Penjawat Awam Tertindas Di Negara Sendiri


HARAKAH DAILY



KUALA LUMPUR: Peluang pekerjaan dalam negara kini semakin tenat apabila kerajaan mengumumkan untuk mengurangkan jumlah penjawat awam sebanyak 5 peratus sehingga tahun 2021.

Ketua Dewan Pemuda IKATAN Malaysia, Shahir Adnan berkata, pengumuman malang itu semestinya menghancurkan harapan rakyat Malaysia yang mengundi Pakatan Harapan (PH) pada PRU14 lalu.

“Kerajaan PH bukan sahaja gagal mewujudkan peluang pekerjaan, malah gagal mengekalkan pekerjaan sedia ada kerana kegagalan mengurus ekonomi negara.

“Persoalan di sini, bagaimanakah pengurangan sebanyak 5 peratus atau 85,000 pekerjaan sektor awam ini dapat menguatkan ekonomi negara apabila peluang pekerjaan di sektor swasta pun makin berkurang?

”Rakyat tidak mempunyai pilihan di sektor swasta atau perkhidmatan awam dan pengangguran di dalam negara akan meningkat dengan mendadak,” katanya dalam kenyataan media semalam.
Menurutnya, awal tahun 2019 lalu, Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia (JPA) telah pun mengedarkan satu pekeliling bertajuk “Kawalan Saiz Perkhidmatan Awam” yang bertujuan mengurangkan perjawatan di Kementerian dan Agensi Kerajaan sebanyak satu peratus (1%) secara keseluruhan.

Ia katanya melibatkan kira-kira 1.7 juta jumlah penjawat awam di Malaysia, dan bermakna sebanyak 17,000 rakyat Malaysia hilang sumber pendapatan.

Namun, tidak sampai setahun, angka peratusan pengurangan pekerja itu naik daripada 1 peratus kepada 5 peratus, bersamaan 17,000 kepada 85,000 rakyat Malaysia.

Lebih malang lagi katanya, pada akhir tahun 2019, Kerajaan PH melalui JPA mengeluarkan satu lagi pekeliling memansuhkan elaun-elaun penjawat awam, terutama Elaun Kritikal (RM 750) kepada pekerja baru dalam sektor kesihatan.

”Rata-rata (mereka) merupakan anak muda yang sudah bertukus-lumus mendapatkan kelulusan cemerlang di pengajian tinggi,” ujarnya.

Malahan, Kementerian Kesihatan sendiri telah mengunjurkan bahawa bilangan pesakit akan bertambah 4 kali ganda daripada 17 juta kepada 77 juta, namun bilangan doktor dan kemudahan fasiliti tetap sama.

Dalam pada itu, beberapa minggu lepas, kerajaan juga mengumumkan caj servis perkhidmatan doktor swasta akan ditentukan sendiri oleh hospital swasta tanpa mengikut had yang dikenakan sebelum ini.

Susulan daripada itu, Shahir berkata, pihaknya menjangkakan ramai anak muda dan doktor berpengalaman akan beralih arah ke pusat perubatan swasta dan hospital kerajaan akan berhadapan kekurangan doktor dan pertambahan pesakit.

“Rakyat akan menderita. Rakyat golongan B40 seakan-akan ditindas kerana tidak mendapat perkhidmatan terbaik oleh doktor terbaik di hospital kerajaan.

“Pesakit tidak akan ke hospital swasta kerana kos yang tinggi dek kerana tidak dipantau oleh kerajaan. Akhirnya, kesihatan rakyat dan institusi kesihatan negara kita akan lumpuh,” katanya.

Lantaran itu, pihak Pemuda IKATA menggesa kerajaan untuk memperhalusi keputusan berkenaan kerana rakyat sebenarnya makin dihimpit kegawatan ekonomi dan kenaikan kos sara hidup.

Jabatan Perkhidmatan Awam pada pekeliling bertarikh 20 Disember lalu mengumumkan bahawa akan menamatkan pemberian bayaran insentif perkhidmatan kritikal kepada doktor, jururawat, jurutera dan profesional lain yang menyertai perkhidmatan awam bermula 1 Januari tahun depan.

Bagaimanapun, mereka yang sudah menerima elaun akan terus mendapat bayaran tersebut, termasuk pekerja kontrak yang kontraknya telah diperbaharui. – HARAKAHDAILY

 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/12/penjawat-awam-tertindas-di-negara.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tuntutan Bayaran Semula Insurans Persendirian Ke Luar Negara Oleh Penjawat Awam

Tuntutan Bayaran Semula Insurans Persendirian Ke Luar Negara Oleh Penjawat Awam

papar berkaitan - pada 12/12/2019 - jumlah : 320 hits
KETAHUI HAK ANDA Sekiranya anda adalah penjawat awam tahukah anda bahawa kerajaan memperuntukkan tajaan insuran perjalanan ke luar negara sekali setahun Jadi tuntutlah hak anda dan melanconglah setiap tahun Langkah langkahnya 1 Isi permohon...
Selepas Bn Umno Kerajaan Ph Salahkan Penjawat Awam Pula

Selepas Bn Umno Kerajaan Ph Salahkan Penjawat Awam Pula

papar berkaitan - pada 12/12/2019 - jumlah : 238 hits
Berita Dan Laporan Hal Ehwal Politik Semasa Dalam Malaysia Layari www umno online my Ikuti Facebook Twitter Instagram Telegram UMNO Online
Cuepacs Tiada Penjawat Awam Sabotaj Kerajaan Ph Hanya Masalah Komunikasi

Cuepacs Tiada Penjawat Awam Sabotaj Kerajaan Ph Hanya Masalah Komunikasi

papar berkaitan - pada 14/12/2019 - jumlah : 293 hits
Setiausaha agung Cuepacs Adnan Mat KUALA LUMPUR Insiden daulah terpendam atau rasa tidak puas dalam kalangan penjawat awam hati yang menyebabkan mereka mensabotaj pentadbiran kerajaan Pakatan Harapan tidak berlaku Setiausaha agung Kongres K...
Akibat Undi Ph Penjawat Awam Lantikan Baru Bakal Digelar Kontraktor

Akibat Undi Ph Penjawat Awam Lantikan Baru Bakal Digelar Kontraktor

papar berkaitan - pada 13/12/2019 - jumlah : 441 hits
Tahniah kepada pengundi muda yang bercita cita untuk menjadi salah seorang penjawat awam tiada lagi lantikan tetap bermula tahun 2020 Pastinya inilah yang mereka bangga bila memilih PH pada PRU 14 yang lalu bila bergelar sebagai kontraktor ...
Elaun Menteri Menteri Banyak Tapi Kenapa Elaun Kritikal Penjawat Awam Akan Dimansuhkan

Elaun Menteri Menteri Banyak Tapi Kenapa Elaun Kritikal Penjawat Awam Akan Dimansuhkan

papar berkaitan - pada 27/12/2019 - jumlah : 468 hits
Dikalangan netizen sekarang ni sedang hangat perdebatan tentang isu elaun elaun yang diberikan kepada menteri menteri yang tak la masuk akal jumlahnya dan apatah lagi sekarang isu elaun krikital penjawat awam akan dimansuhkan Semua orang te...
Keluar Duit Sendiri Untuk Sukan Sea Demi Negara Atlet Raih Pingat Perak Sedih Dituduh Membazir

Keluar Duit Sendiri Untuk Sukan Sea Demi Negara Atlet Raih Pingat Perak Sedih Dituduh Membazir

papar berkaitan - pada 14/12/2019 - jumlah : 288 hits
Kegagalan kontinjen Malaysia dalam mencapai sasaran pungutan pingat emas pada temasya Sukan SEA 2019 yang berlangsung di Filipina tempoh hari perlu dikaji serta dijadikan pengajaran oleh semua pihak yang terlibat Sungguhpun begitu kudrat se...
Bila Peguam Negara Sendiri Membunuh Kedaulatan Undang Undang Negara

Bila Peguam Negara Sendiri Membunuh Kedaulatan Undang Undang Negara

papar berkaitan - pada 15/12/2019 - jumlah : 505 hits
Peguam Negara adalah satu jawatan amat besar dengan tugas utamanya untuk menasihati Yang di Pertuan Agong atau Jemaah Menteri atau mana mana Menteri mengenai apa apa perkara undang undang dengan kuasa budi bicaranya untuk memulakan menjalan...
Lemah Tadbir P Awam Negara Seolah Di Era Darurat Ir Khairul Nizam

Lemah Tadbir P Awam Negara Seolah Di Era Darurat Ir Khairul Nizam

papar berkaitan - pada 16/12/2019 - jumlah : 294 hits
PH perang Penjawat Awam lemahkan urus tadbir negaraTAHUN 2020 yang pernah digagaskan untuk Malaysia menjadi negara maju kini bukan sahaja telah jadi angan angan tetapi menjelang kehadirannya timbul di dalam pertiwi ini pelbagai kerosakan da...
Lima Peratus Bakal Dikurangkan Malangnya Nasib Penjawat Awam Di Bawah Kerajaan Ph

Lima Peratus Bakal Dikurangkan Malangnya Nasib Penjawat Awam Di Bawah Kerajaan Ph

papar berkaitan - pada 16/12/2019 - jumlah : 422 hits
Kerajaan pimpinan Barisan Nasional dahulu sentiasa menjaga kepentingan penjawat awam tetapi kini kerajaan dibawah pimpinan Pakatan Harapan bakal menyebabkan penjawat awam kehilangan punca rezeki Ketua Pembangkang Datuk Seri Ismail Sabri Yaa...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Why The Us Can T Win The Trade War With China And Shouldn T Try

Umur 21 Terlibat Dalam Mesyuarat Penajaan Ukm

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Hukum Baca Quran Dan Berzikir Tanpa Wuduk

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

Pandangan Pertama Filem Aksi Komedi Back In Action Lakonan Jamie Foxx Cameron Diaz



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Yong Tau Foo Homemade

Remaja Perempuan Hilang Lepas Naik Teksi E Hailing Ke Tempat Kerja Di Ipoh

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura

Official Position Of The State Government Of Sabah In Relation To The Constitutional Right To Claim The 40 Percent

2 Pegawai Polis Johor Terbunuh Suspek Dikaitkan Dengan Kumpulan Pengganas Jemaah Islamiyah