Pengendali Stesen Minyak Minta Kebenaran Tutup Sementara



Tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) menyebabkan stesen minyak mengalami kekurangan jualan yang ketara.
Persatuan Pengusaha Stesen Minyak Bumiputera memberitahu ahli-ahli mereka berdepan kerugian besar dan boleh menyebabkan muflis. Sehubungan itu mereka meminta kerajaan membenarkan mereka menutup sementara perniagaan disebabkan kos operasi yang tinggi selain faktor harga minyak global yang rendah.
Presiden Persatuan Abu Samah Bachik berkata peniaga di seluruh negara mengalami kerugian antara RM5,000 hingga RM6,000 seminggu sepanjang PKP atau secara kolektif antara RM40,000 hingga RM100,000 dalam empat minggu terakhir.
Sebanyak 3,000 daripada 3,700 stesen minyak di seluruh negara merupakan ahli persatuan berkenaan.
“Apabila kami tidak membuat sebarang jualan, kami rugi. Tetapi apabila kami membuka stesen kami untuk menjual, kami rugi lebih banyak.
“Kami rugi bila membeli petrol dengan harga lebih inggi daripada harga yang dibenarkan untuk dijual sekarang.
“Sebagai contoh seminggu sebelum PKP, seorang peniaga akan membeli 10,000 liter petrol RON95 pada harga kira-kira RM1.80 seliter. Minggu berikutnya harga turun menjadi RM1.70 seliter.
“Tetapi apabila kami membuka stesen untuk menjual minyak, kami rugi banyak kerana jual lebih murah dari apa yang kami beli. Kami juga rugi kos elektrik dan gaji kakitangan.
“Walaupun kami buka stesen minyak, kami tidak dapat memperoleh pendapatan yang cukup untuk menampung kos kerana majoriti penduduk tidak dapat membuat perjalanan,” katanya dipetik The Malaysian Insight.
Oleh kerana itu Abu Samah berkata persatuan meminta kerajaan membenarkan mereka menutup operasi sepanjang PKP agar pengendali dapat menjimatkan wang.
Secara undang-undang stesen minyak dilarang tutup tanpa persetujuan daripada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna.
Peniaga juga mahu kerajaan meyakinkan syarikat petroleum untuk memberikan penangguhan sewa dan pinjaman.
“Sebagai contoh di kawasan 10 km jika ada lima stesen minyak, empat harus dibenarkan tutup jika mereka mahu sementara satu lagi tetap dibuka untuk pengguna di daerah itu.
“Tidak semua stesen minyak mahu menutup operasi. Ada yang masih menerima aliran pelanggan yang stabil sekirnaya mereka berada di jalan utama yang sibuk,” katanya.
PKP yang memasuki minggi kelima bertepatan dengan penurunan harga petrol dunia akibat perang harga antara pengeluar utama dan kemerosotan ekonomi dunia akibat wabak global.
Ketika PKP dikuatkuasakan pada 18 Mac, harga RON95 adalah RM1.82 seliter – bahan bakar yang paling banyak digunakan dan RM1.87 seliter untuk diesel.
Untuk minggu 11 hingga 17 April, harga turun menjadi RM1.25 seliter untuk RON95 dan RM1.46 seliter untuk diesel.
Abu Samah berkata pemilik stesen memperoleh keuntungan melalui komisen berdasarkan jumlah petrol yang mereka jual.
“Biasanya seorang peniaga perlu menjual sekitar 10,000 liter sehari untuk memperoleh pendapatan. Tetapi sepanjang PKP kebanyakan peniaga menjual antara 1,000 dan 2,000 liter sehari.
“Disebabkan harga petrol yang murah dan orang ramai tidak boleh memandu jauh, mereka sudah boleh mengisi tangki sebanyak RM20 dan ini akan bertahan selama seminggu,” katanya.
Penjual menghabiskan duit simpanan mereka apabila terpaksa membuka stesen minyak dan penutupan sementara akan membolehkan sekurang-kurangnya mempunyai sejumlah wang ketika PKP dilonggarkan dan orang ramai dapat kembali melakukan perjalanan.
“Ketakutan kami adalah jika semua simpanan dihabiskan sekarang, kita tidak akan ada duit mencukupi untuk membeli bekalan minyak dari syarikat minyak ketika ekonomi bermula semula.
“Dan apabila kita tidak mempunyai wang mencukupi untuk membeli bekalan, syarikat akan meminta kami untuk menutup kedai. Mereka tidak ada belas kasihan.
Tambahnya, disebabkan itu mereka mahu kerajaan memaksa syarikat minyak menangguhkan sewa yang dikenakan, jika tidak mereka tidak akan dapat bertahan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/27189

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Miti Tutup Sementara Permohonan Syarikat Teruskan Operasi

Miti Tutup Sementara Permohonan Syarikat Teruskan Operasi

papar berkaitan - pada 14/4/2020 - jumlah : 273 hits
Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri akan menutup sementara sistem permohonan untuk syarikat meneruskan operasi bermula jam 2 petang sehingga jam 4 petang Dalam satu kenyataan hari ini MITI berkata langkah tersebut diambil beri...
Pasar Foh Sang Sesak Diarah Tutup Serta Merta

Pasar Foh Sang Sesak Diarah Tutup Serta Merta

papar berkaitan - pada 12/4/2020 - jumlah : 346 hits
Pasar Foh Sang adalah pasar kedua diarah tutup selepas sebuah pasar di Pulau Pinang kerana menyumbang kepada ketidak patuhan PKP Spesis mana bah yang degil sangat tu Tidak faham bahasa Mau guna bahasa apa lagi supaya faham arahan Merasa dir...
Hotel Tutup Karena Covid 19 Psk Di Meksiko Menggelandang Di Jalan

Hotel Tutup Karena Covid 19 Psk Di Meksiko Menggelandang Di Jalan

papar berkaitan - pada 11/4/2020 - jumlah : 192 hits
Hotel Tutup Karena Covid 19 PSK di Meksiko Menggelandang di Jalan Pemerintah Meksiko mengeluarkan aturan penutupan hotel sebagai langkah untuk menekan penyebaran pandemi virus corona di Meksiko
Tutup Kedai Gunting Rambut Joe Flizzow Utamakan Keselamatan Pekerja Dan Pelanggan

Tutup Kedai Gunting Rambut Joe Flizzow Utamakan Keselamatan Pekerja Dan Pelanggan

papar berkaitan - pada 12/4/2020 - jumlah : 231 hits
Joe Flizzow merupakan penyanyi rap terkenal dan juga pemilik kedai gunting rambut popular Joe s Barbershop Menerusi Instagram Story miliknya semalam Joe Flizzow mengumumkan bahawa semua outlet kedai gunting rambutnya akan di tutup dan mengh...
Kota Bharu Tutup Selepas 1 Tengah Hari Adalah Palsu

Kota Bharu Tutup Selepas 1 Tengah Hari Adalah Palsu

papar berkaitan - pada 10/4/2020 - jumlah : 240 hits
Menurut Polis Kelantan Mereka menafikan bandar Kota Bharu hanya boleh dimasuki bermula jam 8 pagi hingga 1 tengah hari seperti yang ditularkan di media sosial dan aplikasi Whatapps sejak semalam Ketua Polis Kelantan Datuk Hasanuddin Hassan ...
Viralll Kilang Tempat Cari Makan Tutup Bapa 6 Anak Jadi Penjual Ikan Bidan Terjun

Viralll Kilang Tempat Cari Makan Tutup Bapa 6 Anak Jadi Penjual Ikan Bidan Terjun

papar berkaitan - pada 17/4/2020 - jumlah : 412 hits
Kilang tempat cari makan tutup bapa 6 anak jadi penjual ikan bidan terjun hari ketiga permintaan sukar dipercaya Hasrul berniaga ikan di sekitar Seremban dan menawarkan khidmat penghantaran percuma KETERBATASAN dalam kehidupan seharian dise...
Ikon Pkr Tutup Mata Soal Keadilan Orang Lain

Ikon Pkr Tutup Mata Soal Keadilan Orang Lain

papar berkaitan - pada 18/4/2020 - jumlah : 313 hits
Dua anggota Wanita PKR tampil membela penggantungan ketua mereka Haniza Talha mengkritik keputusan yang didakwa bercanggah dengan prinsip parti Dalam satu kenyataan keras hari ini ketua komunikasi Wanita PKR Carolyn Khor menyelar presiden p...
Disebalik Pkp Kedai Runcit Ibu Buka Pukul 10am Tutup Pukul 8pm

Disebalik Pkp Kedai Runcit Ibu Buka Pukul 10am Tutup Pukul 8pm

papar berkaitan - pada 9/4/2020 - jumlah : 407 hits
Wahh kreatif betullah akak ni Rasanya orang lain dah buntu kot tak tau nak buat apa dah dekat rumah sepanjang pkp ni Tapi akak ni siap buka kedai lagi sambil sambil layan kerenah anak anak Laku keras nampaknya tuSukalah gaya kedai runcit ak...
Mb Tutup Tambah Sekatan Jalan Di Kajang Langkah Tepat

Mb Tutup Tambah Sekatan Jalan Di Kajang Langkah Tepat

papar berkaitan - pada 7/4/2020 - jumlah : 256 hits
BANGI 7 APRIL Tindakan polis menutup lapan jalan di sekitar Kajang adalah tepat bagi memutuskan rantaian Covid 19 kata Dato Menteri Besar Dato Seri Amirudin Shari berkata laluan yang ditutup menghubungkan beberapa kawasan yang berisiko meny...
Amerika Syarikat Fakta Menarik Unik Dan Aneh

Pilih Peruntukan Atau Muhyiddin

Bimbang Tentang Keselamatan Anak Anda Ketika Naik Motorsikal Dapatkan Helmet Ltd J

Kad Bank Malaysia Support Apple Pay Google Pay

Combine Best Of Both Worlds To Train Cardiothoracic Surgeons

Our Corrupt And Exploitative Business Community Is A Part Of The Problem Not A Part Of The Solution

Private Hospitals Ready To Receive Cardiac Surgery Patients From Serdang Centre

Wanita Masih Hidup Ada Kubur Sendiri



10 Fakta Biodata MK K Clique Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Gandingan Erysha Emyra Yang Beristerikan Siti Hajaar Syeikh Nordin

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria


Drama Nuh Dan Nayla

Ita Medin Wai Setak Nyin Chord

Anneth Pandai Bicara Chord

Himpunan Soal Jawab Qurban Sempena Hari Raya Aidiladha

Hijau Biru Purple Mata Hitamku

What S Behind The Security Warnings For Pride Events