Peniaga Bundle Jumpa Rm20 000 Dalam Kot Mufti Kelantan Mahu Wang Diserahkan Kepada Baitulmal


Keghairahan berkongsikan apa sahaja cerita yang berlaku dalam hidup masing-masing di sosial media akhirnya memakan diri.

Itulah yang berlaku kepada peniaga bunddle yang dikenali sebagai Wan Mohamad Adam Wan Mohamed apabila Mufti Kelantan mengarahkan beliau untuk memulangkan semula wang yang dijumpainya dalam guni bundle kepada baitulmal.

Terdahulu kisah peniaga bundle yang berusia 29 tahun itu menjadi tular di sosmed berikutan berkongsikan kegembiraannya kerana menjumpai wang tunai bernilai 550,000 yen persamaan RM20,000 dalam sebuah dompet berwarna hitam yang berada dalam sehelai kot.

 
Berkata kepada wakil media, Adam memberitahu dia membeli dua guni bundle di sebuah gudang di Wakaf Bharu, Kelantan, Sabtu lalu dengan harga masing-masing RM50 dan membawanya pulang ke kedai.

“Saya membuka guni berkenaan untuk disimpan memandangkan saya akan membuka kedai bundle dalam masa terdekat sebelum menemui beg duit warna hitam di dalam kot.

“Saya terkejut melihat wang tunai yang terlalu banyak dan membuat kiraan sebelum mengambil gambar dan memuat naik di Facebook (FB) 9.20 malam kelmarin,” jelasnya.
Adam turut memberitahu penemuan wang itu adalah rezeki buatnya selepas membeli lebih 10 guni bundle sejak sebulan lalu. Katanya, dia juga tidak menemui identiti pemilik wang itu kecuali hanya satu beg duit bersama sehelai kot.

“Sejak memuat naik di FB pelbagai reaksi yang diterima apabila orang ramai mahu membeli beg duit dan kot berkenaan. Namun, saya tidak akan menjual barangan itu kerana ia adalah pembuka rezeki.

“Wang itu akan saya gunakan untuk membuat modal bagi membesarkan perniagaan bundle.

“Saya sudah menukar wang berkenaan sebanyak 450,000 yen (RM16,800) dan bakinya akan disimpan untuk kenangan,” katanya, memetik laporan Harian Metro.

Namun tidak disangka-sangka berkongsikan cerita itu kepada orang awam dan pihak media akhirnya mungkin menyebabkan beliau terpaksa menyerahkan wang itu kepada pihak zakat.
Ini susulan dari kenyataan Mufti Kelantan, Datuk Mohamad Shukri Mohamad yang dipetik sebagai berkata, sesiapa saja yang menemui wang sama ada di tepi jalan atau di mana-mana kawasan dan gagal mengesan pemilik, ia perlu diserahkan kepada jabatan agama.

Katanya, jika di Kelantan wang berkenaan perlu diserahkan kepada Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK) untuk diuruskan.

“Jika wang yang ditemui itu ada pemilik, cari tuannya dahulu. Sekiranya gagal mencari pemilik baru serahkan kepada Baitulmal.

“Tidak kira wang itu dari negara kita atau negara lain, ia tetap wang yang ditemui tanpa pemilik.

“Orang yang menemui tidak boleh menggunakan wang itu kerana ia bukan haknya,” katanya ketika dihubungi wakil media.

Mohamad Shukri juga mengingatkan, wang yang ditemui tidak boleh digunakan untuk peribadi termasuk perniagaan.Di sosial media, warganet menzahirkan pelbagai reaksi. Ada yang mentertawakan Adam kerana berkongsikan cerita menjumpai wang tersebut dan ada juga yang bersimpati padanya kerana terpaksa menyerahkan wang itu kepada kerajaan. - 15 Januari 2019.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://laiyeker.blogspot.com/2019/01/peniaga-bundle-jumpa-rm20000-dalam-kot.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jumpa 550 000 Yen Dalam Guni Bundle Peniaga Perlu Serahkan Kepada Baitulmal Kerana Ia Bukan Haknya Mufti Kelantan

Jumpa 550 000 Yen Dalam Guni Bundle Peniaga Perlu Serahkan Kepada Baitulmal Kerana Ia Bukan Haknya Mufti Kelantan

papar berkaitan - pada 15/1/2019 - jumlah : 798 hits
Baru baru ini seorang peniaga menemui wang tunai sebanyak 550 000 yen RM20 755 84 dalam guni bundle di kedainya di Kampung Tualang Salak Jelawat Bachok Kelantan Wan Mohamad Adam Wan Mohamed 29 berkata dia terkejut apabila menemui wang itu d...
Wang Itu Bukan Haknya Mufti Kelantan Minta Peniaga Bundle Serah Duit Pada Baitulmal

Wang Itu Bukan Haknya Mufti Kelantan Minta Peniaga Bundle Serah Duit Pada Baitulmal

papar berkaitan - pada 15/1/2019 - jumlah : 400 hits
Wang Itu Bukan Haknya Mufti Kelantan Minta Peniaga Bundle Serah Duit Pada Baitulmal Semalam viral di media sosial selepas peniaga kedai bundle menemui wang tunai sebanyak 550 000 yen Dia yang berkongsi kegembiraan itu di status Facebooknya ...
Saya Terkejut Melihat Wang Tunai Yang Terlalu Banyak Rezeki Kot Bundle

Saya Terkejut Melihat Wang Tunai Yang Terlalu Banyak Rezeki Kot Bundle

papar berkaitan - pada 15/1/2019 - jumlah : 358 hits
Saya Terkejut Melihat Wang Tunai Yang Terlalu Banyak Rezeki Kot Bundle Umpama rezeki terpijak apabila seorang peniaga menemui wang tunai sebanyak 550 000 yen ketika membuka guni bundle di kedainya di Kampung Tualang Salak Jelawat Bachok kel...
Pemuda Jumpa 550 000 Yen Dalam Pakaian Bundle

Pemuda Jumpa 550 000 Yen Dalam Pakaian Bundle

papar berkaitan - pada 16/1/2019 - jumlah : 599 hits
UMPAMA rezeki terpijak apabila seorang peniaga menemui wang tunai sebanyak 550 000 yen ketika membuka guni bundle di kedainya di Kampung Tualang Salak Jelawat Bachok kelmarin Penjual berkenaan Wan Mohamad Adam Wan Mohamed 29 berkata dia ter...
Jumpa Mujahid Tak Negara Rahmah Bila Islam Berkuasa Timbalan Mufti Perak

Jumpa Mujahid Tak Negara Rahmah Bila Islam Berkuasa Timbalan Mufti Perak

papar berkaitan - pada 5/1/2019 - jumlah : 371 hits
ISLAM janganlah difahami hanya sebagai agama ritual yang hanya mengatur kehidupan individu dengan Tuhannya sahaja tetapi Islam juga adalah cara hidup yang mengatur kehidupan bermasyarakat bahkan bernegara Memencilkan peranan Islam hanya unt...
Royalti Minyak Kelantan Jumpa Pm Bincang Semula Bayaran

Royalti Minyak Kelantan Jumpa Pm Bincang Semula Bayaran

papar berkaitan - pada 16/1/2019 - jumlah : 247 hits
Datuk Ahmad Yakob KOTA BHARU Kerajaan Kelantan berharap masalah pembayaran royalti minyak oleh kerajaan pusat dapat dilaksanakan tidak lama lagi kata Menteri Besarnya Datuk Ahmad Yakob Ahmad berkata beliau bersama rakan sejawatnya dari Tere...
Safiey Ilias Enggan Jumpa Mufti Wp Sebab

Safiey Ilias Enggan Jumpa Mufti Wp Sebab

papar berkaitan - pada 8/1/2019 - jumlah : 932 hits
Baru baru ini Mufti Wilayah Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri meluahkan hasrat mahu bertemu Safiey Ilias gara gara gambarnya berbikini diatas bot Bagaimanapun Safiey menolak pertemuan terbabit kerana sudah serik katanya Menurut Safiey...
Orang Asli Peguam Negara Bincang Saman Kelantan Sejak Tahun Lepas

Orang Asli Peguam Negara Bincang Saman Kelantan Sejak Tahun Lepas

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 290 hits
January 19 2019 6 18 PMPETALING JAYA Gerakan Orang Asli Kelantan hari ini menepis dakwaan mengaitkan tindakan Putrajaya menyaman kerajaan Kelantan demi Orang Asli mempunyai kaitan dengan pilihan raya kecil Cameron Highlands menyifatkan ia t...
Suing Kelantan Dirty Tactic To Woo Orang Asli In Cameron

Suing Kelantan Dirty Tactic To Woo Orang Asli In Cameron

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 250 hits
PUTRAJAYA has sued Kelantan government over allegedly denying Orang Asli land rights Whether it s true or not let the law decides later However I just want to question the motive Is it politically motivated or just a coincidence This is the...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd

Iced Butterscotch Latte Zus Coffee

Deko Raya Yang Simple Je Alhamdulillah Tahun Pertama Raya Di Rumah Baru Ni

Lirik Lagu Semua Tentangmu Sufian Suhaimi

Abyad Sofi



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Bila Ada Ahli Keluarga Dan Kawan Jadi Influencer

Subkontrator Gagal Siapkan

15 Breathtaking Diy Outdoor Furniture Ideas For Your Garden

Innovative Painting Techniques For Modern Homes

Limited Kelana Jaya Lrt Service Due To Lightning Strike

Deja Vu For Ringgit As It Heads Towards Dreaded 4 80 Level