Pengundi Pdrm Perlu Jadikan Semenyih Sebagai Referendum Tolak Ipcmc Bastien


Wan Syamsul Amly, Astro Awani BASTIEN: Kalau hendak melihat kepada hal rasuah, adakah SPRM tidak melakukan tugasan mereka dengan baik? - Foto fail 

SEMENYIH: Pengundi di kalangan anggota Polis DiRaja Malaysia (PDRM) di Semenyih seharusnya menjadikan pilihan raya kecil (PRK) kawasan itu sebagai referendum untuk menolak Kerajaan Pakatan Harapan (PH) yang tergesa-gesa hendak melaksanakan Suruhanjaya Bebas Aduan dan Salah Laku Polis (IPCMC).

Exco Pemuda UMNO, Bastien Onn menegaskan, ia berbeza dengan kerajaan Barisan Nasional (BN) dahulu yang melihat keperluannya untuk meningkatkan keupayaan dan profesionalisme PDRM melalui pelbagai kaedah lain, berbanding penubuhannya kerana berkaitan isu disiplin.

"Apa perlunya IPCMC? Saya ingin bertanya kepada Kerajaan PH terutamanya Latheefa Koya yang sibuk sangat hendak melaksanakan idea ini?

"Kalau hendak melihat kepada hal rasuah, adakah Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) tidak melakukan tugasan mereka dengan baik?

"Kalau hendak bercakap soal disiplin, PDRM sudah mempunyai Jabatan Integriti dan Pematuhan Standard (JIPS) mereka sendiri. Sudah tentu Ketua Polis Negara, Tan Sri Mohamad Fuzi Harun akan sentiasa memantau anggotanya" katanya ketika ditemui di sini, pada Isnin.

Sebelum ini, Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, kerajaan bersetuju supaya
Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan (EAIC) diperkasakan dan dikenali sebagai IPCMC.

Selain itu, Pengarah Eksekutif Lawyers for Liberty, Latheefa Koya juga menyambut baik langkah kerajaan untuk mewujudkan IPCMC, dan menyifatkannya sebagai sudah lama tertunda.

Latheefa juga berharap, suruhanjaya itu diberikan kuasa yang diperlukan dan benar-benar bebas dalam melaksanakan fungsinya.

Dalam pada itu kata Bastien yang juga Ketua Pemuda UMNO Segamat, isu-isu berkaitan PDRM  boleh dibincangkan di Parlimen.

"Jadi tidak ada keperluan untuk menubuhkan IPCMC seperti Australia, United Kingdom (UK) dan negara-negara Barat lain.

"Kerajaan sepatutnya membela nasib anggota PDRM dan bukannya menekan mereka sehingga bertambah susah untuk melaksanakan tugasan.

"Kalau benar mereka mahu membela PDRM, berikan fokus kepada soal kebajikan, peralatan kepolisan, perumahan serta kuarters. Hal-hal ini lebih penting dari penubuhan IPCMC," jelasnya.

Dalam perkembangan berasingan, Bastien melihat kerajaan PH memalukan Mohamad Fuzi dengan butiran sebuah syarikat ramalan nombor menaja rombongan kerja pasukan keselamatan ke Turki baru-baru ini.

BACA: KPN nafi berhibur di Turki

"Walhal itu adalah bajet dari Kementerian Kewangan yang ditabung oleh syarikat-syarikat perjudian bagi menampung sebarang kos berkaitan industri perjudian di negara ini.

"Saya melihat pendedahan sumber ini sebagai sesuatu yang memalukan PDRM kerana ini bukan pertama kali lawatan kerja sebegini dibuat," katanya.

Menteri Kewangan, Lim Guan Eng sebelum ini berkata, lawatan PDRM yang diketuai oleh Mohamad Fuzi ke Turki dibayar oleh syarikat nombor ramalan itu untuk tujuan mempelajari teknik membanteras judi dalam talian.

Menurut Guan Eng, walaupun lawatan itu diluluskan Lembaga Totalisator sebuah agensi bawah Kementerian Kewangan perbelanjaannya bukan daripada kerajaan.

Bagaimanapun, Menteri Dalam Negeri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dilaporkan tidak mengetahui perincian mengenai lawatan itu yang dibayar oleh sebuah syarikat nombor ramalan.

Beliau berkata, secara prinsipnya lawatan itu tiada sebarang masalah dan tugasnya sebagai menteri bertanggungjawab ke atas PDRM akan menilai terlebih dulu permohonan sebelum sebarang kelulusan lawatan ke luar negara diberikan.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/02/pengundi-pdrm-perlu-jadikan-semenyih.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pengundi Semenyih Wajib Tolak Kerajaan Yang Menghalalkan Perbuatan Menghina Rasulullah Saw

Pengundi Semenyih Wajib Tolak Kerajaan Yang Menghalalkan Perbuatan Menghina Rasulullah Saw

papar berkaitan - pada 25/2/2019 - jumlah : 531 hits
Menghina Rasulullah SAW Bukan Kebebasan Bersuara Dan Tindakan Tegas Mesti Di AmbilMahkamah Hak Asasi Manusia Eropah di Strasbourg memutuskan pada hari Kamis bahwa menghina Nabi Muhammad saw tidak boleh di anggap sebagai kebebasan bersuara E...
Mb Pengundi Semenyih Nilai Prestasi Selangor Bukan Putrajaya

Mb Pengundi Semenyih Nilai Prestasi Selangor Bukan Putrajaya

papar berkaitan - pada 18/2/2019 - jumlah : 177 hits
Amirudin Shari berharap pengundi Semenyih dapat mengekalkan kawasan berkenaan di bawah PH kerana bakal memberi pelbagai kemudahan kepada mereka Foto oleh Yusof Mat IsaSEMENYIH 18 Feb Pengundi di Dewan Undangan Negeri Semenyih yang bakal men...
Semenyih Isyarat Rajuk Jauh Hati Pengundi Melayu

Semenyih Isyarat Rajuk Jauh Hati Pengundi Melayu

papar berkaitan - pada 4/3/2019 - jumlah : 450 hits
ARIF ATAN Pengundi Semenyih sudah pun bersuara semalam Pakatan Harapan gagal mempertahankan kerusi N 24 apabila calonnya Muhammad Aiman Zainali mendapat 17 866 undi berbanding calon BN Zakaria Hanafi dengan meraih 19 780 undi Majoriti seban...
Prk Semenyih Video Pengundi Semenyih Marah Pakatan Harapan

Prk Semenyih Video Pengundi Semenyih Marah Pakatan Harapan

papar berkaitan - pada 21/2/2019 - jumlah : 345 hits
PANAS Pendedahan layanan Pakatan Harapan terhadap Rakyat yang selama ini dipendamkan Adakah ini kerajaan yang baik untuk Rakyat Dengarkan sendiri luahan mereka yang merupakan PENGUNDI DUN N24 SEMENYIH Sumber
Jangan Pertikai Pemimpin Bersatu Bantu Pengundi Semenyih Melalui Sumbangan

Jangan Pertikai Pemimpin Bersatu Bantu Pengundi Semenyih Melalui Sumbangan

papar berkaitan - pada 26/2/2019 - jumlah : 259 hits
Pemberian hadiah sumbangan kepada pengundi di Prk Semenyih oleh Parti Bersatu adalah tidak salah kerana ianya bukanlah melanggar sebarang undang undang negara kata seorang Ahli Majlis Tertinggi Bersatu Ini sebagai selingan Bila ada penyerah...
Prk Semenyih Cubaan Kelirukan Pengundi Semenyih Tun M Tersedak Kurma Usop Taiyop

Prk Semenyih Cubaan Kelirukan Pengundi Semenyih Tun M Tersedak Kurma Usop Taiyop

papar berkaitan - pada 17/2/2019 - jumlah : 312 hits
Satu kenyataan yang dikeluarkan Tun M mengenai kerjasama Bn Pas dalam menghadapi PRK N24 Semenyih menerima tamparan Sepucuk surat arahan kepada kepimpinan PAS bagi menggerakkan jentera Prk PAS dikeluarkan Hj Abdul Halim Omar Setiausaha Perh...
Spr Hantar Kad Pengundi Kepada 54 471 Pengundi Berdaftar Di Dun Semenyih

Spr Hantar Kad Pengundi Kepada 54 471 Pengundi Berdaftar Di Dun Semenyih

papar berkaitan - pada 14/2/2019 - jumlah : 308 hits
MALAYSIAKINI Suruhanjaya Pilihan Raya telah melaksanakan satu inisiatif menghantar kad pengundi kepada 54 471 orang pengundi berdaftar Dewan Undangan Negeri Semenyih yang bakal mengundi pada Pilihan Raya Kecil Semenyih 2 Mac ini Pengerusi S...
Sebagai Rakyat Perlis Saya Malu Sangat Rita Rudaini Dedah Tolak Kerjasama Dengan Pasukan Perlis

Sebagai Rakyat Perlis Saya Malu Sangat Rita Rudaini Dedah Tolak Kerjasama Dengan Pasukan Perlis

papar berkaitan - pada 22/2/2019 - jumlah : 261 hits
Rita Rudaini bersama kelab bola sepak miliknya RR Cougars FC PELAKON Rita Rudaini berasa sedih dan malu dengan kemelut yang melanda Persatuan Bolasepak Perlis Pelakon yang berasal dari negeri tersebut mendedahkan PFA pernah cuba mengatur pe...
Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Welcome 2024

Akhirnya Berjaya Cara Betulkan Kalendar Hijrah Ramadan Di Iphone Untuk Tahun 2024

Pengalaman Masuk Hospital Kpj

Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo