Penjelasan Dr Agus Menarik Balik Perkataan Walaun Walauntit



1. Bulan lepas, saya di tanah suci mengerjakan Umrah. Bersama saya ada tiga orang Ustaz yang bertindak sebagai pembimbing Umrah saya. Kelulusan Ustaz ini seorang dari Mesir, seorang dari Yemen dan seorang lagi dari Jordan. Kesemua mereka adalah pendokong tegar PAS.

2. Saya cuma mengenali mereka semasa di tanah suci. Apabila mempunyai kelapangan, kami selalu bercakap soal politik tanah air.

3. Mereka suka bertanya. Antara soalannya ialah pandangan saya tentang kerjasama PAS dan UMNO, dan apakah saya tidak takut DAP menguasai negara?

4. Jawapan saya tentunya tidak sehaluan dengan pandangan mereka. Tetapi Ustaz ini tidak mencemuh, sebaliknya memberikan nasihat dan pandangan kepada saya mengapa kita perlu risau dengan DAP, mengapa kita perlu sokong perjuangan Islam. Tidak pun mereka memuji pemimpin PAS, tidak juga mereka berkata menyokong PAS itu tuntutan agama. Mereka cuma menegaskan menyokong perjuangan Islam itu adalah kewajipan umat Islam.  Mereka membawa nas-nas dan kisah perjuangan Islam zaman nabi dan ulama tersohor.

5. Saya tertarik sungguh dengan penjelasan mereka. Bahasa, gerak geri, dan cara bertutur penuh dengan adab Islam. Akhlak mereka cukup tinggi. Saya betul-betul insaf dan ingin sekali bersama dengan perjuangan Islam sebegini seperti yang saya lalui semasa zaman kecil dahulu.

6. Namun, setelah balik ke tanah air, saya melihat pendirian penyokong PAS tidak sama dengan Ustaz yang bersama saya di Mekah. Orang PAS di sini mendakwa memperjuangkan Islam, tetapi saya melihatnya sebagai tidak ada adab dan akhlak Islam. Mereka mudah mencaci orang yang berbeza pendapat. Justeru, tidak salah jika saya menilai mereka ini dengan bahasa yang telah oun saya tulis.

**********************************

7. Setengah jam lepas saya menerima panggilan dari Ustaz di Pasir Tumbuh yang membimbing saya semasa di Mekah. Lembut sekali tutur katanya. Beliau menyatakan membaca tulisan saya tentang kerjasama PAS-Umno.

8. Beliau menegur saya menggunakan perkataan ‘walaun’ dan ‘walautit’ pada penyokong PAS itu tidak tepat. Katanya, hanya sesetengah sahaja penyokong Pas yang bersikap demikian. Beliau juga mengingatkan saya apapun yang kita buat, ingat selalu tujuannya adalah kerana Allah. Banyak ceramahnya, tetapi saya senang.

9. Seikhlasnya, atas nasihat Ustaz, saya minta maaf jika bahasa saya ‘menggelarkan’ penyokong PAS tempoh hari kasar. Saya ikhlas menggunakan gelaran tersebut, dan ikhlas juga memohon maaf dan menarik balik penggunaannya.

**********************************

10. Walaupun saya menurut nasihat Ustaz, secara peribadi, saya tidak selesa dengan cara politik PAS dan Umno. Ini kerana, bagi saya, perjuangan untuk mendapatkan sokongan satu segmen masyarakat sahaja tidak akan membolehkan dua parti ini kembali ke Putrajaya.

11.  Negara kita adalah rencam masyarakatnya. Atas realiti ini, saya cukup bersetuju dengan pandangan Tun Mahathir dua hari lepas: “Cukup-cukuplah (enough of) using the issues of race and religion for political interest.”

Dr Agus




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://bankami.blogspot.com/2019/05/penjelasan-dr-agus-menarik-balik.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hanya Walaun Walauntit Yang Masih Bersama Pas Kata Prof Agus

Hanya Walaun Walauntit Yang Masih Bersama Pas Kata Prof Agus

papar berkaitan - pada 12/5/2019 - jumlah : 763 hits
MALAYSIA DATELINE Saya setuju Pas Umno hendak bergabung tetapi bilakah tarikhnya yang tepat Tanpa tarikhnya yang tepat saya menilai kerjasama PAS Umno sekarang seperti opera Cina kata Dr Agus Profesor Dr Agus Yusof menyifatkan yang masih be...
Sistem Satu Arah Berlaku Saat Arus Mudik Dan Balik Di Tol Trans Jawa Ini Rutenya

Sistem Satu Arah Berlaku Saat Arus Mudik Dan Balik Di Tol Trans Jawa Ini Rutenya

papar berkaitan - pada 17/5/2019 - jumlah : 284 hits
Sistem satu arah di arus mudik berlaku 30 Mei hingga 2 Juni Sedangkan saat arus balik diberlakukan mulai 7 9 Juni Sistem satu arah berlaku selama 24 jam
Patah Balik Untuk Dedahkan Bukti Tambahan Pu Abu Sah Bercerai Talak Dua

Patah Balik Untuk Dedahkan Bukti Tambahan Pu Abu Sah Bercerai Talak Dua

papar berkaitan - pada 16/5/2019 - jumlah : 437 hits
Keputusan konflik penceraian antara PU Abu dan isterinya Ain Afini Latif akhirnya berkesudahan dengan jatuhnya talak dua walaupun pada mulanya mahkamah memutuskan penceraian mereka tidak sah BACA Memetik laporan ketika dalam perjalanan pula...
Nak Balik Kelantan Dah

Nak Balik Kelantan Dah

papar berkaitan - pada 17/5/2019 - jumlah : 177 hits
Bismillahirrahmanirrahim Assolatuwassalamu ala Rasulullah saiyidina Muhammad sollallahu alaihi wassalam wa ala alihi wa sohbihi ajama in Singgah Cleanpro Express dahulu Sekarang Tedi sedang menemani Master mengeringkan baju yang baru dibasu...
4 Fakta Di Balik Tergusurnya Rumah Menteri Basuki Hadimuljono Karena Tol

4 Fakta Di Balik Tergusurnya Rumah Menteri Basuki Hadimuljono Karena Tol

papar berkaitan - pada 17/5/2019 - jumlah : 180 hits
Kemarin lusa jagat media sosial sempat dihebohkan kabar yang dibagikan oleh mantan ketua Mahkamah Konstitusi Mahfud MD Mahfud mengatakan rumah Menteri Pekerjaan Umum dan Perumahan Rakyat Basuki Hadimuljono kena gusur proyek tol Mahfud kagum...
Budak K Pop Kecam Awie Edrie Hentam Balik Budak K Pop

Budak K Pop Kecam Awie Edrie Hentam Balik Budak K Pop

papar berkaitan - pada 19/5/2019 - jumlah : 1391 hits
Gara gara tempoh hari Datuk Awie dikecam teruk oleh peminat K pop terutamanya kumpulan BTS itu BACA Menurut Edrie Hashim kebanyakan peminat yang menghina dan mengutuk Awie itu masih mentah dan terlalu muda da mereka hanya gilakan artis dari...
Enggan Kutip Semula Sampah Filipina Tarik Balik Duta Ke Kanada

Enggan Kutip Semula Sampah Filipina Tarik Balik Duta Ke Kanada

papar berkaitan - pada 16/5/2019 - jumlah : 291 hits
Kerajaan Filipina memanggil balik diplomatnya di Kanada dan akan mengekalkan kehadiran diplomatik yang berkurangan di Kanada sehingga negara Amerika Utara itu mengutip sampah yang dihantar ke Filipina enam tahun lepas lapor agensi berita Ch...
Jatuh Talak 2 Pu Abu Dan Isteri Sah Cerai Selepas Mereka Patah Balik Ke Mahkamah Kemukakan Bukti

Jatuh Talak 2 Pu Abu Dan Isteri Sah Cerai Selepas Mereka Patah Balik Ke Mahkamah Kemukakan Bukti

papar berkaitan - pada 16/5/2019 - jumlah : 363 hits
Jatuh talak 2 PU Abu dan isteri sah cerai selepas mereka patah balik ke mahkamah kemukakan bukti
Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Saya Harap Isu Aliff Aziz Tak Jejaskan Saya Cari Rezeki Di Malaysia Aaron Aziz

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Henry Ridley Kuala Tembeling Jerantut 1911

10 Toner Untuk Kulit Berminyak 2024

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Sarapan Pagi

Pas Quashing Of Zafrul S Affidavit Raises Concerns About Govt S Integrity