Penjelasan Wisma Putra Arab Saudi Sahkan Pertemuan Anwar Dengan Putera Mahkota


 


Wisma Putra hari ini tampil menjelaskan mengenai lawatan rasmi perdana menteri ke Arab Saudi, sambil berkata ia sudah menerima nota diplomatik yang mengesahkan lawatan Anwar Ibrahim serta pertemuan dengan Raja Salman Abdulaziz dan pemerintah “de facto”, Putera Mahkota Mohammed bin Salman.
Wisma Putera dalam satu kenyataan yang memperincikan lawatan Anwar dari 22 hingga 24 Mac, berkata pihaknya menerima nota diplomatik bertarikh 21 Mac daripada kedutaan Arab Saudi, mengesahkan tarikh perjalanan Anwar ke kerajaan itu.
“Nota diplomatik yang serupa turut diterima pada tarikh yang sama oleh Kedutaan Besar Malaysia di Riyadh daripada kerajaan Arab Saudi,” katanya.
“Kedua-dua nota diplomatik tersebut merujuk kepada Lawatan Rasmi Perdana Menteri pada 22 – 25 Mac 2023 termasuk program kunjungan hormat dengan Yang Teramat Mulia Raja Salman bin Abdulaziz Al Saud dan Yang Amat Mulia Putera Mohammed bin Salman bin Abdulaziz Al Saud, putera mahkota dan perdana menteri Arab Saudi.
“Kedua-dua nota diplomatik tersebut jelas menyatakan kerajaan Arab Saudi mengalu-alukan lawatan tersebut termasuk pelaksanaan ibadah Umrah di Makkah dan ziarah di Madinah.”
Wisma Putra sebelum ini berkata lawatan itu adalah atas jemputan Mohammed.
Bagaimanapun persoalan dibangkitkan oleh pembangkang selepas lawatan Anwar ke negara itu berakhir tanpa pertemuan dengan Mohammed atau Raja Salman.
Laporan Bernama berkata pertemuan itu tidak dapat berlangsung kerana putera mahkota mempunyai perubahan rancangan menjelang bulan Ramadan. 
Anwar melahirkan rasa kesal kerana tidak dapat bertemu Mohammed, tetapi beliau dikatakan menolak permintaan pegawai Arab Saudi untuk melanjutkan tempoh lawatannya supaya pertemuan dengan putera mahkota dapat dilakukan. 
Wisma Putra hari ini berkata pihaknya telah membuat semua persiapan awal dan secara profesional, mengikut SOP bagi perjalanan rasmi pemimpin ke luar negara.
“Berdasarkan perjalanan dan hasil lawatan, lawatan rasmi perdana menteri ke Arab Saudi menggambarkan kepentingan hubungan diplomatik dan kerjasama di antara Malaysia dan kerajaan Arab Saudi,” menurut kenyataan itu.
“Malaysia sentiasa menganggap kerajaan Arab Saudi sebagai rakan strategik. Dalam konteks ini, Kementerian Luar Negara (KLN) menegaskan bahawa polemik-polemik serta tanggapan-tanggapan tidak berasas oleh sesetengah pihak di Malaysia atas kepentingan politik sempit tidak akan membantu dalam usahanya memartabatkan diplomasi Malaysia ke arah pengukuhan hubungan dan kerjasama dengan negara-negara sahabat di seluruh dunia baik di peringkat dua hala, serantau dan antarabangsa.”
Wisma Putra berkata isu itu dipandang negatif oleh kumpulan tertentu, sambil menambah bahawa ini adalah tidak adil kepada kedua-dua kementerian dan kerajaan, serta Kementerian Luar Negara dan kerajaan Arab Saudi. 
Ia berkata persiapannya untuk lawatan itu melibatkan beberapa siri perbincangan dengan kedutaan Arab Saudi di Kuala Lumpur, termasuk pertemuan dengan duta kerajaan sebelum tarikh yang dicadangkan ditetapkan. 
Mereka berkata, menteri luar itu juga telah bercakap dengan rakan sejawatannya dari Arab Saudi semasa lawatannya ke Riyadh pada Februari.
Perbincangan itu menyentuh secara spesifik tentang lawatan perdana menteri dan kesesuaian tarikh-tarikh serta perancangan hasil-hasil lawatan. 
Wisma Putra juga menepis kritikan mengenai waktu lawatan pada awal bulan puasa, mengatakan ini bukan isu di pihak Arab Saudi.
“KLN turut dimaklumkan bahawa kerajaan Arab Saudi mengambil sikap terbuka dan pernah menerima lawatan pemimpin-pemimpin asing dalam bulan Ramadan.”
Ia menambah Anwar dan delegasinya diberikan taraf tetamu negara, termasuk penyediaan kenderaan, penginapan dan perlindungan keselamatan oleh pengawal Diraja Arab Saudi dan pegawai protokol dari mahkamah diraja. 
Mengambil maklum pertemuan yang diadakan Anwar, termasuk dengan presiden Bank Pembangunan Islam, Wisma Putra berkata lawatan perdana menteri itu mencerminkan komitmen Malaysia untuk meningkatkan hubungan dan kerjasama antara kedua-dua negara ke tahap yang lebih kukuh dan menyeluruh.
Sumber – https://www.malaysianow.com
















Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2023/03/penjelasan-wisma-putra-arab-saudi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anwar Dukacita Tidak Dapat Bertemu Dengan Raja Arab Saudi Dan Putera Mahkota

Anwar Dukacita Tidak Dapat Bertemu Dengan Raja Arab Saudi Dan Putera Mahkota

papar berkaitan - pada 26/3/2023 - jumlah : 95 hits
Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim yang menamatkan lawatan rasmi tiga harinya ke Arab Saudi hari ini menganggap negara itu sebagai negara utama bagi Malaysia di Timur Tengah Ia merupakan negara luar ASEAN pertama dilawat secara rasmi ...
Alasan Anwar Gagal Mengadap Raja Arab Tak Meyakinkan Pmo Atau Wisma Putra Perlu Tampil Jawapan Jujur

Alasan Anwar Gagal Mengadap Raja Arab Tak Meyakinkan Pmo Atau Wisma Putra Perlu Tampil Jawapan Jujur

papar berkaitan - pada 27/3/2023 - jumlah : 265 hits
Meskipun Anwar Ibrahim menjelaskan ketiadaan pertemuan antara beliau dengan Raja Salman Abdulaziz Al Saud atau dengan Putera Mahkota Mohammed bin Salman dalam lawatannya ke Arab Saudi yang berakhir semalam adalah disebabkan pimpinan kerajaa...
Jangan Anggap Tiada Kejayaan Anwar Lawat Arab Saudi

Jangan Anggap Tiada Kejayaan Anwar Lawat Arab Saudi

papar berkaitan - pada 30/3/2023 - jumlah : 133 hits
Lawatan Anwar ke Arab Saudi adalah rasmi sambil menyelam minum air buat Umrah Tidak dapat berjumpa Sultan dan PM Arab Saudi dan hanya disambut pegawai rendah adalah kenyataan Jangan ANGGAP tidak berjaya anggap ITU sahajalah kejayaannya yang...
Penjelasan Pensyarah Ini Ketika Beliau Berada Di Saudi Semasa Perlantkan Anwar Sebagai Pm

Penjelasan Pensyarah Ini Ketika Beliau Berada Di Saudi Semasa Perlantkan Anwar Sebagai Pm

papar berkaitan - pada 27/3/2023 - jumlah : 152 hits
Tiada pertemuan berpunca daripada beberapa faktor antaranya kekangan masa apatah lagi jika dilihat pada jemputan kerajaan Arab Saudi agar perdana menteri menangguhkan kepulangan ke Malaysia
Anwar Hanya Jumpa Pegawai Pangkat Rendah Di Arab Saudi Kata Mahathir

Anwar Hanya Jumpa Pegawai Pangkat Rendah Di Arab Saudi Kata Mahathir

papar berkaitan - pada 28/3/2023 - jumlah : 139 hits
Bekas perdana menteri itu berkata apa yang dialami oleh Anwar sangat berbeza dengan sambutan luar biasa oleh pemimpin pemimpin ketika lawatan rasmi ke luar negara Dr Mahathir Mohamad hari ini menyifatkan lawatan rasmi Perdana Menteri Anwar ...
Zambry Perlu Jawab Dan Bertanggungjawab Isu Lawatan Anwar Ke Arab Saudi

Zambry Perlu Jawab Dan Bertanggungjawab Isu Lawatan Anwar Ke Arab Saudi

papar berkaitan - pada 28/3/2023 - jumlah : 165 hits
Siapakah yang sepatutnya bertanggungjawab dalam isu lawatan Perdana Menteri Anwar Ibrahim ke Arab Saudi yang mencetuskan masalah malah dianggap banyak pihak telah memalukan beliau selaku ketua kerajaan Semalam di sebalik Anwar telah menjela...
Anwar Di Arab Saudi Ada Ahlan Wa Sahlan Ke

Anwar Di Arab Saudi Ada Ahlan Wa Sahlan Ke

papar berkaitan - pada 27/3/2023 - jumlah : 122 hits
Mohsin AbdullahTak payah jadi pakar politik atau pun ahli nujum untuk tahu hal Anwar Ibrahim tidak bertemu Raja Salman Abdulaziz dan Putera Mahkota Mohammed Salman semasa lawatan ke Arab Saudi baru baru ini akan dijadikan bahan kempen pemba...
Pusingan Kedua Formula 1 Di Arab Saudi Hujung Minggu Ini

Pusingan Kedua Formula 1 Di Arab Saudi Hujung Minggu Ini

papar berkaitan - pada 18/3/2023 - jumlah : 184 hits
PUSINGAN kedua Formula 1 musim 2023 akan diadakan di Arab Saudi esok Grand Prix Arab Saudi sepanjang 50 pusingan di Litar Corniche Jeddah iaitu sejauh 6 1 kilometer akan bermula pada jam 5 petang lapor Agensi Anadolu Pemandu Red Bull Max
Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Saya Harap Isu Aliff Aziz Tak Jejaskan Saya Cari Rezeki Di Malaysia Aaron Aziz

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Sarapan Pagi

Pas Quashing Of Zafrul S Affidavit Raises Concerns About Govt S Integrity

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Prudence

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Rumah Terbuka