Memiliki rumah atau tinggal di sebuah bangunan tinggi kadang kala boleh membawa bahaya kepada ahli keluarga terutamanya kanak kanak Perkara ini kerana kanak kanak berisiko terjatuh daripada tingkat yang tinggi sehingga boleh mengorbankan ny...
Bila Baby Nak Keluar Ni Tahan Kontraksi Lebih 20 Jam Dikira Waktu Bersalin Panjang

Bila Baby Nak Keluar Ni Tahan Kontraksi Lebih 20 Jam Dikira Waktu Bersalin Panjang

papar berkaitan - pada 11/1/2020 - jumlah : 259 hits
Jika anda mengalami waktu bersalin yang berpanjangan perkembangan bersalin anda adalah terlalu perlahan Ini juga dipanggil sebagai kegagalan untuk berkembang Waktu bersalin panjang boleh didiagnosis melalui penipisan dan pengembangan servik...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Wan Ji Najib Dapat Layanan Sangat Istimewa Di Penjara



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid