Pengalaman Bersama Unifi Mobile Postpaid 99


Musim wabak Covid-19 lihat seperti orang ramai telah tertumpu didalam rangkaian internet bagi urusan kerja mahupun hiburan dan masa selebihnya akan bersama dengan keluarga yang tersayang

Namun tidak semua golongan mampu menyediakan aktiviti tanpa gadget untuk keluarganya maka penggunaan internet sangatlah diperlukan bagi mencari hiburan filem kanak-kanak dan tontonan semua lapisan masyarakat.

Penulis pula juga tidak melepaskan peluang dengan mengambil kesempatan untuk melangan pelan Unifi Mobile pada musim Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).


Nak dijadikan cerita penulis telah mengambil masa beberapa hari semenjak timbulnya isu wabak covid-19 dengan pencarian setiap pelan internet yang ditawarkan di dalam pasaran terutama pada musim (PKP). Walaupun kerajaan Malaysia sangat prihatin terhadap rakyat maka mereka pun telah menawarkan beberapa kuota untuk kepada pengguna mobile seperti kami.

Daftar! Ada syarikat telco menawarkan beberapa Gb internet untuk setiap hari manakala ada juga menawarkan had penggunaan hotspot bagi keperluan pengguna yang terpaksa berada dirumah bertujuan memutuskan rantaian covid-19.

Dalam banyak-banyak tawaran dibuat paling menarik perhatian penulis adalah tawaran dari pihak unifi mobile terutama bagi pelan pascabayar dimana mereka telah menawarkan percuma data hotspot sebanyak 999Gb. Jika lihat dari angka ia adalah sangat besar dan agak susah dan pening untuk dimanfaatkan korang bayangkan berapa jumlah tontonan filem dan berapa puluh jenis fail yang boleh dimuat turun tanpa perlu risau dengan kehabisan hotspot data, kelajuan internet pula sekitar 5Mbps paling tinggi jika kawasan tempat tinggal penulis

Seterusnya penulis lihat pula pada tarikh tawaran yang diberi memang sungguh mengikut kriteria pengguna ketika musim PKP ini, harga langanan asal adalah RM99 tanpa kontrak manakala RM59 pula memerlukan kontrak selama 12 bulan. Kelebihan disini jika pengguna ingin kekalkan nombor lama penghantaran ke rumah semuanya percuma manakala kepada yang ingin buat pendaftaran nombor baru pembayaran sebanyak RM100 diperlukan.

Setelah penulis menerima kad sim dari penghantar, pertama sekali yang menjadikan masalah adalah isu kestabilan rangkaian dikawasan tempat tinggal. Setelah beberapa hari bersabar maka penulis pun mula membuat aduan kepada pihak unifi mobile akan permasalahan yang dihadapi iaitu rangkaian tidak stabil atau sering disconnected.

Setelah beberapa kes aduan dibuka sehingga pihak mereka menyalahkan mobile pengguna kut ada masalah, akhirnya setelah berbincang baik-baik melalui pesanan emel masalah rangkaian tidak stabil dapatlah dipulihkan dan hati pun ada sedikit senang. Kalau jenis prepaid tiada masalah cukup masa kita boleh buang ini postpaid kut bukan sikit-sikit bil dia sudah semestinya kita mahupun kepuasan dan kestabilan rangkaian.

Disini penulis ingin kongsikan sedikit pengalaman ketika mengatasi permasalah berkaitan rangkaian kepada korang iaitu, pertama sekali jika kita sudah memiliki pelan yang senang dihati tapi ada masalah rangkaian pula maka tanpa membuang masa cuba cari saluran yang betul untuk membuat aduan.

Pada mulanya memang kelihatan pihak mereka seperti nak atau tidak je layan kita punya aduan, tapi bila kita beri sedikit sebanyak tanda hormat kepada mereka insya Allah masalah korang dapat diatasi. Bukan apa penulis tengok bila rangkaian tidak memuaskan je pengguna terus marah-marah dan maki operator baik melalui panggilan mahupun emel.


Untuk pengetahuan kita bersama bidang mereka ini sangatlah banyak dan berlapis seperti kek lapis. Cara kerja mereka adalah diorang akan letak tukang ambil aduan di barisan hadapan manakala barisan pakar-pakar pula nun jauh diatas sana. Jadi korang bayangkan laa berapa lapisan yang perlu mereka lalui bagi memastikan permasalahan korang betul-betul sampai pada barisan pakar.

Seterusnya tidak semua telco akan membalas atau hubungi korang bertanya khabar adakah rangkaian sudah pulih atau tidak, jadi kita sebagai pengguna bijak kenalah berusaha menghubungi melalui panggilan mahupun emel untuk pertanyaan kes korang yang masih dalam proses membaik pulih.


Akhir sekali, kita adalah pengguna yang bijak kalau korang rasa pihak teknikal diorang memberi respon yang kosong contohnya masalah belum selesai tapi mereka kata lokasi 'tiada masalah encik' haa disitu korang boleh siap sedia buat surat pembatalan dan emel kepada bahagian support telco bagi yang menggunakan pelan postpaid amatlah disarankan supaya tidak mempunyai sebarang tunggakkan jadi korang bolehlah lompat kemana-mana telco yang mengikut citarasa.

Langkah seterusnya jika korang rasa sayang dengan pelan yang ditawarkan walaupun rangkaian tidak memuaskan boleh cuba panjangkan aduan kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sekejung.com/2020/04/pengalaman-bersama-unifi-mobile.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pas Percuma Unifi Mobile 999gb Lte Hotspot Akan Diperlihatkan Pada Akaun Anda Menjelang 3 April

Pas Percuma Unifi Mobile 999gb Lte Hotspot Akan Diperlihatkan Pada Akaun Anda Menjelang 3 April

papar berkaitan - pada 2/4/2020 - jumlah : 475 hits
Telekom Malaysia sebelum ini telah mengumumkan akan melanjutkan penawaran pas percuma untuk hotspot bagi pelanggan Unifi Mobile sehingga 14 Mac 2020 kelak Walaubagaimanapun ramai yang mula mengadu hari ini apabila akaun mereka hanya memperl...
Unifi Mengalami Gangguan Kerana Kerosakkan Kabel Bawah Laut Internet Perlahan Ke Pelayan Hong Kong Dan Amerika

Unifi Mengalami Gangguan Kerana Kerosakkan Kabel Bawah Laut Internet Perlahan Ke Pelayan Hong Kong Dan Amerika

papar berkaitan - pada 10/4/2020 - jumlah : 289 hits
Sejumlah pengguna tempatan menghadapi masalah untuk mengakses perkhidmatan web hari ini dimana kebanyakkan pengguna telah mengatakan pelayaran internet mereka lebih perlahan berbanding kebiasaan pada hari ini Bertanyakan mengenainya pihak T...
Unifi Alami Gangguan Internet Lagi Kali Ini Melibatkan Kerosakan Kabel Bawah Laut

Unifi Alami Gangguan Internet Lagi Kali Ini Melibatkan Kerosakan Kabel Bawah Laut

papar berkaitan - pada 10/4/2020 - jumlah : 306 hits
Sejak beberapa hari terakhir ini dapat dilihat orang ramai meluahkan rasa tidak puas hati di media sosial mengenai prestasi internet daripada rangkaian unifi yang dikatakan agak perlahan berbanding hari kebiasaan Melihat kepada jumlah respo...
Mudahnya Semak Dan Bayar Bil Internet Unifi Guna Apps

Mudahnya Semak Dan Bayar Bil Internet Unifi Guna Apps

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 1164 hits
Cara mudah nak semak dan bayar bil TM Unifi mahupun Streamyx Ok Rasanya ramai yang hadapai masalah apabila banyak pejabat pos kiosk TM bank termasuk pejabat Telekom yang tutup dan sukar untuk diakses atas sebab sebab tertentu Keperluan sepe...
Ford Wayne State Access Launch Mobile Covid 19 Testing For Michigan First Responders

Ford Wayne State Access Launch Mobile Covid 19 Testing For Michigan First Responders

papar berkaitan - pada 16/4/2020 - jumlah : 238 hits
DEARBORN Mich April 15 2020 Ford Motor Company Wayne State University the Wayne State University Physician Group and ACCESS are launching a new initiative to improve access to COVID 19 testing for symptomatic first responders health care wo...
Covid 19 Pengalaman Sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan

Covid 19 Pengalaman Sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan

papar berkaitan - pada 31/3/2020 - jumlah : 628 hits
Assalamualaikum hi korang Alhamdulillah Setakat hari ini Iday dan keluarga masih sihat sihat lagi dan masih dijauhi dari jangkitan virus Covid 19 Tetapi takziah Iday ucapkan buat mereka atau ahli keluarga mereka yang dijangkiti sama sama ki...
Hariz Irffan Kongsi Pengalaman Sebagai Barisan Hadapan Ketika Pkp

Hariz Irffan Kongsi Pengalaman Sebagai Barisan Hadapan Ketika Pkp

papar berkaitan - pada 31/3/2020 - jumlah : 495 hits
Pelbagai ragam dan karenah orang awam antara cabaran yang perlu dilalui oleh anggota keselamatan yang bertugas sebagai barisan hadapan negara dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan susulan penularan wabak COVID 19 ketika ini Itu antara pe...
Sakitnya Hanya Allah Yang Tahu Hanya Terlantar Atas Katil Pesakit Covid 19 Kongsi Pengalaman Pahit

Sakitnya Hanya Allah Yang Tahu Hanya Terlantar Atas Katil Pesakit Covid 19 Kongsi Pengalaman Pahit

papar berkaitan - pada 2/4/2020 - jumlah : 214 hits
Tengku Amylia mengalami demam pada 8 Mac dan hanya disahkan positif pada 14 Mac setelah menjalani saringan apabila demamnya tidak baik dan mengetahui kontak rapatnya positif pada 12 Mac Lima hari di Unit Rawatan Rapi Hospital Sungai Buloh s...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Lunch Di Restoran Saffani Ipoh Perak

Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms