Penjawat Awam Tidak Layak Diberi Bantuan Bpn Kerana Bukan Golongan Yang Terjejas Akibat Covid 19





Pengasas serta Perunding Utama Hijrah Wealth Management Sdn Bhd, Rohani Mohd Shahir berpendapat, golongan penjawat awam tidak sepatutnya diberi Bantuan Prihatin Nasional (BPN) kerana mereka bukannya golongan yang terkesan dengan pandemik Covid-19. 

Sebaliknya, golongan terkesan dan benar-benar terjejas akibat pandemik itu adalah mereka yang dipotong gaji dan diberhentikan kerja itu sepatutnya diutamakan dalam pemberian BPN. 


"Saya tidak setuju bantuan-bantuan kerajaan diberikan secara rambang seperti itu. Seharusnya kerajaan memperhalusi kumpulan mana yang perlukan bantuan. Saya memang tidak setuju sebenarnya kakitangan kerajaan pun dapat BPN. 


"Minta maaflah ye kalau tuan-tuan dan puan-puan di kalangan mereka yang bergelar kakitangan awam. Tetapi sebabnya yang terkesan adalah mereka yang dipotong gaji, diberhentikan kerja. Jadi, biarlah salurkan bantuan kepada mereka yang memerlukan. 


"Agak zalim kita kalau kita berikan kepada semua orang kerana adil itu tidak melangkaui batas. Adil itu memberi kepada orang yang memang memerlukan. Orang tak perlu, tak payahlah. 


"Nasib saya tak suruh korang bagi balik duit BPN korang. Kalau saya jadi Perdana Menteri... MasyaAllah. Memang ini saya tidak akan laksanakan. Kalau boleh, kita bagi mereka yang memerlukan.


"Saya doakan pihak-pihak berkuasa, pihak ahli politik ini fikirkanlah cara dan letakkan diri anda dan keluarga anda dalam situasi mereka (golongan terkesan), kemudian anda akan berikan yang terbaik, InshaAllah," katanya dalam program Sinar Live bertajuk 'Dari T20 Kepada M20' yang dihoskan oleh Haslina AR Kamaludin, semalam. 




Haruslah difahami bahawa bukan semua kakitangan awam itu berpendapatan tinggi setiap bulan. Sehingga yang terpaksa melakukan dua pekerjaan dalam sehari bagi menambah pendapatan untuk menyara keluarga, lebih-lebih lagi jika jumlah ahli keluarga ramai dan anak-anak yang masih bersekolah. Apabila berlakunya pandemik Covid-19, golongan ini turut terjejas.


Selain itu di media sosial, netizen terutamanya dari golongan penjawat awam itu sendiri tidak bersetuju dengan pendapat tersebut yang dilihat tidak memahami konsep ekonomi kerana hanya berfikiran pada skop yang sangat kecil. 


"Sebenarnya BPN bukan sekadar untuk membantu orang yang terjejas akibat Covid-19 sahaja. Tetapi untuk merancakkan lagi sektor ekonomi terutamanya kepada para peniaga yang secara amnya kita tahu golongan paling teruk terjejas akibat pandemik ini. 


"Bukalah mati, bukalah fikiran. Ke mana perginya duit BPN penjawat awam itu kalau bukan kembali kepada golongan peniaga? Ketika BPN diumumkan, kerajaan juga ada memaklumkan pemberian BPN adalah untuk merancakkan ekonomi dalam negara," kata Mat Mie. 


"Cuba semak berapa peratus penjawat awam yang bergaji di bawah paras kemiskinan terutama yang duduk di bandar-bandar besar dengan kos sara hidup yang tinggi + anak-anak ramai dan masih bersekolah," kata Razali Isa Mri. 


"Dia ingat gaji seorang penjawat awam boleh tampung ke seisi rumah? Dan pasangan yang bukan kakitangan kerajaan pun ada yang kena retrenched, dibuang kerja, dipotong gaji bagai. Jadi, pendapatan seisi rumah mestilah terjejas. Cakap biarlah berpada-pada," kata Jay Jamil.


Sumber : thereporter.my

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.terengganu11.com/2020/10/penjawat-awam-tidak-layak-diberi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Adil Kata Penjawat Awam Tak Layak Terima Bpn Cuepacs Selar Kenyataan Perunding Kewangan

Tak Adil Kata Penjawat Awam Tak Layak Terima Bpn Cuepacs Selar Kenyataan Perunding Kewangan

papar berkaitan - pada 2/11/2020 - jumlah : 346 hits
Tak adil kata penjawat awam tak layak terima BPN CUEPACS selar kenyataan perunding kewanganKongres Kesatuan Pekerja pekerja Dalam Perkhidmatan Awam hari ini menyelar pihak tertentu yang berpandangan penjawat awam tidak patut menerima Bantua...
Kami Sekeluarga Terpaksa Makan Tikus Sebab Tiada Duit Golongan Miskin Di Myanmar Terjejas Teruk Akibat Covid 19

Kami Sekeluarga Terpaksa Makan Tikus Sebab Tiada Duit Golongan Miskin Di Myanmar Terjejas Teruk Akibat Covid 19

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 209 hits
Pandemik Covid 19 yang mula dikesan di Wuhan China sejak Disember 2019 masih menular di seluruh dunia Virus itu bukan hanya menyebabkan kematian di kalangan manusia tetapi juga melumpuhkan sektor ekonomi Banyak negara negara yang terkesan d...
15 000 Penjawat Awam Dapat Khidmat Kaunseling Akibat Covid 19

15 000 Penjawat Awam Dapat Khidmat Kaunseling Akibat Covid 19

papar berkaitan - pada 5/11/2020 - jumlah : 179 hits
Mohd Khairul Adib Abd Rahman KUALA LUMPUR Seramai 15 000 penjawat awam mendapatkan perkhidmatan kaunseling kerana terkesan dengan pandemik Covid 19 sejak Perintah Kawalan Perkhidmatan dilaksanakan sehingga September 2020 Jumlah itu adalah a...
Belanjawan 2021 Penjawat Awam Terima Bantuan Khas Rm600 Pesara Rm300

Belanjawan 2021 Penjawat Awam Terima Bantuan Khas Rm600 Pesara Rm300

papar berkaitan - pada 7/11/2020 - jumlah : 412 hits
Kerajaan mengumumkan Bantuan Khas Kewangan RM600 kepada kakitangan awam Gred 56 dan ke bawah pada awal 2021 Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz berkata bantuan itu sebagai menghargai jasa dan bakti anggota perkhidmat...
Penjawat Awam Tidak Patut Menerima Bantuan Prihatin Nasional

Penjawat Awam Tidak Patut Menerima Bantuan Prihatin Nasional

papar berkaitan - pada 1/11/2020 - jumlah : 234 hits
KUALA LUMPUR Kongres Kesatuan Pekerja pekerja dalam Perkhidmatan Awam hari ini menyelar pihak yang berpandangan penjawat awam tidak patut menerima Bantuan Prihatin Nasional kerana tidak terjejas oleh penularan wabak Covid 19 Sambil menyifat...
Belanjawan 2021 Rm600 Bantuan Khas Penjawat Awam

Belanjawan 2021 Rm600 Bantuan Khas Penjawat Awam

papar berkaitan - pada 6/11/2020 - jumlah : 324 hits
Oleh Muhammad Yusri MuzamirNovember 6 2020 6 45pmOrang ramai menonton pembentangan Belanjawan 2021 oleh Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz yang disiarkan secara langsung dari Parlimen ketika tinjauan di Seng Heng Sh...
Komited Bertugas Bantuan Khas Penjawat Awam Rm600

Komited Bertugas Bantuan Khas Penjawat Awam Rm600

papar berkaitan - pada 7/11/2020 - jumlah : 331 hits
Bantuan khas RM600 untuk kakitangan awam Gred 56 dan ke bawah Foto ReutersKUALA LUMPUR 6 Nov Kerajaan mengumumkan bantuan khas kewangan sebanyak RM600 untuk kakitangan awam Gred 56 dan ke bawah Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Teng...
Bantuan Khas Rm600 Kepada Penjawat Awam Gred 56 Ke Bawah Rm300 Kepada Pesara Kerajaan

Bantuan Khas Rm600 Kepada Penjawat Awam Gred 56 Ke Bawah Rm300 Kepada Pesara Kerajaan

papar berkaitan - pada 6/11/2020 - jumlah : 530 hits
Menteri Kewangan Tengku Zafrul Abdul Aziz mengumumkan bantuan kewangan khas kepada penjawat awam termasuk pesara polis bomba dan petugas barisan hadapan Bantuan itu melibatkan antara lain bantuan kewangan one off kepada penjawat awam gred t...
Satu Lagi Perawat Indonesia Di Kuwait Meninggal Akibat Covid 19

Satu Lagi Perawat Indonesia Di Kuwait Meninggal Akibat Covid 19

papar berkaitan - pada 25/10/2020 - jumlah : 185 hits
Oman bekerja di Rumah Sakit Al Sabah Kuwait sejak tahun 2001 Kepergiannya ini meninggalkan seorang istri dan tiga orang anak yang tinggal di Karawang Jawa Barat
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Fam What Happened To The World Cup Tickets



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Lotter Sumandak Cantik Chord

Selangor Ph To Continue Working With Bn Despite Likely Mca Mic Polls Snub

Mahb S Sacking Of Staff With High Medical Bill Unlawful Court Rules

Decision On Sabah Pkr Chief To Be Made Soon Says Anwar

Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama

Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya