Peniaga Kreatif Kembangkan Perniagaan




Pengusaha perlu mengamalkan proses kreativiti dalam mengembangkan perniagaan. Proses itu memberi peluang untuk pengusaha melalui peringkat-peringkat tertentu dengan teratur.  

Sikap tidak mengikut peringkat, biarpun 'laju' dalam usaha dilakukan, besar kemungkinan akan menimbulkan banyak masalah. 

Usaha dalam perniagaan tidak boleh dilakukan terburu-buru, sebaliknya biarlah mengambil masa lebih bagi menjamin apa dilakukan berjalan lancar.  
Cari atau tentukan bidang yang ingin diceburi, cari pengalaman dan pengetahuan sebanyak mungkin, cutuskan idea-idea baru, buat kajian mendalam dan kemudian baru dilaksanakan. 

Untuk menghasilkan idea kreatif perlu kepada teknik yang betul. Tanpa menggunakan kaedah betul, idea yang dilahirkan mungkin tidak cukup baik untuk dilaksanakan. Cara pemikiran 'ikut terlintas' dan terus laksanakan tanpa berfikir panjang banyak mendatang keburukan. 
Memang, mungkin secara sepintas lalu, apa yang terlintas di fikiran itu lojik dan sesuai dilakukan, tetapi di sebalik tindakan itu mungkin memberi kesan buruk tidak dijangkan. Sebab itu, amat penting, semua aspek dikaji baik dan buruknya sebelum sesuatu keputusan dilakukan.
Dalam apa keadaan sekalipun, memang tidak dapat lari daripada halangan. Ini hakikat yang mesti diterima, termasuklah dalam soal untuk menghasilkan kreativiti. 
Masalah tidak ada keyakinan peribadi, takut kepada kritikan, luar kawalan dan tekenan perasaan menjadi penghalang utama. Halangan ini perlu ditanggani dengan bijak dan jangan biarkan ia menjadi penghalang hingga menutup sepenuhnya ruang untuk menghasilkan kreativiti. 

Proses motivasi diri dengan mendapat nasihat pakar perlu untuk mengatasi masalah tidak ada keyakinan diri. Jadikan orang yang telah berjaya sebagai idola dan ikutan. 
Perasaan takut kepada kritikan perlu dijauhkan kerana memang sifat manusia tidak sempurna. Sebarang kritikan diterima dengan hati terbuka dan cuba ambil pengajaran atau penduan daripada kritikan itu.   
Berkaitan, di luar keupayaan kawalan, perkara ini menjelaskan mengenai kelemahan manusia. Memang setiap orang ada batasan keupayaan.  
Namun, perkara itu dapat diatasi jika dibuat penyusunan tugasan dengan sempurna. Pengusaha perlu mengetahui kekuatan dan kelemahan sendiri dalam merancang sesiapa tindakan.

Manakala, dalam aspek tekanan perasaan, perkara ini dapat diatasi jika pengusaha selalu memandang kepada perkara positif. Tekanan yang dihadapi perlu disahut dengan usaha yang lebih baik dan semangat lebih kental.
Tekanan sebenarnya boleh dianggap satu motivasi atau tonik untuk kita berusaha lebih baik untuk mencapai sesuatu yang lebih sempurna.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sambungtitik.blogspot.com/2021/02/gec.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Tunggal Tujuh Anak Terpaksa Kongsi Satu Peranti Untuk Jalankan Perniagaan Dan Belajar

Ibu Tunggal Tujuh Anak Terpaksa Kongsi Satu Peranti Untuk Jalankan Perniagaan Dan Belajar

papar berkaitan - pada 9/2/2021 - jumlah : 213 hits
39 total views 23 views today KLUANG Seorang ibu tunggal berniaga dalam talian dan tujuh orang anaknya mengikuti Pengajaran dan Pembelajaran Di Rumah dengan berkongsi satu satunya telefon pintar milik keluarga itu Umi Naza Osman 36 berkata ...
Pengasas Huawei Berharap Biden Mengamalkan Polisi Terbuka Dan Mengesahkan Perniagaan Peranti Pintar Tidak Akan Dijual

Pengasas Huawei Berharap Biden Mengamalkan Polisi Terbuka Dan Mengesahkan Perniagaan Peranti Pintar Tidak Akan Dijual

papar berkaitan - pada 10/2/2021 - jumlah : 189 hits
Jurucakap pentadbiran Joe Biden dipetik berkata mereka tidak mempunyai sebab pada waktu ini untuk mengeluarkan Huawei dari senarai entiti pentadbiran Trump Presiden sudah bertukar tetapi Huawei masih dilihat sebagai syarikat yang boleh mend...
3 Syarikat Perniagaan Paling Lama Bertahan Dan Masih Wujud Di Pekan Kecil Kampung Saya

3 Syarikat Perniagaan Paling Lama Bertahan Dan Masih Wujud Di Pekan Kecil Kampung Saya

papar berkaitan - pada 8/2/2021 - jumlah : 202 hits
Di kampung saya pekan Penanti Seberang Perai Utara ada 3 syarikat perniagaan paling lama bertahan dan masih wujud sampai sekarang Mungkin ada lebih dari 3 kalau diambil kira jenis perniagaan The post appeared first on
28 Tanda Gangguan Makhluk Halus Dalam Perniagaan

28 Tanda Gangguan Makhluk Halus Dalam Perniagaan

papar berkaitan - pada 8/2/2021 - jumlah : 446 hits
28 Tanda Gangguan Makhluk Halus Dalam Perniagaan Kita biasa dengar orang tabur pasir dalam periuk nasi orang lain Maksudnya rezeki kita kena kacau Ada orang tak suka kita berjaya tak suka bersaing dalam bisnes kita tidak boleh lebih dari di...
Terima Kasih Kerajaan Buka Keseluruhan Sektor Perniagaan Peruncitan

Terima Kasih Kerajaan Buka Keseluruhan Sektor Perniagaan Peruncitan

papar berkaitan - pada 11/2/2021 - jumlah : 238 hits
Sidang Khas MKN bersetuju untuk membuka baki keseluruhan sektor perniagaan peruncitan bagi memastikan kelangsungan ekonomi khususnya kepada para peniaga kecil Sektor sektor tersebut adalah o Kedai pakaian fesyen dan aksesorio Kedai Kasuto K...
10 Idea Perniagaan Yang Sesuai Ketika Pkp

10 Idea Perniagaan Yang Sesuai Ketika Pkp

papar berkaitan - pada 11/2/2021 - jumlah : 328 hits
10 Perniagaan Yang Sesuai Ketika PKP Ketika kekangan covid 19 yang membataskan pergerakan harian banyak norma baru telah mengubah cara hidup kepada satu praktis yang berbeza Kalau dulu kita bebas bergerak ke sana ke sini menjalankan aktivit...
Pasar Kraftangan Kk Seperti Berhantu Perniagaan Terjejas Teruk

Pasar Kraftangan Kk Seperti Berhantu Perniagaan Terjejas Teruk

papar berkaitan - pada 12/2/2021 - jumlah : 190 hits
Pasar Kraftangan Kota Kinabalu kembali dibuka namun hanya kira kira 30 gerai dilihat beroperasi KOTA KINABALU Ketiadaan pelancong sejak pandemik Covid 19 melanda negara mengakibatkan perniagaan kraftangan dan mutiara di Pasar Kraftangan Kot...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman



Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan


How To Be Happy

Pre Season Perlawanan Ud Castellonense Vs Jdt

Melaksanakan Perintah Allah Itu Bagaikan Obat Pahit Tetapi

Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds