Pengalaman Beli Barangan Terpakai Di Facebook


AssalamualaikumBismillah
Kalau korang jenis yang tak cerewet atau kurang mampu. Bolehlah mencuba beli barangan terpakai. Cuma aku nasihatkan korang kalau nak membeli tu kenalah berhati-hati dalam memilih. 
Alhamdulillah, pengalaman aku sendiri beli barang terpakai di facebook tiada masalah. Barang pun okay dan masih tahan sampai sekarang. 
Biasanya aku beli barang yang dijual oleh pelajar UMS sendiri. Ada yang habis semester jadi kebanyakkan pelajar tak dapat bawa balik barang terutama pelajar yang asal semenanjung. 
Kenapa beli barang terpakai?1. Harga yang murahSalah satu sebab kenapa aku suka beli barangan terpakai atau preloved adalah sebab harga yang jauh lebih murah berbanding harga asal barang. Misalnya harga meja belajar yang aku beli daripada housemate RM25 sahaja termasuk kerusi. Malah, barangan terpakai yang aku beli sampai sekarang masih okay dan tak rosak. 
Aku juga pernah beli 2 buah heater dengan harga RM30 sahaja. Dan seterika RM15 sahaja. Dulu tinggal luar hostel memang sangat memerlukan barang-barang macam nie. Kalau nak beli baru memang tak mampu. Lagipun nak guna tak lama pun, kalau barang masih bagus boleh jual balik dengan student yang memerlukan. Nak jimat kenalah jadi bijak sikit. Hehe~
2. Barang tu urgent nak diguna tetapi duit tak cukupSebab yang kedua adalah barang yang aku nak tu urgent sangat nak digunakan tetapi duit tak cukup. Misalnya barang yang urgent sangat seperti tilam, bantal, dan peralatan dapur untuk memasak. 
Barang-barang seperti ini sangat penting bagi pelajar yang menyewa luar hostel. Apatah lagi pelajar yang tinggal jauh. Takkan nak bawa tilam dan bantal dari kampung pula kan? 
Baca Sini : 5 Tips Memilih Bilik/Rumah Sewa Untuk Pelajar Universiti
Untuk pengetahuan korang barang yang aku beli kebanyakkan barangan terpakai seperti drawer, kipas, dan printer. Bukan tak boleh beli baru, cuma aku rasa tak salah pun nak berjimat cermat. Barangan preloved ini pun apa kurangnya. Cuma kena pandai pilih lah. 
Cara memilih barang/pakaian preloved1. Jenis Kain/BaranganPertama sekali kenalah tengok jenis barang yang kita nak tu macam mana. Kalau pakaian kita nak pakaian apa? Baju kurung ke, blouse, t-shirt ke. Jenis kain pula apa? Satin ke atau cotton ke. Penting tau. 
Manakala kalau barangan yang bukan pakaian kita nak jenis macam mana? Misalnya pengalaman aku beli kipas. Aku nak kipas meja pensonic. Bukan kipas dinding ataupun kipas stand yang memanjang tu. Begitu juga dengan drawer, nak jenis berapa tingkat? Jangan main hentam je. Nak beli barang besar tetapi nanti sampai rumah tak tahu nak letak mana sebab takda tempat yang sesuai. 
2. SaizSaiz sangatlah penting terutama sekali apabila beli pakaian preloved. Kadang nampak kat gambar macam muat je tapi bila pakai tak muat pula. Jadi kena tanya penjual lah apa saiz pakaian tersebut. Kalau rasa macam tak pasti saiz sendiri apa aku nasihatkan jangan beli. Sebab beli barangan preloved ini bukan macam kat kedai ada fitting room. Kalau tak yakin beli je baru tak payah susah-susah fikir. 
3. KualitiDah namapun barangan terpakai sudah semestinya kualiti barangan tidak setanding yang baru. Tetapi ada beberapa istilah yang sangat penting untuk menentukan kualiti barang preloved yang biasa peniaga labelkan iaitu :
A. Excellent Condition : Barang berada dalam keadaan baik tanpa sebarang kecacatan.
B. Like New : Barang masih dalam keadaan bagus namun sudah digunakan.
C. Very Good Condition : Visual barang nampak seperti sudah digunakan tetapi dalam keadaan baik.
D. Need Spa : Barang itu perlu dibaiki.

Walaupun barangan terpakai sangat penting juga pembeli untuk tahu kualiti barangan macam mana. Ada orang tak suka barangan yang dah dipakai berkali-kali walaupun barang itu nampak baru. 
Kalau beli barangan perabot pula atau barangan elektrik pastikan korang tanya berapa tempoh barang tersebut digunakan? Misalnya tilam yang dah digunakan selama 3 tahun takkan korang nak beli kan?


4. HargaTidak dinafikan barangan terpakai mempunyai harga yang murah. Walaupun begitu, harga mestilah berbaloi dengan jenis barang. Contohnya seterika harga pasaran RM25 - 30 tetapi barangan terpakai hanya RM15 sahaja. Kiranya berbaloilah. 
Kalau korang nak beli peti sejuk misalnya. Harga yang ditawarkan oleh peniaga hanya beza RM2-3 sahaja daripada harga pasaran. Lebih baik beli peti sejuk baru kan? Siap ada waranty lagi. Jadilah pengguna dan pembeli yang bijaksana okay

5. GambarKita sebagai pembeli ada hak juga untuk minta gambar sebiji dengan barang yang hendak dibeli itu. Gambar yang dimaksudkan bukan gambar yang edit tau. Gambar sebenar tanpa edit. Terkena penjual yang jujur dan baik alhamdulillah syukur. Kalau terkena penjual yang suka ambil kesempatan dan hanya inginkan duit semata-mata, minta dijauhkan. 
6. PerjanjianPart ini yang penting sekali guys. Bagi yang berminat beli barangan preloved sangat penting korang tahu bagaimana cara pembayaran. Adakah pembelian dibayar secara online? ataupun cash money? Ada penjual yang mahu transfer duit dahulu barulah mereka akan hantar barang tersebut.  
Bagaimana barang tersebut kita terima? Adakah barang yang dibeli itu di hantar melalui pos? self-collect? ataupun COD? Dah tahu semuanya barulah tetapkan masa dan tempat untuk ambil barang. Lebih baik kalau barangan tersebut dihantar sendiri oleh penjual dan kita bayar secara tunai. 
Ini adalah sedikit pengalaman yang dapat aku kongsikan kepada korang. Ada orang suka barang baru ada yang suka preloved. Itu semua hak masing-masing. Kalau rasa nak lebih terjamin dan kualiti yang lebih baik, beli saja yang baru. 
Semoga entri ini memberi manfaat

Korang pernah beli barangan terpakai? Apa pendapat korang tentang barangan terpakai? 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://ciknurul23.blogspot.com/2019/12/pengalaman-beli-barangan-terpakai-di.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pengalaman Beli Pakaian Di Jalan Jalan Japan

Pengalaman Beli Pakaian Di Jalan Jalan Japan

papar berkaitan - pada 11/12/2019 - jumlah : 711 hits
Assalamualaikum dan salam sejahteraAda orang yang suka beli barangan bundle atau preloved dan ada juga yang hanya suka barangan yang baru sahaja Aku merupakan salah seorang yang berada di tengah tengah iaitu kedua duanya aku suka asalkan ba...
Dipuji Warganet Karena Beli Es Teh Plastikan Gibran Rakabuming Justru Diomeli Susi Pudjiastuti

Dipuji Warganet Karena Beli Es Teh Plastikan Gibran Rakabuming Justru Diomeli Susi Pudjiastuti

papar berkaitan - pada 10/12/2019 - jumlah : 349 hits
Nggak sampai di situ mantan menteri kelautan tersebut juga menghukum anak presiden yang satu ini D
Kronologi Dprd Dki Anggarkan Rp128 9 Miliar Untuk Beli Komputer

Kronologi Dprd Dki Anggarkan Rp128 9 Miliar Untuk Beli Komputer

papar berkaitan - pada 10/12/2019 - jumlah : 133 hits
Anggota DPRD DKI Jakarta dari Fraksi Gerindra S Andyka mengatakan perencanaan pusat data ini awalnya ingin dilakukan oleh Bank DKI Sayangnya rencana yang telah direncanakan 3 tahun silam itu tidak dapat berjalan karena Bank DKI tidak mereal...
Beli Jam Tangan Mewah Untuk Pujuk Rosmah

Beli Jam Tangan Mewah Untuk Pujuk Rosmah

papar berkaitan - pada 10/12/2019 - jumlah : 395 hits
Jam tangan mewah bernilai RM466 330 yang dibeli Najib Razak di Honolulu Amerika Syarikat sebagai hadiah ulang tahun kelahiran Rosmah Mansor dipilih sendiri oleh isteri bekas perdana menteri itu Najib 66 memberitahu Mahkamah Tinggi Kuala Lum...
Cara Beli Ticket Wayang Secara Online

Cara Beli Ticket Wayang Secara Online

papar berkaitan - pada 11/12/2019 - jumlah : 505 hits
Assalammualaikum Dunia Sekarang kan musim tengok Wayang kan Pasti kan e wallet ada money yer Ejen Ali The Movie Meh nak ajar cara nak beli ticket secara online Semua sama jew kan Ini adalah toturial beli ticket Wayang GSC secara atas talian...
Jelang Pernikahannya Dengan Richard Jessica Iskandar Beli Kasur Seharga Rp50 Juta

Jelang Pernikahannya Dengan Richard Jessica Iskandar Beli Kasur Seharga Rp50 Juta

papar berkaitan - pada 9/12/2019 - jumlah : 213 hits
Jelang momen bahagianya dengan Richard Kyle Jessica Iskandar sudah melakukan serangkaian persiapan untuk menjalani biduk rumah tangga Termasuk perlengkapan rumah yakni kasur
Wow Beli Tiga Macam Buah Buahan Di Jepang Nagita Habiskan Uang Lebih Dari Rp2 Juta

Wow Beli Tiga Macam Buah Buahan Di Jepang Nagita Habiskan Uang Lebih Dari Rp2 Juta

papar berkaitan - pada 8/12/2019 - jumlah : 176 hits
Raffi dan Nagita serta tim kali ini memilih berbelanja buah buahan Mereka pun mencoba sejumlah buah buahan yang harganya sangat mahal
Cas Benarkan Chelsea Beli Pemain Januari 2020

Cas Benarkan Chelsea Beli Pemain Januari 2020

papar berkaitan - pada 7/12/2019 - jumlah : 259 hits
Chelsea kini boleh menarik nafas lega apabila dibenarkan untuk membeli pemain pada jendela perpindahan pemain Januari 2020 yang akan datang Ini selepas mahkamah timbang Tara Sukan Antarabangsa ataupun CAS telah meringankan hukuman mereka ke...
Pet Expo Midvalley 2024

All Cheers For 1q 2024 Gdp Growth Of 4 2 But Sustaining That Pace Is Tricky And Highly Challenging

Speed Read Rsd S Nitrous Fueled Bmw R18 Drag Bike And More

Tajuk Utama Minggu Ini Ytl Power Euforia Gabungan Axiata Inflasi Rendah Gdp 1q Wajib

Cara Buat Kad Guru Malaysia Online Dan Cara Dapatkan Sijil Guru Malaysia

Isu Uitm Kerajaan Kena Berani

Menyamar Polis Samun Warga Asing Penjawat Awam Antara 4 Ditahan

Kenapa Bini Aku Tak Cantik



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Jarak Antara Dua Pintu Syurga

Al Ikhsan Sports Mengumumkan Pemenang Peraduan The Ultimate Sports Experience Spend And Win

Jinda888 Website 888 Casino Online Slot888 Top 41 By Tamie Slot888 Jinda888 Bet 2 2567

Stour House By Facit Homes In London United Kingdom

10 Cara Menyambut Hari Guru Selain Memberi Hadiah

Lucy M Enggai Tundi Dek Chord