Pengurusan Punggutan Zakat Secara Profesional
Pengurusan zakat secara profesional di negara kita mula diperkenalkan oleh Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutunan (JAIWP) dengan tertubuhnya Pusat Pungutan Zakat (PPZ) pada tahun 1991. Beberapa Majlis Agama Negeri kemudiannya turut menubuhkan pusat zakat atau badan pengurusan zakat secara bersistematik di peringkat negeri masing-masing.
Pengurusan zakat secara profesional berjaya meningkatkan kutipan zakat dan pengurusan yang lebih bersistematik, termasuk pengagihan zakat kepada golongan asnaf. Ia memberi manfaat yang besar kepada seluruh umat Islam di negara kita.
Pusat zakat secara proaktif menyedarkan umat Islam tentang perlunya mengeluarkan zakat. Kempen kesedaran dilakukan media massa dan media sosial, selain bertemu pelanggan secara bersemuka.
Begitu juga cara pembayaran dilakukan mengikut kaedah semasa termasuk melalui online yang mana pembayar zakat dapat membuat bayaran melalui cara pindahan tunai atau melalui aplikasi yang disediakan.
Untuk mendidik komintmen pembayar zakat agar sentiasa bersedia untuk melaksanakan tuntutan Islam itu, skim potongan zakat bulanan turut diadakan agar apabila tiba masanya ia dapat dilunaskan dengan sempurna.
Setiap perintah dalam agama mempunyai hikmah dan kebaikan yang besar. Tambah lagi jika perintah itu termasuk dalam Rukun Islam. Ini termasuklah perintah mengeluarkan zakat.
Kalimah zakat pada bahasa bermaksud tumbuh, bertambah, cerdik, baik, suci dan subur. Pada istilah pula, zakat bermaksud mengambil harta tertentu yang diberikan kepada orang tertentu dengan syarat tertentu.
Berzakat sebahagian tanda kesempurnaan keislaman seseorang. Individu yang tidak berzakat, sedangkan memenuhi syarat zakat wajib ke atasnya, bermakna cacat imannya.
Al-Quran dan hadis menjelaskan tentang kepentingan melaksanakan kewajipan berzakat. Berzakat melahirkan hamba yang bersih jiwa dan jasmani, patuh kepada Allah, serta melatih memudahkan diri melaksanakan perkara kebaikan.
Firman Allah bermaksud: “Ambillah (sebahagian) daripada harta mereka menjadi zakat, supaya dengan zakat itu kamu membersihkan mereka (daripada dosa) dan menyucikan mereka (daripada akhlak yang buruk) dan doakanlah untuk mereka, kerana sesungguhnya doamu itu mereka ketenteraman bagi mereka. Dan (ingatlah) Allah amat mendengar lagi amat mengetahui.” (Surah at-Taubah, ayat 103).
Manakala sabda Rasulullah pula bermaksud: “Islam diasaskan atas lima perkara, menyaksikan bahawa tiada Tuhan selain Allah dan Muhammad pesuruh Allah, mendirikan solat, mengeluarkan zakat menunaikan haji dan berpuasa Ramadan.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).
Kepentingan zakat dalam membentuk ketakwaan dan bukti keimanan kepada Allah amat jelas. Kisah umat yang kufur disebabkan enggan mengeluarkan zakat banyak disebut dalam al-Quran.
Allah menukilkan dalam al-Quran tentang Qarun yang enggan mengeluarkan zakat disebabkan perasaan angkuh dan cintakan harta kekayaan. Qarun yang asalnya beriman kepada Allah ketika miskin, kemudian dilaknat dan dimusnahkan bersama-sama hartanya disebabkan tidak bersyukur dengan kekayaan dikurniakan Allah.
Perintah mentauhidkan Allah, melakukan sembahyang dan seterusnya mengeluarkan zakat dirangkai bersama-sama dalam beberapa ayat al-Quran. Dengan kata lain, ketiga-tiga amalan tersebut berhubung kait dan saling melengkapkan.
Keengganan mengeluarkan zakat menjadi tanda ketakwaan dan keimanan belum teguh untuk menghadapi ujian. Iman yang masih lemah mudah terpengaruh dengan bisikan syaitan yang sentiasa menggunakan pelbagai helah untuk menyuruh manusia melakukan kejahatan.
Firman-Nya bermaksud: “Syaitan menakut-nakutkan kamu, kalau-kalau kamu akan menjadi miskin dan menyuruh kamu melakukan kejahatan.” (Surah al-Baqarah, ayat 268).
Harta yang ingin dikeluarkan zakat hendaklah daripada hasil usaha yang dilakukan dengan secara halal. Harta yang dikumpulkan secara haram tidak dikehendaki dikeluarkan zakat dan tidak halal digunakan untuk tujuan lain.
Firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 267 bermaksud: “Wahai orang yang beriman, keluarkan sebahagian (zakat dan sedekah) daripada usaha kamu yang baik-baik dan dari hasil bumi apa yang Kami berikan kepada kamu. Janganlah kamu pilih yang tidak baik untuk kamu sedekahkan, sedang kamu sendiripun tidak mahu menerimanya, kecuali dengan memejamkan mata. Ketahuilah, bahawa Allah Maha Kaya lagi Maha Terpuji.”
Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :
http://bicaramentari.blogspot.com/2019/07/rwv.html