Penerangan Penuh Sarjana Muda Sains Pentadbiran Am228 Susah Atau Senang


Kebanyakkan yang mengambil course ini ialah pelajar Diploma Pentadbiran Awam seperti aku. Kepada adik-adik junior ku yang masih dilemma nak sambung degree apa. Aku akan terangkan sedikit tentang degree BAS ini atau Bachelor of Administrative Science. Seriously post ini memang panjang gedabak sebab aku share sekali dengan experience aku sepanjang degree. Sebab aku malas nak explain lagi dalam post lain. Aku gelumuk satukan kumpulkan ke dalam satu post


Syarat kemasukkan ke course ini ialah pelajar diploma dari uitm, diploma dari universiti tempatan atau universiti swasta dalam pentabiran awam, undang-undang, pengajian perniagaan, perakaunan, perbankan dengan cgpa 3.00 dan ke atas. Manakala untuk student STPM pula, kena lulus at least 3 principals termaksuk General Paper
Susah sangat ke Bachelor of Administrative Science? Well juniorku. Kalau kau pelajar Diploma Pentadbiran Awam. Kau rasa susah tak? Susah sikit kan sebab perlu membaca banyak. Tidak dinafikan bidang Sarjana Muda Sains Pentadbiran ini lebih susah dari DPA. Tapi jangan risau, kalau kau rasa kau tak boleh survive time Diploma. Trust me, aku juga macam korang juga. Aku tak percaya pun diri ini dapat survive Diploma Pentadbiran Awam. Tapi, aku berjaya juga buat. Sama juga macam degree ini. Aku betul-betul nekad nak sambung belajar. Tapi, aku takut aku tak dapat bawa course ini. Tapi alhamdullilah. Aku dapat bawa. Kenapa kita dapat bawa? Sebab otak kita sudah matang. Dan kau rasa mata pelajaran semakin senang di belajar. 
Waktu diploma, kesilapan yang selalu kita lakukan adalah menghafal daripada memahami. Aku buat cara ini waktu awal-awal sem diploma. Akhir-akhir sem diploma baru aku dapat perform sebab aku sudah tukar kaedah belajar. Iaitu memahami. Kau gila nak hafal ? Menghafal hanya akan membuat korang tiada motivation nak belajar. 
Memahami. Kalau kau memahami, kau lebih senang nak explain panjang-panjang dalam essei. Kalau kau menghafal, kau akan mengalami writing block ketika menulis essei. Jadi waktu degree Bachelor of Administrative Science ini aku lebih kepada membaca dan memahami. Baca buku tebal itu, baca journal yang berkaitan, dan baca standard module yang lecturer bagi. Aku harus rajin membaca sebab kot-kot ada soalan common sense keluar dalam kertas ujian. Takkan kau nak goreng habis. Kau perlu apply jugak apa yang kau belajar dalam kertas ujian itu. Selain itu, kebanyakkan lecturer suka kalau student dia dapat explain elaborate panjang-panjang jawapan dia. Well, kita student Bachelor of Administrative Science  kena bijak. Tips aku memanjangkan essei aku ialah dengan menghubungkaitkan chapter 1 2 3 kepada chapter 7 dalam satu soalan jika soalan itu ada kena mengena. Ini akan menunjukkan yang kita benar-benar faham dengan subject tersebut. Selain itu, contoh kena banyak. Aku masukkan contoh di dunia nyata. Guna je contoh yang kau rasa ada berkaitan. 
Macam aku belajar Malaysia Financial. Market failure. Aku bagi banyak contoh. At least 2 lah. Kau bagilah apa market failure di Malaysia ini. Contoh nya highway, kerajaan bina highway tapi rakyat tak nak guna sebab tak nak bayar tol highway itu. Jadi itu dikira market failure. Makesure mention juga kalau tahu nama highway itu.  Ok bawah ini aku nak terangkan subject-subject yang akan korang belajar semasa mengambil course Bachelor of Administrative Science  ini. P/s Aku hanya becerita mengenai pengalaman aku sahaja. Aku student Diploma Pentadbiran Awam jadi kebanyakkan subject Sarjana Muda Sains Pentadbiran AM228 ini aku sudah ambil waktu diploma. Jadi aku dah buat elimination subject waktu Sem 3. Sarjana Muda Sains Pentadbiran AM228 aku bermula pada sem 3 terus. Untuk sem 1 dan 2 aku dikecualikan (pengecualian kredit). 
P/s Yang nombor belakang subject itu ialah credit hour ye. 
Semester 3 CTU555 MALAYSIAN HISTORY 2 Yang ini lebih kepada belajar sejarah awal-awal pembetukkan Malaysia. Tapi basic sahaja lah. And tentang perpaduan kaum dalam Malaysia. Dan juga dasar-dasar yang dibuat oleh kerajaan untuk Negara Malaysia ini. Waktu aku dulu tahun 2014, soalan final exam ada soalan objective dan soalan essei. 
LAW503 ADVANCED BUSINESS LAW 3 Waktu diploma dulu dah ambik subject ini. Tapi waktu degree kena ambik lagi sebab ada upgrade yang baru dan lebih meluas. Aku tak dapat nak discuss lebih sebab lepas je batch aku dulu, subject ini telah diubah suai. Jadi tak sama apa yang aku belajar dulu. 
ELC501 ENGLISH FOR CRITICAL ACADEMIC READING 2Yang ini subject reading. Kau kena focus membaca dan pandai skimming. Penting juga subject ini nak mengasah korang cara membaca dengan betul dan ambik keyword yang penting sahaja. Jadi tolong score subject ini ya waktu dalam kelas. Sebab final hanya 30% sahaja jika tak silap aku. 
ACC516 MANAGEMENT ACCOUNTING 3 Yang ini basic punya accounting. Bagi student diploma account. Dia cakap senang je subject ini. Tapi aku rasa nak nangis je belajar subject ini. Sebab waktu aku dulu 2014 subject ini masih baru. Jadi lecturer tak tahu nak focus mana satu. Sebab nak refer soalan past year pun susah sebab soalan past year ada 1 atau 2 set sahaja. Lecturer aku mengajar macam jet je. Laju sebab nak kejar masa and banyak yang belum dicover. 
ENT530 PRINCIPLES OF ENTREPRENEURSHIP 3Waktu diploma kebanyakkan pelajar pentabiran awam sudah ambik subject ini kan. Jangan risau waktu degree ini tidak ada project gila-gila macam project kita buat waktu diploma dulu. Just lebih kepada belajar sahaja. Jika ada project diberi lecturer pun, dapat dibuat dalam masa seminggu sahaja. 
ADM501 ORGANIZATIONAL BEHAVIOUR 3Subject ini belajar tentang culture dalam pejabat. Meluas lah subject ini. Aku cadangkan korang faham betul-betul subject ini. Baca dan baca. Kalau tak memang rugi. Sebab aku rasa subject ini memang jantung kepada course ini. Kebanyakkan apa yang kau belajar dalam subject ini dapat di apply dalam subject lain atau memudahkan kau faham subject lain yang kau akan ambik pada semester seterusnya. Trust me. Kalau kau belajar last minute untuk OB ini. Jangan habiskan masa korang belajar menggunakan buku tebal itu, terus focus kepada nota slide diberi lecturer. Buku teks tebal itu bukan dibaca sehari 2 hari sebelum final exam OB. Mustahil. Aku lah budak bengong tu. Haha. Belajar je guna slide. Dan google je apa yang korang tak faham itu. Atau tanya kawan-kawan. 
STA404 STATISTICS FOR BUSINESS & SOCIAL SCIENCES 3Yang ini focus kepada statistic lah ye. Aku dah lupa apa yang aku belajar ini. Statistic ini adalah persiapan untuk korang buat research sem 5  dan sem 6 nanti. Tapi, macam tak je. Aku guna software spss je. Mudah dan laju. Tapi kena mahir juga lah statistic ini untuk membaca result research korang dalam software spss tu. Oh ya ini subject kira-kira ye kawan-kawan. 
Elektif Subject(pilih)Kalau aku, aku pilih ADM510 QUALITY MANAGEMENT. Subject ini just perlu baca je. Senang nak jawab waktu exam. Apa kau perlu buat just baca dan baca dan faham. Kebanyakkan yang ada dalam subject ini sudah dibelajar kau waktu Diploma Pentabiran Dahulu. 
Kawan-kawan aku juga banyak pilih ADS402 SOCIAL MARKETING. Apa yang aku tengok, mereka banyak buat event dekat luar. Memang memenatkan. Tapi, aku dengar, dorang cakap final exam boleh common sense atau apply sahaja event yang dorang pernah buat dalam kertas exam itu. 
Untuk third languages atau bahasa ketiga: Aku memang minat mandarin. Mandarin penting bagi aku sebab dapat meluaskan peluang pekerjaan aku. Senang nak bekejar dengan majikan dari bangsa cina. Jadi dengan mengambil subject mandarin aku adalah bukti atau qualification aku pandai bertutur bahasa cina. P/s aku memang pandai cina dari sekolah lagi sebab sekolah aku ramai orang cina. Jadi setiap semester aku dapat A. Jangan risau kalau kau tak ada basic mandarin, ambil je. Sebab dekat UiTM ini, kita hanya belajar basic sahaja. Sama juga dengan Bahasa Arab. Please choose wisely. Kalau kau mandarin sem 3, kau kena ambill mandarin untuk sem 4 dan 5. Ada 3 level. Semester 4CSC 408 MANAGEMENT INFORMATION SYSTEM 3 Aku tahu ramai student Diploma akan fikir kau akan buat multimedia lagi yang payah itu macam waktu diploma. Serious tidak. Subject ini memang lain daripada subject yang pernah kita ambil waktu diploma. CSC 408 ini lebih focus mengajar kita cara menyimpan maklumat dalam database. Database kita guna ialah microsoft excess sahaja. Excel ke excess erk. Lupalah. 
ELC550 ENGLISH FOR ACADEMIC WRITING 2 Ini untuk acadamic writing. Buat student DPA, kita dah ambik course ini waktu diploma. Just perlu ambil balik sebab subject ini ada upgrade sikit. Cara menulis dengan baik dengan citation and menulis sumber dengan betul. 
ADS514 INTRODUCTION TO PUBLIC POLICY 3 Subject ini serious senang nak score. Kalau aku, aku belajar guna slide sahaja. Subject ini mendedahkan cara-cara public policy tercipta, type of public policy yang ada di Malaysia ini. Sebab perlu ada public policy. And process membuat public policy dalam parliament. Maafkan saya, saya dah banyak lupa. 
ADS452 ETHICS IN ADMINISTRATION 4 Ethics ini adalah subject paling senang nak goreng. Tapi nak goreng, kau kena tahu apa nak digoreng. Jadi kena belajar juga lah. Tapi memang senang faham subject ini. Please cuba faham chapter 2 itu. Theory. Cari student yang faham theory itu. Sebab, kalau kau tak faham. Susah hati kau nak belajar untuk chapter seterusnya. Jadi, fahamkan betul-betul chapter 2 theory itu yer. 
ADM551 HUMAN RESOURCE MANAGEMENT 3 Subject ni subject senang nak score A. Student DPA dah pernah ambik basic HRM waktu diploma dahulu. Just degree ini lebih meluaslah. 
PRO458 PUBLIC RELATIONS 3Public Relation ini senang. Tapi kalau mind set kau cakap susah. Susah lah jadinya. Selalu nya kita waktu final je baru tersedar yang subject ini senang. Then, rasa macam dah last minit susah nak memahami semuanya. Sebab subject ini banyak juga kena belajar. Ianya senang, just jangan tunggu last minute baru nak focus. 
Subject elektif: Waktu aku belajar dahulu aku ambik subject ADS505 LOCAL GOVERNMENT sebab waktu diploma dulu aku dah ambik subject ini.  Waktu diploma, aku belajar basic semua ada dalam note. Tapi untuk degree ini memang meluas, kau kena explore sendiri, baca journal. And makesure kau dapat semua journal, note, bahan-bahan yang diberi oleh lecturer kau. Kau baca dan faham je. Macam aku, aku baca 2 3 kali. Masuk ke tak ke asal aku dah baca. Ingat lagi, esok hari petangnya pukul 2 paper LG, aku tiada mood nak belajar, sehari-hari aku layan rilek. Keesokan paginya baru lah aku belajar betul-betul subject ini. Alhamdullilah. Aku dapat A. Yang penting kau rajin baca dan cuba fahamkan senang kau nak goreng dalam exam nanti. Aku juga hafal main point mana yang aku rasa selalu keluar dalam exam. Contoh yang aku ingat, characteristic of Malaysia administration before and after independent. 
Kawan-kawan aku juga ada ambik ADS503 KNOWLEDGE MANAGEMENT. Tapi aku serious tak tahu apa dibelajar dorang pasal KM itu. Yang aku tahu diorang selalu buat presentation. 
Preparation Untuk Subject Research:P/s  Semester 4 dah nak berakhir. Makesure korang guna waktu ini untuk chop, reserve lecturer menjadi research supervisor korang. Selalunya kita pilih lecturer yang baik and rilek-rilek je kan. Makesure kau cakap awal-awal dekat lecturer tu yang kau nak dia jadi supervisor kau. Kau tiada tajuk research tak apa, itu belakang kira, just sekarang kau reserve je lecturer favorite kau. Sebab lecturer akan ambik 2 atau 3 partner under mereka. Boleh je ambik banyak dari itu, tapi masa mereka itu terhad, and tak adil juga dengan lecturer lain tiada student research under mereka. Tak adil lah kan lecturer lain rilek-rilek. 
Lepas itu, waktu semester 4 ini lah kau cari mana-mana student yang rajin jadi partner research kau. Kalau ada best friend. Kau pilih lah best friend kau. Jangan tersalah partner sudah lah. Sebab waktu aku degree dahulu, ada satu parner ni dia last minute berpecah sebab bergaduh. Jadi elak-elaklah terpilih salah partner

And waktu cuti semester 5 nanti korang akan menjalani latihan praktikal. Korang boleh lah start cari company yang korang nak jalani latihan praktial


Semester 5 (selamat datang ke Final Year Student)ELC590 ENGLISH FOR ORAL PRESENTATIONS 2 Subject ini aku hancur sehancurnya. Aku dapat C sahaja. Sebab salah pilih tajuk presentation. Kalau dapat diulangi masa. Memang aku nak peform. Jadi juniorku. Pilih taju presentation yang terbaik dan informative ok? Kalau kau ragu-ragu dengan tajuk itu, kau tanya dengan lecturer kau yang mengajar subject itu. Mistake aku dulu aku taku nak tanya lecturer aku tu. Dia tu dah lah strict. Aku boleh pulak ponteng kelas dia sepatutnya aku present hari itu. Tapi aku ponteng pergi trip ke Singapore. Boleh pulak dia tak bagi aku present aku dapat kosong je, tapi aku guna kemanisan mulut. Alhamdullilah di bagi chance untuk present lagi.  Kisah aku escape kelas dan ke Universal Studio Singapore 
ADS511 RESEARCH METHODOLOGY & DATA ANALYSIS 4 Dah pilih tajuk untuk research? Kalau belum tak apa. Jangan nak nervous sangat lah yer. Kau cari je tajuk research yang kau nak itu. Rilek-rilek. Kalau tiada idea, kau cilok idea research kawan-kawan coursemate kau. Kalau kawan kau buat research contoh lah Youth Voting Behaviour at UiTm. Kau buatlah Youth Voting Behavior at Satok, Kuching atau tempat tinggal kau. Jangan kau guna tajuk aku bagi ini. Ini adalah tajuk research aku. Serious susah and alhamdullilah supervisor aku bagi idea sikit ubah tajuk. ADS 511 ini mengajar korang cara key in data dan analyze data dalam software SPSS. Data yang akan di key in adalah data dari questionnaire korang nanti. Semester ini kau perlu buat chapter 1 2 and 3. Maksure chapter 1 kau cantik kebabomm. Chapter 2 literature review kau cantik dan lawa. Dan chapter 3 kau super menarik. Baru lah supervisor kau nak bagi A. 
ADS512 PROJECT MANAGEMENT 4 Project Management ini mengajar korang cara membuat project yang lebih systematic. Waktu aku belajar dulu, group aku disuruh buat project lawatan ke bandung. Dah buat dah proposal tapi tidak disokong oleh Ketua Programme. Just mampu berhuhu sahajalah. Selain itu, korang kena belajar AOA, ABA serious aku dah lupa benda itu. Make sure korang faham-faham betul ok. Sebab itulah yang membantu korang dapat A dalam subject ini. 
ADS652 PUBLIC FINANCE 4 Public Finance senang je. Belajar dan fahami. Kau akan belajar tentang latest budget yang dibentang dalam negara. Apa inti sari kadungan budget 2016 yang terbaru itu. Mungkin ada soalan final exam keluar mengenai Bajet 2016. Just get ready. Tapi subject ini memang senang nak difaham lah. Kalau nak senang lagi, belajar lah dari kawan-kawan korang. 
ADS504 MALAYSIAN ECONOMY 3 Subject Malaysia Econmoy ini tentang ekonomi dekat Malaysia lah. Aku jawab subject ini dengan menggunakan ilmu dari Public Finance juga. Macam apa yang berkaitan aku gunakan saja sebagai contoh. Malaysa economy ini korang akan belajar pasal taxes yang ada dimalaysia. Kegunaan taxes itu. Lepas itu korang akan belajar pasal Middle income family. Dan juga korang akan belajar tentang inflation. 

Semester 6With Dr. Nadra, Final Touch Research before Viva Presentation 
ADS555 APPLIED RESEARCH PROJECT 4 Ok dah boleh focus dengan research dah korang. Kalau sem 5 kau perlu buat chapter 1 2 3. Semester 6 ini semestinya kau kena habiskan chapter 4 dan 5. Jangan blur. Kalau ada senior, minta mereka FYP atau research mereka. Dari situ kau belajar cara mereka membuat chapter 4 dan chapter 5. Kalau nak senang lah, kau minta je FYP atau research student sebelum ini dari lecturer yang sama.Selalu nya supervisor tak kan bagi kau FYP student yang terdahulu sebab tak nak food spooning korang sangat. 
Questionaire . Maksure sebelum buat questionaire, kau pastikan research objective kau berkait rapat dengan research question korang. Macam ini lah aku ajar. 
Kalau korang tiada tajuk research lagi. Boleh guna tajuk aku ini. FACTORS INFLUENCING VOTING BEHAVIOUR AMONG YOUTH IN SARAWAK: CASE STUDY IN SATOK, KUCHING
Kau tukar lah tempat research itu diakan. macam dekat Klang Selangor ke. Atau dekat UiTM Shah Alam ke. 
Problem Statement kena selari dengan  research question. Lepas itu research Problem statement kena related dengan research objective. Makesure selari ok. Kalau tak selari, terus kau kena hentam waktu Viva Presentation nanti. 
Contoh aku punya research lah Problem Statement aku bincangkan pasal apa research aku nak kaji tentang voting behaviour among youth in sarawak apa faktor yang influence mereka. Aku juga baca journal dan kajian luar negara tentang benda yang sama atau pernah dibuat around Malaysia atau luarnegara. Then aku paraphrase ke dalam research aku. 
Research Question adalah sambungan Problem Statement *Ringkasan. So aku punya Research Question ialah :  The youth attempts to answer the following questions: 1. Why youth that are eligible to vote does not vote?  2. What influence them to vote the representative

Manakalah untuk RO aku macam bawah ini
Research Objectives The objective is of the study are to identify and rank the factors that influence youth voting behavior and to discover the relationship between demographic variables with factors that influencing youth voting behavior. It is to discover the factor that can influence voter to vote for their choices. Moreover, the study conducted to show whether the youth are involve on voting. Research Objective 1. To examine the voters behavior in selecting the representatives based on gender. 2. To identify the factors that influence that voters to vote based on academic background. 3. To explore the factors that influence that voters not to vote based on academic background. 
Ada 3 Research Questions. Itu bermaksud ada 3 test yang aku perlu buat dalam SPSS. Seriously aku dah lupa test apa yang aku pakai. T-test ? Significant Test? Itu korang kena tanya supervisor korang ada lecturer yang mengajar SPSS. Kalau aku, aku minta tolong kawan aku. 
Makesure selari lah Objective, Research Objective dengan Research Question korang ok' sebelum membuat questionaire. 
Questionaire pulak kalau boleh jangan buat banyak sangat soalan. Kau juga yang sakit nanti nak key in jawapan soalan itu. Sebelum buat questionaire makesure kau minta pandangan kawan kau yang pandai SPSS senang nak key in data dalam SPSS nanti. 
Maaf jika korang masih blur. Memang susah nak faham research ini kalau kau tak belajar betul-betul. Aku waktu nak Viva Presentation je aku paksa diri aku untuk faham selok belok research ini sebab aku tak nak Panel aku hentam aku dengan soalan pelik-pelik. 


ADS553 STRATEGIC MANAGEMENT FOR PUBLIC SECTOR 4 Subject ini senang bagi aku. Kena banyak membaca. Jangan skip chapter. Just baca sahaja dan fahami. Kalau tak faham cuba search benda itu dalam google atau pun youtube. Mesti ada penerangan yang senang difahami. Strategic Management ini tentang macam mana satu organisation ini mengurus organisasi mereka agar terus berkembang maju. Jadi korang kena belajar tentang vision, mission, and etc tentang organisasi diluar sana. Macam KFC ke, Airasia ke, atau  apa-apa company mahupun organisasi diluar sana. 
ADS667 PRACTICAL TRAINING 6 Praktikal training ini korang dah buat waktu cuti semester 5. 3 bulan. Jadi waktu semester 6 ini korang just perlu buat report praktikal training. Ada 5 chapter

CHAPTER 1: INTRODUCTION OF THE ORGANIZATION  korang akan menceritakan secara detail tempat yang korang jalani L.I latihan praktikal itu. Macam aku, aku pilih FAMA. Jadi aku just perlu explain tentang FAMA, Background FAMA. Kalau nak senang better korang minta Journal Tempat korang praktikal itu atau search sahaja lama web tempat korang praktikal itu. 
CHAPTER 2: SCHEDULE OF PRACTICAL TRAINING korang kena ceritakan apa yang korang buat waktu praktikal itu. Aku tak tahu format macam mana . Depend dengan lecturer korang. Kalau lecturer aku dia mintak aku type balik apa yang aku tulis dalam log book kedalam chapter 2 itu. Tapi, ringkasan sahaja lah just type apa yang penting. 
2.1 Summary Schedule of Practical Training
Week 1 (20th July 2014 – 24th July 2014)20th July 2015 (Monday) - For the first day, the person at the counter service teaches me on how to punch card in the right way as a record of my attendance. Sir Adeyong Tomick is my supervisor for this week since Madam Siti Rafiza is still on leave. Sir Adeyong introduces me to some of the workers who are working on this day. and etc....

21st July 2015 (Tuesday) - On this date, I have been asked by my supervisor to laminate the price tag that I had cut into pieces on yesterday. After I’m done laminating all the price tag, Madam Mitten asks me to update the punch card for the next month .... etc 
Week 2Sampailah week terkahir.

CHAPTER 3: ANALYSIS OF TRAINING, yang ini depend dengan supervisor korang. Kalau supervisor aku dia suruh relatekan subject yang aku pernah belajar ke dalam chapter ini. Sebagai contoh aku letak satu je subject ye

Chapter 3 describes the analysis of the practical training. It specifically focuses on one area task as covered in the practical training handbook. It also should reflect definition of concept, demonstration of practical and theoretical aspects as how to relate all concepts learned in classroom at the workplace and how to transforms knowledge gained at workplace to reinforce understanding on the concepts learned in classroom Contoh subject related ialah. ADS 452 Ethics in Administration The subject of ADS 452 Ethics in Administration are one of the task related with my practical training. This subject has been practiced during my practical at FAMA Negeri Sarawak. The content of this subject are related in Chapter 1: Introduction to Ethics and Chapter 6 which is Ethics and Public Administration

As in FAMA Negeri Sarawak there are statements or written that prescribe the conditions of their work environment which is rule and regulation, and their tasks. Moreover, the working environment in FAMA Negeri Sarawak, I can saw the human relationship within their employer and employees, with the co-worker and so on. 
CHAPTER 4: STRENGHTS, WEAKNESS & RECOMMENDATION, untuk chapter 4 pulak. Ada hubung kait dengan Chapter 4. Kau just perlu explain apa kekuatan, kelemahan yang ada di company tempat kau praktikal, dan beri cadangan untuk improve service company tersebut. Aku tak boleh nak share sini sebab confidential. Tapi, kalau korang search dekat google example of practical report uitm pdf, ppt, word. Memang akan ada keluar. Jadi korang boleh rujuk dekat praktikal report itu ok. 
CHAPTER 5: SUMMARY . Chapter lima ini adalah summary untuk setiap chapter 1 2 3 4 dan lima. Contoh summary untuk chapter 1 dan 2 ialah seperti bawah ini

5.1 Chapter 1 Under Chapter 1, for introduction of the organization, I have explained on the background of FAMA such as when FAMA has been established and the functions of the establishment of the organization. Next, mission, goal and vision also have well elaborated. Their mission and goal are to develop an efficient and effective food and agricultural marketing chain in order to sustain customer value. Then, the vision is to be a powerful leader in food and agricultural marketing. Another element such as organization logo, organization’s information, and organization main function also has been highlighted. At the same time, organization chart had been disclosed too for the purpose of knowing the top management of FAMA Negeri Sarawak. 
5.2 Chapter 2 In completing Chapter 2, schedule of practical training, I have explained my daily training extracted from the Log Book. However, for initial understanding, I have explained some information on that matter under the introduction of Chapter 2. Based on what I have explained on introduction of chapter 3, I have been assigned by my supervisor, Madam Siti Rafiza Nawawi, the assistant managing director of FAMA Negeri Sarawak with several task.  As what I have explained in Chapter 2, I have started my nine weeks practical training on 20th July 2015 and finished it on 15th September 2015 Next, I also have prepared some description regarding tasks that have been done by me throughout my practical training starting from week one until the last week of my practical. As what have been explained, it is the entire task that been assigned during my nine weeks of practical training.  
5.6 Conclusion As a conclusion, this chapter explains the summary of five chapters in this report. In Chapter 1, the introduction of the organization which is FAMA Negeri Sarawak has been discussed. The background of the organisation, vision, mission, logo, and organization main function are been mentioned in this chapter. While in Chapter 2, the schedule of my Practical Training has been reported for the period of nine week. Meanwhile, in the Chapter 3, analysis of practical training has been discussed which include the subject related with my studies and been continue into the Chapter 4 which the strengths, weaknesses and recommendations for FAMA Negeri Sarawak. Last but not least, in Chapter 5, the summaries for the all chapter has been covered in this report

Tips menjalani latihan amali atau praktikal student UiTM. 1. Pilih tempat praktikal best and selalunya praktikal tempat yang tak bayar elaun lebih best. 2. Log Book. Makesure kau tulis dalam BI sebab senang nanti kau tulis balik dalam chapter 2. Jangan tanya supervisor ko, dia nak BM ke BI. Cakap je UiTM nak BI. Aku dulu tulis dalam BM. Dah semester 6 kena type balik dalam bahasa english (Banyak Kerja). 3. Kalau tiada idea nak tulis apa dalam log book atau tiada idea. Ambil je gambar semua akviti kau untuk hari itu. Kalau join meeting, ambil gambar meeting itu. Kalau kau filing ambil gambar filing. Ambil lah semua gambar. Waktu kau semangat nak tulis log book. Kau buka balik gambar dalam phone and tengok tarikh. Kau buat karang lah cerita dari gambar itu. Untuk elak lupa jugal. 4. Ulang ayat yang sama macam bawah ini agar log book kau tak kelihatan kosong: i:On this date I have checked and updated director’s email. Record every invitation letters for program and ceremony to director
ii: Doing others office works such as faxes and photocopy

ADS656 SEMINAR IN PUBLIC MANAGEMENT 3 Subject ini macam tak jauh je dengan subject Strategic Management. Kebanyakkan jawapan yang aku guna adalah benda yang aku belajar dalam Strategic Managament. Subject ADS656 ini agak luas jugak. Banyak journal kena baca. Jadi kena rajin membacalah yer. Kalau nasib kau bagus, kau dapat soalan final exam common sense macam Kebaikan UTP kepada rakyat. 
Lepas presentaion Global Affair. 
ADS660 SEMINAR IN GLOBAL AFFAIRS 3 Ini Subject elektif. Untuk Kampus Samarahan, Subjek ini sahaja yang ditawarkan. Subject ini agak mencabar juga. Tak dapat nak belajar last minute. Banyak benda kena cover. Elak-elaklah dari belajar last minute. Memang meluas. Sejarah satu dunia kau kena belajar. Pasal terrorist satu dunia kau kena belajar. Memang meluar. Aku tak perform subject ini sebab aku belajar sambil lewa. Sedih bangat. 
Kepada adik-adik juniorku. Pesanku kepadamu. Elak-elaklah belajar last minute. Memang best belajar last minute. Tapi makesure dalam kelas kau focus jugak. Makesure kau perform Test 1 and Test 2. Maksure waktu kau belajar Test 1 and Test 2, kau betul-betul faham. Sebab senang waktu final exam nanti kau nak buat ulang kaji sebab kau dah faham. Memang mudah untuk kau belajar last minit. 
Kau boleh juga refer post ini untuk perform dan buat terbaik dalam degree Sarjana Muda Sains Pentadbiran AM228 ini. Aku ada share cara-cara nak survive dalam course Sains Pentadbiran Ini
Tips dan Cara Orang Dekan Belajar http://amerjaya.blogspot.com/2016/10/tips-cara-untuk-dekan.htmlRahsia Aku Dekan GPA 3.5 Versi 2016 http://amerjaya.blogspot.com/2016/01/rahsia-aku-dekan-gpa-35-versi-2016.html

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.amerjaya.com/2018/08/penerangan-penuh-sarjana-muda-sains.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Dan Tips Menabung Atau Simpan Duit 2019 Bagi Yang Susah Nak Menabung

Cara Dan Tips Menabung Atau Simpan Duit 2019 Bagi Yang Susah Nak Menabung

papar berkaitan - pada 2/12/2018 - jumlah : 618 hits
Perlukah cara menabung 2019 tu Haha Ok aku nak buat short and sharp entry pasal menabung Semua sedia maklum bertapa pentingnya menabung ini akan tetapi masih juga tak percaya penting nya ada wang simpanan ini Eh apa beza simpanan dan tabung...
Bukan Susah Jadi Susah Bukan Senang Mahu Senang 8760

Bukan Susah Jadi Susah Bukan Senang Mahu Senang 8760

papar berkaitan - pada 1/12/2018 - jumlah : 415 hits
Masa berkuasa masa senang macam macam dia dapat bila dah xde kuasa dah xberapa senang buat kerja kawin jemput pun tidak wakakakaka Umno dah hilang kuasa Umno sudah tidak berfaedah bagi pemimpin dan ahli MCA Bila kuasa hilang nak sapu kekaya...
Mengapa Subjek Sains Tidak Menarik Minat Generasi Muda

Mengapa Subjek Sains Tidak Menarik Minat Generasi Muda

papar berkaitan - pada 8/12/2018 - jumlah : 252 hits
Maaf jika saya kata ini cuma pendapat peribadi sahaja tapi apa salahnya berkongsi pendapat untuk renungan bersama Sains itu membosankan apabila ianya dianggap hanya sebagai satu subjek akademik yang perlu diambil untuk lulus peperiksaan Sit...
Susah Senang Kehidupan

Susah Senang Kehidupan

papar berkaitan - pada 2/12/2018 - jumlah : 251 hits
Kehidupan yang baikSurah An Nahl ayat 97 Sesiapa Yang beramal soleh dari lelaki atau perempuan sedang ia beriman maka Sesungguhnya Kami akan menghidupkan Dia Dengan kehidupan Yang baik dan Sesungguhnya Kami akan membalas mereka Dengan membe...
Pilih Mana Penghasilan Dari Ngeblog Atau Youtube

Pilih Mana Penghasilan Dari Ngeblog Atau Youtube

papar berkaitan - pada 29/11/2018 - jumlah : 269 hits
Siapa bilang untuk memperoleh penghasilan dari ngeBlogger itu mudah untuk mendapatkan penghasilan ngeblog mesti ekstra sabar dan tekun pasalnya kita harus rutin memposting artikel setiap harinya agar visitor selalu update artikel artikel da...
Peguam Atau Penjenayah

Peguam Atau Penjenayah

papar berkaitan - pada 29/11/2018 - jumlah : 407 hits
Siasatan polis mendapati peguam kepada pemaju One City Development Sdn Bhd memberi upah RM150 000 kepada 50 lelaki untuk menceroboh mengambil alih dan mengawal Kuil Sri Maha Mariamman USJ 25 Subang Jaya kelmarin Menteri Dalam Negeri Tan Sri...
Jika Ibu Menyusu Syak Ada Breast Tambahan Di Ketiak Atas Dada Atau Pusat Rujuk Pakar

Jika Ibu Menyusu Syak Ada Breast Tambahan Di Ketiak Atas Dada Atau Pusat Rujuk Pakar

papar berkaitan - pada 1/12/2018 - jumlah : 788 hits
Pasti ramai ibu yang tak jangka ada beberapa bahagian lain di kawasan badan kita boleh mengeluarkan susu Bunyi macam pelik tapi ia boleh berlaku pada sesetengah orang Breast accessories ni boleh ada di ketiak atas dada atau bahagian atas pu...
Patut Atau Tidak Akta Pampasan Pekerja 1952 Dimansuhkan

Patut Atau Tidak Akta Pampasan Pekerja 1952 Dimansuhkan

papar berkaitan - pada 30/11/2018 - jumlah : 745 hits
Akta Pampasan Pekerja 1952 yang diguna pakai di negara ini bakal dimansuhkan bagi membolehkan perlindungan sama rata kepada pekerja tempatan dan asing yang bekerja di negara ini Perkara itu selaras dengan komitmen kerajaan mempertingkatkan ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api