Pengawal Keselamatan Terima Rezeki Yang Tak Diduga


 





ANJING DAN 'KUCING VIRAL'

Semalam saya rasa bersalah apabila memanggil DBKK utk menangkap anjing yg sering masuk ke perkarangan rumah utk mencari makanan. Namun hanya 3 ekor sahaja berjaya ditangkap dan 3 ekor lagi masih bebas. Saya rasa bersalah bila melihat anjing tak bertuan ini begitu sedih kehilangan rakan2 mereka.

Selepas Maghrib saya segera ke Mini Market. Saya ambil sekampit makanan anjing dan bila sampai di kaunter, tauke memberitahu kampit makanan itu adalah makanan anjing bukan makanan kucing.

Saya beritahu memang mahu beli makanan anjing. Mungkin sebab saya memakai jubah menyebabkan tauke tersebut menegur takut tersilap kampit makanan.

Masa saya kecil saya sgt takut pada anjing. Yelah tipikal Melayu yg memang anti anjing. Setiap hari saya menaiki basikal ke sekolah akn melalui Kg. Cina. Setiap hari juga saya dan kawan2 akn dikejar beberapa ekor anjing. Rupanya anjing ini satu perangai dia... bila kita selalu berikan makanan ia boleh berkawan dgn kita. Malah boleh dimarah (halau) begitu sahaja.

Setiap kali saya kayuh basikal anjing2 akn mengekori beberapa ratus meter. Sampai ada beranggapan saya pelihara anjing.Teringat kisah seekor anjing bernama Qithmir yg menemani tujuh pemuda Ashabul Kahfi bersembunyi di dlm gua.

Baiklah kisah benar kedua ini diceritakan sendiri oleh sahabat saya. Ia mengisahkan seorang pengawal keselamatan yg mendapat rezeki yg tidak disangka sehingga beliau berhenti dari pekerjaan tersebut. Kenapa pemuda itu berhenti semata mata utk memberi makanan kpd kucing sepenuh masa?

Ia kisah yg berlaku di negeri utara Semenanjung. Lelaki ini sewaktu bertugas sebagai penjaga keselamatan sering memberi makanan kpd kucing. Seperti lazim trend skg, setiap kali dia memberi makanan kpd kucing, dia akn menyuruh rakannya mengambil foto utk dimuatkan di FB dan IGnya.

Dari satu dua komen hinggalah gambar2nya di share di laman sosial. Semakin ramai yg like sehingga menjadi viral. Ramai yg meminta nombor akaun utk menghulurkan wang kpd pemuda pengawal keselamatan ini membeli makanan kucing2 jalanan yg ditemuinya.

Semakin hari semakin ramai yg menyumbangkan dana kpdnya. Selepas beberapa bulan akhirnya pemuda ini berhenti kerja sebagai pengawal. Bagaimana dia menyara kehidupannya dgn hanya memberi makanan kpd kucing tanya saya.

" Dia berhenti sb hari2 dari pagi sampai ke malam dia upload gambar memberi makanan kpd kucing dia. Dkt Malaysia ramai peminat kucing dan ramai penderma. Jadi dia berhenti kerana wang yg masuk ke akaunnya sudah mencukupi utk dia menyara kucing dan kehidupannya," jelas kawan saya sambil ketawa.

Sambungnya lagi wang yg diterima oleh pengawal tersebut setiap hari jauh lebih tinggi pendapatannya bekerja sebagai pengawal keselamatan. Itulah hebatnya kuasa atau pengaruh media sosial asalkan jgn delete nombor akaun. Buat kebajikan sambil swafoto. Apatah lagi sambil berikan makanan kau sdg menangis kerana sgt simpati dgn nasib kucing gelendangan tersebut lagi ramailah yg akn menyumbang.

Sebab itu ramai yg mahu buka pusat tahfiz, mahu daftar NGO, menubuhkan koperasi kerana ia bukan sahaja dpt membantu org ramai tetapi dpt juga menjana pendapatan. Tahfiz dan NGO sgt mudah mendapat dana kerana org Malaysia memang terkenal dgn sifat pemurah. Malah jika ada NGO 30% sumbangan akn milik peribadi...Jika ada 100 k dah dpt RM 30k.

Era teknologi siapa bijak menggunakan media sosial dia boleh hidup senang lenang walaupun bantuan itu hanya kpd binatang. Jika ikhlas lagilah seronok dapatlah pahala dunia akhirat kerana sudah tentu Allah sayang.

 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/07/pengawal-keselamatan-terima-rezeki-yang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
5814 200 Pemandu Teksi Klia Terima Agihan Infaq Rezeki Utusantv 24 07 2021

5814 200 Pemandu Teksi Klia Terima Agihan Infaq Rezeki Utusantv 24 07 2021

papar berkaitan - pada 25/7/2021 - jumlah : 237 hits
SERAMAI 200 pemandu teksi Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur menerima Infaq Rezeki hasil sumbangan Persatuan Pengguna Islam Malaysia bersama pelbagai agensi lain Pengerusi PPIM Datuk Nadzim Johan program dengan kerjasama pelbagai pi...
Hiburan Rezeki Jangan Ditolak Ifa Raziah Terima Tawaran Pfizer Dari Beberapa Hospital

Hiburan Rezeki Jangan Ditolak Ifa Raziah Terima Tawaran Pfizer Dari Beberapa Hospital

papar berkaitan - pada 17/7/2021 - jumlah : 239 hits
Baru baru ini kecoh diperkatakan apabila pelakon dan personaliti TV popular enggan mengambil suntikan vaksin jenis Sinovac Ifa yang sepatutnya mendapat suntikan vaksin di Pusat Pemberian Vaksin di Pusat Pameran dan Perdagangan Antarabangsa ...
Ni Rahsia Awet Muda Saya Umur 35 Tahun Rezeki Dapat 10 Anak Rumah Meriah

Ni Rahsia Awet Muda Saya Umur 35 Tahun Rezeki Dapat 10 Anak Rumah Meriah

papar berkaitan - pada 29/7/2021 - jumlah : 397 hits
Anak pembawa rezeki dalam keluarga Zaman mak ayah kita dulu dulu jika anak ramai orang tak akan bercakap tetapi sebaliknya akan rasa meriah dalam rumah Namun hari ini bila suami isteri mempunyai anak ramai mulalah ada yang cakap di belakang...
Rezeki Teruna 2 Janda Muda Rela Dimadukan Serentak

Rezeki Teruna 2 Janda Muda Rela Dimadukan Serentak

papar berkaitan - pada 30/7/2021 - jumlah : 296 hits
Akbar diapit dua pengantin perempuan iaitu Khusnul dan Yun ketika majlis akad nikah Tribunnews JAKARTA Seorang pemuda berusia 20 tahun dari Lombok Tengah Nusa Tenggara Barat baru baru ini menjadi tular kerana menikah dua wanita sekaligus Me...
Hiburan Itu Rezeki Saya Henti Tanya Benda Yang Tak Sepatutnya Nabila Huda

Hiburan Itu Rezeki Saya Henti Tanya Benda Yang Tak Sepatutnya Nabila Huda

papar berkaitan - pada 28/7/2021 - jumlah : 300 hits
Baru baru ini setelah diumumkan pengunduran Awal Ashaari dan Janna Nick sebagai pengacara di program hiburan terkenal iaitu Melodi TV3 mengesahkan pengacara yang bakal mengganti program tersebut ialah pelakon Nabila Huda Pelakon tersebut me...
Sebab Rezeki Suami Selalu Hilang Dan Gagal Menyimpan

Sebab Rezeki Suami Selalu Hilang Dan Gagal Menyimpan

papar berkaitan - pada 29/7/2021 - jumlah : 280 hits
Sebab rezeki suami selalu hilang dan habis Walau kerja bertungkus lumus namun tak ada simpanan langsung Dapat gaji besar dan overtime lagi tetapi bila anak dan isteri minta duit asyik tak ada Jawapan mudah tunggu gaji nanti Takkan sekelumit...
Dalam Raga Ada Botol Susu Kosong Demi Cari Rezeki Ayah Terpaksa Bawa Anak Sekali

Dalam Raga Ada Botol Susu Kosong Demi Cari Rezeki Ayah Terpaksa Bawa Anak Sekali

papar berkaitan - pada 27/7/2021 - jumlah : 270 hits
Kasih ayah selamanya Itulah ungkapan yang boleh diberikan kepada seorang ayah yang juga penghantar makanan kerana sanggup membawa anaknya menghantar pesanan makanan Demi meneruskan kelangsungan hidup inilah pengorbanan yang harus dilakukan ...
5820 Sumbangan Infak Rezeki Kepada Pemandu Teksi Klia Dagang News 24 07 2021

5820 Sumbangan Infak Rezeki Kepada Pemandu Teksi Klia Dagang News 24 07 2021

papar berkaitan - pada 27/7/2021 - jumlah : 289 hits
SEPANG 24 Julai Persatuan Pengguna Islam Malaysia secara berkolaborasi dengan beberapa agensi kerajaan dan pertubuhan bukan kerajaan telah mengadakan acara sumbangan Infaq Rezeki kepada 200 pemandu teksi KLIA bernilai RM16 000 PPIM di bawah...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Continuous Learning



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Kopi Surat Cinta Kota Damansara

8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega