Penghina Agong Biadab Nitizen Cina Tunjuk Sikap Melampau Benci Institusi Diraja


BANGI, 28 Syawal 1441H, Sabtu – Kerajaan perlu mengkaji semula akta sedia ada bagi memastikan hukuman setimpal dikenakan terhadap mana-mana individu menghina Yang di-Pertuan Agong.
Ketua Media MUAFAKAT, Haji Rashidi Haris berkata, sekiranya hukuman yang ada masih terlalu ringan sehingga rakyat biadab dan berani sesuka hati menghina baginda, maka undang-undang tegas perlu dilaksana sebagai pengajaran.
Katanya, walaupun Malaysia mempunyai peruntukan undang-undang terhadap mereka yang menghina raja namun ianya masih belum digunakan sepenuhnya.
Sebaliknya di Thailand, kata beliau, negara jiran itu sangat memandang serius perbuatan rakyatnya yang menghina raja mereka hingga ada yang dihukum penjara antara sehingga 18 tahun dan sehingga 150 tahun.
“MUAFAKAT mengesyorkan supaya Seksyen 4(1) Akta Hasutan 1948 dipinda kepada (hukuman) yang lebih keras lagi. Negara disanjung apabila Rajanya berdaulat, maka negara perlu melindungi Raja supaya negara itu dijunjung tinggi dan dihormati.
“Yang di-Pertuan Agong bukan hanya simbol negara tetapi baginda adalah tonggak kedaulatan negara.
“Menghina Yang Di-Pertuan Agong sama seperti kita menghina negara sendiri di mata negara lain kerana baginda merupakan ketua bagi negara ini,” katanya menerusi satu kenyataan.
Terdahulu, laman Facebook Istana Negara memuat naik beberapa gambar Seri Paduka bersendirian menikmati roti tempayan yang dihidangkan dalam pinggan, tanpa sebarang protokol dan penuh santai duduk di atas bangku plastik yang disediakan di kedai terbabit.
Baginda ketika itu dilaporkan dalam perjalanan dari Program Ziarah Kurniaan Ampun Kasih ke Kompleks Asnaf Majlis Ugama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang (MUIP) di Sungai Soi yang menempatkan 40 individu kurang bernasib baik.
Bagaimanapun, di ruangan komen Facebook Sin Chew Daily, segelintir netizen Cina menghina Agong dengan mendakwa baginda hanya berlakon untuk menjadi ‘mesra rakyat’ bahkan ada yang mempersoalkan sama ada tindakan Sultan Abdullah bersantap di kedai roti tempayan itu sebagai perbuatan menunjuk-nunjuk.
Membidas komen biadab itu, Haji Rashidi berkata, tindakan sedemikian jelas dan terang-terangan menunjukkan sikap kebencian yang melampau melanggar prinsip Rukun Negara iaitu Kesetiaan Kepada Raja Dan Negara.
Beliau turut mempersoalkan bagaimana hendak dikatakan individu yang mengeluarkan sindiran kepada Agong sebagai rakyat yang setia sedangkan semangat kesetiaan tidak ada.
“Paling tidak jika seorang itu tidak suka kepada sesuatu atau kepada seseorang apatah lagi terhadap Ketua Eksekutif Negara maka adalah baik dia berdiam diri daripada memberi komen negatif.
“Dan sikap ‘berdiam diri’ ini pula selaras dengan prinsip dalam Rukun Negara yang terakhir iaitu Kesopanan Dan Kesusilaan.
“Kesopanan itu sahaja amat berkait dengan adab yang dalam Islam amat menekan bab ini pada setiap permulaan pengajian iaitu pendidikan bermula dengan adab, iaitu adab antara murid terhadap gurunya dan guru terhadap muridnya,” katanya.
Terdahulu : 1. Hina Agong: Tuduhan netizen Cina tak logik, membabi buta
2. YPDA Dihina Nitizen Cina, Dimana Suara Pemimpin Kununnya Tidak “ULTRA KISAU”
3. Tingkatkan hukuman ke atas individu hina Agong
 
The post Penghina Agong biadab, Nitizen CINA tunjuk sikap melampau benci institusi diraja appeared first on My KMU NeT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/06/21/penghina-agong-biadab-nitizen-cina-tunjuk-sikap-melampau-benci-institusi-diraja/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=penghina-agong-biadab-nitizen-cina-tunj

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hina Agong Tuduhan Netizen Cina Tak Logik Membabi Buta

Hina Agong Tuduhan Netizen Cina Tak Logik Membabi Buta

papar berkaitan - pada 21/6/2020 - jumlah : 335 hits
BANGI 28 Syawal 1441H Jumaat Tuduhan netizen Cina bahawa Yang di Pertuan Agong sebagai tidak boleh diharap dan tidak prihatin akan kesusahan rakyat ketika sedang bersantap baru baru ini disifatkan sebagai membabi buta Felo Utama Institut Ka...
Manusia Durjana Fitnah Dan Hasut Kaum Cina Untuk Benci Pdrm Dan Kerajaan

Manusia Durjana Fitnah Dan Hasut Kaum Cina Untuk Benci Pdrm Dan Kerajaan

papar berkaitan - pada 16/6/2020 - jumlah : 500 hits
Siapa punya kerja ni Buat fitnah jahat terhadap PDRM Polis trafik tahan trafik kerana ada anjing cedera di tengah jalan tapi gambar asal telah di Photoshop tanpa anjing dan kemudian fitnah mengatakan kerajaan tak ada duit dan nak kaut dari ...
Ypda Dihina Nitizen Cina Dimana Suara Pemimpin Kununnya Tidak Ultra Kisau

Ypda Dihina Nitizen Cina Dimana Suara Pemimpin Kununnya Tidak Ultra Kisau

papar berkaitan - pada 21/6/2020 - jumlah : 223 hits
BANGI 28 Syawal 1441H Sabtu Tindakan netizen Cina menghina Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah apabila mencemar duli bersantap di sebuah kedai roti tempayan tanpa protokol diraja dengan pelbagai ejek...
Fadli Zon Ajarkan Sikap Gentle Bahwa Cowok Itu Yang Dipegang Omongannya Jangan Cuma Ngasih Kode

Fadli Zon Ajarkan Sikap Gentle Bahwa Cowok Itu Yang Dipegang Omongannya Jangan Cuma Ngasih Kode

papar berkaitan - pada 25/6/2020 - jumlah : 364 hits
Buat para cowok cowok udah diajarin gimana caranya gentle sama pak Fadli Zon nih Kebangetan kalau masih pada hobi plin plan
Video Gelagat Jawapan Teka Teki Lelaki Ini Buat Netizen Terhibur Siap Tunjuk Demo

Video Gelagat Jawapan Teka Teki Lelaki Ini Buat Netizen Terhibur Siap Tunjuk Demo

papar berkaitan - pada 16/6/2020 - jumlah : 349 hits
Selain daripada mencuit hati teka teki ini boleh mengasah minda anda menjadi lebih tajam small Cover image via Twitter span span small Meneka jawapan teka teki boleh menjadi aktiviti yang sangat menyeronokkan ketika berkumpul dengan rakan d...
Sah Tidak Bertanding Prk Chini Bersatu Tunjuk Setiakawan Pada Bn

Sah Tidak Bertanding Prk Chini Bersatu Tunjuk Setiakawan Pada Bn

papar berkaitan - pada 18/6/2020 - jumlah : 489 hits
KUALA LUMPUR Keputusan ini dibuat untuk memberikan sokongan sepenuhnya kepada calon yang akan diputuskan oleh Barisan Nasional bagi mewakilil Perikatan Nasional Seluruh jentera Bersatu juga akan digerakkan untuk memastikan kemenangan wakil ...
Pas Mula Tunjuk Ego

Pas Mula Tunjuk Ego

papar berkaitan - pada 13/6/2020 - jumlah : 159 hits
PAS Kelantan n Terengganu tetap bertegas mau bertanding di 38 kerusi Parlimen dan 22 krusi DUN di kedua dua negeri ini yang dimenangi pada PRU 14 Selebihnya iaitu sebanyk 7 kerusi DUN di Kelantan dan 10 kerusi DUN di Terengganu ditinggalkan...
Perbincangan Sesama Pemimpin Pakatan Tunjuk Kemajuan Positif

Perbincangan Sesama Pemimpin Pakatan Tunjuk Kemajuan Positif

papar berkaitan - pada 10/6/2020 - jumlah : 233 hits
SHAH ALAM 9 JUN Pimpinan Pakatan Harapan menyifatkan mesyuarat hari ini menunjukkan kemajuan positif apabila bakal memuktamadkan hala tuju politik parti dalam tempoh seminggu Kenyataan itu memaklumkan mesyuarat PAKATAN bersama Pengerusi Par...
Icjr Nilai Sikap Ri Tolak Rencana Who Soal Legalisasi Ganja Tak Berdasar Bukti Ilmiah

Icjr Nilai Sikap Ri Tolak Rencana Who Soal Legalisasi Ganja Tak Berdasar Bukti Ilmiah

papar berkaitan - pada 27/6/2020 - jumlah : 131 hits
Direktur Eksekutif Institute for Criminal Justice Reform Erasmus Napitupulu menilai akan sangat fatal apabila pemerintah mengambil keputusan hanya berdasarkan opini stigma dan ketakutan tanpa benar benar melihat bukti kredibel dan kondisi y...
Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Prk Kkb Boleh Tak Umno Tarik Undi Melayu

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Buasir Otak Tv Macam Mana Nak Masuk Rumah Kalau Kunci Hilang

Pk House By 8x8 Design Studio Co In Calatagan Philippines

Melinda Dadew Humansan Chord