Pengalaman Menjalankan Bisnes Bakeri Dari Rumah Selama 3 Tahun



Selama 3 tahun mengusahakan bisnes makanan dari rumah, khususnya bisnes kek dan roti pasti ada cerita pahit manis yang telah dilalui.
 
Ada kalanya pernah juga rasa nak berhenti buat bisnes kek dari rumah ini, tapi ada ketikanya apabila terkenang senyuman para pelanggan yang berpuas hati dengan hasil kerja yang diberikan, rasa kembali bersemangat untuk teruskan berusaha.
 
Jika anda minat nak tahu, jenis-jenis kek dan produk yang saya jual, saya ada cerita dibahagian akhir artikel ini. Sekiranya anda minat nak membuat tempahan atau ingin dapatkan khidmat dari saya, juga saya ada nyatakan bagaimana cara untuk dapatkannya ya.

Dalam perkongsian ini, saya ingin fokus kepada berkongsi kisah dan serba sedikit pengalaman yang telah saya lalui apabila menjalankan bisnes bakeri dari rumah. Manalah tahu, ada dalam kalangan pembaca dan pelawat blog ini, yang ada cita-cita nak buat bisnes ni nanti boleh belajar satu dua perkara dari pengalaman saya nanti.
 
Jom kita baca.

 
Ragam customer
Bukan dalam bisnes kek dan pastri ni sahaja malahan dalam apa bidang sekalipun mesti kita akan hadapi sikap pelanggan yang pelbagai. Ada yang senang berurusan, ada yang tanya pelbagai soalan tapi akhirnya beli pada orang lain.
 
Itu semua saya anggap sebagai satu lumrah dalam bisnes makanan yang saya ceburi. Sebagai pelanggan, mereka ada hak untuk dapatkan perkhidmatan yang mereka rasakan terbaik untuk diri mereka.
 
Pengalaman saya jalankan bisnes bakery homemade ini, setiap kali ada pelanggan nak buat tempahan, kita mesti minta pelanggan dahulukan bayaran (melainkan pelanggan yang selalu kita selalu berurusan dan senang membuat pembayaran secepat mungkin).
 
Nak COD free
Istilah COD ini sebenarnya merujuk kepada Cash On Delivery. Dalam koncep COD, pelanggan hanya perlu buat bayaran apabila kek yang ditempah sudah dihantar kepada pelanggan tersebut. Senang cerita, bila produk dah ada kat depan mata, baru bayaran dibuat.
 
Umpama macam kita buat belian makanan segera sama ada McDonald atau Pizza Hut. Kita ada pilihan untuk bayar apabila makanan sudah ada depan mata. Cuba semak dekat resit dan kita akan nampak ada item untuk “delivery fees” atau “caj penghantaran”.
 
Sesetengah pelanggan ini, mereka fikir yang penjual kek seperti saya dah untung banyak atas kek dan roti yang dijual. Sebenarnya anggapan seperti ini tak berapa tepat, apabila kita ambil kira kos bahan-bahan untuk menghasilkan kek dan roti yang semakin meningkat.
 
Apabila kita tak caj kos untuk penghantaran, akhirnya untung daripada jualan kek dan roti itu tadi diserap untuk menampung kos penghantaran. Sebenarnya pelanggan seperti ini bukannya nak COD Free, tapi nak free delivery.
 
Ok senang je, pernah juga beritahu pada pelanggan jika rasa caj penghantaran mahal atau tak perlu, minta mereka ambil datang ke rumah. Jawapan yang diterima biasanya “alamak tak sempat” dan “malas nak datang ambil”.
 
Fikirkanlah masa dan kesanggupan penjual produk bakeri dari rumah ni untuk buat dan siap hantar ke rumah anda. Semua itu ada kosnya, dan jika anda beli dari kedai pun, anda perlu keluar duit juga, sama ada untuk petrol, parking dan mungkin juga tol.
 
Bahan mentah sentiasa meningkat harga
Dilema sebenarnya bila kos bahan-bahan nak buat kek dan roti ni semakin lama semakin meningkat. Bukan apa, harga yang dijual sudah tetap, nak naik kan harga serba salah jadinya sebab tahu pelanggan bukannya semua orang berada, lagipun mereka nak membeli pun pakat pakat tengok poket sebelum membeli.

Nak murah tapi nak sedap dan berkualiti
Ini pelanggan yang menakutkan…. haha taklah cuma runsing dapat pelanggan macam ni. Contoh kek coklat, coklat masakan kek ni ada banyak jenis sebenarnya, kalau rasa dan kelemakan coklat tu sedap memang harga mahal terutama guna jenama van houten.
 
Pemasaran secara online offline
Terdapat pelbagai cara sebenarnya, cuma boleh katakan jika mengalami kekangan kewangan serta modal yang terhad, pemasaran online adalah salah satu kaedah mendapatkan pelanggan untuk jangka masa panjang, lebih-lebih lagi menggunakan blog. Fanpage pula bagus cuma kena rajin update status, sebab trust perlu juga diambil kira semasa pelanggan scroll fb adakah penjual masih aktif atau tidak melalui fb page.
 
Boleh dikatakan rata rata pelanggan kami yang membuat tempahan kerana mencari melalui google dan facebook (sebalik itu ada kelemahan yang perlu diakui penjual bakeri). Bila melalui online pelanggan memikirkan penjual sudah ada kedai dan mempunyai ready made kek.
 
Aduh.
 
Satu kerugian, memang rugi disebabkan pelangga dalam keadaan mood betul-betul mahu membeli. Bila diberitahu perlu tempah awal dan tiada kedai hanya beroperasi dari rumah, melepas la untuk jualan tersebut.

Pemasaran secara offline banyak cara sebenarnya, sertai sesuatu program, seperti ekspo atau karnival, edar flyers dan pelbagai lagi.
 
Hanya satu cara dicuba iaitu bagi makan secara percuma. Bagi makan percuma pula saya fokuskan kepada jiran terdekat dan rakan pejabat suami, memang betul bila diberi secara percuma tu tempahan akan datang dengan sendirinya, bila stop bagi makan percuma ni automatic tempahan pun perlahan-lahan tiada.
 
Dalam keadaan ini, kita anggap sahaja kos untuk buat kek dan belanja makan secara percuma itu tadi adalah sebahagian daripada kos pemasaran.
 
Lambat bayar
Kes ini biasanya melibatkan jiran-jiran je. Biasa la tu. Ada yang order segera tapi lambat bayarnya. Ada yang bayar siap-siap, barang yang nak sebulan dua bulan lagi.
 
One man show
Faham faham la, jadi ceo (chief everything officer). Buat hanya seorang diri. Kita jadi tukang ambil order, tukang beli barang-barang, tukang buat, tukang hantar. Mujur bab promosi suami yang buatkan. Alhamdulilah.
 
Banyak lagi kalau nak ceritakan pengalaman tapi cukuplah setakat ini dulu.
 
Kalau berminat nak dapatkan produk atau perkhidmatan berkaitan bisnes bakeri boleh hubungi terus puan nor akidah (boleh hubungi 013 466 3665, boleh telefon terus jika tiada respons melalui whatapps) atau layari fb page akina bakery.

Sila ke pautan ini untuk ke fanpage Akina Bakery.
 
Produk yang ditawarkan
(1) Kek coklat moist
(2) Kek red velvet
(3) Kek cheese
(4) Kek pandan
(5) Peralatan berkaitan bakeri seperti oven, chiller, frozen dan mixer
(Penghantaran peralatan/mesin akan dibuat oleh rakanniaga kami sekitar kedah, Selangor dan kuala lumpur).
(Perkhidmatan tempahan kek atau produk makanan yang lain hanya sekitar, kota sarang semut, pekan pendang dan alor setar)
 
Perkhidmatan yang ditawarkan:
(1) Gubahan Hantaran Perkahwinan
(2) Kelas Hands On Deko Kek
(3) Kelas Hands On Membuat Pizza
(4) Kelas Roti Dan Bun
(5) Kelas Penghasilan Roti Pita kebab dan proses penghasilan kebab

Jika ada orang perseorangan atau agensi kerajaan/swasta yang berminat menganjurkan kelas kelas seperti di atas (luar kawasan kedah khasnya) boleh berbincang bagi mengatur program dan kelas tersebut.
 
Ps: “saya” dalam artikel ini adalah Pn Akidah. Beliau adalah seorang usahawan wanita yang mengusahakan bisnes menjual kek dan produk pastri dari rumah.
 
Sekiranya anda minat untuk ikuti jejak langkah Pn Akidah, boleh berhubung terus dengan beliau untuk ikuti kelas yang beliau anjurkan atau boleh juga belajar dari panduan ini.
 
 
 
 
The post Pengalaman menjalankan bisnes bakeri dari rumah selama 3 tahun appeared first on Blog Sabree Hussin.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sabreehussin.com/pengalaman-bisnes-bakeri-dari-rumah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Biadab Seorang Ayah Di Surabaya Jadikan Putri Kandung Budak Seks Selama 10 Tahun

Biadab Seorang Ayah Di Surabaya Jadikan Putri Kandung Budak Seks Selama 10 Tahun

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 472 hits
Selama kurang lebih 10 tahun seorang bapak berinisial AM di Surabaya tega menyetubuhi anak kandungnya sendiri Tindakan bejat yang dilakukan di rumahnya itu dilakukan sejak korban berusia 13 tahun
Pemuda Ini Mendekati Dan Bertanya Mengapa Selama 10 Tahun Lelaki Tua Ini Duduk Tepi Jalan Tempat Yang Sama

Pemuda Ini Mendekati Dan Bertanya Mengapa Selama 10 Tahun Lelaki Tua Ini Duduk Tepi Jalan Tempat Yang Sama

papar berkaitan - pada 2/2/2019 - jumlah : 276 hits
Baru baru ini netizen di Thailand berkongsikan gambar seorang lelaki tua yang dipercayai gelandangan telah menunggu seseorang di tepi jalan sejak 10 tahun lalu Menurut Poramet Misomphop yang ketika itu sedang menikmati sarapan pagi berkata ...
Gua Ais Memukau Iceland Pengalaman Sekali Seumur Hidup Fenomena Ais Mencair Bentuk Landskap Unik Setiap Tahun

Gua Ais Memukau Iceland Pengalaman Sekali Seumur Hidup Fenomena Ais Mencair Bentuk Landskap Unik Setiap Tahun

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 493 hits
Siapa je tak pernah dengar keindahan iceland Negara ais dengan ciri landskap unik membentuk pulau gunung berapi dan glasier Vatnaj kull merupakan glasier yang paling besar di Eropah dengan ketebalan ais mencecah 1 000 meter Meneroka sepanja...
Pengalaman Pembedahan Membuang Ketumbuhan Kalenjar Airliur Selama Hampir 13jam

Pengalaman Pembedahan Membuang Ketumbuhan Kalenjar Airliur Selama Hampir 13jam

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 428 hits
Assalamuaikum Hai readers Alhamdulillah syukur ke hadrat illahi masih dipanjangkan usia buat diri ini Mungkin ada yang sedia maklum kan tentang keadaan diri kita Menahan sakit lebih kurang 7bulan Kalau ada yang tak tahu boleh baca kat entri...
Anies Rancang Masterplan Pembangunan Transportasi Jakarta Selama 10 Tahun

Anies Rancang Masterplan Pembangunan Transportasi Jakarta Selama 10 Tahun

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 229 hits
Gubernur DKI Jakarta Anies Baswedan mengaku sedang merancang konsep pembangunan transportasi di ibu kota Dia mengatakan hasil rancangan secara terperinci akan dipresentasikan kepada pemerintah pusat
Saya Harap Itu Hanyalah Patung Bukan Manusia Budak 2 Tahun Maut Kesejukan Terperangkap Luar Rumah Ketika Ribut Salji

Saya Harap Itu Hanyalah Patung Bukan Manusia Budak 2 Tahun Maut Kesejukan Terperangkap Luar Rumah Ketika Ribut Salji

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 333 hits
Seorang kanak kanak perempuan berusia 2 tahun ditemui mati kesejukan di luar rumah dengan berpakaian lengkap baju tidur selepas terperangkap di belakang rumah semasa ribut salji kuat Mayat Sofia Van Schoick ditemui di luar rumah oleh jirann...
Budak Dua Tahun Mati Kesejukan Terkunci Luar Rumah

Budak Dua Tahun Mati Kesejukan Terkunci Luar Rumah

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 280 hits
Seorang kanak kanak berusia dua tahun ditemui mati dalam keadaan membeku setelah terkunci di bahagian belakang rumah ketika berlaku ribut salji Berita penuh di https goo gl G9ziDa
Fakta Fakta Meninggalnya Istri Ustaz Maulana Mengidap Kanker Usus Selama 7 Tahun

Fakta Fakta Meninggalnya Istri Ustaz Maulana Mengidap Kanker Usus Selama 7 Tahun

papar berkaitan - pada 21/1/2019 - jumlah : 186 hits
Istri Ustadz Maulana Hj Aliah Maulana meninggal dunia di RS Bhayangkara Makassar pada Minggu pukul 17 00 WITA Kabar duka meninggalnya istri Ustaz Maulana menyebar dengan cepat Kabar duka meninggalnya istri Ustaz Maulana disampaikan Pembina ...
Ibu Rumah Tangga Seharusnya Terima Gaji Rp 2 3 Miliar Per Tahun

Ibu Rumah Tangga Seharusnya Terima Gaji Rp 2 3 Miliar Per Tahun

papar berkaitan - pada 21/1/2019 - jumlah : 216 hits
Seorang ibu rumah tangga disebut melakukan pekerjaan hybrid Artinya ibu rumah tangga melakukan bermacam pekerjaan dalam satu profesi
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman



Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi


Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Tak Perlis Lah Kalau Tak Makan Harumanis

Helikopter Terhempas 10 Dilaporkan Terkorban

Resepi Tortilla Wrap