Pengalaman Bercuti Ke Jakarta

Day 1

Kali ni saya nak share story pengalaman saya ke Jakarta, Indonesia. Kami pergi ni sebenarnya atas urusan kerja suami saya. Kami ni peneman je. Tak lama pun kejap je 3 hari 2 malam. Saya pergi dengan husband, anak saya, mak and adik saya sorang. Flight kami hari Sabtu, 23 Feb, balik on 25 Feb 2019. Flight pagi-pagi pukul 8.30 pagi. So kami bertolak dari rumah saya naik grab pukul 4 pagi. Sampai KLIA 2 dah pukul 5 pagi. Kami terus pergi check in, sempat isi perut dulu before masuk ke dalam

Si kecik tengah tunggu flight dia..hihi
Dah setel semua urusan ktorang terus masuk ke dalam, solat then tunggu time untuk boarding je dah. Flight ke Jakarta lebih kurang 2 jam la amik masa. Timing kat Jakarta pulak 1 jam lewat dari Malaysia. So kami sampai Jakarta time tu around 9.30 pagi macam tu. Urusan kat imigresen semua smooth je, tak ramai orang so beratur pun kejap sangat. Alhamdulillah.
Terminal 2, Sukarno Hatta International Airport
Tengah tunggu teksi untuk ke hotel
Keluar je dari situ, kami terus cari teksi untuk ke hotel. Recommended untuk korang amik teksi bluebird. Sebabnya teksi ni pakai meter so selamat la sikit dari kena jerut. Hihihi. Tapi ktorang amik teksi bluebird chartered, harganya 195 ribu rupiah termasuk sekali bayaran tol. Perjalanan ke hotel lebih kurang 40 minit. Jalan pun agak clear takde macet. Maybe sebab hari Sabtu kan. Hihi

Landing dulu bila sampai
Kami check in hotel Sottis Residence Pejompongan. Hotel ni dekat area Jakarta Central. Dekat sangat dengan tempat shopping fames, Tanah Abang. Masa sampai dalam pukul 11 macam tu, bilik dah ready so kami boleh terus check in je. Kami book 2 bilik untuk 2 malam total lebih kurang 600 ringgit. So far hotel ni nice. Bilik sangat bersih, selesa. Location sangat best dekat central. Kedai makan banyak sekitar sini. Staff hotel kat sini pulak semuanya baik-baik, lemah lembut belaka. Dari staff reception, staff kat restaurant sampai la yang jaga pintu tu, semuanya sangat bagus. Servis 5 star saya bagi. Hihi
Me, my mom, my sis and my son
Ruang lobi hotel
So aktiviti hari pertama ialah shopping. Mana lagi tujuannya kalau bukan ke Tanah Abang. Lepas selesai check in, siapkan anak saya mandi dulu sebab dari rumah belum mandikan dia. Kekeke. Lepas setel terus keluar ke Tanah Abang. Hotel saya stay ni dekat sangat lebih kurang 2 km je. Tapi jem dia sangat padu ye. Sepanjang jalan jem ya rabbi. Kami amik grab dari hotel ke Tanah Abang, cuma 20 ribu rupiah je. Tanah Abang ni macam shopping mall untuk pemborong la lebih kurang. Macam-macam ada jual kat sini, kain meter, baju dah siap, telekung, beg semuanya ada la. Pandai-pandai la korang tawar menawar kat sini. Mak saya sempat borong baju ready made lace dengan kain batik pasang. Sepasang dalam 50 ringgit je duit kita. Murah sangat-sangat. Kami sempat jugak borong kain batik meter. Batik kat sini cantik belaka. Geram tengok sampai tak tau nak pilih yang mana. Murah je kat sini boleh dapat semeter dalam 15 ringgit. Jom cuci mata

Dalam Pasar Tanah Abang
Kedai jual tudung
Kedai jual baju batik, beraneka design

Lepas habis shopping, kami sempat jugak singgah ke Thamrin City. Dua-dua mall ni berdekatan je. So dah alang-alang tu masuk jugak ke Thamrin City ni sekali. Barang yang dijual pun kebanyakkan sama je macam dekat Tanah Abang. Sempat jugak kami minum menghilangkan dahaga dekat Es Teller. Kedai Es Teller ni best dia punya Es Teller nangka sedap sangat. Hihi

Mommy, daddy and Ammar posing dulu dekat dalam Thamrin City
Tunggu my mom shopping
Rehat sebentar minum Es Teller
Day 2
Pagi-pagi breakfast dulu kat hotel. Plannya hari ni teman hubby settlekan kerja dia dulu. Tapi masih awal lagi so kami decide nak pergi ke National Monument dulu. So kami ambik grab macam biasa terus ke National Monument ataupun Indonesia panggil ni as Tugu Monas. Cuaca panas jugak time kami sampai ni tapi dah ramai sangat orang. Sempat la kami posing jugak kat sini. Actually boleh naik ke atas, saya xsure berapa bayaran dia tapi kami tak naik pun just ambik gambar kat luar je
At Tugu Monas

Si kecik kepanasan dah tu..hihihi
Lepas habis jalan-jalan kat sini, terus kami gerak ke Jakarta Convention Centre, tempat hubby nak settlekan keja dia. So saya dengan mak, adik and anak saya sempat la jalan-jalan sini jap. Time ni ada event macam travel fair ala-ala matta fair kat Malaysia la. Macam-macam tour ada sini boleh cuci mata compare harga dorang. Sempat jugak kami beli 2 luggage yang saiz cabin tu, murah gila dalam 70 ringgit je satu. Kualiti Nampak helokk jugak la. Memang patut beli pun sebab dah tershopping banyak gila kat Tanah Abang tu kan. Memang memerlukan beg tambahan kisahnya. Hihihi

Kami kat Jakarta Convention Centre
After settle keja kat sini, kami balik ke hotel dulu, simpan semula barang apa yang patut semua, then keluar semula untuk lunch. Kami pilih lunch dekat satu restoran nasi padang yang kalau ikut review kat Google memang meletup, nama dia Rumah Makan Salero. Tengok laa aneka lauk padang yang ada ni. Haaa meleleh tak air liur? Keke. Rendang minang paling sedappp sekali kat sini. The best sangat rasanya. So far saya bagi 5 star jugak. Korang kalau datang Jakarta, boleh try nasi padang kat sini k. Google je nama kedai makan ni, then book je Grab untuk ke sini. Mudah sangat.
Rumah Makan Salero Jumbo

Lauk padang, semua sedap-sedap :)

Destinasi berikutnya lepas perut dah kenyang, kami book Grab ke Taman Mini Indonesia Indah. Tempat ni ala-ala macam rumah kebudayaan gitu la. Jauh jugak dari Jakarta Central ke Taman Mini lebih kurang 40 minit. Macam-macam ada kat sini, tempat dia pun sangat-sangat luas. Better naik kereta untuk masuk dalam ni. Kami ambik teksi blue bird untuk pusing-pusing kat dalam ni. So korang boleh mintak je teksi stop kat mana yang korang nak. Ada tempat yang korang tak berminat nak tengok, boleh skip. Kami sempat stop kat Rumah Riau, Padang, Istana Anak-anak Indonesia dengan candi mini Borobodur. Tu je sempat. Sebabnya time tu nak hujan

Istana Pagar Ruyung
Rumah Gadang
Istana Anak-Anak Indonesia

Mini Candi Borobodur

Muzium reptilia

Mini Tugu Monas dekat dalam Taman Mini Indonesia Indah
Memang elok-elok lepas kami masuk kereta dah hujan. So kami terus je mintak teksi tu hantar kami balik ke Jakarta Central. Kami mintak teksi stop dekat Plaza Senayan. Ni tempat shopping jugak. Tapi ni kira macam tempat shopping orang kaya. Semua butik-butik mewah ada kat sini. Ala-ala macam Pavilion or KLCC kita la. Tujuannya mak saya nak beli something for my dad yang tak dapat join trip kali ni. Hihi.
Amboii cik abang tu belek-belek baju batik nak ke tu? Hehe
Lepas dah setel kami balik semula ke hotel. Mandi, solat, rehat-rehat kejap. Malam keluar semula untuk dinner. Kami dinner dekat satu café ni dekat je dengan hotel kami stay. Bersebelahan dengan hotel kami stay ni ada satu kedai buah fresh fruit. Macam-macam buah ada jual kat sini. Sempat lagi mak saya bershopping buah pulak kat sini. Biskut ritz kat sini murah gila, sepaket ni lebih kurang 2 ringgit je. Kalau kat Malaysia jual 8 ringgit. Haha. Kawan mak saya ada kirim pewangi toilet brand Stella. So yang ni mak saya beli dekat Alfa Mart lebih kurang macam 7E la Alfa Mart ni. Wangi sangat-sangat saya dah try letak kat bilik air rumah. Memang best.
Dinner - Nasi Ayam BakarPewangi toilet, Stella. Memang bau wangi kuat sangat. Sedap bau dia.
Day 3

Last day kat Jakarta, memang dah tak ada aktiviti apa lagi dah. Lepas breakfast kat hotel, kami kemas-kemas barang, siap untuk ke airport je. Kami book grab macam biasa terus ke airport. Sampai airport awal lagi, so sempat kami pekena mee bakso special dulu kat airport tu. Sedapp pedas memang best. Bakso dia kemain besar-besar. Specialnya siap dibalut dengan tauhu lagi. Flight pukul 2.35 petang, sampai ke KL pukul 5.30 time Malaysia.
Dekat airport, ready to fly back to KL
Sementara menunggu, pekena bakso dulu laa. Hihi

Main dulu kat playground

Sekian je la pengalaman kami di Jakarta.

Kopi Luwak, sedapp.
Hasil shopping kat sana. Hihi
Kain batik meter yang sempat dibeli.

Sri Mulyani Harga Tiket Mrt Jakarta Rp 10 000 Masih Terjangkau

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 214 hits
Menurut Sri Mulyani untuk jarak tempuh sepanjang 16 kilometer dengan dipatok sebesar Rp 10 000 pun masih affordable bagi masyarakat Apalagi masyarakat dapat menempuh waktu perjalanan hanya dalam 30 menit
Sri Mulyani Keberadaan Mrt Ubah Peta Properti Jakarta

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 176 hits
Sasaran tempat tinggal pun kini tidak hanya fokus di tengah kota karena MRT menawarkan akses transportasi yang cepat dan nyaman dengan tarif cukup terjangkau hingga ke pinggiran kota
Jokowi Kenalkan Kip Kuliah Saat Bertemu 3 300 Pelajar Jakarta Selatan

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 198 hits
Jokowi mengatakan pelajar SMA SMK yang nantinya ingin melanjutkan pendidikan ke jenjang lebih tinggi dapat menggunakan KIP Kuliah Mantan Gubernur DKI Jakarta itu berpesan agar para siswa untuk rajin belajar agar bisa melanjutkan ke bangku k...
8 Trik Sewa Apartemen Di Jakarta Agar Tidak Ganggu Keadaan Finansialmu

papar berkaitan - pada 7/3/2019 - jumlah : 191 hits
Sewa apartemen di Jakarta menjadi alternatif pilihan mencari hunian nyaman di tengah metropolitan Batavia Seperti diketahui Jakarta menjadi kota yang seolah olah seperti magnet bagi para pencari kerja Mencari hunian yang nyaman tepat di ten...
Vokalis Band Zivilia Ditangkap Saat Berada Di Apartemen Jakarta Utara

papar berkaitan - pada 7/3/2019 - jumlah : 200 hits
Barang bukti narkoba jenis sabu juga disita polisi saat menangkap pelantun tembang Aishiteru tersebut Namun Suwondo belum berkenan membeberkan jumlahnya
Perjalanan Panjang Mrt Jakarta Digagas Habibie Selesai Era Jokowi

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 270 hits
Tak mudah mewujudkan MRT Jakarta Bahkan sampai melewati beberapa kepemimpinan DKI Jakarta dan Presiden
Jakarta Jadi Kota Dengan Kualitas Udara Terburuk Di Asia Tenggara

papar berkaitan - pada 5/3/2019 - jumlah : 201 hits
Dalam laporan tersebut menunjukkan Jakarta dan Hanoi adalah dua kota paling terpolusi di Asia Tenggara Dengan kualitas udara Beijing yang semakin baik Jakarta berisiko segera menyusul kota kota besar di China yang terkenal tercemar
Pemprov Dki Jakarta Sediakan Nomor Telepon Aduan Dugaan Jual Beli Jabatan

papar berkaitan - pada 2/3/2019 - jumlah : 245 hits
Nomor aduan tersebut tertera dalam Surat Edaran Inspektorat Pemprov DKI Jakarta Nomor 13 Tahun 2019 Tentang Pelaporan Dugaan Penyalahgunaan Wewenang Atas Penempatan Perpindahan Pegawai Untuk Menduduki Jabatan Pimpinan Tinggi Pratama Adminis...
6 Fakta Soal Mrt Jakarta Siap Melayani Masyarakat Bulan Ini

papar berkaitan - pada 2/3/2019 - jumlah : 213 hits
Mass Rapid Transit Jakarta siap melayani warga Jakarta dan sekitarnya akhir Maret 2019 PT MRT Jakarta sebelum resmi beroperasi akan melakukan uji coba mulai 12 Maret 2019 Meski diresmikan pada tahun ini sebetulnya gagasan pembangunan MRT su...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo